Khatia Buniatishvili, piano
–Recital de piano
Palau Piano
Dilluns, 12 de febrer de 2024 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Khatia Buniatishvili, piano
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Franz Liszt ( 1811-1886)
Preludi i fuga en La menor, BWV 543Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata per a piano núm. 23, en Fa menor, op. 57, “Appassionata”I. Allegro assai
II. Andante con moto
III. Allegro ma non troppoWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonata per a piano núm. 16, en Do major, KV 545I. Allegro
II. Andante
III. RondóFranz Schubert (1797-1828) – Franz Liszt
Serenata per a piano en Re menor, S. 560/7, a partir de ‘Ständchen, D. 957’Gretchen am Spinnrade, D. 118, op. 2 (versió per a piano sol)
Franz Liszt
Consolació núm. 3, S. 172Rapsòdia hongaresa, núm. 6, S. 244/6
Introducció
Lassan
FriskaAquest concert té una durada de 80 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.#jovestalents
Poema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
En el decurs dels darrers recitals que ha ofert Khatia Buniatishvili, ha optat per uns programes de gran eclecticisme; en aquesta ocasió la música de Bach, Mozart, Beethoven, Schubert i especialment la de Liszt confegirà aquest nou i esperat recital al Palau de la pianista georgiana nacionalitzada francesa l’any 2017.
El Preludi i fuga en La menor, BWV 543 va ser escrit per Bach en el període que era organista a la cort del duc de Saxònia-Weimar, entre els anys 1708 i 1717. La música per a orgue del compositor d’Eisenach ha estat objecte de diverses adaptacions pianístiques per Brahms, Saint-Saëns, Tausig, Busoni, Kempff, Hess, Siloti... i, per descomptat, Liszt, que entre el 1842 i el 1850 va adaptar sis dels seus Preludis i fugues d’orgue al piano. Un llarg soliloqui de la mà dreta obre el Preludi en La menor escrit en compàs 6/8 i a mesura que avança el desenvolupament inclourà octaves doblades i una cadència ornamental; el Preludi adquireix l’aire propi de tocata propera a l’stylus phantasticus, definit en el Musurgia Universalis pel jesuïta Athanasius Kircher com un mètode de composició “lliure i desenfrenat”. La Fuga a quatre veus en compàs 4/4 adquireix una grandesa de gran exigència virtuosística.
Contemporània de la Simfonia Heroica, la celebèrrima Sonata Appassionata va ser iniciada per Beethoven l’any 1804 i estrenada a Viena el febrer del 1807. És una de les obres cabdals del llegat del compositor de Bonn, i pel caràcter tempestuós i passional del primer moviment, un exemple de com l’autor trencava amb tots els esquemes formals i tonals establerts a l’època. L’“apassionament” d’aquest primer moviment ens condueix a un “Andante con moto” en forma de variació que produeix la sensació d’una acceleració progressiva. Un acord de setena disminuïda ens introdueix en el celebradíssim “Allegro ma non troppo” en Fa menor, tempestuós i vehement, que després d’un breu motiu reflexiu ens portarà cap al passional “Presto final”.
La famosa i mal anomenada Sonata Fàcil de Mozart ha passat amb més o menys destresa per les mans d’infinitat de pianistes aficionats i professionals. Escrita el mes de juny del 1788, les característiques escales i arpegis del primer moviment donen pas a un bellíssim “Andante”, exemplificació de l’estil galant i de la constant utilització del “baix d’Alberti” com a recurs estilístic. Un juganer “Rondó” posa el punt final a aquesta joia musical mozartiana.
Liszt va destinar part de la seva immensa producció pianística al gènere de la transcripció. De les Simfonies de Beethoven a la Fantàstica de Berlioz; des de transcripcions operístiques de temes de Meyerbeer, Mozart o Wagner fins a les reminiscències sobre temes operístics de Verdi, Donizetti i Bellini, ens han proporcionat unes recreacions pianístiques fascinants. Malgrat un gran revestiment harmònic, Liszt sempre manté amb destresa la melodia de les obres, com és el cas del conegudíssim lied Ständchen, D. 957, pertanyent al cicle del Cant del Cigne de Schubert i que va ser transcrit pel compositor hongarès l’any 1840. Aquesta sensibilitat traspua idènticament a la transcripció de Gretchen am Spinnrade (Margarida a la filosa), el bellíssim lied compost per Schubert l’any 1814, quan tenia disset anys, sobre paraules de Goethe i amb el rerefons temàtic de l’amor que sent Margarida envers Faust.
Després el recital ens conduirà a la placidesa de la Consolació núm. 3, en Re bemoll major (Lento placido) de Liszt, una de les melodies més belles creades pel compositor hongarès, pertanyent a la col·lecció composta entre el 1844 i el 1849 i subtitulada “Six pensées poétiques”. De les dinou Rapsòdies hongareses escrites per Liszt, tretze –de la 3 a la 15– van ser compostes l’any 1853. El recurs de l’escala zíngara (amb una alteració sobre la quarta a l’escala menor i sobre el segon i sisè graus en l’escala major) i els ritmes “Lassan” (lentament) i “Friska” (ràpid) marquen el caràcter d’aquestes obres èpiques, que brollen com a exemplificació d’ideal nacionalista. Un cant a manera d’himne inicia la destacada Rapsòdia hongaresa núm. 6 i posteriorment unes czardes ens conduiran cap a un motiu musical dramàtic. El piano lisztià en la seva màxima expressió apareix en un final virtuosístic, amb el protagonisme d’una gran seqüència d’octaves com a final brillant per a aquesta complexíssima obra.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Biografia
© Esther Haase
© Esther Haase
Khatia Buniatishvili, piano
Nascuda a Geòrgia (1987), va descobrir el piano ben aviat, als tres anys. Va fer el primer concert amb l’Orquestra de Cambra de Tbilisi quan tenia sis anys i es va presentar internacionalment als deu. Va estudiar a Tbilisi amb Tengiz Amiredjibi i a Viena amb Oleg Maisenberg.
Als Estats Units va debutar al Carnegie Hall el 2008 i des d’aleshores s’ha presentat al Hollywood Bowl, Festival iTunes, BBC Proms, Festival de Salzburg, Festival Verbier, Menuhin Festival Gstaad, Festival de La Roque d'Anthéron, Klavier-Festival Ruhr, Progetto Martha Argerich, i ha actuat en grans sales: Carnegie Hall de Nova York, Walt Disney Concert Hall de Los Angeles, Royal Festival Hall de Londres, Musikverein i Konzerthaus de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam, Philharmonie de Berlín, Philharmonie i Théâtre des Champs Élysées de París, La Scala de Milà, Teatro La Fenice de Venècia, Victoria Hall de Ginebra, Tonhalle de Zuric, Rudolfinum de Praga, Gran Teatre de Xangai, NCPA de Pequín, NCPA de Mumbai, Suntory Hall de Tòquio, Esplanade Theatre de Singapur, Palau de la Música Catalana, etc.
Entre els músics amb qui ha col·laborat figuren els directors de més prestigi, com Zubin Mehta, Plácido Domingo, Kent Nagano, Neeme Järvi, Paavo Järvi, Mikhaïl Pletnev, Vladimir Ashkenazy, Semyon Bychkov, Jaap Van Zweden, Gustavo Dudamel, Myung-Whun Chung, Yannick Nézet-Séguin, Philippe Jordan..., i les formacions més famoses, com la Filharmònica d’Israel, Philharmonic de Los Angeles, San Francisco Symphony, Seattle Symphony, Philadelphia Orchestra, Toronto Symphony Orquestra, Sinfônica do Estado de São Paulo, Filharmònica de la Xina, NHK Symphony de Tòquio, London Symphony, BBC Symphony, Orchestre de París, Orchestre National de França, Filarmonica della Scala, Wiener Symphoniker, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Münchner Philharmoniker, etc.
Durant les darreres temporades ha participat en diversos projectes: setantè aniversari de les Nacions Unides, concert benèfic a favor dels refugiats sirians, concert benèfic a Kíev a favor de persones ferides a l’àrea de l’ATO, concert “A Rússia amb amor” contra la violació dels drets humans a Rússia i va participar a la conferència DLD Women. A més a més ha col·laborat amb el grup de rock Coldplay al seu darrer àlbum, A head full of dreams.
La seva discografia inclou Liszt Album (2011), Chopin Album (2012), Motherland (2014), Kaleidoscope (Sony Classical, 2016), com també Piano Trios amb Gidon Kremer i Giedrė Dirvanauskaitė (ECM, 2011), Sonates per a violí i piano amb Renaud Capuçon 2014 (Erato), els Concerts núm. 2 i núm. 3 de Rakhmàninov amb la Filharmònica Txeca i Paavo Järvi (Sony Classical), i ja el 2019, Schubert recital (Sony Classical).
El seu disc més recent és Labyrinth (Sony Classical, octubre del 2020), amb obres de Chopin, Bach, Brahms, Rakhmàninov, Liszt, Satie, Morricone, Villa-Lobos, Cage i Pärt.
Ha guanyat dues vegades el Premi Echo Klassik, el 2012 i el 2016, pels seus Liszt Album i Kaleidoscope, respectivament.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 28.02.24 – 20 h
Sala de ConcertsGrigory Sokolov, piano
J. S. Bach: Quatre duets, BWV 802-805
J. S. Bach: Partita núm. 2, en Do menor, BWV 826
F. Chopin: Quatre masurques, op. 30
F. Chopin: Tres masurques, op. 50
R. Schumann: Waldszenen (Escenes del bosc), op. 82 (Nou peces de caràcter per a piano sol)Preus: de 30 a 60 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Khatia Buniatishvili, piano
–Recital de piano
Palau Piano
Dilluns, 12 de febrer de 2024 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Khatia Buniatishvili, piano
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Franz Liszt ( 1811-1886)
Preludi i fuga en La menor, BWV 543Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata per a piano núm. 23, en Fa menor, op. 57, “Appassionata”I. Allegro assai
II. Andante con moto
III. Allegro ma non troppoWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonata per a piano núm. 16, en Do major, KV 545I. Allegro
II. Andante
III. RondóFranz Schubert (1797-1828) – Franz Liszt
Serenata per a piano en Re menor, S. 560/7, a partir de ‘Ständchen, D. 957’Gretchen am Spinnrade, D. 118, op. 2 (versió per a piano sol)
Franz Liszt
Consolació núm. 3, S. 172Rapsòdia hongaresa, núm. 6, S. 244/6
Introducció
Lassan
FriskaAquest concert té una durada de 80 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.#jovestalents
Poema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
En el decurs dels darrers recitals que ha ofert Khatia Buniatishvili, ha optat per uns programes de gran eclecticisme; en aquesta ocasió la música de Bach, Mozart, Beethoven, Schubert i especialment la de Liszt confegirà aquest nou i esperat recital al Palau de la pianista georgiana nacionalitzada francesa l’any 2017.
El Preludi i fuga en La menor, BWV 543 va ser escrit per Bach en el període que era organista a la cort del duc de Saxònia-Weimar, entre els anys 1708 i 1717. La música per a orgue del compositor d’Eisenach ha estat objecte de diverses adaptacions pianístiques per Brahms, Saint-Saëns, Tausig, Busoni, Kempff, Hess, Siloti... i, per descomptat, Liszt, que entre el 1842 i el 1850 va adaptar sis dels seus Preludis i fugues d’orgue al piano. Un llarg soliloqui de la mà dreta obre el Preludi en La menor escrit en compàs 6/8 i a mesura que avança el desenvolupament inclourà octaves doblades i una cadència ornamental; el Preludi adquireix l’aire propi de tocata propera a l’stylus phantasticus, definit en el Musurgia Universalis pel jesuïta Athanasius Kircher com un mètode de composició “lliure i desenfrenat”. La Fuga a quatre veus en compàs 4/4 adquireix una grandesa de gran exigència virtuosística.
Contemporània de la Simfonia Heroica, la celebèrrima Sonata Appassionata va ser iniciada per Beethoven l’any 1804 i estrenada a Viena el febrer del 1807. És una de les obres cabdals del llegat del compositor de Bonn, i pel caràcter tempestuós i passional del primer moviment, un exemple de com l’autor trencava amb tots els esquemes formals i tonals establerts a l’època. L’“apassionament” d’aquest primer moviment ens condueix a un “Andante con moto” en forma de variació que produeix la sensació d’una acceleració progressiva. Un acord de setena disminuïda ens introdueix en el celebradíssim “Allegro ma non troppo” en Fa menor, tempestuós i vehement, que després d’un breu motiu reflexiu ens portarà cap al passional “Presto final”.
La famosa i mal anomenada Sonata Fàcil de Mozart ha passat amb més o menys destresa per les mans d’infinitat de pianistes aficionats i professionals. Escrita el mes de juny del 1788, les característiques escales i arpegis del primer moviment donen pas a un bellíssim “Andante”, exemplificació de l’estil galant i de la constant utilització del “baix d’Alberti” com a recurs estilístic. Un juganer “Rondó” posa el punt final a aquesta joia musical mozartiana.
Liszt va destinar part de la seva immensa producció pianística al gènere de la transcripció. De les Simfonies de Beethoven a la Fantàstica de Berlioz; des de transcripcions operístiques de temes de Meyerbeer, Mozart o Wagner fins a les reminiscències sobre temes operístics de Verdi, Donizetti i Bellini, ens han proporcionat unes recreacions pianístiques fascinants. Malgrat un gran revestiment harmònic, Liszt sempre manté amb destresa la melodia de les obres, com és el cas del conegudíssim lied Ständchen, D. 957, pertanyent al cicle del Cant del Cigne de Schubert i que va ser transcrit pel compositor hongarès l’any 1840. Aquesta sensibilitat traspua idènticament a la transcripció de Gretchen am Spinnrade (Margarida a la filosa), el bellíssim lied compost per Schubert l’any 1814, quan tenia disset anys, sobre paraules de Goethe i amb el rerefons temàtic de l’amor que sent Margarida envers Faust.
Després el recital ens conduirà a la placidesa de la Consolació núm. 3, en Re bemoll major (Lento placido) de Liszt, una de les melodies més belles creades pel compositor hongarès, pertanyent a la col·lecció composta entre el 1844 i el 1849 i subtitulada “Six pensées poétiques”. De les dinou Rapsòdies hongareses escrites per Liszt, tretze –de la 3 a la 15– van ser compostes l’any 1853. El recurs de l’escala zíngara (amb una alteració sobre la quarta a l’escala menor i sobre el segon i sisè graus en l’escala major) i els ritmes “Lassan” (lentament) i “Friska” (ràpid) marquen el caràcter d’aquestes obres èpiques, que brollen com a exemplificació d’ideal nacionalista. Un cant a manera d’himne inicia la destacada Rapsòdia hongaresa núm. 6 i posteriorment unes czardes ens conduiran cap a un motiu musical dramàtic. El piano lisztià en la seva màxima expressió apareix en un final virtuosístic, amb el protagonisme d’una gran seqüència d’octaves com a final brillant per a aquesta complexíssima obra.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Khatia Buniatishvili, piano
© Esther Haase
Nascuda a Geòrgia (1987), va descobrir el piano ben aviat, als tres anys. Va fer el primer concert amb l’Orquestra de Cambra de Tbilisi quan tenia sis anys i es va presentar internacionalment als deu. Va estudiar a Tbilisi amb Tengiz Amiredjibi i a Viena amb Oleg Maisenberg.
Als Estats Units va debutar al Carnegie Hall el 2008 i des d’aleshores s’ha presentat al Hollywood Bowl, Festival iTunes, BBC Proms, Festival de Salzburg, Festival Verbier, Menuhin Festival Gstaad, Festival de La Roque d'Anthéron, Klavier-Festival Ruhr, Progetto Martha Argerich, i ha actuat en grans sales: Carnegie Hall de Nova York, Walt Disney Concert Hall de Los Angeles, Royal Festival Hall de Londres, Musikverein i Konzerthaus de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam, Philharmonie de Berlín, Philharmonie i Théâtre des Champs Élysées de París, La Scala de Milà, Teatro La Fenice de Venècia, Victoria Hall de Ginebra, Tonhalle de Zuric, Rudolfinum de Praga, Gran Teatre de Xangai, NCPA de Pequín, NCPA de Mumbai, Suntory Hall de Tòquio, Esplanade Theatre de Singapur, Palau de la Música Catalana, etc.
Entre els músics amb qui ha col·laborat figuren els directors de més prestigi, com Zubin Mehta, Plácido Domingo, Kent Nagano, Neeme Järvi, Paavo Järvi, Mikhaïl Pletnev, Vladimir Ashkenazy, Semyon Bychkov, Jaap Van Zweden, Gustavo Dudamel, Myung-Whun Chung, Yannick Nézet-Séguin, Philippe Jordan..., i les formacions més famoses, com la Filharmònica d’Israel, Philharmonic de Los Angeles, San Francisco Symphony, Seattle Symphony, Philadelphia Orchestra, Toronto Symphony Orquestra, Sinfônica do Estado de São Paulo, Filharmònica de la Xina, NHK Symphony de Tòquio, London Symphony, BBC Symphony, Orchestre de París, Orchestre National de França, Filarmonica della Scala, Wiener Symphoniker, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Münchner Philharmoniker, etc.
Durant les darreres temporades ha participat en diversos projectes: setantè aniversari de les Nacions Unides, concert benèfic a favor dels refugiats sirians, concert benèfic a Kíev a favor de persones ferides a l’àrea de l’ATO, concert “A Rússia amb amor” contra la violació dels drets humans a Rússia i va participar a la conferència DLD Women. A més a més ha col·laborat amb el grup de rock Coldplay al seu darrer àlbum, A head full of dreams.
La seva discografia inclou Liszt Album (2011), Chopin Album (2012), Motherland (2014), Kaleidoscope (Sony Classical, 2016), com també Piano Trios amb Gidon Kremer i Giedrė Dirvanauskaitė (ECM, 2011), Sonates per a violí i piano amb Renaud Capuçon 2014 (Erato), els Concerts núm. 2 i núm. 3 de Rakhmàninov amb la Filharmònica Txeca i Paavo Järvi (Sony Classical), i ja el 2019, Schubert recital (Sony Classical).
El seu disc més recent és Labyrinth (Sony Classical, octubre del 2020), amb obres de Chopin, Bach, Brahms, Rakhmàninov, Liszt, Satie, Morricone, Villa-Lobos, Cage i Pärt.
Ha guanyat dues vegades el Premi Echo Klassik, el 2012 i el 2016, pels seus Liszt Album i Kaleidoscope, respectivament.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 28.02.24 – 20 h
Sala de ConcertsGrigory Sokolov, piano
J. S. Bach: Quatre duets, BWV 802-805
J. S. Bach: Partita núm. 2, en Do menor, BWV 826
F. Chopin: Quatre masurques, op. 30
F. Chopin: Tres masurques, op. 50
R. Schumann: Waldszenen (Escenes del bosc), op. 82 (Nou peces de caràcter per a piano sol)Preus: de 30 a 60 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –