• Yuja Wang
    —Barber, Rakhmàninov i Chopin

    Palau Piano

    Dilluns, 3 de juny de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logos mediambientals

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Yuja Wang, piano


    I part

    Samuel Barber (1910-1981)
    Sonata per a piano en Mi bemoll menor, op. 26 

    Allegro energico
    Allegro vivace e leggero
    Adagio mesto
    Fuga: Allegro con spirito

     

    Dmitri Xostakóvitx (1906-1975)
    Preludi i fuga op. 87 núm. 2, en la menor

    Preludi op. 34 núm. 12, en Sol sostingut menor

    Preludi op. 34 núm. 10, en Do sostingut menor

    Preludi i fuga op. 87 núm. 8, en Fa sostingut menor

    Preludi op. 34 núm. 24, en Re menor

    Preludi op. 34 núm. 5, en Re major

    Preludi op. 34 núm. 16, en Si bemoll menor

    Preludi i fuga op. 87 núm. 15, en Re bemoll major

     

    II part

    Frédéric Chopin (1810-1849)
    Balada Op. 23 núm. 1, en Sol menor  

    Balada Op. 38 núm. 2, en Fa major 

    Balada Op. 47 núm. 3, en La bemoll major

    Balada Op. 52 núm. 4 en Fa menor

     

    El programa està subjecte a possibles canvis.

    Aquest concert té una durada de:
    Primera part, 45 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    #piano #gransfigures

  • Poema

    creixen les orquídies entre dents
    dels meus auguris

    ben a sota del poema submergit

    molt a prop de les coses
    sense nom

    de la tarda que no és ara
    sinó sempre

     

    Laia Llobera
    Llibre de revelacions (2020)

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Comentari

    Cal considerar Samuel Barber (West Chester, 1910-Nova York, 1981) com a referent ineludible de la música nord-americana del segle XX. Les seves obres impregnades d’un intens romanticisme ja van ser interpretades a l’inici de la seva carrera per noms mítics de la direcció, com Eugene Ormandy, Bruno Walter o Arturo Toscanini, que n’estrenà el celebradíssim Adagio per a cordes en la versió orquestral al capdavant de la Simfònica de l’NBC.

    L’any 1949 Barber rep l’encàrrec d’Irving Berlin i Richard Rodgers d’escriure la seva imponent Sonata per a piano, obra que seria estrenada per Vladimir Horowitz. Malgrat ser un compositor que va mantenir-se al marge de l’experimentalisme, aquesta Sonata en Mi bemoll menor sempre juga obertament amb diferents tonalitats i escales multicolors. Considerada per l’exigència tècnica que reclama el quart moviment com una de les obres més complexes del repertori per a piano, s’inicia amb un punyent “Allegro energico” incisiu en els ritmes percussius i un “Allegro vivace e leggero” de menor ambigüitat tonal, proper a l’espontaneïtat d’un scherzo. A l’“Adagio mesto” es retorna a una atmosfera de foscor amb dissonàncies i cromatismes que creen un lament punyent i colpidor pel seu dramatisme. La narrativa de la Sonata culmina amb la “Fuga” final; intensa, visceral, sota un tema melòdic cromàtic, fonament per desenvolupar uns contrapunts vehements i abassegadors i un apartat final vertiginós.

    Dmitri Xostakóvitx (Sant Petersburg, 1906-Moscou, 1975) va compondre la sèrie de Preludis per a piano, op. 34 l’any 1933. Com en els Vint-i-quatre Preludis de Chopin, segueix un ordre de cinquenes i hi empra un llenguatge marcadament tonal. Els aires de gavota brollen en el número 24 i l’exigent número 5 es revela com un veritable estudi per a la mà dreta; el número 10, amb el trinat acompanyant la melodia, atorga un bellíssim caràcter de romança a la melodia. Després d’assistir l’any 1950 als concerts que es van dedicar a Leipzig per commemorar el bicentenari de la mort de Bach, Xostakóvitx va emprendre la composició de Vint-i-quatre Preludis i fugues emulant les dues col·leccions que integren El clave ben temperat. Un any després acabava la composició, que fou estrenada el mes de desembre per Tatiana Nikolajewa. L’aire de dansa amb un característic puntejat del Preludi núm. 8 i el sarcasme que impregna el ritme de vals del Preludi núm. 15, en Re bemoll, són pàgines representatives d’aquest cicle que l’any 2021 va ser interpretat íntegrament al Palau per Igor Levit.

    Si un compositor per a piano només hagués escrit les quatre Balades, ja seria reconegut com un veritable geni de l’instrument. Chopin sublima la seva musicalitat amb aquestes obres compostes entre el 1831 i el 1842. La primera, en compàs 6/4, i les altres tres en 6/8, mantenen alguns punts en comú. Inicis sempre evocadors, amb unes melodies líriques fascinants i totes culminades per uns passatges virtuosístics com són el “Presto con fuoco” de la primera, l’“Agitato” de la segona, o el fulgurant “Finale” de la quarta, viva mostra de l’apassionament musical romàntic. D’un marcat caràcter narratiu, inspirades segons que sembla per relats heroics i dramàtics d’Adam Mickiewicz, produeixen una sensació de balanceig que evoca el ritme de barcarola, compartit amb una dimensió sonora abassegadora i captivadora.

    Lluís Trullén, crític musical

  • Torroella de Montgrí 2024
  • Biografia

    Yuja Wang, piano

    Yuja Wang

    © Julia Wesel

    La pianista és reconeguda pel seu art carismàtic, l’honestedat emocional i una presència escènica aclaparadora. Ha actuat amb els directors, músics i grups més venerats del món, i és reconeguda no solament pel virtuosisme, sinó per l’espontaneïtat i animació de les actuacions, fins al punt que ha declarat a «The New York Times» que “cada programa ha de tenir vida pròpia i ser una representació de com em sento en aquell moment”.

    La seva habilitat i carisme recentment van quedar palesos en actuar en la marató Rakhmàninov al Carnegie Hall amb el director Yannick Nézet-Séguin i la Philadelphia Orchestra. Va ser tot esdeveniment històric, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del músic rus, i va comportar la interpretació dels seus quatre Concerts i de la Rapsòdia sobre un tema de Paganini en una sola vetllada, fet que va tenir un gran èxit, fins i tot amb cues al voltant de la sala de concerts, i un gran èxit artístic. La temporada 2022-23 va oferir l’estrena mundial del Concert per a piano núm. 3 de Magnus Lindberg amb la San Francisco Symphony Orchestra, i més actuacions amb aquesta obra pels Estats Units i Europa.

    Yuja Wang va néixer en una família de músics a Pequín. Després d’estudiar piano durant la seva infantesa a la Xina va ampliar coneixements al Canadà i al Curtis Institute of Music sota el mestratge de Gary Graffman. El seu esclat i descobriment internacional es va esdevenir el 2007 en substituir Martha Argerich com a solista de la Boston Symphony Orchestra. Dos anys després va signar un contracte en exclusiva amb Deutsche Grammophon i des d’aleshores s’ha consolidat entre els artistes més importants del món, amb un seguit continuat d’interpretacions aclamades per la crítica, amb actuacions arreu i enregistraments. Va ser nomenada Artista de l’Any a Amèrica el 2017 i el 2021 va rebre el premi Opus Klassik per l’estrena absoluta del concert Must the Devil have all the good tunes? de John Adams, amb Los Angeles Philharmonic, dirigida per Gustavo Dudamel.

    Aquesta temporada Yuja Wang s’ha capbussat en una molt esperada gira internacional de recitals, que l’han portat a les sales més selectes dels Estats Units, Europa i l’Àsia, tot sorprenent una vegada més el públic amb el seu talent, la destresa tècnica i un capacitat artística extraordinària i oferint un ampli repertori que inclou obres de Beethoven i Skriabin.  

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Palau Cambra
    Dimecres, 12.06.24 – 20 h
    Sala de Concerts

    Diada Pau Casals 2024

    Francesco Piemontesi, piano
    Renaud Capuçon, violí
    Daniel Müller-Schott, violoncel

    F. J. Haydn: Trio núm. 39, en Sol major, Hob. XV:25, “Gipsy”
    M. Ravel: Trio (1914)
    J. Brahms: Trio núm. 1, en Si major, op. 8

     

    Preus: de 22 a 35 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex