Quartet Gerhard
—Quartets dedicats a Haydn per Mozart (VI)
Palau Cambra
Dimecres, 30 de juny de 2021 – 20 h
Petit Palau
Concert extraordinari
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Gerhard
Lluís Castán, violí I
Judit Bardolet, violí II
Miquel Jordà, viola
Jesús Miralles, violoncelWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Quartet de corda núm. 16, en Mi bemoll major, KV 428Allegro non troppo
Andante con moto
Menuetto i Trio
Allegro vivaceRobert Gerhard (1896-1970)
Quartet de corda núm. 1Allegro assai
Con vivacità
Grave
Molto allegroClaude Debussy (1862-1918)
Quartet de corda en Sol menor, op. 10Animé et très décide
Assez vif et bien rythmé
Andantino, doucement expressif
Trés modéré – Trés mouvementé et avec passionDurada aproximada del concert: 75 minuts, sense pausa.
#celebracions #clàssics #elprimerpalau25
Comentari
La relació estilística entre Haydn i Mozart té un rerefons inestimable. Entre ambdós genis va haver-hi una alimentació artística recíproca. De Haydn, Mozart aprèn el valor del desenvolupament i l’arquitectura melòdica i harmònica. A mesura que passa el temps, Haydn presta atenció a les melodies de frases més llargues i al contrast temàtic que regnava a la música del seu jove col·lega, però pel que fa al quartet de corda –del qual Haydn és considerat el pare–, Mozart s’inspirà directament en la creativitat del vell mestre, de qui guanyà la lloança sense pal·liatius. El Quartet de corda núm. 16, en Mi bemoll major, KV 428 (1783) és el tercer dels sis Quartets que el geni de Salzburg va dedicar a Haydn i el més abstracte del cicle. Hi regna un clarobscur inestable que passa sovint del misteri a la lluminositat i la transparència, com s’esdevé al tema principal de l’“Allegro”, solitari i al mateix temps somiador, a l’atmosfera nocturna de l’“Andante” o en els intangibles i alhora desassossegats episodis del final, tot mirant clarament i amb gran lleugeresa d’escriptura la línia de molts dels Quartets de Haydn.
Dos segles més tard, entre el 1951 i el 1955, el català Robert Gerhard componia el seu Quartet de corda núm. 1, en què treuen el cap els ensenyaments d’Arnold Schönberg –figura referencial en la formació del compositor tarragoní–, tot articulant i nodrint el seu aparell estilístic; l’obra s’emmarca en una etapa posterior al ballet Don Quixote (1940-47) i l’òpera The duenna (1947), on encara es manifestava clarament el llenguatge folklorista hispà d’un Gerhard exiliat; en el Quartet, en canvi, emprèn camins de transició de caràcter més abstracte, on es conjugaran les influències primerenques de Felip Pedrell amb el decisiu període de formació amb Schönberg, el dodecafonisme del qual va abraçar en tantes de les seves partitures. L’obra es fonamenta, d’una banda, en l'impuls rítmic de la música popular espanyola, però a nivell arquitectònic, el seu ADN és purament centreeuropeu i amb els últims Quartets de Schönberg en el punt de mira; el resultat és l’enaltiment del patrimoni folklòric espanyol, aquí internacionalitzat.
El Quartet de corda en Sol menor, op. 10 (1983) va ser l’únic que Debussy va compondre per a aquesta formació, i ho va fer en una de les seves dècades més productives, tot aconseguint una obra absolutament personal i plena d’originalitat. Debussy s’animà a endinsar-se en la música de cambra després de sentir el Quartet de corda de César Franck. Amb una estrepitosa facilitat per crear melodies i harmonies d’estranya bellesa, amb el seu Quartet va compondre una partitura d’una música moderníssima, amb efectes de gran bellesa i sorpresa. Va utilitzar un mètode cíclic, defensat prèviament per Liszt i aplicat per Franck i els seus deixebles: es tractava de repetir certs temes i motius al llarg de tota l’obra, i en resulta una mena de minimalisme precoç; Debussy va combinar la idea amb una magistral tècnica de variació contínua a través de subtils transformacions. El vigorós tema amb què modela la peça apareix des de l’inici; el segon tema líric resulta ser parent proper del primer; després, un mosaic de variacions en miniatura, basat principalment en el segon tema, es va transformant i es converteix en una veritable secció de desenvolupament, mentre que la recapitulació ofereix encara més variacions, immerses en una rica textura d'harmonies canviants. Val la pena tancar els ulls, escoltar l’obra i deixar-se portar per una música bellíssima i plena d’originalitat.
Manel Cereijo, musicòleg
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Biografia
Biografia
Quartet Gerhard
Considerat un dels quartets amb més projecció a nivell europeu, es distingeix per la seva remarcable sensibilitat, pel so i un respecte profund per la música com un dels més grans valors humans. Les seves principals influències cal trobar-les a Basilea amb Rainer Schmidt, a Berlín amb Eberhard Feltz i a Hannover amb Oliver Wille, on van obtenir la primera matrícula d’honor del Màster de Música de Cambra de tota la història de la Hochschule.
Guanyador de diversos premis nacionals i internacionals, el Quartet Gerhard ha actuat a importants escenaris internacionals, com ara la temporada de música de cambra Stadt-Casino de Basilea (Suïssa), Festival de Quartets de Corda de Bordeus i Festival Radio France de Montpeller (França), Mozartfest de Würzburg i Heidelberger Frühling (Alemanya), temporada Musikamera a La Fenice de Venècia (Itàlia), cicle Muzenforum a Bloemendaal i Muziekgebouw dins del marc de l’String Quartet Biennale Amsterdam 2020.
També ha estat convidat a festivals d’estiu de prestigi, com la Schubertíada a Vilabertran, Festival Pau Casals del Vendrell, Porta Ferrada, Ais de Provença i Verbier. Des de la temporada 2018-19 fins a la 2020-21 el Quartet Gerhard és artista resident al Palau de la Música Catalana i a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca.
Cal destacar el seu compromís amb la música de nova creació actuant a esdeveniments rellevants, com ara el cicle del CNDM de Madrid, la Nuit de la Création a Ais de Provença i a l’Arnold Schoenberg Center de Viena.
Les seves interpretacions han estat retransmeses per Catalunya Música, Radio Nacional de España, les alemanyes NDR i SWR, i la BBC i France Musique.
En l’apartat discogràfic, cal destacar el seu àlbum Portrait (Seed Music 2016) –Premi de la Crítica al millor CD 2016– i un llançament amb obres de Kurtág, Berg i Schumann per a la prestigiosa discogràfica Harmonia Mundi International.
El Quartet Gerhard està format per:
LLUÍS CASTÁN COCHS, violí
JUDIT BARDOLET VILARÓ, violí
MIQUEL JORDÀ SAÚN, viola
JESÚS MIRALLES ROGER, violoncelTambé et pot interessar
Tardes al Palau
Salvador Brotons & Josep Maria Sauret
—Per tu, CatalunyaCobla Mediterrània
Polifònica de Puig-reig (Emmanuel Niubó, director del cor)
Salvador Brotons i Josep Maria Sauret, directorsEduard Toldrà Camperola
Joan Lamote de Grignon El testament d’Amèlia
Josep Maria Ruera La veu de Catalunya
Joaquim Serra Puigsoliu
Salvador Brotons 660 anys
Pau Casals Sant Martí del Canigó
Josep Saderra Mariona
Manuel Oltra L’oreneta de Queralt
Antoni Pérez Moya Marinada
Fèlix Martínez Comín La rosa de Sant Jordi
Francesc Pujol Sant Jordi triomfant
Salvador Brotons Per tu, CatalunyaDimarts, 20.07.21 - 19 h
Sala de Concerts
Preus: 20 euros
Quartet Gerhard
—Quartets dedicats a Haydn per Mozart (VI)
Palau Cambra
Dimecres, 30 de juny de 2021 – 20 h
Petit Palau
Concert extraordinari
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Gerhard
Lluís Castán, violí I
Judit Bardolet, violí II
Miquel Jordà, viola
Jesús Miralles, violoncelWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Quartet de corda núm. 16, en Mi bemoll major, KV 428Allegro non troppo
Andante con moto
Menuetto i Trio
Allegro vivaceRobert Gerhard (1896-1970)
Quartet de corda núm. 1Allegro assai
Con vivacità
Grave
Molto allegroClaude Debussy (1862-1918)
Quartet de corda en Sol menor, op. 10Animé et très décide
Assez vif et bien rythmé
Andantino, doucement expressif
Trés modéré – Trés mouvementé et avec passionDurada aproximada del concert: 75 minuts, sense pausa.
#celebracions #clàssics #elprimerpalau25
Comentari
La relació estilística entre Haydn i Mozart té un rerefons inestimable. Entre ambdós genis va haver-hi una alimentació artística recíproca. De Haydn, Mozart aprèn el valor del desenvolupament i l’arquitectura melòdica i harmònica. A mesura que passa el temps, Haydn presta atenció a les melodies de frases més llargues i al contrast temàtic que regnava a la música del seu jove col·lega, però pel que fa al quartet de corda –del qual Haydn és considerat el pare–, Mozart s’inspirà directament en la creativitat del vell mestre, de qui guanyà la lloança sense pal·liatius. El Quartet de corda núm. 16, en Mi bemoll major, KV 428 (1783) és el tercer dels sis Quartets que el geni de Salzburg va dedicar a Haydn i el més abstracte del cicle. Hi regna un clarobscur inestable que passa sovint del misteri a la lluminositat i la transparència, com s’esdevé al tema principal de l’“Allegro”, solitari i al mateix temps somiador, a l’atmosfera nocturna de l’“Andante” o en els intangibles i alhora desassossegats episodis del final, tot mirant clarament i amb gran lleugeresa d’escriptura la línia de molts dels Quartets de Haydn.
Dos segles més tard, entre el 1951 i el 1955, el català Robert Gerhard componia el seu Quartet de corda núm. 1, en què treuen el cap els ensenyaments d’Arnold Schönberg –figura referencial en la formació del compositor tarragoní–, tot articulant i nodrint el seu aparell estilístic; l’obra s’emmarca en una etapa posterior al ballet Don Quixote (1940-47) i l’òpera The duenna (1947), on encara es manifestava clarament el llenguatge folklorista hispà d’un Gerhard exiliat; en el Quartet, en canvi, emprèn camins de transició de caràcter més abstracte, on es conjugaran les influències primerenques de Felip Pedrell amb el decisiu període de formació amb Schönberg, el dodecafonisme del qual va abraçar en tantes de les seves partitures. L’obra es fonamenta, d’una banda, en l'impuls rítmic de la música popular espanyola, però a nivell arquitectònic, el seu ADN és purament centreeuropeu i amb els últims Quartets de Schönberg en el punt de mira; el resultat és l’enaltiment del patrimoni folklòric espanyol, aquí internacionalitzat.
El Quartet de corda en Sol menor, op. 10 (1983) va ser l’únic que Debussy va compondre per a aquesta formació, i ho va fer en una de les seves dècades més productives, tot aconseguint una obra absolutament personal i plena d’originalitat. Debussy s’animà a endinsar-se en la música de cambra després de sentir el Quartet de corda de César Franck. Amb una estrepitosa facilitat per crear melodies i harmonies d’estranya bellesa, amb el seu Quartet va compondre una partitura d’una música moderníssima, amb efectes de gran bellesa i sorpresa. Va utilitzar un mètode cíclic, defensat prèviament per Liszt i aplicat per Franck i els seus deixebles: es tractava de repetir certs temes i motius al llarg de tota l’obra, i en resulta una mena de minimalisme precoç; Debussy va combinar la idea amb una magistral tècnica de variació contínua a través de subtils transformacions. El vigorós tema amb què modela la peça apareix des de l’inici; el segon tema líric resulta ser parent proper del primer; després, un mosaic de variacions en miniatura, basat principalment en el segon tema, es va transformant i es converteix en una veritable secció de desenvolupament, mentre que la recapitulació ofereix encara més variacions, immerses en una rica textura d'harmonies canviants. Val la pena tancar els ulls, escoltar l’obra i deixar-se portar per una música bellíssima i plena d’originalitat.
Manel Cereijo, musicòleg
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Biografia
Quartet Gerhard
Considerat un dels quartets amb més projecció a nivell europeu, es distingeix per la seva remarcable sensibilitat, pel so i un respecte profund per la música com un dels més grans valors humans. Les seves principals influències cal trobar-les a Basilea amb Rainer Schmidt, a Berlín amb Eberhard Feltz i a Hannover amb Oliver Wille, on van obtenir la primera matrícula d’honor del Màster de Música de Cambra de tota la història de la Hochschule.
Guanyador de diversos premis nacionals i internacionals, el Quartet Gerhard ha actuat a importants escenaris internacionals, com ara la temporada de música de cambra Stadt-Casino de Basilea (Suïssa), Festival de Quartets de Corda de Bordeus i Festival Radio France de Montpeller (França), Mozartfest de Würzburg i Heidelberger Frühling (Alemanya), temporada Musikamera a La Fenice de Venècia (Itàlia), cicle Muzenforum a Bloemendaal i Muziekgebouw dins del marc de l’String Quartet Biennale Amsterdam 2020.
També ha estat convidat a festivals d’estiu de prestigi, com la Schubertíada a Vilabertran, Festival Pau Casals del Vendrell, Porta Ferrada, Ais de Provença i Verbier. Des de la temporada 2018-19 fins a la 2020-21 el Quartet Gerhard és artista resident al Palau de la Música Catalana i a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca.
Cal destacar el seu compromís amb la música de nova creació actuant a esdeveniments rellevants, com ara el cicle del CNDM de Madrid, la Nuit de la Création a Ais de Provença i a l’Arnold Schoenberg Center de Viena.
Les seves interpretacions han estat retransmeses per Catalunya Música, Radio Nacional de España, les alemanyes NDR i SWR, i la BBC i France Musique.
En l’apartat discogràfic, cal destacar el seu àlbum Portrait (Seed Music 2016) –Premi de la Crítica al millor CD 2016– i un llançament amb obres de Kurtág, Berg i Schumann per a la prestigiosa discogràfica Harmonia Mundi International.
El Quartet Gerhard està format per:
LLUÍS CASTÁN COCHS, violí
JUDIT BARDOLET VILARÓ, violí
MIQUEL JORDÀ SAÚN, viola
JESÚS MIRALLES ROGER, violoncelTambé et pot interessar
Tardes al Palau
Salvador Brotons & Josep Maria Sauret
—Per tu, CatalunyaCobla Mediterrània
Polifònica de Puig-reig (Emmanuel Niubó, director del cor)
Salvador Brotons i Josep Maria Sauret, directorsEduard Toldrà Camperola
Joan Lamote de Grignon El testament d’Amèlia
Josep Maria Ruera La veu de Catalunya
Joaquim Serra Puigsoliu
Salvador Brotons 660 anys
Pau Casals Sant Martí del Canigó
Josep Saderra Mariona
Manuel Oltra L’oreneta de Queralt
Antoni Pérez Moya Marinada
Fèlix Martínez Comín La rosa de Sant Jordi
Francesc Pujol Sant Jordi triomfant
Salvador Brotons Per tu, CatalunyaDimarts, 20.07.21 - 19 h
Sala de Concerts
Preus: 20 euros