Sara Cubarsi
—Sonates i Partites per a violí solPalau Bach
Dimarts, 17 de desembre de 2024 – 19.30 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Sara Cubarsi, violí
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
I part
Sonata núm. 1, en Sol menor, BWV 1001
Adagio
Fuga (Allegro)
Siciliana
PrestoSonata núm. 2, en La menor, BWV 1003
Grave
Fuga
Andante
AllegroSonata núm. 3, en Do major, BWV 1005
Adagio
Fuga (alla breve)
Largo
Allegro assaiII part
Partita núm. 1, en Si menor, BWV 1002
Allemanda
Double
Courante
Double
Sarabande
Double
Tempo di Bourrée
DoublePartita núm. 2, en Re menor, BWV 1004
Allemanda
Courante
Sarabande
Gigue
ChaconnePartita núm. 3, en Mi major, BWV 1006
Preludio
Loure
Gavotte en Rondeau
Menuet I
Menuet II
Bourrée
GigueDurada del concert:
Primera part, 63 minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, 80 minuts.
La durada del concert és aproximada.
#antiga #músicauniversal #jovestalentsPoema
Davallament
Des de l’altura vibra el pes dels dies
com un llamp en la nit. Retornen veus
i fulgors i promeses. Sols l’oblit
vetlla el desgel, el pas sense fronteres.Si vaig enllà retorno al gran origen.
Com un ocell que sempre vola en cercles,
caldrà viure o partir. Que baixi el cel.Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
Quan abordem la figura de Bach en la seva dimensió exclusiva d’intèrpret, la imatge que probablement ens ve a tots al cap és la del gran organista o la del virtuós clavecinista, mentre que se’ns fa difícil imaginar-lo amb un violí o un violoncel en un context semblant. En el text necrològic publicat a Leipzig el 1754, Carl Philipp Emanuel Bach afirma del seu pare que “Des de la seva joventut, i fins a arribar a la maduresa, tocava el violí de manera afinada i expressiva. Comprenia les possibilitats dels instruments d’arc de forma completa”. Només ens cal escoltar les Sonates i Partites per a violí sol per entendre que Carl Philipp tenia raó.
Submergir-nos en l’univers sonor de Bach és equivalent a entrar en un reialme sonor sense fronteres, farcit d’idees, de creativitat musical en estat pur i que va molt més enllà de les obres de gran format. També en les expressions més sòbries del seu catàleg, com les Suites per a violoncel sol o les Sonates i Partites per a violí sol, hi percebem el diàleg entre la tradició contrapuntística que venia del segle XVII i les noves capacitats creatives del nou llenguatge virtuosístic del Barroc.
Què és el que va motivar Bach a escriure aquestes Sonates i Partites? Aquell 1720 Bach ja feia quasi tres anys que estava al servei del príncep Leopold de Köthen, que a més de ser melòman sabem que tocava el violí i la viola de gamba. Leopold en queda descartat, però, com a destinatari. Tot apunta que el seu nivell no era prou important per abordar la interpretació d’aquestes partitures. Finalment, un cop descartats alguns noms més llunyans, com els de Johann Georg Pisendel o Jean-Baptiste Volumier, violinistes a la cort de Dresden, el candidat més ben posicionat podria ser Joseph Spiess, concertino de l’orquestra de Köthen. Spiess havia estat membre de l’orquestra de la cort de Berlín fins que el 1713, Friedrich Wilhelm I, “el Rei Sergent”, la va dissoldre. Aleshores el príncep de Köthen va contractar alguns dels músics acomiadats, com ara el mateix Spiess.
La divisió entre tres Sonates i tres Partites, ens fa pensar en Corelli, que havia publicat les seves dividides entre Sonates “da Chiesa” i “da Camera”. Bach, les da chiesa les anomena simplement Sonates. Cadascuna està formada per quatre moviments que s'alternen lent-ràpid-lent-ràpid. El primer fa les funcions de “preludi”, seguit de moviments que inclouen passatges tant polifònics, contrapuntístics així com simplement melòdics. En canvi, les tres Partites (Parties en l’autògraf original) prenen el model da camera amb l’ús de diversos moviments de dansa, amb singularitats que els donen personalitat. “Partita” en italià vol dir partida (en parts), estructura propera a les suites franceses. A la segona trobem la carismàtica “Chaconne”, que esdevé un dolorós tombeau en memòria de Maria Bàrbara, la primera dona de Bach, morta aquell mateix 1720.
Joan Vives, músic i divulgador musical
Biografia
Biografia
©Janet Sinica
©Janet Sinica
Sara Cubarsi, violí
Sara Cubarsi explora la manera en què el joc amb la sincronització de la matèria vibrant revela la fragilitat del món on vivim en un intent d’estabilitzar les vibracions en afinació racional. Un dels seus interessos principals com a violinista i compositora són els processos acústics i no materials de la ressonància, i experimenta amb corda de tripa, instruments amb cordes de ressonància (viola d’amore, Hardingfele i tromba marina) i pintura amb cera fosa, a través de les quals Sara reflexiona sobre la materialitat de l’afinació, tot evitant una partició d’allò sensible.
Sara va estudiar composició amb Wolfgang von Schweinitz i Michael Pisaro a CalArts, on va acabar el seu doctorat el 2018 amb una beca integral de “la Caixa”.
La música de Sara s’ha estrenat al St. John Smith's Square de Londres amb l’ensemble x.y, a la Fundación Juan March de Madrid i a l’Art Share de Los Angeles amb l’Euler Quartet. El setembre del 2023 es va estrenar al Festival de Lucerna la seva nova peça per a trompa natural i piano elèctric, La langue des gargouilles. Entre els seus projectes actuals més emocionants destaquen: un projecte artístic en curs sobre la trompa marina, per al qual està escrivint una nova peça, dues noves obres de Sven-Ingo Koch que estrenarà el 2025 (per a violí i clavicèmbal i per a violí i conjunt vocal), el CD Bach intonazioni de Marc Sàbat juntament amb el seu trio de violí Harmonic Flow, un doble concert de violí elèctric de Katharina Rosenberger, i aquesta interpretació de les Sonates i Partites completes de Bach al Petit Palau.
Sara Cubarsi interpreta habitualment música de nova creació com a violinista de l’Ensemble Musikfabrik de Colònia, i toca el violí barroc en l’escena freelance, sovint amb el seu duet de música antiga i experimental Lo Desconcert. Ha actuat com a solista a L’Auditori, Palau de la Música Catalana i Philharmonie de Berlín, entre altres sales.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dijous, 06.02.25 – 19 h
Sala de ConcertsIntegral de les Suites per a violoncel de Bach
Arnau Tomàs, violoncel
J S. Bach:
I
Suite per a violoncel núm. 1, BWV 1007
Suite per a violoncel núm. 4, BWV 1010
II
Suite per a violoncel núm. 2, BWV 1008
Suite per a violoncel núm. 6, BWV 1012
III
Suite per a violoncel núm. 5, BWV 1011
Suite per a violoncel núm. 3, BWV 1009Preus: de 22 a 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Sara Cubarsi
—Sonates i Partites per a violí solPalau Bach
Dimarts, 17 de desembre de 2024 – 19.30 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Sara Cubarsi, violí
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
I part
Sonata núm. 1, en Sol menor, BWV 1001
Adagio
Fuga (Allegro)
Siciliana
PrestoSonata núm. 2, en La menor, BWV 1003
Grave
Fuga
Andante
AllegroSonata núm. 3, en Do major, BWV 1005
Adagio
Fuga (alla breve)
Largo
Allegro assaiII part
Partita núm. 1, en Si menor, BWV 1002
Allemanda
Double
Courante
Double
Sarabande
Double
Tempo di Bourrée
DoublePartita núm. 2, en Re menor, BWV 1004
Allemanda
Courante
Sarabande
Gigue
ChaconnePartita núm. 3, en Mi major, BWV 1006
Preludio
Loure
Gavotte en Rondeau
Menuet I
Menuet II
Bourrée
GigueDurada del concert:
Primera part, 63 minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, 80 minuts.
La durada del concert és aproximada.
#antiga #músicauniversal #jovestalentsPoema
Davallament
Des de l’altura vibra el pes dels dies
com un llamp en la nit. Retornen veus
i fulgors i promeses. Sols l’oblit
vetlla el desgel, el pas sense fronteres.Si vaig enllà retorno al gran origen.
Com un ocell que sempre vola en cercles,
caldrà viure o partir. Que baixi el cel.Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
Quan abordem la figura de Bach en la seva dimensió exclusiva d’intèrpret, la imatge que probablement ens ve a tots al cap és la del gran organista o la del virtuós clavecinista, mentre que se’ns fa difícil imaginar-lo amb un violí o un violoncel en un context semblant. En el text necrològic publicat a Leipzig el 1754, Carl Philipp Emanuel Bach afirma del seu pare que “Des de la seva joventut, i fins a arribar a la maduresa, tocava el violí de manera afinada i expressiva. Comprenia les possibilitats dels instruments d’arc de forma completa”. Només ens cal escoltar les Sonates i Partites per a violí sol per entendre que Carl Philipp tenia raó.
Submergir-nos en l’univers sonor de Bach és equivalent a entrar en un reialme sonor sense fronteres, farcit d’idees, de creativitat musical en estat pur i que va molt més enllà de les obres de gran format. També en les expressions més sòbries del seu catàleg, com les Suites per a violoncel sol o les Sonates i Partites per a violí sol, hi percebem el diàleg entre la tradició contrapuntística que venia del segle XVII i les noves capacitats creatives del nou llenguatge virtuosístic del Barroc.
Què és el que va motivar Bach a escriure aquestes Sonates i Partites? Aquell 1720 Bach ja feia quasi tres anys que estava al servei del príncep Leopold de Köthen, que a més de ser melòman sabem que tocava el violí i la viola de gamba. Leopold en queda descartat, però, com a destinatari. Tot apunta que el seu nivell no era prou important per abordar la interpretació d’aquestes partitures. Finalment, un cop descartats alguns noms més llunyans, com els de Johann Georg Pisendel o Jean-Baptiste Volumier, violinistes a la cort de Dresden, el candidat més ben posicionat podria ser Joseph Spiess, concertino de l’orquestra de Köthen. Spiess havia estat membre de l’orquestra de la cort de Berlín fins que el 1713, Friedrich Wilhelm I, “el Rei Sergent”, la va dissoldre. Aleshores el príncep de Köthen va contractar alguns dels músics acomiadats, com ara el mateix Spiess.
La divisió entre tres Sonates i tres Partites, ens fa pensar en Corelli, que havia publicat les seves dividides entre Sonates “da Chiesa” i “da Camera”. Bach, les da chiesa les anomena simplement Sonates. Cadascuna està formada per quatre moviments que s'alternen lent-ràpid-lent-ràpid. El primer fa les funcions de “preludi”, seguit de moviments que inclouen passatges tant polifònics, contrapuntístics així com simplement melòdics. En canvi, les tres Partites (Parties en l’autògraf original) prenen el model da camera amb l’ús de diversos moviments de dansa, amb singularitats que els donen personalitat. “Partita” en italià vol dir partida (en parts), estructura propera a les suites franceses. A la segona trobem la carismàtica “Chaconne”, que esdevé un dolorós tombeau en memòria de Maria Bàrbara, la primera dona de Bach, morta aquell mateix 1720.
Joan Vives, músic i divulgador musical
Biografia
Sara Cubarsi, violí
©Janet Sinica
Sara Cubarsi explora la manera en què el joc amb la sincronització de la matèria vibrant revela la fragilitat del món on vivim en un intent d’estabilitzar les vibracions en afinació racional. Un dels seus interessos principals com a violinista i compositora són els processos acústics i no materials de la ressonància, i experimenta amb corda de tripa, instruments amb cordes de ressonància (viola d’amore, Hardingfele i tromba marina) i pintura amb cera fosa, a través de les quals Sara reflexiona sobre la materialitat de l’afinació, tot evitant una partició d’allò sensible.
Sara va estudiar composició amb Wolfgang von Schweinitz i Michael Pisaro a CalArts, on va acabar el seu doctorat el 2018 amb una beca integral de “la Caixa”.
La música de Sara s’ha estrenat al St. John Smith's Square de Londres amb l’ensemble x.y, a la Fundación Juan March de Madrid i a l’Art Share de Los Angeles amb l’Euler Quartet. El setembre del 2023 es va estrenar al Festival de Lucerna la seva nova peça per a trompa natural i piano elèctric, La langue des gargouilles. Entre els seus projectes actuals més emocionants destaquen: un projecte artístic en curs sobre la trompa marina, per al qual està escrivint una nova peça, dues noves obres de Sven-Ingo Koch que estrenarà el 2025 (per a violí i clavicèmbal i per a violí i conjunt vocal), el CD Bach intonazioni de Marc Sàbat juntament amb el seu trio de violí Harmonic Flow, un doble concert de violí elèctric de Katharina Rosenberger, i aquesta interpretació de les Sonates i Partites completes de Bach al Petit Palau.
Sara Cubarsi interpreta habitualment música de nova creació com a violinista de l’Ensemble Musikfabrik de Colònia, i toca el violí barroc en l’escena freelance, sovint amb el seu duet de música antiga i experimental Lo Desconcert. Ha actuat com a solista a L’Auditori, Palau de la Música Catalana i Philharmonie de Berlín, entre altres sales.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dijous, 06.02.25 – 19 h
Sala de ConcertsIntegral de les Suites per a violoncel de Bach
Arnau Tomàs, violoncel
J S. Bach:
I
Suite per a violoncel núm. 1, BWV 1007
Suite per a violoncel núm. 4, BWV 1010
II
Suite per a violoncel núm. 2, BWV 1008
Suite per a violoncel núm. 6, BWV 1012
III
Suite per a violoncel núm. 5, BWV 1011
Suite per a violoncel núm. 3, BWV 1009Preus: de 22 a 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –