La Nit de Nadal de Joan Lamote de Grignon
–Concert participatiu
Nadal al Palau - La Casa dels Cants
Dissabte, 14 de desembre de 2024 – 18.30 h
Sala de Concerts
Organitzat i coproduït per:
Amb el suport de:
Patrocinadors i col·laboradors principals de l'OSV:
Patrocinadors de l'OSV:
Mitjà oficial de l'OSV:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Elionor Martínez, soprano
Ferran Albrich, baríton
Cor Infantil de l’Orfeó Català (Glòria Coma i Pedrals, directora)
Orfeó Català (Pablo Larraz, director)
Cantaires individuals
Orquestra Simfònica del Vallès
Salvador Brotons, directorJoaquim Serra (1907-1957)
Puigsoliu (orquestració: Salvador Brotons)Joan Lamote de Grignon (1872-1949)
La Nit de NadalI. Introducció
II. Cant dels àngels – Cançó de Maria – Cant dels rossinyols
III. Cançó de Sant Josep – Cant dels pastors – Dansa dels pastorsSalvador Brotons (1959)
Nadales CatalanesA vint-i-cinc de desembre
El petit vailet
El noi de la mare
El desembre congelat
Sant Josep i la Mare de Déu
A Betlem me’n vull anar
L’àngel i els pastors
El cant dels ocells (violoncel sol)Aquest concert té una durada de 75 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música.
#coral #patrimonicatalà #enfamília #gradajoveBones festes!
Pessebre de tot l’any
Volíem ‘nar a Betlem, però el camí
no és net ni franc. Ara el pessebre ens mostra
els pastorets de fang, tocats de molsa,
i el rierol de plata enriolat.
Tot aplegant les noves més amargues
arriben, junts, els Reis de l’Orient.
Deixen la mirra, l’or i un xic d’encens
a prop del nen que riu, bressat per l’àngel.Voldríem l’alegria del poblet,
l’estel que guia els pelegrins de l’alba
i el càntic de l’heroi que ajup la calma.
Pro som humans. I ens fatiga l’oreig.El suro imita els cims, l’humil estable.
I els llums fan pampallugues de colors.
Un flaix: blau, groc. Brilla l’infant, xamós.
I al cor hi neix, divina, l’esperança.Lluís Calvo
Comentari
Puigsoliu, escrita per Joaquim Serra el 1957, poc abans de la seva mort, és una de les composicions més destacades de la música de cobla. “Recordo ben bé en Quimet Serra dirigint-lo, ho feia amb un veritable rigor clàssic, com si es tractés d’una simfonia de Haydn”, relata el mestre Antoni Ros Marbà, que l’havia conegut i tractat. Fa uns anys, Salvador Brotons va fer-ne una adaptació per a orquestra simfònica: “És un poema preciós. Si Serra hagués viscut més temps, segur que l’hauria adaptat per a orquestra”.
Joan Lamote de Grignon, gran admirador de Serra, va ser un dels directors i compositors més influents de la seva generació. La Nit de Nadal, escrita entre el 1899 i el 1902, és una de les creacions més emblemàtiques del seu catàleg. Aquest oratori per a solistes, cor i orquestra, amb text de Francesc Casas i Amigó, s’estructura en quatre parts i combina melodies populars catalanes, com El noi de la mare o El desembre congelat, amb elements derivats del postwagnerisme.
Un dels moments més destacats de l’obra és el fragment central de l’Anunciació. Així el descriu Lamote de Grignon: “A l’Anunciació, els àngels anuncien als pastors el naixement de Jesús. L’orquestra glossa el vers Sembla que plori de fred, en tant que el violoncel inicia la tonada amb què Maria adormirà el seu Fillet. Per damunt d’aquests dos temes, el violí fantasieja recordances melòdiques de la introducció, i després, sobre un senzillíssim acompanyament purament harmònic, canta Maria la seva tendra i dolcíssima cançó”. Joan Lamote de Grignon es refereix a Cançó de Maria, un fragment dedicat al seu fill, Ricard Lamote de Grignon, que posteriorment es va concebre com a peça independent i va aconseguir una notable popularitat.
La Nit de Nadal es va estrenar el 26 d’octubre de 1902 al Teatre Novetats de Barcelona, amb la participació de l’Orfeó Català i l’Orquestra de l’Associació Musical de Barcelona. L’obra va rebre una càlida acollida i es va interpretar en més de trenta ocasions, incloent-hi una actuació a Berlín el 1913, dirigida per Lamote de Grignon amb l’Orquestra Filharmònica de Berlín.
El concert culmina amb una selecció de nadales arranjades per Salvador Brotons, un dels directors catalans més destacats de l’actualitat. “És un popurri de nadales catalanes que es van entrellaçant. La vaig escriure el 1998 per a l’Orquestra Simfònica del Vallès. L’apoteosi es produeix al final, quan tres nadales –El noi de la mare, El desembre congelat i El rabadà– sonen simultàniament, amb l’afegit d’un leitmotiv de La santa espina d’Enric Morera”.
En definitiva, un concert que reivindica la riquesa de la música creada al nostre país, amb obres d’una qualitat extraordinària que transcendeixen l’escena contemporània catalana i es projecten en una dimensió universal.
Albert Fontelles i Ramonet, intèrpret i doctor en musicologia
Biografies
Biografies
Elionor Martínez, soprano
Es graduà amb la màxima qualificació del Màster d’Arts en Interpretació Musical a la Hochschule für Musik de Basilea. Com a solista ha interpretat El Messies de Händel, Requiem i Gran missa en Do de Mozart, Gloria de Vivaldi, Requiems de Fauré i Brahms i Magnificat de Bach, entre d’altres. També ha fet papers de solista en produccions d’òpera, com ara Dido i Enees de Purcell, Così fan tutte de Mozart i La Cenerentola de Rossini, i ha actuat en escenaris de renom internacional, com l’Elbphilharmonie d’Hamburg, Wigmore Hall de Londres, Philharmonie de París, Chapelle Royale de Versalles, Teatro Ristori de Verona, Teatre Nacional de Varsòvia, Centre d’Arts de Seül i Iglesia de San Francisco de Paula de l’Havana, entre molts d’altres.
Biografies
© May Zircus
© May Zircus
Ferran Albrich, bartíton
Nascut el 1990, començà estudis de violoncel i es graduà a la Hochschule für Musik de Detmold (Alemanya), amb els professors Eulàlia Subirà i Xenia Jankovic. Guardonat amb la Beca Pau Casals, el 2013 inicià estudis de cant a la mateixa universitat i es graduà summa cum laude al Conservatori del Liceu amb Dolors Aldea. Ha assistit a classes magistrals amb mestres de prestigi, com Matthias Goerne i Thomas Hampson. Ha guanyat diversos premis: Concurs Palet (2018), Concurso Permanente de Juventudes Musicales (2019) i finalista al Concurs Cavalli-Monteverdi (2023).
Des del 2019 col·labora amb orquestres, com la Sinfónica de Castella i Lleó, Simfònica del Vallès o Orquesta RTVE, i actuant al Palau de la Música Catalana i Auditori de Barcelona, amb els directors Carlos Mena o Andrés Salado. Interpreta obres de J. S. Bach, Händel, Mozart, Beethoven i Fauré, així com lieder simfònics de Mahler i Ravel. En òpera i cançó ha interpretat Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Monteverdi) i el rol de Llucifer d’Il primo omicidio (Scarlatti), i de compositors catalans ha estrenat obres de Guinovart.
Biografies
© Antoni Bofill
© Antoni Bofill
Cor Infantil de l’Orfeó Català
El Cor Infantil de l’Orfeó Català està integrat per cantaires d’onze a disset anys. Des de la seva fundació fins al 2008 va ser dirigit per Elisenda Carrasco; actualment Glòria Coma i Pedrals n’és la directora i Pau Casan el pianista. Ha actuat a Barcelona, Mallorca, Tàrrega, Pamplona, Sant Sebastià, Montpeller (França) i Pisa (Itàlia). Ha col·laborat amb orquestres i cors de prestigi, com la Gustav Mahler Jugendorchester, Orquestra Filharmònica d’Israel i Jove Orquestra Nacional de Catalunya, entre d’altres. Ha treballat amb els directors E. Pohjola, P. Hyökki, M. Janowski, S. Bychkov, Z. Mehta, J. Nott, I. Fischer, J. E. Gardiner, M. Valdivieso i B. Astúlez, entre d’altres. Ha actuat al Gran Teatre del Liceu, al festival Grec i ha treballat sota la direcció escènica de Comediants i Dani Coma.
En l’àmbit de la música simfonicocoral, ha interpretat les parts de cor de nens de la Tercera Simfonia de Mahler i el 2021 interpretà la part infantil de la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach, amb l’Orfeó Català, solistes de l’Orquestra Filharmònica de Berlín i l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, dirigits per Simon Halsey.
El 2022 va interpretar la cantata El capità Noè i el seu zoo flotant de J. Horovitz, juntament amb el Cor Mitjans de l’Orfeó Català, sota la direcció musical de Glòria Coma i la direcció escènica de Dani Coma; també interpretà el cor de nens de l’òpera Suor Angelica de G. Puccini a la temporada d’òpera del Gran Teatre del Liceu. El 2023 ha participat a la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach al costat del cor Vox Luminis i la Freiburger Barockorchester, dirigits per Lionel Meunier, al Palau de la Música Catalana. Al cicle La Casa dels Cants va presentar el programa De la nit al dia juntament amb el Cor Petits de l’Orfeó Català, i ha actuat amb el cor Virelai de Quart de Poblet, com a resultat de l’intercanvi que els dos cors van fer la primavera del 2023.
En la temporada passada (2023-24) va intervenir a l’òpera Turandot de G. Puccini a la temporada d’òpera del Gran Teatre del Liceu; a la Passió segons sant Mateu de Bach, al Palau i a l’Auditorio Nacional de Madrid, amb Vespres d’Arnadí i el Cor de Cambra del Palau, sota la direcció de Christoph Prégardien, i va fer un intercanvi amb el cor portuguès Jovens Cantores de Guimarães. També va participar en un concert coral amb obres d’Ola Gjeilo, amb el mateix compositor al piano, al costat de l’Orfeó Català i la resta de cors de l’Escola Coral.
D’aquesta temporada 2024-25 cal destacar, el 2025, un encontre de treball amb el cor Niños Cantores de Morelia a l’abril, a Barcelona, i un intercanvi amb el cor Piccoli Cantori di Torino, a Torí al juny. També cal destacar el concert dirigit per Maria Guinand, al costat de cors del SCIC, amb obres d’Alberto Grau basades en ritmes i melodies llatinoamericanes, el juny de 2025.
El Cor Infantil forma part de l’Escola Coral de l’Orfeó Català, amb seu al Palau de la Música Catalana, que rep el mecenatge de la Fundación Banco Santander.
Biografies
© Antoni Bofill
© Antoni Bofill
Orfeó Català
(Pablo Larraz, director)
És un dels cors vocacionals de referència del país. Amb més de 130 anys d’història, va ser fundat el 1891 per Lluís Millet i Amadeu Vives per difondre el repertori coral català i universal amb la màxima excel·lència artística. Actualment Pablo Larraz n’és el director, amb Pau Casan com a pianista. Simon Halsey continua vinculat al cor com a principal director convidat i ambaixador dels cors del Palau. L’Orfeó Català té la seu al Palau de la Música Catalana, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO.
L’Orfeó Català ha interpretat les obres més representatives del repertori coral i ha protagonitzat primeres audicions al nostre país d’obres importants, com la Missa en Si menor de Bach o Les estacions de Haydn. Ha estat dirigit per primeres batutes internacionals: R. Strauss, C. Saint-Saëns, P. Casals, Z. Mehta, F. Brüggen, M. Rostropóvitx, Ch. Dutoit, L. Maazel, D. Barenboim, S. Rattle, G. Dudamel, K. Petrenko i T. Hengelbrock, entre d’altres.
Dels darrers anys destaquen les seves interpretacions de Considering Matthew Shepard de Craig Hella Johnson, tot protagonitzant-ne l’estrena europea, sota la direcció de Simon Halsey; l’oratori Crist en el Mont de les Oliveres de Beethoven amb la London Symphony Orchestra, dirigida per Sir Simon Rattle; la Novena Simfonia de Beethoven, amb el Cor de Cambra del Palau i l’Orquesta Sinfónica de Galícia, dirigida per Gustavo Dudamel; la commemoració del centenari de l’estrena a Espanya de la Passió segons sant Mateu, amb solistes de l’Orquestra Filharmònica de Berlín, l’Orquestra Simfònica Camera Musicae i el Cor Infantil de l’Orfeó Català, tots sota la direcció de Simon Halsey, i Oltra mar de Kaija Saariaho, al costat de l’OBC, amb la direcció d’Anna Maria Helsing. També cal destacar concerts amb l’Orquestra Simfònica de Bamberg, dirigida per Jakub Hrůša, amb la Berliner Messe d’Arvo Pärt; amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Marzena Diakun, amb Music in common time de Caroline Shaw, i amb l’OBC, dirigits per Jörg Widmann, amb l’estrena absoluta de la seva obra Variacions sobre ‘El cant dels ocells’. Fantasia per a cor i orgue.
En l’àmbit internacional, destaquen les seves actuacions el 2022 al Théâtre des Champs Élysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg amb la Messa di Gloria de Puccini, amb l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno, i el 2023 els concerts amb la Berliner Philharmoniker, sota la direcció de Kirill Petrenko, en una gira històrica amb un total de quatre concerts: Berlín (Berliner Philharmonie), la Sagrada Família i Auditorio Nacional de Madrid, amb la interpretació de la Missa de la coronació de W. A. Mozart. També cal destacar actuacions anteriors a la Konzerthaus de Viena i a la Sala Gulbenkian de Lisboa; una gira per Itàlia amb la Mahler Chamber Orchestra, dirigits per Daniele Gatti; actuacions a Londres en tres ocasions, el 2015 al Royal Festival Hall i el 2017 i el 2019 al Royal Albert Hall als Proms, al costat del Cor Jove de l’Orfeó Català, el London Symphony Chorus i la London Symphony Orchestra, dirigits per Sir Simon Rattle, per interpretar l’oratori Belshazzar’s feast de William Walton. El 2018 va protagonitzar una gira per la Xina, i el 2019 una gira amb Gustavo Dudamel i la Münchner Philharmoniker, al costat del Cor de Cambra del Palau, amb la Segona simfonia de Mahler.
Més recentment, el febrer del 2024, l’Orfeó Català va interpretar dins el cicle Palau 100 Un rèquiem alemany de Brahms i la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de Mendelssohn, amb el Balthasar Neumann Chor & Orchester, sota la direcció de Thomas Hengelbrock. Seguidament, l’Orfeó i les formacions de Hengelbrock van interpretar aquestes obres a Hamburg: la de Brahms a la Laeiszhalle i la de Mendelssohn a l’Elbphilharmonie.
De la temporada 2024-25 destaca la gira amb la interpretació de la Segons simfonia de Gustav Mahler amb l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca i el Cor de Cambra del Palau, dirigits per Daniel Harding, amb concerts a Estocolm, Palau de la Música Catalana i Girona (abril-maig del 2025). I també l’estrena a Espanya del Dream requiem de Rufus Wainwright, amb l’OBC, sota la direcció de Ludovic Morlot, al Palau (gener del 2025).
L’Orfeó Català rep el suport de mesoestetic®.
Biografies
© Lorenzo Duaso
© Lorenzo Duaso
Orquestra Simfònica del Vallès
És una formació que porta la música al cor de les persones des del 1987. Entenem la música com a vehicle de transformació de les societats.
SOM diferents: amb un model de gestió únic a Espanya, ja que els músics i els treballadors són propietaris de l’empresa. La responsabilitat de compartir la gestió estimula la implicació i el sentit de pertinença.
SOM eclèctics: la nostra diversitat es tradueix en una programació variada, tant de contingut com de format, destinada a crear experiències úniques per a tot tipus de públics, fins i tot el que encara no ha gaudit mai d’un concert simfònic.
SOM propers: som l’orquestra que col·labora amb més solistes i cors del país. Apostem pel talent musical del territori i compartim escenari i temporada amb solistes i formacions que troben en nosaltres un veritable company de viatge.
A més, des de la nostra fundació, som l’orquestra titular del circuit Òpera a Catalunya i som membres fundadors de la Fundació Òpera a Catalunya (2020). Han estat els nostres directors titulars: Albert Argudo (1988-1992), Jordi Mora (1993-1997), Salvador Brotons (1997-2002), Edmon Colomer (2002-2005), David Giménez Carreras (2006-2009), Rubén Gimeno (2009-2016) i James Ross (2017-2018). Des del setembre del 2018, el director titular és Xavier Puig.
Biografies
© Quackenbush
© Quackenbush
Salvador Brotons, director
Nascut a Barcelona en una família de músics, va estudiar flauta amb el seu pare i es va formar al Conservatori de Música de Barcelona, on obtingué els títols de flauta, composició i direcció d’orquestra. Entre els anys 1977 i 1985 va ser flauta solista de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu i membre de l’Orquestra Ciutat de Barcelona. El 1985 va rebre una Beca Fulbright per doctorar-se en música a Florida State University.
Ha compost més de 160 obres, majoritàriament orquestrals i de cambra, i ha estat guardonat amb el Premio Orquesta Nacional de España (1977) i el Premi Reina Sofia de Composició (1991). Ha rebut encàrrecs destacats, com l’òpera Reverend Everyman, la Simfonia núm. 5 i l’òpera per a nens El mercader de somnis. Les seves obres han estat editades i enregistrades pels segells Naxos i Harmonia Mundi.
Ha dirigit orquestres als EUA, Alemanya, Israel, Sud-àfrica, Corea del Sud i Espanya, i ha estat director de l’Orquestra Simfònica de Balears “Ciutat de Palma” (1997-2001, 2009-2013), Orquestra Simfònica del Vallès (1997-2002) i Banda Municipal de Barcelona (2008-2018). Des de l’any 1991 és el director titular de la Vancouver Symphony (Estat de Washington), al capdavant de la qual ha estat distingit amb el premi Arts Council atorgat pel Clark County i la Ciutat de Vancouver, i el Kiwanis Rose Award (2005). El 2020 va rebre el Clark County Arts Commission Lifetime Achievement Award pels seus anys al servei de la comunitat artística de SW Washington (EUA). Actualment és director de l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat, professor a l’ESMUC, i compagina la direcció amb una activa producció compositiva.
Textos
Joan Lamote de Grignon (1872-1949)
La Nit de NadalI. Introducció
Avui pels homes la nit és dia,
avui pels àngels la terra és cel;
damunt la palla d’una establia,
prop de Maria
caigué un estel.
Caigué a la terra com una perla,
Perla divina d’immens valor,
perquè nosaltres podent haver-la
volguéssin fer-la
joiell d’amor.Estel que daura la nit hermosa,
els àngels canten al voltant seu;
mentre a fer-ho l’ocell s’hi posa,
floreix la rosa
damunt la neu.
No és tan puríssim lo de l’albada
quan les tenebres i boires fon,
Sa llum divina, del cel baixada.
serà escampada
per tot el món.II. Cant dels àngels
Pastorets, bons pastorets,
que feu foc a la muntanya,
si a Betlem avui veniu
trobareu la rosa blanca,
trobareu un bell infant
ajagut sobre la palla,
entre una mula i un bou
en el recó d’una estable.
Sembla que plori de fred,
però plora d’enyorança;
dels vostre senzill amor
enyora la dolça flama.
El seu Pare n’és fuster,
per fer-li el bressol treballa,
sa Mare per adormir’lo
hermosa cançó li canta.Cançó de Maria
¿Quina cançó et cantaré
infant de galtes de rosa,
quina cançó et cantaré
que et sia agradosa,
que et sàpiga bé?Si tingués la lira d’or
la l’angèlica harmonia,
si tingués la lira d’or,
que bé el cantaria
el cant de l’amor!Quin estel us ha sortit
rossinyols de l’encontrada
quin estel us ha sortit,
canteu-li a l’albada,
canteu-li a la nit!Adormiu al meu Fillet
amb la vostra cantarella,
adormiu al meu Fillet
desclosa ponzella
del meu roseret.Cant dels Rossinyols
Sóc l’arpa de la boscúria
que gronxa el suau oreig;
si el meu niu és a la terra,
el meu càntic és del cel.Quan hermosos davallaven
del Paradís al verger,
jo dels àngels l’aprenia
l’aprenia fa molt temps.Si el Paradís va marcir-se
ja no es marcirà mai més;
avui tornen a baixar-hi
cantant els àngels del cel.Vós que els crideu a la terra
Jesuset, bon Jesuset
endolciu mes refilades,
deixeu-me cantar amb ells.Sóc l’arpa de la boscúria
que gronxa el suau oreig;
si el meu niu és a la terra
el meu càntic és del cel.III. Cançó de Sant Josep
Aquesta santa nit
a l’arbre de David
pels homes ha florit
una branqueta.Ja que la vaig regar,
deixeu-me-la abastar,
deixeu-me-la olorar
la flor novella.Es un càlzer de mel,
és un hermós estel,
és una flor del cel
que ve a la terra,floreta del cel blau
que vessa olor suau,
el cistellet on cau
és un pessebre.¿Com és que el fill de Déu,
que té l’univers seu
vol néixer a prop meu
en nit tan freda?Si és Rei d’allò creat,
¿perquè no ve voltat
de llum i claretat
com sol que es lleva?Jesús, divina flor,
infant de cabell d’or,
de llavis de color
de la rosella.Oh! quin bonic infant!
mentre l’estic mirant,
adorm-lo amb el teu cant
Esposa meva.Cant dels pastors
Hem vist un estel
que queia del cel
a nostra encontrada;
al mig de la nit,
perfum hem sentit
de rosa boscana.Seguint-ne la llum,
seguint-ne el perfum
que el cor embriaga,
pels àngels voltat
l’Infant hem trobat
a dins de l’estable.Mireu-lo, tan bell,
no té cap ocell
que canti sa gràcia;
posem-nos-hi, minyons,
cantem-li cançons
al so de la gralla.Mireu-lo, tan xic,
no té per abric
res més que la palla;
pastors dels serrats,
dels nostres ramats
portem-li la palla.Per treure-li el fred
portem-li un feixet
de llenya triada;
als roures i pins
dels boscos veïns
prenent una branca.Portal de Betlem
amb goig l’encendrem
voltant-ne la flama.
És nit d’alegra’ns
donem-nos les mans
i fem la sardana.Portal de Betlem
amb goig l’encendrem
voltant-ne la flama.
És nit d’alegra’ns
donem-nos les mans
i fem la sardana.Final
Els àngels
De complir-se el misteri
l’instant és ja
baixem tots a la terra
Jesús és nat!
amb les nostre cantúries
omplim l’espai;
Glòria a Déu i lloança;
als homes pau!Els rossinyols
De l’arbre floridíssim
del paradís
la branca que es marcia
torna a florir;
Jesús se n’enamora
per fer-hi niu,
-com blanca colometa
se’n vola allí.El pastors
Ajagut a les palles
del Naixement,
per donar-li la vida
Miracle immens!
Com la flor a l’abella
sa fina mel,
una Verge li dóna
sa dolça llet.Maria
Poncelletes de l’abril
ja que sou sa millor joia,
poncelletes de l’abril
formeu-li una toia
gemada i gentil.Hermosa nit de l’hivern
que bonica és ta serena
hermosa nit de l’hivern
avui t’enllumena
la llum de l’Etern!.Cor
La cançó que li canta
tot baix... tot baix
entre somnis hermosos
fa endormisca’l.Cor
Barregem-hi la nostra,
cantem plegat
Glòria a Déu i lloança,
als homes pau!
Puix la terra va ser redimida
de Jesús per la llei immortal
jamai deixi de ser beneïda
la primera claror de sa vida
amb els cants de la nit de Nadal.
Glòria a Déu i lloança
als homes pau.Els àngels
Glòria a Déu i lloança,
als homes pau!Cor
Glòria a Déu!
Glòria a Déu!Salvador Brotons (1959)
Nadales catalanesA vinc-i-cinc de desembre
A vint-i-cinc de desembre, fum fum fum,
A vint-i-cinc de desembre, fum fum fum,
ha nascut un minyonet ros i blanquet, ros i blanquet
fill de la Verge Maria, és nat en una establia, fum, fum, fum.El petit vailet
Xerràmpim, xerràmpim, xerràmpia
Xerrampim que Josep i Maria
tenen un petit minyó.
Jo soc el petit vailet
cansadet del molt camí
vinc amb el meu gaiatet
per veure Jesús diví.El noi de la mare
Què li darem a n’el Noi de la Mare?
Què li darem que li sàpiga bo?
Panses i figues i nous i olives,
panses i figues i mel i mató.El desembre congelat
El desembre congelat confús es retira
abril de flors coronat tot el món admira
n’és una divina flor de celestial olor
d’una bella aurora que el cel enamora.Sant Josep i la Mare de Déu
Sant Josep i la Mare de Déu,
feien companyia bona,
partiren de Natzaret
matinet a la bona hora
don doron don,
la mare canta i el fillet dorm.A Betlem me’n vull anar
A Betlem me’n vull anar,
vols venir tu gallineta?
A Betlem me’n vull anar,
vols venir tu rabadà?
Un xiulet li vull comprar:
xiu xiu xiu, fa lo xiulet,
xiribit xiribet.
Apa anem sisplau
a Betlem sisplau.L’àngel i els pastors
Aquí dalt de la muntanya
un àngel als pastors diu:
Hola, hola, eixiu, eixiu
que Jesús és nat i és viu.Som i serem gent catalana. Sí!
També et pot interessar...
Nadal al Palau
Diumenge, 29.12.24 – 12 h
Dimarts, 31.12.24 – 12 h
Dimecres, 01.01.25 – 21 h
Dijous, 02.01.25 – 18 h
Dijous, 02.01.25 – 21 h
Dissabte, 04.01.25 – 21 h
Sala de Concerts—Concert d’Any Nou
Orquestra Simfònica del Vallès
Isabel Rubio, directoraObres de Dvorak, Kreisler, Waldteufel, Anderson, De Abreu i valsos i polques de la família Strauss
Preus: de 38 a 58 euros
El concert de l’1 de gener rep el suport de:
Nadal al Palau
Dissabte, 04.01.25 – 18 h
Dissabte, 11.01.25 – 18.30 h
Sala de Concerts—Clàssics dels musicals
Albert Bolea, Ana San Martín i Sylvia Parejo, cantants
Orquestra Simfònica del Vallès
Marc Timón, directorClàssics dels musicals (selecció): Jesucrist Superstar, Evita, Cats, El fantasma de l’òpera, Els miserables, Cabaret, West Side story, El rei lleó, La La Land
Preus: de 35 a 55 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
La Nit de Nadal de Joan Lamote de Grignon
–Concert participatiu
Nadal al Palau - La Casa dels Cants
Dissabte, 14 de desembre de 2024 – 18.30 h
Sala de Concerts
Organitzat i coproduït per:
Amb el suport de:
Patrocinadors i col·laboradors principals de l'OSV:
Patrocinadors de l'OSV:
Mitjà oficial de l'OSV:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Elionor Martínez, soprano
Ferran Albrich, baríton
Cor Infantil de l’Orfeó Català (Glòria Coma i Pedrals, directora)
Orfeó Català (Pablo Larraz, director)
Cantaires individuals
Orquestra Simfònica del Vallès
Salvador Brotons, directorJoaquim Serra (1907-1957)
Puigsoliu (orquestració: Salvador Brotons)Joan Lamote de Grignon (1872-1949)
La Nit de NadalI. Introducció
II. Cant dels àngels – Cançó de Maria – Cant dels rossinyols
III. Cançó de Sant Josep – Cant dels pastors – Dansa dels pastorsSalvador Brotons (1959)
Nadales CatalanesA vint-i-cinc de desembre
El petit vailet
El noi de la mare
El desembre congelat
Sant Josep i la Mare de Déu
A Betlem me’n vull anar
L’àngel i els pastors
El cant dels ocells (violoncel sol)Aquest concert té una durada de 75 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música.
#coral #patrimonicatalà #enfamília #gradajoveBones festes!
Pessebre de tot l’any
Volíem ‘nar a Betlem, però el camí
no és net ni franc. Ara el pessebre ens mostra
els pastorets de fang, tocats de molsa,
i el rierol de plata enriolat.
Tot aplegant les noves més amargues
arriben, junts, els Reis de l’Orient.
Deixen la mirra, l’or i un xic d’encens
a prop del nen que riu, bressat per l’àngel.Voldríem l’alegria del poblet,
l’estel que guia els pelegrins de l’alba
i el càntic de l’heroi que ajup la calma.
Pro som humans. I ens fatiga l’oreig.El suro imita els cims, l’humil estable.
I els llums fan pampallugues de colors.
Un flaix: blau, groc. Brilla l’infant, xamós.
I al cor hi neix, divina, l’esperança.Lluís Calvo
Comentari
Puigsoliu, escrita per Joaquim Serra el 1957, poc abans de la seva mort, és una de les composicions més destacades de la música de cobla. “Recordo ben bé en Quimet Serra dirigint-lo, ho feia amb un veritable rigor clàssic, com si es tractés d’una simfonia de Haydn”, relata el mestre Antoni Ros Marbà, que l’havia conegut i tractat. Fa uns anys, Salvador Brotons va fer-ne una adaptació per a orquestra simfònica: “És un poema preciós. Si Serra hagués viscut més temps, segur que l’hauria adaptat per a orquestra”.
Joan Lamote de Grignon, gran admirador de Serra, va ser un dels directors i compositors més influents de la seva generació. La Nit de Nadal, escrita entre el 1899 i el 1902, és una de les creacions més emblemàtiques del seu catàleg. Aquest oratori per a solistes, cor i orquestra, amb text de Francesc Casas i Amigó, s’estructura en quatre parts i combina melodies populars catalanes, com El noi de la mare o El desembre congelat, amb elements derivats del postwagnerisme.
Un dels moments més destacats de l’obra és el fragment central de l’Anunciació. Així el descriu Lamote de Grignon: “A l’Anunciació, els àngels anuncien als pastors el naixement de Jesús. L’orquestra glossa el vers Sembla que plori de fred, en tant que el violoncel inicia la tonada amb què Maria adormirà el seu Fillet. Per damunt d’aquests dos temes, el violí fantasieja recordances melòdiques de la introducció, i després, sobre un senzillíssim acompanyament purament harmònic, canta Maria la seva tendra i dolcíssima cançó”. Joan Lamote de Grignon es refereix a Cançó de Maria, un fragment dedicat al seu fill, Ricard Lamote de Grignon, que posteriorment es va concebre com a peça independent i va aconseguir una notable popularitat.
La Nit de Nadal es va estrenar el 26 d’octubre de 1902 al Teatre Novetats de Barcelona, amb la participació de l’Orfeó Català i l’Orquestra de l’Associació Musical de Barcelona. L’obra va rebre una càlida acollida i es va interpretar en més de trenta ocasions, incloent-hi una actuació a Berlín el 1913, dirigida per Lamote de Grignon amb l’Orquestra Filharmònica de Berlín.
El concert culmina amb una selecció de nadales arranjades per Salvador Brotons, un dels directors catalans més destacats de l’actualitat. “És un popurri de nadales catalanes que es van entrellaçant. La vaig escriure el 1998 per a l’Orquestra Simfònica del Vallès. L’apoteosi es produeix al final, quan tres nadales –El noi de la mare, El desembre congelat i El rabadà– sonen simultàniament, amb l’afegit d’un leitmotiv de La santa espina d’Enric Morera”.
En definitiva, un concert que reivindica la riquesa de la música creada al nostre país, amb obres d’una qualitat extraordinària que transcendeixen l’escena contemporània catalana i es projecten en una dimensió universal.
Albert Fontelles i Ramonet, intèrpret i doctor en musicologia
Biografies
Elionor Martínez, soprano
Es graduà amb la màxima qualificació del Màster d’Arts en Interpretació Musical a la Hochschule für Musik de Basilea. Com a solista ha interpretat El Messies de Händel, Requiem i Gran missa en Do de Mozart, Gloria de Vivaldi, Requiems de Fauré i Brahms i Magnificat de Bach, entre d’altres. També ha fet papers de solista en produccions d’òpera, com ara Dido i Enees de Purcell, Così fan tutte de Mozart i La Cenerentola de Rossini, i ha actuat en escenaris de renom internacional, com l’Elbphilharmonie d’Hamburg, Wigmore Hall de Londres, Philharmonie de París, Chapelle Royale de Versalles, Teatro Ristori de Verona, Teatre Nacional de Varsòvia, Centre d’Arts de Seül i Iglesia de San Francisco de Paula de l’Havana, entre molts d’altres.
Ferran Albrich, bartíton
© May Zircus
Nascut el 1990, començà estudis de violoncel i es graduà a la Hochschule für Musik de Detmold (Alemanya), amb els professors Eulàlia Subirà i Xenia Jankovic. Guardonat amb la Beca Pau Casals, el 2013 inicià estudis de cant a la mateixa universitat i es graduà summa cum laude al Conservatori del Liceu amb Dolors Aldea. Ha assistit a classes magistrals amb mestres de prestigi, com Matthias Goerne i Thomas Hampson. Ha guanyat diversos premis: Concurs Palet (2018), Concurso Permanente de Juventudes Musicales (2019) i finalista al Concurs Cavalli-Monteverdi (2023).
Des del 2019 col·labora amb orquestres, com la Sinfónica de Castella i Lleó, Simfònica del Vallès o Orquesta RTVE, i actuant al Palau de la Música Catalana i Auditori de Barcelona, amb els directors Carlos Mena o Andrés Salado. Interpreta obres de J. S. Bach, Händel, Mozart, Beethoven i Fauré, així com lieder simfònics de Mahler i Ravel. En òpera i cançó ha interpretat Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Monteverdi) i el rol de Llucifer d’Il primo omicidio (Scarlatti), i de compositors catalans ha estrenat obres de Guinovart.
Cor Infantil de l’Orfeó Català
© Antoni Bofill
El Cor Infantil de l’Orfeó Català està integrat per cantaires d’onze a disset anys. Des de la seva fundació fins al 2008 va ser dirigit per Elisenda Carrasco; actualment Glòria Coma i Pedrals n’és la directora i Pau Casan el pianista. Ha actuat a Barcelona, Mallorca, Tàrrega, Pamplona, Sant Sebastià, Montpeller (França) i Pisa (Itàlia). Ha col·laborat amb orquestres i cors de prestigi, com la Gustav Mahler Jugendorchester, Orquestra Filharmònica d’Israel i Jove Orquestra Nacional de Catalunya, entre d’altres. Ha treballat amb els directors E. Pohjola, P. Hyökki, M. Janowski, S. Bychkov, Z. Mehta, J. Nott, I. Fischer, J. E. Gardiner, M. Valdivieso i B. Astúlez, entre d’altres. Ha actuat al Gran Teatre del Liceu, al festival Grec i ha treballat sota la direcció escènica de Comediants i Dani Coma.
En l’àmbit de la música simfonicocoral, ha interpretat les parts de cor de nens de la Tercera Simfonia de Mahler i el 2021 interpretà la part infantil de la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach, amb l’Orfeó Català, solistes de l’Orquestra Filharmònica de Berlín i l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, dirigits per Simon Halsey.
El 2022 va interpretar la cantata El capità Noè i el seu zoo flotant de J. Horovitz, juntament amb el Cor Mitjans de l’Orfeó Català, sota la direcció musical de Glòria Coma i la direcció escènica de Dani Coma; també interpretà el cor de nens de l’òpera Suor Angelica de G. Puccini a la temporada d’òpera del Gran Teatre del Liceu. El 2023 ha participat a la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach al costat del cor Vox Luminis i la Freiburger Barockorchester, dirigits per Lionel Meunier, al Palau de la Música Catalana. Al cicle La Casa dels Cants va presentar el programa De la nit al dia juntament amb el Cor Petits de l’Orfeó Català, i ha actuat amb el cor Virelai de Quart de Poblet, com a resultat de l’intercanvi que els dos cors van fer la primavera del 2023.
En la temporada passada (2023-24) va intervenir a l’òpera Turandot de G. Puccini a la temporada d’òpera del Gran Teatre del Liceu; a la Passió segons sant Mateu de Bach, al Palau i a l’Auditorio Nacional de Madrid, amb Vespres d’Arnadí i el Cor de Cambra del Palau, sota la direcció de Christoph Prégardien, i va fer un intercanvi amb el cor portuguès Jovens Cantores de Guimarães. També va participar en un concert coral amb obres d’Ola Gjeilo, amb el mateix compositor al piano, al costat de l’Orfeó Català i la resta de cors de l’Escola Coral.
D’aquesta temporada 2024-25 cal destacar, el 2025, un encontre de treball amb el cor Niños Cantores de Morelia a l’abril, a Barcelona, i un intercanvi amb el cor Piccoli Cantori di Torino, a Torí al juny. També cal destacar el concert dirigit per Maria Guinand, al costat de cors del SCIC, amb obres d’Alberto Grau basades en ritmes i melodies llatinoamericanes, el juny de 2025.
El Cor Infantil forma part de l’Escola Coral de l’Orfeó Català, amb seu al Palau de la Música Catalana, que rep el mecenatge de la Fundación Banco Santander.
Orfeó Català
© Antoni Bofill
(Pablo Larraz, director)
És un dels cors vocacionals de referència del país. Amb més de 130 anys d’història, va ser fundat el 1891 per Lluís Millet i Amadeu Vives per difondre el repertori coral català i universal amb la màxima excel·lència artística. Actualment Pablo Larraz n’és el director, amb Pau Casan com a pianista. Simon Halsey continua vinculat al cor com a principal director convidat i ambaixador dels cors del Palau. L’Orfeó Català té la seu al Palau de la Música Catalana, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO.
L’Orfeó Català ha interpretat les obres més representatives del repertori coral i ha protagonitzat primeres audicions al nostre país d’obres importants, com la Missa en Si menor de Bach o Les estacions de Haydn. Ha estat dirigit per primeres batutes internacionals: R. Strauss, C. Saint-Saëns, P. Casals, Z. Mehta, F. Brüggen, M. Rostropóvitx, Ch. Dutoit, L. Maazel, D. Barenboim, S. Rattle, G. Dudamel, K. Petrenko i T. Hengelbrock, entre d’altres.
Dels darrers anys destaquen les seves interpretacions de Considering Matthew Shepard de Craig Hella Johnson, tot protagonitzant-ne l’estrena europea, sota la direcció de Simon Halsey; l’oratori Crist en el Mont de les Oliveres de Beethoven amb la London Symphony Orchestra, dirigida per Sir Simon Rattle; la Novena Simfonia de Beethoven, amb el Cor de Cambra del Palau i l’Orquesta Sinfónica de Galícia, dirigida per Gustavo Dudamel; la commemoració del centenari de l’estrena a Espanya de la Passió segons sant Mateu, amb solistes de l’Orquestra Filharmònica de Berlín, l’Orquestra Simfònica Camera Musicae i el Cor Infantil de l’Orfeó Català, tots sota la direcció de Simon Halsey, i Oltra mar de Kaija Saariaho, al costat de l’OBC, amb la direcció d’Anna Maria Helsing. També cal destacar concerts amb l’Orquestra Simfònica de Bamberg, dirigida per Jakub Hrůša, amb la Berliner Messe d’Arvo Pärt; amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Marzena Diakun, amb Music in common time de Caroline Shaw, i amb l’OBC, dirigits per Jörg Widmann, amb l’estrena absoluta de la seva obra Variacions sobre ‘El cant dels ocells’. Fantasia per a cor i orgue.
En l’àmbit internacional, destaquen les seves actuacions el 2022 al Théâtre des Champs Élysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg amb la Messa di Gloria de Puccini, amb l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno, i el 2023 els concerts amb la Berliner Philharmoniker, sota la direcció de Kirill Petrenko, en una gira històrica amb un total de quatre concerts: Berlín (Berliner Philharmonie), la Sagrada Família i Auditorio Nacional de Madrid, amb la interpretació de la Missa de la coronació de W. A. Mozart. També cal destacar actuacions anteriors a la Konzerthaus de Viena i a la Sala Gulbenkian de Lisboa; una gira per Itàlia amb la Mahler Chamber Orchestra, dirigits per Daniele Gatti; actuacions a Londres en tres ocasions, el 2015 al Royal Festival Hall i el 2017 i el 2019 al Royal Albert Hall als Proms, al costat del Cor Jove de l’Orfeó Català, el London Symphony Chorus i la London Symphony Orchestra, dirigits per Sir Simon Rattle, per interpretar l’oratori Belshazzar’s feast de William Walton. El 2018 va protagonitzar una gira per la Xina, i el 2019 una gira amb Gustavo Dudamel i la Münchner Philharmoniker, al costat del Cor de Cambra del Palau, amb la Segona simfonia de Mahler.
Més recentment, el febrer del 2024, l’Orfeó Català va interpretar dins el cicle Palau 100 Un rèquiem alemany de Brahms i la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de Mendelssohn, amb el Balthasar Neumann Chor & Orchester, sota la direcció de Thomas Hengelbrock. Seguidament, l’Orfeó i les formacions de Hengelbrock van interpretar aquestes obres a Hamburg: la de Brahms a la Laeiszhalle i la de Mendelssohn a l’Elbphilharmonie.
De la temporada 2024-25 destaca la gira amb la interpretació de la Segons simfonia de Gustav Mahler amb l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca i el Cor de Cambra del Palau, dirigits per Daniel Harding, amb concerts a Estocolm, Palau de la Música Catalana i Girona (abril-maig del 2025). I també l’estrena a Espanya del Dream requiem de Rufus Wainwright, amb l’OBC, sota la direcció de Ludovic Morlot, al Palau (gener del 2025).
L’Orfeó Català rep el suport de mesoestetic®.
Orquestra Simfònica del Vallès
© Lorenzo Duaso
És una formació que porta la música al cor de les persones des del 1987. Entenem la música com a vehicle de transformació de les societats.
SOM diferents: amb un model de gestió únic a Espanya, ja que els músics i els treballadors són propietaris de l’empresa. La responsabilitat de compartir la gestió estimula la implicació i el sentit de pertinença.
SOM eclèctics: la nostra diversitat es tradueix en una programació variada, tant de contingut com de format, destinada a crear experiències úniques per a tot tipus de públics, fins i tot el que encara no ha gaudit mai d’un concert simfònic.
SOM propers: som l’orquestra que col·labora amb més solistes i cors del país. Apostem pel talent musical del territori i compartim escenari i temporada amb solistes i formacions que troben en nosaltres un veritable company de viatge.
A més, des de la nostra fundació, som l’orquestra titular del circuit Òpera a Catalunya i som membres fundadors de la Fundació Òpera a Catalunya (2020). Han estat els nostres directors titulars: Albert Argudo (1988-1992), Jordi Mora (1993-1997), Salvador Brotons (1997-2002), Edmon Colomer (2002-2005), David Giménez Carreras (2006-2009), Rubén Gimeno (2009-2016) i James Ross (2017-2018). Des del setembre del 2018, el director titular és Xavier Puig.
Salvador Brotons, director
© Quackenbush
Nascut a Barcelona en una família de músics, va estudiar flauta amb el seu pare i es va formar al Conservatori de Música de Barcelona, on obtingué els títols de flauta, composició i direcció d’orquestra. Entre els anys 1977 i 1985 va ser flauta solista de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu i membre de l’Orquestra Ciutat de Barcelona. El 1985 va rebre una Beca Fulbright per doctorar-se en música a Florida State University.
Ha compost més de 160 obres, majoritàriament orquestrals i de cambra, i ha estat guardonat amb el Premio Orquesta Nacional de España (1977) i el Premi Reina Sofia de Composició (1991). Ha rebut encàrrecs destacats, com l’òpera Reverend Everyman, la Simfonia núm. 5 i l’òpera per a nens El mercader de somnis. Les seves obres han estat editades i enregistrades pels segells Naxos i Harmonia Mundi.
Ha dirigit orquestres als EUA, Alemanya, Israel, Sud-àfrica, Corea del Sud i Espanya, i ha estat director de l’Orquestra Simfònica de Balears “Ciutat de Palma” (1997-2001, 2009-2013), Orquestra Simfònica del Vallès (1997-2002) i Banda Municipal de Barcelona (2008-2018). Des de l’any 1991 és el director titular de la Vancouver Symphony (Estat de Washington), al capdavant de la qual ha estat distingit amb el premi Arts Council atorgat pel Clark County i la Ciutat de Vancouver, i el Kiwanis Rose Award (2005). El 2020 va rebre el Clark County Arts Commission Lifetime Achievement Award pels seus anys al servei de la comunitat artística de SW Washington (EUA). Actualment és director de l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat, professor a l’ESMUC, i compagina la direcció amb una activa producció compositiva.
Textos
Joan Lamote de Grignon (1872-1949)
La Nit de NadalI. Introducció
Avui pels homes la nit és dia,
avui pels àngels la terra és cel;
damunt la palla d’una establia,
prop de Maria
caigué un estel.
Caigué a la terra com una perla,
Perla divina d’immens valor,
perquè nosaltres podent haver-la
volguéssin fer-la
joiell d’amor.Estel que daura la nit hermosa,
els àngels canten al voltant seu;
mentre a fer-ho l’ocell s’hi posa,
floreix la rosa
damunt la neu.
No és tan puríssim lo de l’albada
quan les tenebres i boires fon,
Sa llum divina, del cel baixada.
serà escampada
per tot el món.II. Cant dels àngels
Pastorets, bons pastorets,
que feu foc a la muntanya,
si a Betlem avui veniu
trobareu la rosa blanca,
trobareu un bell infant
ajagut sobre la palla,
entre una mula i un bou
en el recó d’una estable.
Sembla que plori de fred,
però plora d’enyorança;
dels vostre senzill amor
enyora la dolça flama.
El seu Pare n’és fuster,
per fer-li el bressol treballa,
sa Mare per adormir’lo
hermosa cançó li canta.Cançó de Maria
¿Quina cançó et cantaré
infant de galtes de rosa,
quina cançó et cantaré
que et sia agradosa,
que et sàpiga bé?Si tingués la lira d’or
la l’angèlica harmonia,
si tingués la lira d’or,
que bé el cantaria
el cant de l’amor!Quin estel us ha sortit
rossinyols de l’encontrada
quin estel us ha sortit,
canteu-li a l’albada,
canteu-li a la nit!Adormiu al meu Fillet
amb la vostra cantarella,
adormiu al meu Fillet
desclosa ponzella
del meu roseret.Cant dels Rossinyols
Sóc l’arpa de la boscúria
que gronxa el suau oreig;
si el meu niu és a la terra,
el meu càntic és del cel.Quan hermosos davallaven
del Paradís al verger,
jo dels àngels l’aprenia
l’aprenia fa molt temps.Si el Paradís va marcir-se
ja no es marcirà mai més;
avui tornen a baixar-hi
cantant els àngels del cel.Vós que els crideu a la terra
Jesuset, bon Jesuset
endolciu mes refilades,
deixeu-me cantar amb ells.Sóc l’arpa de la boscúria
que gronxa el suau oreig;
si el meu niu és a la terra
el meu càntic és del cel.III. Cançó de Sant Josep
Aquesta santa nit
a l’arbre de David
pels homes ha florit
una branqueta.Ja que la vaig regar,
deixeu-me-la abastar,
deixeu-me-la olorar
la flor novella.Es un càlzer de mel,
és un hermós estel,
és una flor del cel
que ve a la terra,floreta del cel blau
que vessa olor suau,
el cistellet on cau
és un pessebre.¿Com és que el fill de Déu,
que té l’univers seu
vol néixer a prop meu
en nit tan freda?Si és Rei d’allò creat,
¿perquè no ve voltat
de llum i claretat
com sol que es lleva?Jesús, divina flor,
infant de cabell d’or,
de llavis de color
de la rosella.Oh! quin bonic infant!
mentre l’estic mirant,
adorm-lo amb el teu cant
Esposa meva.Cant dels pastors
Hem vist un estel
que queia del cel
a nostra encontrada;
al mig de la nit,
perfum hem sentit
de rosa boscana.Seguint-ne la llum,
seguint-ne el perfum
que el cor embriaga,
pels àngels voltat
l’Infant hem trobat
a dins de l’estable.Mireu-lo, tan bell,
no té cap ocell
que canti sa gràcia;
posem-nos-hi, minyons,
cantem-li cançons
al so de la gralla.Mireu-lo, tan xic,
no té per abric
res més que la palla;
pastors dels serrats,
dels nostres ramats
portem-li la palla.Per treure-li el fred
portem-li un feixet
de llenya triada;
als roures i pins
dels boscos veïns
prenent una branca.Portal de Betlem
amb goig l’encendrem
voltant-ne la flama.
És nit d’alegra’ns
donem-nos les mans
i fem la sardana.Portal de Betlem
amb goig l’encendrem
voltant-ne la flama.
És nit d’alegra’ns
donem-nos les mans
i fem la sardana.Final
Els àngels
De complir-se el misteri
l’instant és ja
baixem tots a la terra
Jesús és nat!
amb les nostre cantúries
omplim l’espai;
Glòria a Déu i lloança;
als homes pau!Els rossinyols
De l’arbre floridíssim
del paradís
la branca que es marcia
torna a florir;
Jesús se n’enamora
per fer-hi niu,
-com blanca colometa
se’n vola allí.El pastors
Ajagut a les palles
del Naixement,
per donar-li la vida
Miracle immens!
Com la flor a l’abella
sa fina mel,
una Verge li dóna
sa dolça llet.Maria
Poncelletes de l’abril
ja que sou sa millor joia,
poncelletes de l’abril
formeu-li una toia
gemada i gentil.Hermosa nit de l’hivern
que bonica és ta serena
hermosa nit de l’hivern
avui t’enllumena
la llum de l’Etern!.Cor
La cançó que li canta
tot baix... tot baix
entre somnis hermosos
fa endormisca’l.Cor
Barregem-hi la nostra,
cantem plegat
Glòria a Déu i lloança,
als homes pau!
Puix la terra va ser redimida
de Jesús per la llei immortal
jamai deixi de ser beneïda
la primera claror de sa vida
amb els cants de la nit de Nadal.
Glòria a Déu i lloança
als homes pau.Els àngels
Glòria a Déu i lloança,
als homes pau!Cor
Glòria a Déu!
Glòria a Déu!Salvador Brotons (1959)
Nadales catalanesA vinc-i-cinc de desembre
A vint-i-cinc de desembre, fum fum fum,
A vint-i-cinc de desembre, fum fum fum,
ha nascut un minyonet ros i blanquet, ros i blanquet
fill de la Verge Maria, és nat en una establia, fum, fum, fum.El petit vailet
Xerràmpim, xerràmpim, xerràmpia
Xerrampim que Josep i Maria
tenen un petit minyó.
Jo soc el petit vailet
cansadet del molt camí
vinc amb el meu gaiatet
per veure Jesús diví.El noi de la mare
Què li darem a n’el Noi de la Mare?
Què li darem que li sàpiga bo?
Panses i figues i nous i olives,
panses i figues i mel i mató.El desembre congelat
El desembre congelat confús es retira
abril de flors coronat tot el món admira
n’és una divina flor de celestial olor
d’una bella aurora que el cel enamora.Sant Josep i la Mare de Déu
Sant Josep i la Mare de Déu,
feien companyia bona,
partiren de Natzaret
matinet a la bona hora
don doron don,
la mare canta i el fillet dorm.A Betlem me’n vull anar
A Betlem me’n vull anar,
vols venir tu gallineta?
A Betlem me’n vull anar,
vols venir tu rabadà?
Un xiulet li vull comprar:
xiu xiu xiu, fa lo xiulet,
xiribit xiribet.
Apa anem sisplau
a Betlem sisplau.L’àngel i els pastors
Aquí dalt de la muntanya
un àngel als pastors diu:
Hola, hola, eixiu, eixiu
que Jesús és nat i és viu.Som i serem gent catalana. Sí!
També et pot interessar...
Nadal al Palau
Diumenge, 29.12.24 – 12 h
Dimarts, 31.12.24 – 12 h
Dimecres, 01.01.25 – 21 h
Dijous, 02.01.25 – 18 h
Dijous, 02.01.25 – 21 h
Dissabte, 04.01.25 – 21 h
Sala de Concerts—Concert d’Any Nou
Orquestra Simfònica del Vallès
Isabel Rubio, directoraObres de Dvorak, Kreisler, Waldteufel, Anderson, De Abreu i valsos i polques de la família Strauss
Preus: de 38 a 58 euros
El concert de l’1 de gener rep el suport de:
Nadal al Palau
Dissabte, 04.01.25 – 18 h
Dissabte, 11.01.25 – 18.30 h
Sala de Concerts—Clàssics dels musicals
Albert Bolea, Ana San Martín i Sylvia Parejo, cantants
Orquestra Simfònica del Vallès
Marc Timón, directorClàssics dels musicals (selecció): Jesucrist Superstar, Evita, Cats, El fantasma de l’òpera, Els miserables, Cabaret, West Side story, El rei lleó, La La Land
Preus: de 35 a 55 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –