• Maria Florea, Lara Fernández, Daniel Claret, Joaquín Arrabal i Àlex Ramírez

    Quintet la Truita de Schubert

    Palau Cambra

    Dimarts, 25 de febrer de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Maria Florea, violí
    Lara Fernández, viola
    Daniel Claret, violoncel
    Joaquín Arrabal, contrabaix
    Àlex Ramírez, piano


    I

    Franz Schubert (1797-1828)
    Trio per a violí, viola i violoncel, en Si bemoll major, D. 471 

    Allegro

    Adagio i Rondó concertant per a piano i cordes, en Fa major, D. 487 

    Adagio
    Rondo. Allegro vivace

    II

    Franz Schubert
    Quintet per a violí, viola, violoncel, contrabaix i piano, en La major, D. 667, “la Truita”
     

    Allegro vivace
    Andante
    Scherzo (Presto) - Trio
    Tema con variazione. Andantino - Allegretto
    Finale. Allegro giusto 

    Durada del concert:
    Primera part, 30 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts.
    La durada del concert és aproximada.
    Concert enregistrat per Catalunya Música.
    #cambra #jovestalents #músicauniversal

  • Anunci Mirades GENERAL - Programes mà digitals Desktop 1300x1854
  • Poema

    Art

    La densitat dels rèptils és un frec
    entre les grogues fulles. L’aleteig
    que s’enfuig dicta el mot. I el mot
    mai no respon
    si no interpel·la, rústic, les fretures.
    Tira les cartes,
    llança els fulls: les pintures, l’urc
    de cada nota al violí.
    I emet, subtil, l’auguri. L’art
    és el camí. L’objecte amb què et mesures.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Col·lisions.
    València: 3i4, 2009.

  • Comentari

    La música té el poder de connectar-nos més enllà del temps, de trobar complicitats amb ànimes del passat que no van ser tan diferents de nosaltres. Aquest programa així ens ho demostra: cinc joves músics, formats a casa nostra, interpretaran tres obres de cambra d’un Franz Schubert de tan sols dinou i vint-i-dos anys. Són peces que desperten una gran força i optimisme, tot i que llavors el compositor feia un temps que treballava com a professor a l’escola del seu pare, cosa que el feia terriblement infeliç. És així com va decidir abandonar l’ensenyament, buscar refugi a casa del seu amic Franz von Schober i dedicar-se només a la música; tirar-se de cap a la vida bohèmia. Situem en aquest context, per tant, aquest repertori. 

    Encara era una mica aviat per identificar les característiques del seu llenguatge, que ajudarien a definir el Romanticisme; de fet, la Viena de Haydn i Mozart seguien tenint un pes i influència molt destacables per al jove Schubert. Així ho sentim al Trio per a violí, viola i violoncel, en Si bemoll major, una partitura que ens ha arribat inacabada, amb dos moviments –un “Allegro” en forma de sonata i un “Andante sostenuto”– i temes lírics i lleugers, fets de colors brillants. 

    D’aquell mateix 1816 és l’Adagio i Rondó concertant per a piano i cordes, en Fa major, dedicat al germà de la noia amb qui es volia casar, fill dels Grob, uns amics de la família. Es tracta d’una obra on les tecles tenen el rol protagonista, dividida en dos moviments que s’han d’interpretar sense pausa; el primer serveix d’introducció, suspens i anticipació d’un segon que esclata en focs artificials, temes contrastants i frenètics. 

    I saltem tres anys en el temps per arribar a la seva coneguda i celebrada Truita, el Quintet en La major, D. 667 que va compondre durant un viatge estiuenc a l'Alta Àustria, esperonat per l’entorn i les amistats que anava descobrint-hi. Es tracta d’una partitura singular pel que fa a la instrumentació –inspirada en una obra ja existent de Nepomuk Hummel–, dividida en cinc moviments; els dos últims parteixen d’una cançó prèvia homònima, a petició de qui li va fer l’encàrrec, Sylvester Paumgartner. N’agafa la melodia per fer-ne un tema amb variacions que les diferents veus ornamenten, modulen i, en definitiva, transformen. 

    Aquesta imatge del peix que s’esmuny dins l’aigua, però, ens ve donada ja des del principi, amb un dibuix melòdic ascendent a l’“Allegro” i amb línies líriques que passen de la viola al violoncel a l’“Andante”. Ens sentim envoltats d’aquell paisatge muntanyós amb fragments contrastants i canvis sobtats de dinàmica a l’“Scherzo” i finalment arribem a les pròpies variacions. L’autor deixa que els instruments juguin amb aquesta melodia i acaba recapitulant amb elegància per donar un sentit d’amable clausura a la peça. És la fotografia d’un moment de joia que canta a la vida. 

    Alba Nogueras, periodista cultural i crítica musical

  • 20250123 Programació 1Q DESKTOP
  • Biografies

    Projecte Schubert

    Projecte Schubert

    El Projecte Schubert neix de la voluntat de cinc músics apassionats per la música de cambra, dels més destacats de la seva generació, de retre homenatge a Franz Schubert. Són membres d’algunes de les principals agrupacions del país i apareixen habitualment com a solistes o músics de cambra a les sales i els festivals més importants d’Espanya i d’Europa.

    Maria Florea Sitjà, violí. Nascuda en una família de músics i actrius, començà a estudiar violí a l’edat de quatre anys. Com a solista ha actuat a sales emblemàtiques d’Europa i la Xina. Destaquen les seves actuacions al concert inaugural de la temporada 2020-21 de l’OBC a l’Auditori de Barcelona, així com al Teatro Monumental de Madrid amb l’RTVE, i amb la GIO Symphonia, Camerata Penedès, Festival Enescu de Bucarest amb l’Orquestra Nacional de Cambra de Moldàvia, i al Palau de la Música Catalana amb l’OSV. Darrerament ha actuat també a la Schubertíada de Vilabertran i a la Fundación Juan March de Madrid. Col·labora sovint amb l’Esbjerg Ensemble i l’Ensemble Bayona, i també com a concertino convidada de l’OSV, Orquesta Vigo 430 i Franz Schubert Filharmonia. És membre del Trio Da Vinci i de The Rest Project.

    Lara Fernández Ponce, viola. És membre del Cosmos Quartet i, des del 2018, professora de viola i de música de cambra al Conservatorio Superior de Música de Aragón (CSMA). Amb el seu quartet ha estat guardonada a concursos internacionals, com l’Irene Steels Heidelberg International Chamber Music Competition (2018), Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra, Joseph Joachim Chamber Music Competition a Weimar i Carl Nielsen International Chamber Music Competition a Copenhaguen. El seu primer CD, Influences, ha rebut crítiques excel·lents, i gaudeix d’una exitosa carrera concertística. Ha compartit escenari amb artistes de la categoria de Guy Breunstein, Amihai Grosz, Stephan Picard, Christoph Richter... i ha actuat com a solista amb orquestra amb obres de Bach, Telemann, Bruch, Vivaldi o Bartók, entre d’altres. Toca amb una viola de David Bagué (2019). És membre de The Rest Project.

    Daniel Claret Mora, violoncel. La seva activitat professional es desenvolupa en diverses direccions, amb projectes personals com a motor, com ara la integral per a violoncel i piano de Ludwig van Beethoven amb Àlex Ramírez (entre els anys 2019-2022) i “La fe…”, de violoncel sol, amb música de György Kurtág i J. S. Bach (2020-2021). Actualment forma part de The Rest Project, grup del qual és fundador, juntament amb Maria Florea (violí) i Lara Fernández (viola), i amb les quals ha estrenat la primera proposta artística, The rest is silence, un concert en què la música conviu amb la paraula i el moviment. Paral·lelament, se sent molt afortunat de formar part d’Inventions i Highlands, espectacles del grup creatiu Mal Pelo. En l’àmbit docent, se sent molt feliç fent de professor de violoncel al Conservatori Superior de Música del Liceu.

    Joaquín Arrabal Zamora, contrabaix. Antic alumne de l’Escuela Superior de Música Reina Sofía, ha estat guardonat a El Primer Palau i al Certamen Pedro Bote de Villafranca de los Barros (Badajoz). Ha estat membre de la JONDE, EUYO i Gustav Mahler Jugendorchester, tot participant al Festival Pau Casals de Prada, Festival Turina de Sevilla o Festival Internacional de Santander, entre d’altres. Ha col·laborat amb la Mahler Chamber Orchestra, musicAeterna, Orquesta Nacional de España, Orquesta Filarmónica de Santiago de Xile i amb l’Orquesta de Castilla y León. Actualment és solista de contrabaix a l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, a la Swedish Radio Symphony Orchestra, membre d’Utopia i professor al Conservatori del Liceu de Barcelona.

    Àlex Ramírez Gama, piano. És membre fundador del Trio Da Vinci. Les darreres temporades ha actuat, amb el Trio Da Vinci o amb altres formacions de cambra, al Concertgebouw d’Amsterdam, Slovenská Filharmónia de Bratislava, Palau de la Música Catalana, Kronberg Festival, Festival de Torroella, Festival Pau Casals de Prada, Festival Radio France, Festival Beethoven 250 de l’Auditori de Barcelona, Palau de la Música de València, Schubertíada de Vilabertran, etc. Col·labora habitualment en diversos muntatges teatrals i escènics, tot actuant al Festival Internacional de Santander, Quinzena Musical de Sant Sebastià, Festival of Wonder de Silkeborg (Dinamarca), Théâtre13 de París, Gran Teatre del Liceu, etc. Ha estat docent als conservatoris superiors del Liceu, Saragossa i Palma de Mallorca. Des del 2016 és convidat anualment a l’acadèmia i festival IHMS de Bergen.

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimecres, 07.05.25 – 19.30 h
    Petit Palau

    —Bach i Raquel García-Tomás

    O Vos Omnes (Xavier Pastrana, director)
    Cosmos Quartet:
    Helena Satué, violí
    Bernat Prat, violí
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel
    Noelia Rodiles, piano

    J. S. Bach: Allemande en Do menor
    R. García-Tomás: My old gramophone #2
    C. Monteverdi: Sfogava con le stelle
    R. García-Tomás: Cosí mostrarte a lei
    J. S. Bach: Invenció a tres veus, BWV 797
    R. García-Tomás: Suite of myself

     

    Preu: 15 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex