- Música para crecer - Red Música Social—Cors de Palau Vincles
La Casa dels Cants
Dissabte, 19 de març de 2022 – 12 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Asociación Orquesta Escuela – Saragossa
Cors de Palau Vincles, de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana – Barcelona
DaLaNota, de l’Asociación Plataforma REDOMI – Madrid
Etorkizuna Musikatan, de l’Asociación Norai – Bilbao
Fundación Acción Social por la Música – Madrid
Fundación VOCES – Madrid
Músicos Solidarios Sin Fronteras – Vitòria
Xamfrà Fundació l’Arc – BarcelonaDirectors:
Aldara Velasco – DaLaNota
Ana Rossi – Xamfrà Fundació l’Arc
Carlos Cantú – Xamfrà Fundació l’Arc
Esteve Nabona – Palau Vincles
Glòria Fernàndez – Palau Vincles
Kira Rivarés – Orquesta Escuela
Lino Castillo – Etorkizuna Musikatan
Mariona Fernàndez – Palau Vincles
Magalí Sala – Xamfrà Fundació l’Arc
Rodrigo Cedeño – Acción por la MúsicaAnna Niebla, pianista
Mireia Mallol, presentadora de la galaPrimera part – Cors:
Siyahamba – Popular sud-africana
Escriurem – Miki Núñez
Emalama – Popular hawaiana
Doeba – Rieks Veenker
Una veu feta de mil veus – Arnau TorderaDirigeixen:
Ana Rossi, Esteve Nabona, Glòria Fernàndez,
Mariona Fernàndez, Magalí Sala
Anna Niebla, pianista
Iñaki de la Linde, bateríaSegona part – Orquestres:
“Farandole” – Georges Bizet, arranjament de Richard Meyer
Finvisa – Popular sueca, arranjament de Tormod Tvete
Sol di manhã – Paulino Vieira, arranjament de Carlos García
Ritmos ciganos – Carlos García, sobre temes tradicionals cigans/gitanos del Brasil
Dirigeixen:
Aldara Velasco, Carlos Cantú, Lino Castillo, Rodrigo Cedeño
Kira Rivarés, pianistaTercera part – Orquestres i Cors:
“Cant de joia” – Ludwig van Beethoven; arranjament de Tomod Tvete, traducció del text de Joan Maragall
El cicle vital – Elton John
Merengue del primero – Carlos MedranoDirigeixen:
Aldara Velasco, Kira Rivarés, Lino CastilloDurada aproximada del concert: 90 minuts.
#coral #projectesocial #redmusicasocial
Red Música Social
La Red Música Social compta amb el suport de l’Alt Comissionat contra la Pobresa Infantil, que depèn de la Presidència del Govern, i neix gràcies a l’impuls de vuit entitats del tercer sector musicosocial de Madrid, Barcelona, Bilbao, Vitòria i Saragossa. Pretén integrar i articular el moviment de transformació social a Espanya, a través de la música, i aspira a proposar la pràctica musical col·lectiva com a eina eficaç per lluitar contra la pobresa, l’exclusió social i la vulnerabilitat, en un país on un de cada tres nens està en risc de pobresa o exclusió social, més de dos milions de nens i nenes viuen sota el llindar de la pobresa i gairebé 700.000 en pobresa greu.
Es tracta d’un espai obert a noves incorporacions, en el qual créixer conjuntament. Per això convida a sumar-s’hi totes aquelles entitats, iniciatives i projectes que comparteixin el propòsit de contribuir a la reducció de les desigualtats i a la cohesió social, tot aconseguint, així, el reconeixement públic i social com a agents de canvi i contribuint a la seva sostenibilitat.
Comentari
Aquest és un programa format per diverses músiques d’arreu del món i de diferents estètiques i estils. El concert es divideix en tres blocs.
Al primer, purament coral, trobarem músiques que van des de Sud-àfrica i Hawaï, fins a la música catalana actual de Miki Núñez –amb l’aclamada Escriurem– i d’Arnau Tordera –amb Una veu feta de mil veus, que ha esdevingut l’himne del projecte social Palau Vincles.
El segon bloc brindarà el torn a la part orquestral, amb obres adaptades d’origen llatinoamericà, com Sol di manhã de Paulino Vieira, i Suite afro-cubana i Ritmos ciganos –escrita sobre temes tradicionals dels gitanos del Brasil–, totes dues de Carlos García. Seguidament podrem sentir dues adaptacions de música europea: la “Farandole” de Bizet (de l’obra L’Arlésienne), arranjada per Richard Meyer, i la tradicional sueca Finvisan, arranjada per Tormod Tvete.
La tercera part, que tancarà el concert, unirà els cors i els instruments en tres tutti. El primer amb l’arranjament de Tormod Tvete de l’“Himne a l’alegria” de la Novena Simfonia de Beethoven, amb la ja tradicional traducció catalana que va fer Joan Maragall. El segon, amb la cançó que obre El rei Lleó de Walt Disney: El cicle vital d’Elton John; i el tercer tutti serà el festiu Merengue del primero de Carlos Medrano.
Esteve Nabona, director del Cor Jove de l'Orfeó Català, director de l’Escola Coral i director artístic de Palau Vincles
Biografies
Asociación Orquesta Escuela
És un col·lectiu que promou projectes comunitaris musicals (socials i integradors) a través de la formació d’orquestres com a eix fonamental, per tal de mobilitzar recursos perquè la música es converteixi en una realitat accessible des de tots els estrats socials. La seva activitat s’adreça principalment a menors, tot fent èmfasi especial en col·lectius en risc d’exclusió social.
Kira Rivarés, directora
Pianista, gestora cultural i directora artística de l’Asociación Orquesta Escuela, és també activista dels drets de la cultura comunitària. “Profe de música de l’Escuela” durant gairebé una dècada, ha treballat com a directora adjunta al Teatro Lírico de Saragossa i com a pianista repertorista a la companyia MikrÓpera. Primer Premi Dona Emprenedora Aragonesa 2018 atorgat pel Banco Santander.
Cors de Palau Vincles
Palau Vincles va néixer l’any 2011 amb l’objectiu de fomentar la inclusió i integració social a través de la pràctica coral col·lectiva d’infants i joves a zones en situacions d’alta complexitat socioeconòmica, des del convenciment del gran poder de transformació personal i social del cant coral.
Més enllà de la pràctica musical, el propòsit de Palau Vincles és aprofitar les eines que la música i concretament el cant ofereixen per al creixement personal d’infants i adolescents, tot incidint positivament en l’educació en valors, en el desenvolupament de les capacitats psicosocials i pedagògiques i oferint noves oportunitats. La igualtat, la vitalitat, la il·lusió, l’esperança, les oportunitats, el compromís, la solidaritat, el respecte per la diferència són valors vinculats a Palau Vincles.
Els cors de Palau Vincles que participen al concert són: Cor Juvenil Palau Vincles, Cor Infantil Palau Vincles, Escola Els Horts, Escola Sagrada Família Avinyó, I. E. Arts, Escola La Salle Comtal, Fundació de l’Esperança, Associació Esquitx, Fundació Idea, Centre Obert Compartir, Fundació Terral.
Esteve Nabona, director
Ha estat director del Cor de Cambra Ars Subtilior (1986-1992), Cor Albada de l’Agrupació Cor Madrigal (1995-2007), Ensemble Vocal Cambra 16 (1998-2005), Cor de la Universitat Ramon Llull (2006-2012) i Cor Jove dels Països Catalans (2010-2015). Entre els
anys 2000 i 2006 va ser director assistent del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Actualment compagina la direcció del Cor Jove de l’Orfeó Català amb la direcció de l’Escola Coral de l’Orfeó Català i del projecte social i educatiu Palau Vincles.Com a director ha ofert concerts a l’Estat espanyol i a Portugal, França, Itàlia, Bèlgica, Holanda, Luxemburg, Alemanya, Àustria, la República Txeca i el Regne Unit. També ha dirigit diversos tallers corals a Catalunya, Illes Canàries, Andalusia, Euskadi, Astúries, Galícia i Xile.
En produccions per a cor i orquestra ha dirigit l’Orquestra Simfònica del Vallès, Orquestra de Cambra Terrassa 48, Orquestra de Cambra de Vic, Orquestra Joves Intèrprets dels Països Catalans,
Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, Orquestra Barroca Catalana, Ensemble Méridien, Orquestra Camera Musicae i Orquestra Barroca Ars Musicae.Glòria Fernàndez, directora
Va fer els estudis musicals als conservatoris de Tarragona i de Vilaseca, on s’especialitzà en cant amb Mercè Obiols i Charo García. Va obtenir el títol de grau superior en l’especialitat de direcció coral a l’ESMUC, on estudià direcció amb Pierre Cao i Johan Duijck. Va exercir com a professora titulada del mètode pedagogicomusical Jaques-Dalcroze a l’Institut Joan Llongueres de Barcelona.
Ha format part de diversos grups com a cantant, entre els quals el cor Arsys Bourgogne, dirigit per Pierre Cao; La Capella Reial de Catalunya, dirigida per Jordi Savall; Capilla Hispanoflamenca, Canto Coronato, Arte Psalentes, Musica Reservata, La Xantria i el Cor Madrigal, dirigit per Mireia Barrera. Ha impartit classes de direcció coral a la Federación Aragonesa de Coros i a la Fundació Meli Mehta de Bombai. Ha dirigit diverses corals mixtes, infantils i
femenines durant aquests darrers 20 anys.
Ha participat en projectes educatius de l’Escola Coral de l’Orfeó Català per impulsar el cant coral: a Bombai i al Camerun. Des del 2011 també forma part del projecte social Palau Vincles, de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música, i actualment dirigeix el
Cor Juvenil de Palau Vincles. Des del setembre del 2007 és la directora del Cor Mitjans de l’Orfeó Català.Mariona Fernàndez, directora
Titulada de grau professional en l’especialitat de cant pel Conservatori de Vila-seca, de formació musical en el mètode Jaques-Dalcroze i diplomada en la metodologia Edgar Willems, també té el títol Estill Voice Training System (Voice Craft). Professora del curs de direcció per al professorat de Palau Vincles (abans Clavé XXI), ha fet tallers corals al Conservatori de Badalona i Tarragona, així com a nombroses escoles municipals de música d’arreu de Catalunya. Directora convidada en la formació per al professorat del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya (SCIC), ha dirigit tallers a la Mehli Metha Music Fundation a Bombai, a l’Índia.
Dirigeix la coral mixta So de Sants, el cor Novaura i el Cor de la Pedrera. També dirigeix formacions del projecte Palau Vincles del Palau de la Música Catalana. Ha estat directora convidada durant quatre anys a Bombai amb el concert The singing tree que reuneix aproximadament 250 infants de la ciutat.
Ha format part del Cor Sant Esteve de Vila-seca, dirigit per Charo García i després per Xavier Pastrana; del Cor Aura de l’Escola de Música del Palau, dirigit per Glòria Fernàndez; del Cor de la Universitat Ramon Llull, dirigit per Esteve Nabona, i del Cor Madrigal, dirigit per Mireia Barrera.
Anna Niebla, pianista
Nascuda a Barcelona, començà els estudis musicals a l’Escola Municipal de Música i Dansa d’Esparreguera. Després de finalitzar el grau professional de cant i de piano al Conservatori del Liceu, estudià el grau superior de cant al mateix Conservatori amb la soprano Carmen Bustamante. Es graduà l’any 2017 guanyant el premi extraordinari de música de cambra amb el seu company Eric Ledesma.
Formà part del Cor Jove de l’Orfeó Català entre els anys 2012 i 2015 i canta a l’Orfeó Català des del 2019. Des del 2014 és la pianista acompanyant dels cors Infantil i Juvenil de Palau Vincles, projecte social del Palau de la Música Catalana.
El 2016 va ser seleccionada per interpretar el rol de Donna Elvira de Don Giovanni de Mozart a l’Escola d’Òpera de Sabadell. El 2017 participà en l’enregistrament de Gaziel i Picarol, dos drames modernistes de Granados, amb l’Orquestra de Cadaqués. El 2017 també guanyà dos premis extraordinaris a la primera edició del Sonora Internacional Opera Competition Francisco Araiza i participà al Young Artists Programme de Les Azuriales Opera. Des del mes de gener ha reprès la seva formació cursant el Màster en Interpretació d’Òpera del Conservatori del Liceu.
DaLaNota, de l’Asociación Plataforma REDOMI
DaLaNota és un programa d’educació musical gratuït i inclusiu, que té com a missió oferir una formació integral a través d’una educació en valors, promoguda per la música com a element clau d’intervenció i transformació social i cultural, per al benestar dels participants i el de la comunitat, localitzada en zones de risc d’exclusió social.
Treballa des del 2015 al barri madrileny de Lavapiés, amb un grup multicultural de 72 nenes i nens de 8 a 18 anys, que aprenen instruments simfònics (violí, viola, violoncel, contrabaix, trompeta i trombó) i altres disciplines, com cant coral i dansa, i reben acompanyament psicosocial de manera intensiva durant quatre tardes a la setmana.
Aldara Velasco, directora
Violista, directora d’orquestra i gestora cultural, començà el seu camí en els programes musicosocials treballant amb la Fundación Nacional Batuta (Colòmbia) com a directora de l’Orquesta Sinfónica Libre de Quibdó i l’Orquesta Sinfónica Binacional Colombo-Ecuatoriana, on a més va conèixer diversos programes musicosocials llatinoamericans i després va treballar al Cultureel Centrum de Curaçao (Antilles Neerlandeses).
El 2015 va fundar, juntament amb un equip de persones interdisciplinari, el Programa Musicosocial DaLaNota i l’Asociación Plataforma REDOMI, amb la qual han realitzat 18 programes de cooperació musicosocial internacional amb programes llatinoamericans i africans de 9 països, i ha fet de coordinadora de les edicions de Curaçao, Colòmbia, Kènia i Bolívia.
Actualment segueix compaginant una carrera artística amb la gestió musicosocial i forma part de la Swing Machine Orchestra, amb la qual ha ofert més de 150 concerts al territori espanyol i preparen l’enregistrament del seu segon disc.
Etorkizuna Musikatan, de l’Asociacion Norai
Orquestra infantil formada per nens del barri. L’Asociación Norai, juntament amb un grup de veneçolans han posat en marxa el projecte anomenat Etorkizuna Musikatan-Futuro. Aquesta iniciativa neix amb la finalitat d’acollir i formar infants i adolescents de diverses cultures, residents en contextos socioculturals amb dificultats, amb l’objectiu d’arribar a formar-hi orquestres infantils/juvenils.
Lino Castillo, director
Format com a violinista al Programa de Formación Académica de Jóvenes Profesores y Directores del Sistema de Orquesta (2005-2010), ha ocupat el càrrec de direcció de l’Orquesta Infantil del Núcleo Mamporal (2011-2014), professor de violins i seccionalista de l’Orquesta Regional Barloventaña, director de l’Orquesta Higuerote (2015-2016) i actualment és director artístic d’Etorkizuna Musikatan (des del 2020).
Fundación Acción Social por la Música (Madrid)
És un projecte que segueix la línia iniciada pel mestre José Antonio Abreu amb la xarxa d’orquestres i cors infantils de Veneçuela, que pretén transformar i enriquir la vida de nens i joves en risc d’exclusió social treballant en escoles de San Blas, Tetuán, Usera i Carabanchel. Uns 200 menors participen a les orquestres i cors que Acción Social por la Música impulsa a Madrid a través del seu projecte. Mitjançant el projecte s’intenta donar-los una oportunitat de conèixer una realitat diferent i ensenyar-los la constància que requereix aprendre a tocar un instrument, per aplicar-la a tots els aspectes de la seva vida.
Rodrigo Cedeño, director
Violoncel·lista nascut a Veneçuela, alumne fundador del Núcleo Antonio Estévez de la ciutat de Calabozo. Integrant de la secció de violoncels de l’Orquesta Sinfónica Nacional Infantil de Veneçuela del 1995 al 1999 i integrant de l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Veneçuela del 2000 al 2013, també va ser alumne fundador de l’Academia Latinoamericana de violoncels, on va tenir constantment formació amb nombrosos mestres de renom mundial.
El 2010 va esdevenir coordinador general de l’Extensión del Conservatorio Simón Bolívar a l’Estado Guárico, fins al 2014, i després va ser director del Núcleo Antonio Estévez de la ciutat de Calabozo fins al 2016.
Des del 2019 exerceix el càrrec de director artístic de la Fundación Acción por la Música.
Fundación VOCES
La Fundación Voces és una organització que lluita contra la pobresa i l’exclusió social amb la força transformadora de l’art, la cultura i la creativitat, tot implementant programes per a col·lectius vulnerables, promovent les indústries creatives i sensibilitzant la població per crear una comunitat compromesa socialment. Els seus projectes combinen el reforç educatiu i l’atenció psicosocial amb la pràctica musical, amb l’objectiu d’utilitzar la música com a eina per a la millora acadèmica i personal dels nens i nenes.
Músicos Sin Fronteras
Músicos Sin Fronteras va néixer a l’Havana l’any 1995. Visitant una escola de música al Vedado, a Jesús María Alegría Urtaga “Pinttu” el van informar que alguns nens robaven cables de telèfon per col·locar-los, a mode de cordes, al seu violí. Allò va ser el detonant instantani perquè, en tornar a Vitòria-Gasteiz, truqués a amics músics i fundés una associació per afinar les vides dels nens més desfavorits i donar suport a tota mena d’escoles sense recursos, a tot el món.
Xamfrà, de Fundació l’Arc
La Fundació l’Arc va néixer l’any 1967 com a taller de música, plàstica i expressió, amb uns principis pedagògics molt innovadors. El seu principal projecte és Xamfrà, Centre de Música i Escena del Raval, un espai perquè els veïns del Raval i Ciutat Vella puguin compartir vivències a través de la música i les arts escèniques, tot participant en tallers de música, dansa o teatre.
Ana Rossi, directora
En l’estudi del cant com a instrument, s’ha interessat especialment per la tècnica Voice Craft (amb Anna Català, amb la qual ha entroncat la seva experiència). La seva formació musical ha begut de molts gèneres (la música popular argentina, la música popular brasilera, la música d’arrel folklòrica llatinoamericana i ibèrica, el tango i la milonga) i de disciplines diferents, com la dansa. Actualment forma part de Coetus (música popular de la península Ibèrica), UNA (quartet de corda i veu dedicats a la música popular llatinoamericana), Marcelo Mercadante i el seu Quintet Porteño (tango), BREU (músiques populars i composicions pròpies), Gafieira Miúda (música popular del Brasil), i Ana Rossi i Marta Roma, entre d’altres.
Treballa, a més, com a docent de tècnica vocal i llenguatge musical, i en aquest recorregut ha format part dels equips pedagògics de MusicActiva, Eòlia, Blue Train Sabadell, Escola 3ET Mataró, Mozartiana Tiana, Batxillerat Granés, Aulaman Arenys de Munt, i ha ofert cursos a Gresol de Corda i Trobades de Música Ibèrica, entre d’altres.
Carlos Cantú, director
Professor de violoncel i orquestra a Xamfrà: música, escena, inclusió social, amb bagatge migratori i especialitzat en processos d’avaluació d’impacte de les arts a l’àmbit sociocomunitari.
Magalí Sala, directora
Nascuda a Castellar del Vallès (1988), és graduada per l’ESMUC en l’especialitat de pedagogia de la música (2016). La seva trajectòria professional abraça tres vessants: la música com a eina d’inclusió i transformació social (Centre de Música i Escena del Raval Xamfrà), la música com a mitjà d’expressió i vivència per als infants més petits (participa en diverses companyies especialitzades en música en edats primerenques, entre les quals La Cuca Viu), i finalment posa èmfasi en la música vocal, ja sigui com a cantaire o com a directora de cors infantils (El Virolet de Lluïsos de Gràcia i Cor Infantil de Xamfrà). A part, forma part de projectes artístics consolidats, com Aluca (trio de polifonia vocal) o Sang (espectacle dirigit per Marta Carrasco).
També et pot interessar
La Casa dels Cants
Diumenge, 3 d'abril de 2022–12 h
Sala de ConcertsCors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català
Orfeó Català (Pablo Larraz, director principal)
David Malet, orgue
Mario Lisarde, contrabaix
Cristian Benito, Giorvanni Giri, Alberto Romero, Noemí Pasquina; quartet de corda
Pau Casan i Laia Armengol, piano
Simon Halsey, direccióA la nanita, nana
La Lluna
L’astronauta
He somiat
Hear the wind
Keren Or
Seven lastwords of theunarmed
Missa Brevis
Les trompetes de la mort
Cantique de Jean Racine
Hope, faith, life, LovePreu: 20 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
- Música para crecer - Red Música Social—Cors de Palau Vincles
La Casa dels Cants
Dissabte, 19 de març de 2022 – 12 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Asociación Orquesta Escuela – Saragossa
Cors de Palau Vincles, de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana – Barcelona
DaLaNota, de l’Asociación Plataforma REDOMI – Madrid
Etorkizuna Musikatan, de l’Asociación Norai – Bilbao
Fundación Acción Social por la Música – Madrid
Fundación VOCES – Madrid
Músicos Solidarios Sin Fronteras – Vitòria
Xamfrà Fundació l’Arc – BarcelonaDirectors:
Aldara Velasco – DaLaNota
Ana Rossi – Xamfrà Fundació l’Arc
Carlos Cantú – Xamfrà Fundació l’Arc
Esteve Nabona – Palau Vincles
Glòria Fernàndez – Palau Vincles
Kira Rivarés – Orquesta Escuela
Lino Castillo – Etorkizuna Musikatan
Mariona Fernàndez – Palau Vincles
Magalí Sala – Xamfrà Fundació l’Arc
Rodrigo Cedeño – Acción por la MúsicaAnna Niebla, pianista
Mireia Mallol, presentadora de la galaPrimera part – Cors:
Siyahamba – Popular sud-africana
Escriurem – Miki Núñez
Emalama – Popular hawaiana
Doeba – Rieks Veenker
Una veu feta de mil veus – Arnau TorderaDirigeixen:
Ana Rossi, Esteve Nabona, Glòria Fernàndez,
Mariona Fernàndez, Magalí Sala
Anna Niebla, pianista
Iñaki de la Linde, bateríaSegona part – Orquestres:
“Farandole” – Georges Bizet, arranjament de Richard Meyer
Finvisa – Popular sueca, arranjament de Tormod Tvete
Sol di manhã – Paulino Vieira, arranjament de Carlos García
Ritmos ciganos – Carlos García, sobre temes tradicionals cigans/gitanos del Brasil
Dirigeixen:
Aldara Velasco, Carlos Cantú, Lino Castillo, Rodrigo Cedeño
Kira Rivarés, pianistaTercera part – Orquestres i Cors:
“Cant de joia” – Ludwig van Beethoven; arranjament de Tomod Tvete, traducció del text de Joan Maragall
El cicle vital – Elton John
Merengue del primero – Carlos MedranoDirigeixen:
Aldara Velasco, Kira Rivarés, Lino CastilloDurada aproximada del concert: 90 minuts.
#coral #projectesocial #redmusicasocial
Red Música Social
La Red Música Social compta amb el suport de l’Alt Comissionat contra la Pobresa Infantil, que depèn de la Presidència del Govern, i neix gràcies a l’impuls de vuit entitats del tercer sector musicosocial de Madrid, Barcelona, Bilbao, Vitòria i Saragossa. Pretén integrar i articular el moviment de transformació social a Espanya, a través de la música, i aspira a proposar la pràctica musical col·lectiva com a eina eficaç per lluitar contra la pobresa, l’exclusió social i la vulnerabilitat, en un país on un de cada tres nens està en risc de pobresa o exclusió social, més de dos milions de nens i nenes viuen sota el llindar de la pobresa i gairebé 700.000 en pobresa greu.
Es tracta d’un espai obert a noves incorporacions, en el qual créixer conjuntament. Per això convida a sumar-s’hi totes aquelles entitats, iniciatives i projectes que comparteixin el propòsit de contribuir a la reducció de les desigualtats i a la cohesió social, tot aconseguint, així, el reconeixement públic i social com a agents de canvi i contribuint a la seva sostenibilitat.
Comentari
Aquest és un programa format per diverses músiques d’arreu del món i de diferents estètiques i estils. El concert es divideix en tres blocs.
Al primer, purament coral, trobarem músiques que van des de Sud-àfrica i Hawaï, fins a la música catalana actual de Miki Núñez –amb l’aclamada Escriurem– i d’Arnau Tordera –amb Una veu feta de mil veus, que ha esdevingut l’himne del projecte social Palau Vincles.
El segon bloc brindarà el torn a la part orquestral, amb obres adaptades d’origen llatinoamericà, com Sol di manhã de Paulino Vieira, i Suite afro-cubana i Ritmos ciganos –escrita sobre temes tradicionals dels gitanos del Brasil–, totes dues de Carlos García. Seguidament podrem sentir dues adaptacions de música europea: la “Farandole” de Bizet (de l’obra L’Arlésienne), arranjada per Richard Meyer, i la tradicional sueca Finvisan, arranjada per Tormod Tvete.
La tercera part, que tancarà el concert, unirà els cors i els instruments en tres tutti. El primer amb l’arranjament de Tormod Tvete de l’“Himne a l’alegria” de la Novena Simfonia de Beethoven, amb la ja tradicional traducció catalana que va fer Joan Maragall. El segon, amb la cançó que obre El rei Lleó de Walt Disney: El cicle vital d’Elton John; i el tercer tutti serà el festiu Merengue del primero de Carlos Medrano.
Esteve Nabona, director del Cor Jove de l'Orfeó Català, director de l’Escola Coral i director artístic de Palau Vincles
Biografies
Asociación Orquesta Escuela
És un col·lectiu que promou projectes comunitaris musicals (socials i integradors) a través de la formació d’orquestres com a eix fonamental, per tal de mobilitzar recursos perquè la música es converteixi en una realitat accessible des de tots els estrats socials. La seva activitat s’adreça principalment a menors, tot fent èmfasi especial en col·lectius en risc d’exclusió social.
Kira Rivarés, directora
Pianista, gestora cultural i directora artística de l’Asociación Orquesta Escuela, és també activista dels drets de la cultura comunitària. “Profe de música de l’Escuela” durant gairebé una dècada, ha treballat com a directora adjunta al Teatro Lírico de Saragossa i com a pianista repertorista a la companyia MikrÓpera. Primer Premi Dona Emprenedora Aragonesa 2018 atorgat pel Banco Santander.
Cors de Palau Vincles
Palau Vincles va néixer l’any 2011 amb l’objectiu de fomentar la inclusió i integració social a través de la pràctica coral col·lectiva d’infants i joves a zones en situacions d’alta complexitat socioeconòmica, des del convenciment del gran poder de transformació personal i social del cant coral.
Més enllà de la pràctica musical, el propòsit de Palau Vincles és aprofitar les eines que la música i concretament el cant ofereixen per al creixement personal d’infants i adolescents, tot incidint positivament en l’educació en valors, en el desenvolupament de les capacitats psicosocials i pedagògiques i oferint noves oportunitats. La igualtat, la vitalitat, la il·lusió, l’esperança, les oportunitats, el compromís, la solidaritat, el respecte per la diferència són valors vinculats a Palau Vincles.
Els cors de Palau Vincles que participen al concert són: Cor Juvenil Palau Vincles, Cor Infantil Palau Vincles, Escola Els Horts, Escola Sagrada Família Avinyó, I. E. Arts, Escola La Salle Comtal, Fundació de l’Esperança, Associació Esquitx, Fundació Idea, Centre Obert Compartir, Fundació Terral.
Esteve Nabona, director
Ha estat director del Cor de Cambra Ars Subtilior (1986-1992), Cor Albada de l’Agrupació Cor Madrigal (1995-2007), Ensemble Vocal Cambra 16 (1998-2005), Cor de la Universitat Ramon Llull (2006-2012) i Cor Jove dels Països Catalans (2010-2015). Entre els
anys 2000 i 2006 va ser director assistent del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Actualment compagina la direcció del Cor Jove de l’Orfeó Català amb la direcció de l’Escola Coral de l’Orfeó Català i del projecte social i educatiu Palau Vincles.Com a director ha ofert concerts a l’Estat espanyol i a Portugal, França, Itàlia, Bèlgica, Holanda, Luxemburg, Alemanya, Àustria, la República Txeca i el Regne Unit. També ha dirigit diversos tallers corals a Catalunya, Illes Canàries, Andalusia, Euskadi, Astúries, Galícia i Xile.
En produccions per a cor i orquestra ha dirigit l’Orquestra Simfònica del Vallès, Orquestra de Cambra Terrassa 48, Orquestra de Cambra de Vic, Orquestra Joves Intèrprets dels Països Catalans,
Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, Orquestra Barroca Catalana, Ensemble Méridien, Orquestra Camera Musicae i Orquestra Barroca Ars Musicae.Glòria Fernàndez, directora
Va fer els estudis musicals als conservatoris de Tarragona i de Vilaseca, on s’especialitzà en cant amb Mercè Obiols i Charo García. Va obtenir el títol de grau superior en l’especialitat de direcció coral a l’ESMUC, on estudià direcció amb Pierre Cao i Johan Duijck. Va exercir com a professora titulada del mètode pedagogicomusical Jaques-Dalcroze a l’Institut Joan Llongueres de Barcelona.
Ha format part de diversos grups com a cantant, entre els quals el cor Arsys Bourgogne, dirigit per Pierre Cao; La Capella Reial de Catalunya, dirigida per Jordi Savall; Capilla Hispanoflamenca, Canto Coronato, Arte Psalentes, Musica Reservata, La Xantria i el Cor Madrigal, dirigit per Mireia Barrera. Ha impartit classes de direcció coral a la Federación Aragonesa de Coros i a la Fundació Meli Mehta de Bombai. Ha dirigit diverses corals mixtes, infantils i
femenines durant aquests darrers 20 anys.
Ha participat en projectes educatius de l’Escola Coral de l’Orfeó Català per impulsar el cant coral: a Bombai i al Camerun. Des del 2011 també forma part del projecte social Palau Vincles, de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música, i actualment dirigeix el
Cor Juvenil de Palau Vincles. Des del setembre del 2007 és la directora del Cor Mitjans de l’Orfeó Català.Mariona Fernàndez, directora
Titulada de grau professional en l’especialitat de cant pel Conservatori de Vila-seca, de formació musical en el mètode Jaques-Dalcroze i diplomada en la metodologia Edgar Willems, també té el títol Estill Voice Training System (Voice Craft). Professora del curs de direcció per al professorat de Palau Vincles (abans Clavé XXI), ha fet tallers corals al Conservatori de Badalona i Tarragona, així com a nombroses escoles municipals de música d’arreu de Catalunya. Directora convidada en la formació per al professorat del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya (SCIC), ha dirigit tallers a la Mehli Metha Music Fundation a Bombai, a l’Índia.
Dirigeix la coral mixta So de Sants, el cor Novaura i el Cor de la Pedrera. També dirigeix formacions del projecte Palau Vincles del Palau de la Música Catalana. Ha estat directora convidada durant quatre anys a Bombai amb el concert The singing tree que reuneix aproximadament 250 infants de la ciutat.
Ha format part del Cor Sant Esteve de Vila-seca, dirigit per Charo García i després per Xavier Pastrana; del Cor Aura de l’Escola de Música del Palau, dirigit per Glòria Fernàndez; del Cor de la Universitat Ramon Llull, dirigit per Esteve Nabona, i del Cor Madrigal, dirigit per Mireia Barrera.
Anna Niebla, pianista
Nascuda a Barcelona, començà els estudis musicals a l’Escola Municipal de Música i Dansa d’Esparreguera. Després de finalitzar el grau professional de cant i de piano al Conservatori del Liceu, estudià el grau superior de cant al mateix Conservatori amb la soprano Carmen Bustamante. Es graduà l’any 2017 guanyant el premi extraordinari de música de cambra amb el seu company Eric Ledesma.
Formà part del Cor Jove de l’Orfeó Català entre els anys 2012 i 2015 i canta a l’Orfeó Català des del 2019. Des del 2014 és la pianista acompanyant dels cors Infantil i Juvenil de Palau Vincles, projecte social del Palau de la Música Catalana.
El 2016 va ser seleccionada per interpretar el rol de Donna Elvira de Don Giovanni de Mozart a l’Escola d’Òpera de Sabadell. El 2017 participà en l’enregistrament de Gaziel i Picarol, dos drames modernistes de Granados, amb l’Orquestra de Cadaqués. El 2017 també guanyà dos premis extraordinaris a la primera edició del Sonora Internacional Opera Competition Francisco Araiza i participà al Young Artists Programme de Les Azuriales Opera. Des del mes de gener ha reprès la seva formació cursant el Màster en Interpretació d’Òpera del Conservatori del Liceu.
DaLaNota, de l’Asociación Plataforma REDOMI
DaLaNota és un programa d’educació musical gratuït i inclusiu, que té com a missió oferir una formació integral a través d’una educació en valors, promoguda per la música com a element clau d’intervenció i transformació social i cultural, per al benestar dels participants i el de la comunitat, localitzada en zones de risc d’exclusió social.
Treballa des del 2015 al barri madrileny de Lavapiés, amb un grup multicultural de 72 nenes i nens de 8 a 18 anys, que aprenen instruments simfònics (violí, viola, violoncel, contrabaix, trompeta i trombó) i altres disciplines, com cant coral i dansa, i reben acompanyament psicosocial de manera intensiva durant quatre tardes a la setmana.
Aldara Velasco, directora
Violista, directora d’orquestra i gestora cultural, començà el seu camí en els programes musicosocials treballant amb la Fundación Nacional Batuta (Colòmbia) com a directora de l’Orquesta Sinfónica Libre de Quibdó i l’Orquesta Sinfónica Binacional Colombo-Ecuatoriana, on a més va conèixer diversos programes musicosocials llatinoamericans i després va treballar al Cultureel Centrum de Curaçao (Antilles Neerlandeses).
El 2015 va fundar, juntament amb un equip de persones interdisciplinari, el Programa Musicosocial DaLaNota i l’Asociación Plataforma REDOMI, amb la qual han realitzat 18 programes de cooperació musicosocial internacional amb programes llatinoamericans i africans de 9 països, i ha fet de coordinadora de les edicions de Curaçao, Colòmbia, Kènia i Bolívia.
Actualment segueix compaginant una carrera artística amb la gestió musicosocial i forma part de la Swing Machine Orchestra, amb la qual ha ofert més de 150 concerts al territori espanyol i preparen l’enregistrament del seu segon disc.
Etorkizuna Musikatan, de l’Asociacion Norai
Orquestra infantil formada per nens del barri. L’Asociación Norai, juntament amb un grup de veneçolans han posat en marxa el projecte anomenat Etorkizuna Musikatan-Futuro. Aquesta iniciativa neix amb la finalitat d’acollir i formar infants i adolescents de diverses cultures, residents en contextos socioculturals amb dificultats, amb l’objectiu d’arribar a formar-hi orquestres infantils/juvenils.
Lino Castillo, director
Format com a violinista al Programa de Formación Académica de Jóvenes Profesores y Directores del Sistema de Orquesta (2005-2010), ha ocupat el càrrec de direcció de l’Orquesta Infantil del Núcleo Mamporal (2011-2014), professor de violins i seccionalista de l’Orquesta Regional Barloventaña, director de l’Orquesta Higuerote (2015-2016) i actualment és director artístic d’Etorkizuna Musikatan (des del 2020).
Fundación Acción Social por la Música (Madrid)
És un projecte que segueix la línia iniciada pel mestre José Antonio Abreu amb la xarxa d’orquestres i cors infantils de Veneçuela, que pretén transformar i enriquir la vida de nens i joves en risc d’exclusió social treballant en escoles de San Blas, Tetuán, Usera i Carabanchel. Uns 200 menors participen a les orquestres i cors que Acción Social por la Música impulsa a Madrid a través del seu projecte. Mitjançant el projecte s’intenta donar-los una oportunitat de conèixer una realitat diferent i ensenyar-los la constància que requereix aprendre a tocar un instrument, per aplicar-la a tots els aspectes de la seva vida.
Rodrigo Cedeño, director
Violoncel·lista nascut a Veneçuela, alumne fundador del Núcleo Antonio Estévez de la ciutat de Calabozo. Integrant de la secció de violoncels de l’Orquesta Sinfónica Nacional Infantil de Veneçuela del 1995 al 1999 i integrant de l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Veneçuela del 2000 al 2013, també va ser alumne fundador de l’Academia Latinoamericana de violoncels, on va tenir constantment formació amb nombrosos mestres de renom mundial.
El 2010 va esdevenir coordinador general de l’Extensión del Conservatorio Simón Bolívar a l’Estado Guárico, fins al 2014, i després va ser director del Núcleo Antonio Estévez de la ciutat de Calabozo fins al 2016.
Des del 2019 exerceix el càrrec de director artístic de la Fundación Acción por la Música.
Fundación VOCES
La Fundación Voces és una organització que lluita contra la pobresa i l’exclusió social amb la força transformadora de l’art, la cultura i la creativitat, tot implementant programes per a col·lectius vulnerables, promovent les indústries creatives i sensibilitzant la població per crear una comunitat compromesa socialment. Els seus projectes combinen el reforç educatiu i l’atenció psicosocial amb la pràctica musical, amb l’objectiu d’utilitzar la música com a eina per a la millora acadèmica i personal dels nens i nenes.
Músicos Sin Fronteras
Músicos Sin Fronteras va néixer a l’Havana l’any 1995. Visitant una escola de música al Vedado, a Jesús María Alegría Urtaga “Pinttu” el van informar que alguns nens robaven cables de telèfon per col·locar-los, a mode de cordes, al seu violí. Allò va ser el detonant instantani perquè, en tornar a Vitòria-Gasteiz, truqués a amics músics i fundés una associació per afinar les vides dels nens més desfavorits i donar suport a tota mena d’escoles sense recursos, a tot el món.
Xamfrà, de Fundació l’Arc
La Fundació l’Arc va néixer l’any 1967 com a taller de música, plàstica i expressió, amb uns principis pedagògics molt innovadors. El seu principal projecte és Xamfrà, Centre de Música i Escena del Raval, un espai perquè els veïns del Raval i Ciutat Vella puguin compartir vivències a través de la música i les arts escèniques, tot participant en tallers de música, dansa o teatre.
Ana Rossi, directora
En l’estudi del cant com a instrument, s’ha interessat especialment per la tècnica Voice Craft (amb Anna Català, amb la qual ha entroncat la seva experiència). La seva formació musical ha begut de molts gèneres (la música popular argentina, la música popular brasilera, la música d’arrel folklòrica llatinoamericana i ibèrica, el tango i la milonga) i de disciplines diferents, com la dansa. Actualment forma part de Coetus (música popular de la península Ibèrica), UNA (quartet de corda i veu dedicats a la música popular llatinoamericana), Marcelo Mercadante i el seu Quintet Porteño (tango), BREU (músiques populars i composicions pròpies), Gafieira Miúda (música popular del Brasil), i Ana Rossi i Marta Roma, entre d’altres.
Treballa, a més, com a docent de tècnica vocal i llenguatge musical, i en aquest recorregut ha format part dels equips pedagògics de MusicActiva, Eòlia, Blue Train Sabadell, Escola 3ET Mataró, Mozartiana Tiana, Batxillerat Granés, Aulaman Arenys de Munt, i ha ofert cursos a Gresol de Corda i Trobades de Música Ibèrica, entre d’altres.
Carlos Cantú, director
Professor de violoncel i orquestra a Xamfrà: música, escena, inclusió social, amb bagatge migratori i especialitzat en processos d’avaluació d’impacte de les arts a l’àmbit sociocomunitari.
Magalí Sala, directora
Nascuda a Castellar del Vallès (1988), és graduada per l’ESMUC en l’especialitat de pedagogia de la música (2016). La seva trajectòria professional abraça tres vessants: la música com a eina d’inclusió i transformació social (Centre de Música i Escena del Raval Xamfrà), la música com a mitjà d’expressió i vivència per als infants més petits (participa en diverses companyies especialitzades en música en edats primerenques, entre les quals La Cuca Viu), i finalment posa èmfasi en la música vocal, ja sigui com a cantaire o com a directora de cors infantils (El Virolet de Lluïsos de Gràcia i Cor Infantil de Xamfrà). A part, forma part de projectes artístics consolidats, com Aluca (trio de polifonia vocal) o Sang (espectacle dirigit per Marta Carrasco).
També et pot interessar
La Casa dels Cants
Diumenge, 3 d'abril de 2022–12 h
Sala de ConcertsCors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català
Orfeó Català (Pablo Larraz, director principal)
David Malet, orgue
Mario Lisarde, contrabaix
Cristian Benito, Giorvanni Giri, Alberto Romero, Noemí Pasquina; quartet de corda
Pau Casan i Laia Armengol, piano
Simon Halsey, direccióA la nanita, nana
La Lluna
L’astronauta
He somiat
Hear the wind
Keren Or
Seven lastwords of theunarmed
Missa Brevis
Les trompetes de la mort
Cantique de Jean Racine
Hope, faith, life, LovePreu: 20 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –