Presentació temporada
Deixeu-vos sorprendre pel Palau i la seva naturalesa
Joaquim Uriach, president
Des de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana creiem que la cultura, i particularment la música, és entreteniment, però sobretot un element indispensable per al desenvolupament de les persones i també de la societat. El Palau i l’Orfeó, des de la seva fundació, tenen un paper fonamental en aquest desenvolupament, fidels a l’esperit social de Josep Anselm Clavé, figura que presideix el nostre escenari.
El Palau de la Música Catalana és sinònim de qualitat i excel·lència; seguint aquesta línia d’exquisidesa, aquesta temporada 2023-24 us proposem una oferta atractiva de concerts, amb grans figures del panorama internacional, joves promeses, artistes locals i repertoris que abracen des de peces més populars fins a d’altres més contemporànies. L’Orfeó Català i els cors de la casa, liderats per Pablo Larraz, continuaran al centre de la nostra programació amb la qualitat de sempre i afrontant nous grans reptes, com la gira que portarà l’Orfeó a Hamburg.
Així, amb aquesta programació 2023-24, volem posar de manifest com el Palau i els seus cors contribueixen a posicionar la cultura (amb l’art i la música, especialment) com a valor universal, com a recurs indispensable per a la millora i el desenvolupament de les persones.
I és en la línia d’aquest creixement personal que vertebrem el tema de la temporada: la connexió de la humanitat amb la natura, com els éssers humans ens sorprenem (i ens emocionem!) en contemplar un oceà, un jardí curull de vegetació o “un bosc amb llum de capvespre” com sovint s’ha descrit la nostra Sala de Concerts.
En l’any que commemorem el centenari de la mort de Lluís Domènech i Montaner, creador i arquitecte del Palau, us convidem a sorprendre-us i a bategar contemplant la natura des dels ulls del gran arquitecte modernista, i a la vegada escoltant la millor música interpretada en aquest espai màgic. A més de la programació musical, comptarem també amb artistes visuals i digitals relacionats amb la temàtica de la natura, com Entangled Others, autors de la imatge gràfica creada amb intel·ligència artificial que il·lustra el catàleg que teniu a les mans.
Finalment, vull agrair la confiança i l’esforç de tots els que fan possible la realitat del Palau de la Música Catalana i d’aquesta temporada de concerts: l'equip humà del Palau i l'Orfeó, col·laboradors de la casa, socis de l’Orfeó Català, mecenes, institucions públiques, artistes, públic i abonats; gràcies per formar part d’aquest projecte i per continuar custodiant els nostres valors fundacionals d’excel·lència, participació, compromís social, catalanitat, innovació i sostenibilitat.
L'experiència extraordinària
Joan Oller, director general
Aquest any 2023 és el centenari del traspàs de Lluís Domènech i Montaner, el genial arquitecte a qui l’Orfeó Català va encarregar el disseny i la construcció del Palau de la Música Catalana. En el projecte es buscava, alhora, proveir les millors condicions possibles per al gaudi de la música i també expressar, mitjançant l’arquitectura i ornamentacions, els valors que la música ha d’aportar a la societat. Entre els quals, principalment, la recerca de l’excel·lència, el respecte de la diversitat, la integració social i cultural i el suport a la innovació.
El Palau va ser pensat, també, per poder allotjar concerts de formats ben diversos: recitals de piano, música de cambra, música d’arrel, simfònica i, sobretot, per descomptat, música coral. De tots els formats, el més complex, però també el que ofereix una més amplia possibilitat expressiva, és el simfonicocoral. En aquesta temporada que presentem, tindrem la possibilitat d’escoltar moltes de les obres més emblemàtiques d’aquest format: els Requiem de Mozart i Brahms, La Creació de Haydn, el Cant de lloança de Mendelsohn, els oratoris El Messies i Israel a Egipte de Händel, la Novena de Beethoven (en el segon centenari de l’estrena), les Passions de Bach i també obres d’autors catalans, com El pessebre de Pau Casals i Stabat Mater de Brotons, entre d’altres.
El mateix any que moria Domènech i Montaner venien al món dues dones que serien referents de la història de la nostra Sala de Concerts: Victoria de los Ángeles i Alicia de Larrocha. Aquesta temporada les recordarem en diversos concerts d’homenatge per celebrar el centenari del seu naixement. En la programació hi haurà espai per als grans noms, però també per als joves talents emergents. Per a la música més coneguda i aquella que encara està per descobrir per la majoria dels melòmans. Són més de cent concerts, però tots pensats perquè siguin experiències extraordinàries. En el marc fantàstic ideat per Domènech, artistes i públic són convidats a fer de l’excepcionalitat un fenomen habitual i a gaudir d’experiències musicals úniques.
Connecta amb la Natura, re-connecta amb el Palau
Mercedes Conde, directora artística
La temporada passada vam convidar a reflexionar sobre la relació entre la humanitat i la tecnologia i, enguany, posem en relleu la relació entre la humanitat i la natura, que en ple segle XXI es manifesta de forma complexa a causa de les conseqüències que els avenços tecnològics promoguts per la humanitat hi han provocat: el canvi climàtic, la desforestació, la destrucció de la capa d’ozó o l’esgotament de les fonts naturals d’energia i les pandèmies.
Tanmateix, la relació primordial entre humanitat i natura és la que porta l’ésser humà a connectar amb la seva essència, el seu lloc a l’univers, on la natura és alhora hàbitat i refugi, on poder “re-connectar” amb l’essencial. En aquest context, seguim reivindicant l’experiència de la música en viu, perquè el so en viu és manifestació genuïna de la connexió entre l’ésser humà i les forces de la natura, mitjançant els sons: pura energia intangible.
Aquesta temporada la presència femenina és més notòria que mai, signe dels temps actuals. Així, la compositora convidada de la temporada és la terrassenca Elisenda Fàbregas, que va emprendre la carrera musical amb determinació fora de les nostres fronteres, i que descobrim ara en la seva maduresa. En l’esfera dels concerts, destaquen tres directores i dues compositores contemporànies al cicle Palau 100 que se sumen a l’usual estol d’artistes en què la paritat ja és un fet comú. També són artistes convidades Eugènia Balcells, pionera del videoart, i la poetessa Laia Llobera, nova generació d’un gènere literari en què cada cop és més habitual trobar dones. Al podi d’artistes convidats, s’hi sumen l’estudi Entangled Others i el compositor noruec Ola Gjeilo.
La propera temporada destaquen algunes cites de les quals el Palau se sent especialment ufanós. És el cas de la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach liderada per Christoph Prégardien. L’atenció al talent local també es reforça amb l’inici de la residència artística al Palau del Trio Fortuny i la cloenda de la del Cosmos Quartet, així com la promoció de joves amb projecció internacional com ara les sopranos Katharina Konradi i Sara Blanch, la violinista María Dueñas i els pianistes Alexandra Dovgan, Ignasi Cambra, Dmytro Choni, Jaeden Izik-Dzurko i Anna Vinnitskaya.
Seguim interpretant obra dels compositors que ja han estat artistes residents, com Jörg Widmann, Joan Magrané, Salvador Brotons i John Adams, i estrenem noves obres dels compositors Benet Casablancas, Albert Guinovart, Miquel Oliu i Raquel García Tomás, entre d’altres, així com també recordem nombrosos compositors catalans del nostre extens patrimoni.
I un cop més deixem espai a la innovació i l’experimentació. Enguany ens atrevim amb nous gèneres, com el musical americà, amb clàssics com Sweeney Todd de Stephen Sondheim, i també convidem l’organista Juan de la Rubia a improvisar sobre l’obra de videoart d’Eugènia Balcells, sempre amb l’excel·lència artística com a premissa i amb l’objectiu d’atreure nous i variats públics.