• Trio Fortuny
    —In Memoriam: Kodály, Kurtág, Beethoven i Txaikovski

    Petit Palau Cambra

    Dimecres, 24 de gener de 2024 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Trio Fortuny:
    Joel Bardolet, violí
    Pau Codina, violoncel
    Marc Heredia, piano


    I

    Zoltán Kodály (1882 – 1967)
    Sonatina per a violoncel i piano

     

    György Kurtág (1926)
    Signs, games and messages

    In nomine (All’ongherese)

     

    Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
    Simfonia núm. 2 en Re major, op. 36
    (Arranjament de Ferdinand Ries, 1784-1838)

    Adagio – Allegro con brio
    Larghetto quasi andante
    Scherzo – Trio
    Allegro molto

    II

    Piotr Ilitx Txaikovski (1840 – 1893)
    Trio en la menor, op. 50

    Pezzo elegiaco
    Tema con variazioni
    Variazione finale e coda

    Durada del concert:
    Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música

    #cambra #jovestalents

  • Poema

    els meus ulls tenen forats

    si hi endinso aquestes mans
    m’estiro la flor
    de les entranyes

    el calze que té l’oracle
    al seu final


    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20231218 Cites 2024 Desktop
  • Comentari

    El Trio Fortuny es va formar el juliol del 2016 per la voluntat de tres amics de fer música plegats. L’exploració de tota mena de repertoris, el treball aprofundit i en conjunt de la partitura i una complicitat magnètica a l’escenari són la seva signatura.

    El concert del Trio Fortuny s’obrirà amb la Sonatina per a violoncel i piano de l’hongarès Zoltán Kodály. L’origen d’aquesta obra en un sol moviment es troba en la Sonata per a violoncel i piano, op. 4 del 1910. Insatisfet amb el seu primer moviment, Kodály el reescriví dotze anys més tard. El resultat fou una obra amb un llenguatge tan allunyat de l’original que el compositor preferí publicar-la de manera independent. La Sonatina mostra la gran influència que la música de Debussy tingué en Kodály, així com el seu interès per la música folklòrica hongaresa. La partitura s’estructura en dues parts, la segona de les quals transforma de manera significativa els materials presentats a la primera amb una inventiva quasi d’improvisació.

    La música del també hongarès György Kurtág servirà per introduir el tercer membre del trio. Signs, games and messages és una obra en construcció permanent que Kurtág va començar a escriure al final dels anys vuitanta. Cadascuna de les seves peces experimenta amb nous camins i solucions a partir d’elements senzills. “Qualsevol cosa pot suposar una experiència inspiradora si estàs prou receptiu”, explica el mateix autor. El resultat és una música d’una gran concentració i intensitat. “In nomine (all’ongherese)” data de l’any 2001. El seu contorn melòdic, basat en el substrat folklòric hongarès, ens guia a través d’una meditació profunda i plena de contrastos que ens deixa sense alè.

    Els Fortuny finalment es reuniran sota l’ombra de Ludwig van Beethoven i la seva Simfonia núm. 2, op. 36. Ferdinand Ries, deixeble i secretari personal de Beethoven, va fer-ne un finíssim arranjament per a trio, que el mateix Beethoven va supervisar i autoritzar. Una dramàtica introducció ens condueix fins a l’“Allegro con brio”, que rebaixa la tensió inicial amb la seva qualitat mozartiana. El “Larghetto” situa aquesta energia en un pla relaxat i pastoral no exempt d’algunes ombres. En el tercer moviment, Beethoven juga amb els desplaçaments de l’accentuació que ja havia introduït en el primer moviment. L’“Allegro molto” final sintetitza l’energia de tota l’obra, que passa de la contenció a l’explosivitat sense avís previ, i ens condueix a un final que tanca el cercle que s’iniciava amb el primer acord.

    El concert conclourà amb el monumental Trio en La menor, op. 50 de Piotr Ílitx Txaikovski. El Trio està dedicat al pianista i compositor Nikolai Rubinstein després de la seva sobtada mort el 1881. Per homenatjar-lo, Txaikovski va concebre una obra ambiciosa en la qual no aconseguí dominar del tot els seus impulsos simfònics. El Trio està estructurat en dos moviments. El primer és una elegia que fluctua entre el caràcter elegíac (en mode menor) i l’apassionat (en mode major). El segon moviment és un tema amb variacions basat en una melodia de caire folklòric. En la darrera variació Txaikovski ofereix el que per a alguns és el tercer moviment de l’obra: una secció en forma sonata basada en el tema de les variacions que retorna al caràcter elegíac del primer moviment i que ens condueix fins a la inevitable marxa fúnebre.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • Biografia

    Trio Fortuny

    Trio Fortuny

    D’ençà de la seva creació el 2016, el Trio Fortuny ha promogut una comunicació oberta i honesta entre músics i públics. Format per Joel Bardolet (violí), Pau Codina (violoncel) i Marc Heredia (piano), actua periòdicament a sales de concerts com ara el Palau de la Música Catalana o l’Auditori de Barcelona i en festivals, com el Festival International de Musique de Weissenburg o el premiat Bachcelona, i es nodreix de la intensa activitat individual que despleguen els seus integrants en orquestres i grups de cambra principalment al centre d’Europa.

    La seva singularitat principal rau en el fet de posar en valor repertoris poc coneguts, així com la col·laboració amb compositors vius, com Joan Magrané, Ramon Humet o Josep Maria Guix, i músics com Jonathan Brown. Els programes del Trio Fortuny neixen de la combinació de tocar obres del gran repertori universal amb peces que són descobriments i que interpreten aprofitant la geometria variable que permet la pròpia formació.

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dijous, 29.02.24 - 19.30 h
    Petit Palau

    Fàbregas, Brahms i Xostakóvitx

    Ona Cardona, clarinet

    Trio Pedrell:
    Christian Torres, violí
    Òscar Alabau, violoncel
    Jordi Humet, piano

    E. Fàbregas: Ancient walls, per a violí sol
    E. Fàbregas: Wandering spirit, per a piano i violí
    E. Fàbregas: Masks, per a clarinet, violoncel i piano
    D. Xostakóvitx: Trio per a violí, violoncel i piano núm. 1, en Do menor, op. 8
    E. Fàbregas: “Image” de Portraits, per a clarinet, violí, violoncel i piano
    J. Brahms: Trio per a clarinet, violoncel i piano, op. 114

    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex