• Sofya Melikyan
    —Viñes, Ravel, Séverac i Granados

    Estiu al Palau

    Diumenge, 11 d'agost de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logos mediambientals

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Sofya Melikyan, piano


    Ricard Viñes (1875-1943)
    Quatre hommages pour le piano      

    Menuet spectral à la mémoire de Maurice Ravel
    En Verlaine mineur à la mémoire de Gabriel Fauré
    Thrénodie, ou Funérailles antiques: hommage à la mémoire d’Erik Satie
    Crinoline ou La valse au temps de la Montijo “pour mon cher Léon-Paul Fargue”

    Maurice Ravel (1875-1937)
    De Miroirs M. 43 (obra estrenada per Ricard Viñes el 1906)

    Noctuelles
    Oiseaux tristes (obra dedicada a Ricard Viñes, estrenada el 1906)
    Alborada del gracioso

    Déodat de Séverac (1872-1921)
    En Languedoc (estrenada per Ricard Viñes el 1905)

    Vers le mas en fête
    Sur l’étang, le soir
    À cheval dans la prairie
    Coin de cimetière au printemps
    Le jour de foire, au mas

    Enric Granados (1867-1916)
    De Goyescas                                                 

    El fandango de candil (dedicada a Ricard Viñes)

    Aquest concert té una durada de 70 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    #piano #jovestalents

  • Poema

    Com una ràfega de vent
    que s’arqueja amb la presència de les coses.

    Com una música enforcada
    en el silenci de la corda del temps,
    envaït per la memòria que nodreix
    imatges insomnes,
    inscrites en la nit abandonada.

    Textos de les ombres
    que anomenen el meu nom,
    caires transcrits en un mur
    que tremola.


    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • Comentari

    Ricard Viñes és un dels pianistes catalans més excepcionals de l’escena musical europea del primer terç del segle XX. Format a Lleida i a Barcelona, es va traslladar a París, on va estudiar amb Charles de Bériot i va aconseguir una gran popularitat. Viñes no només va ser un prodigiós pianista, sinó una figura central del panorama artístic parisenc. Va participar activament en cercles culturals d’avantguarda i va estrenar obres de compositors amb els quals va compartir amistat i admiració mútua: Claude Debussy, Manuel de Falla i Darius Milhaud en són alguns exemples.

    Una de les facetes desconegudes de Viñes va ser la de compositor, encara que al costat de la d’intèrpret no fos ni principal ni prioritària en la seva carrera artística. Quatre hommages són quatre peces escrites com a homenatge a alguns dels compositors i poetes que més va admirar: Maurice Ravel, Gabriel Fauré, Erik Satie i Leon-Paul Fargue. Aquestes peces van ser agrupades i publicades pòstumament.

    Quan Maurice Ravel va escriure la suite Miroirs, estrenada per Viñes el 1906 a la Salle Érard de París, va alliberar-se de la seva darrera etapa marcada per Jeux d’eau: “els Miroirs marquen un canvi evident en el meu desenvolupament harmònic”, relatava l’autor. La pianista Sofia Melikyan interpretarà una selecció d’aquesta suite inspirada en temes de la natura.

    Viñes va ser un dels principals defensors de l’obra de Déodat de Séverac. En Languedoc, escrita cap al 1902, va ser interpretada parcialment per Viñes a La Libre Esthétique de Brussel·les i posteriorment a la Schola Cantorum de París el 1905, amb una gran recepció de la crítica. Aquesta obra, de tall impressionista, s’articula en cinc peces que il·lustren musicalment la regió francesa del Llenguadoc.

    Una de les amistats fonamentals de Viñes a París va ser Enric Granados: “Vivíem al mateix hotel i cada dia l’havia de despertar, tardava una mica a aixecar-se i passava bona part del matí badallant abans de sortir del llit. Quan es posava a treballar ho feia amb afany i entusiasme”, recordava Viñes. “El fandango del candil”, dedicat a Viñes, és el tercer número de la suite Goyescas d’Enric Granados (1911). Aquesta peça s’inspira en el costum del popular baile del candil, una celebració que es feia a les cases on es ballava a la llum de les espelmes amb l’acompanyament de guitarres i altres instruments de corda.

    Ricard Viñes va ser un autèntic defensor de la modernitat musical. La seva passió per la música contemporània continua inspirant avui dia intèrprets com la pianista armènia Sofia Melikyan, que recull el seu llegat en un àlbum titulat Présence lointaine i que presenta avui al Palau de la Música Catalana.

    Albert Fontelles Ramonet, intèrpret i doctor en musicologia

  • 20240725 Palau Piano MOBILE
  • Biografia

    Sofya Melikyan, piano

    Sofya Melikyan

    “La pianista armènia Sofya Melikyan demostra que és una intèrpret que domina la tècnica, la qual cosa permet que la seva gran sensibilitat en guiï les interpretacions”, Remy Franck, 4* Pizzicato.

    Nascuda a Yerevan (Armènia), va iniciar la seva formació a l’Escola de Música Txaikovski de la ciutat amb Anahit Shajbazyan. Va continuar els estudis a l’RCSM de Madrid amb Joaquín Soriano, i hi va obtenir el premi d’honor extraordinari de fi de carrera. Va perfeccionar coneixements i interpretació amb Galina Eguiazarova a Madrid, Ramzi Yassa i Brigitte Engerer a París. Va fer un postgrau a la Manhattan School of Music de Nova York, sota el mestratge de Solomon Mikowsky. Actualment resideix a Estrasburg.

    Ha actuat a sales de prestigi d’arreu: Europa, Àsia, els Estats Units, Austràlia i el Canadà, amb recitals al Carnegie Hall, Lincoln Center, American Liszt Society, Kennedy Center, Philip Lorenz Memorial Keyboard Concerts de Fresno, Guangzhou Opera House, Bulgaria Concert Hall, Festival Chopin de Luxemburg i concerts amb l’Orquestra Simfònica Nacional d’Armènia, Master Symphony, Orquestra Estatal de Cambra d’Armènia, Orquestra Filharmònica Europea, Joven Orquesta Nacional de España, Orquesta de Còrdova, Orquestra Simfònica de València, Orquesta Filarmónica de Andalucía, Orquesta Sinfónica de la RTVE, Orquesta Sinfónica Nacional de Cuba, North Shore Symphony Orchestra de Chicago i Vancouver Symphony Orchestra.

    Intèrpret apassionada de la música de cambra, ha col·laborat amb Amaury Coeytaux, Gary Hoffman, Torleif Thedéen, Tanja Becker-Bender, Silvia Simionescu, Lise Berthaud, Kim Kashkashian, Karen Ouzounian i Philippe Graffin. Ha estat membre del Sima Trio, que té la seu a Nova York.

    A la seva discografia, dos cedés en solitari van rebre les millors lloances de la crítica: Women, amb obres de Gubaidulina, Chitchyan, Saariaho i Quiaro, va ser finalista als Premis MIN; Spanish piano music, dedicat a Granados i Mompou. L’any 2021 va enregistrar el primer CD de The Brahms Project, amb els Trios núm. 2 i núm. 3, al costat dels seus amics d’infantesa i companys d’escenari David Haroutunian i Mikayel Hakhnazaryan, projecte del qual els músics ja han enregistrat un segon volum que ha d’aparèixer aquesta tardor. El setembre passat es va llançar al mercat Présence lointaine, el seu tercer disc a solo, homenatge a Ricard Viñes i el primer d’un projecte molt personal entorn de la figura de Déodat de Séverac que està sent rebut igualment amb les millors valoracions de la crítica especialitzada.

    Entre les seves actuacions recents figuren els concerts amb Sinfonia Toronto, ORTVE, Real Filharmonía de Galícia, recitals al Muziekcentrum de Gant, Sala Flagey de Brussel·les, Festival ppIANISSIMO de Bulgària, Fresno State Music Hall, Festival de Música Espanyola de Cadis (amb un intens programa que va incorporar onze estrenes de compositores espanyoles), Màlaga, Marbella, Lugo, Alacant, Madrid, Sevilla i un projecte semiescenificat a la Fundación Juan March de Madrid dedicat a la “música degenerada”. La temporada passada va actuar en grup de cambra i en recital per a la Societat de Concerts d’Alacant, Societat Filharmònica de València, CentroCentro Cibeles, Espacio Turina de Sevilla, Festival Puplingue Classique de Ginebra, Les Scènes Musicales de La Francesa (Occitània) i Les Concerts de Vollore; també va obrir la temporada de la Banda Municipal de Barcelona amb Les Nits de Falla i debutà amb l’Orquesta Sinfónica de Navarra amb obres de Tsfasman i Schnittke.

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Diumenge, 11.08.24 – 20 h
    Sala de Concerts

    Rafael Kyrychenko, piano
    Premi Palau al Concurs Maria Canals 2021

    S. Rakhmàninov: Six moments musicaux, op. 16 (núm. 1, 3 i 4)
    A. Skriabin: Deux poèmes, op. 32
    M. Mussorgsky: Quadres d’una exposició



    Preu: 25 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex