• Dúo Cassadó
    —Bach, Kodály, Bloch, Pärt i Ortega

    Petit Palau Cambra

    Dimarts, 20 de juny de 2023 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Dúo Cassadó:
    Marta Moll de Alba, piano
    Damián Martínez Marco, violoncel


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Suite per a violoncel sol núm. 3, BWV 1009 

    Prelude
    Allemande
    Courante
    Sarabande
    Bourrée 1 i 2
    Gigue

    Zoltán Kodály (1882-1967)
    Adagio per a violoncel i piano

    Ernest Bloch (1880-1959)
    From jewish life

    Prayer
    Supplication
    Jewish song

    Arvo Pärt (1935)
    Spiegel im Spiegel
    Fratres 

    Marina Ortega (1997)
    Del aire que me das* – obra d’encàrrec del Palau de la Música Catalana en el marc del programa Barcelona Creació Sonora (estrena absoluta)

    Concert de 80 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    #clàssics #estrenes

    Aquest concert està inclòs dins de l'Any Alicia de Larrocha. El Dúo Cassadó dedica aquest concert a la seva memòria.

    * L'instrument electrònic utilitzat per l'estrena de l'obra de Marina Ortega és un model Violoncel Silent Yamaha SVC-210, i ha estat cedit amablement per AUDENIS.L., representants de Yamaha a Catalunya.

  • Poema

    regal

    un poema pot contenir
    el sentit total del món.

    aquest poema conté
    un dibuix fugaç
    creat per uns núvols.

    la capsa és vermella,
    el títol n’és el llaç.

    obro mans i ulls.
    abandono el text

    Eduard Escoffet
    El terra I el cel (LaBreu Edicions, 2013)

  • Comentari

    Aquest recorregut per obres de Bach, Kodály, Bloch i Pärt ens apropa a una música extàtica, de colpidora bellesa, on intimitat i serenitat confegeixen un univers de sonoritats introspectives. Integrada dins Hypnotik, darrer treball discogràfic del Dúo Cassadó, el concert culminarà amb l’estrena absoluta de Del aire que me das, de la jove compositora alacantina Marina Ortega Mira, obra encarregada pel Palau de la Música Catalana.

    Obrirà el trajecte la Suite per a violoncel núm. 3, BWV 1009 de Bach. El “Prelude” inicial, d’incessants semicorxeres, ens conduirà a la riquesa de l’“Allemande”, avantsala de la virtuosística “Courante”. Després del recolliment de la “Sarabande”, la Suite s’il·lumina amb les dues celebèrrimes “Bourrées”. Una virtuosística “Gigue” en compàs 3/8 evocarà amb sonoritats punyents el virtuosisme de la “Courante”.

    L’Adagio per a violí i piano (1905) de Zoltán Kodály va ser dedicat al violinista Imre Waldbauer, gran amic de Béla Bartók, Ernst von Dohnányi i del propi Kodály. Encara allunyada dels colors de la música hongaresa propis d’altres pàgines de Kodály, el seu èxit va portar el compositor a fer-ne adaptacions per a viola i violoncel. Aquesta atmosfera introdueix les tres peces breus que integren From jewish life (1924) d’Ernest Bloch, escrites per al violoncel·lista Hans Kindler. “Oració”, amb les notes sobre mode menor, evocaran sonoritats d’un himne cantat dins una sinagoga; “Súplica”, un allegro non troppo, té un caràcter accelerat i és avantsala del plany final, una cançó popular jueva.

    El punt culminant d’aquest viatge extàtic arriba amb la hipnòtica música d’Arvo Part. Spiegel im Spiegel (1978) i Fratres (1977) empren el sistema de composició dels tintinnabuli ideat pel propi compositor estonià; so evocador d’una campana, ressons de música religiosa, un acord desplegat sobre el qual progressa una melodia simple, minimalista, dins una atmosfera meditativa. Mirall en el mirall i Germans van ser dedicades, respectivament, a Vladimir Spivakov i a l’orquestra Hortus Musicus i han estat adaptades per a diferents agrupacions instrumentals. Com la Música callada de Mompou, Pärt rebutja el que és superficial per cercar unes obres de màxima puresa.

    L’any 2021 el Palau va encarregar a Marina Ortega Mira la darrera obra del programa, escrita la tardor del 2022 i finalitzada el mes de febrer passat. Com explica la pròpia compositora, “Del aire que me das, busca una dinàmica diferent entre violoncel i piano; una música que amb pocs elements pugui maximitzar la seva llibertat”. Amb el final de grau cursat a l’ESMUC i un màster a Los Angeles, Ortega Mira, amant de la creació de bandes sonores, empra en aquesta obra per a violoncel electrònic i piano “un llenguatge musical molt pop-rock progressiu”.

    Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»

  • 20231105 Anunci Palau 100 DESKTOP
  • Biografies

    Dúo Cassadó

    Dúo Cassadó

    Aclamat internacionalment per la seva exquisida musicalitat i sensibilitat, captiva tant el públic com la crítica gràcies als seus temperament, originalitat i carisma.

    Ha actuat a Espanya, França, Itàlia, Alemanya, Suïssa i Portugal i ha fet gires per Israel, el Canadà, Colòmbia, Equador, Argentina, el Marroc, Tunísia, Egipte, Jordània, la Xina, Corea del Sud i el Japó.

    El Dúo Cassadó pertany al catàleg d’artistes de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional.

    Artista exclusiva de Warner Classics, el Dúo Cassadó ha actuat a prestigioses sales i festivals de tot el món i ha rebut el reconeixement del públic i de la crítica internacional.

    El seu disc Rapsòdia del Sud va rebre el suport de la Fundació BBVA, va ser elegit entre els millors discos de l’any i guardonat amb el Melòman d’Or. Al seu disc Rojo, catalogat per la premsa internacional com un enregistrament de referència, va incloure el primer enregistrament mundial de Fantasía española, escrit per Ernesto Halffter i dedicat a Gaspar Cassadó. Hypnotik, que és el seu darrer treball discogràfic, ha rebut el suport del Departament de Cultura del Govern Basc.

  • Damián Martínez Marco, violoncel

    Damián Martínez Marco

    És llicenciat per la Guildhall School of Music de Londres, Indiana University School of Music dels EUA i Musikhochschule de Stuttgart. Va fer els seus estudis amb Janos Starker, Natalia Gutman, María de Macedo i Aldo Parisot, amb el suport de Juventudes Musicales de Madrid, Fundació Pau Casals, Fundació Ritz, Indiana University, Banff Centre of Arts Canadà i Yale University.

    Reconegut per la crítica especialitzada per la seva “sensibilitat expressiva” i un “so exquisit”, ha estat guardonat en concursos internacionals a França, Espanya i Portugal. Va destacar a edat primerenca per la recomanació de Mstislav Rostropóvitx a la reina Sofia d’Espanya.

    Com a solista ha actuat amb els mestres Krzysztof Penderecki, Lawrence Foster, Lorenzo Viotti, Theodor Guschlbauer, Anne Manson, David Harutyunyan, Peter Rundel, Pedro Halffter, Antoni Ros Marbà, Enrique García Asensio, Gloria Isabel Ramos, Frank Beermann, Juan José Olives, Josep Vicent, Vassili Petrenko, Marzi Conti i Nuno Coelho. Ha fet gires per França, Alemanya, Itàlia, Anglaterra, els Estats Units, Finlàndia, Suècia, el Marroc, Lituània, Estònia, el Japó, Colòmbia, Equador, Israel, el Canadà i la Xina.

    També destaquen els seus concerts juntament amb Christian Zacharias, Quartet Brodsky, Natalia Gutman i Mischa Maisky.

    El compositor Salvador Brotons li va escriure la Sonata per a violoncel sol, que va estrenar a Lisboa, i el mestre Tomás Marco li ha dedicat la sonata per a violoncel i piano Sibilas frente al espejo, que va estrenar amb gran èxit a Madrid.

    És artista en exclusiva de Warner Classics. Com a solista ha publicat juntament amb l’OBC Spirit of Casals, disc d’homenatge a Pau Casals. El març del 2022 va presentar Essential Saint-Saëns, disc d’homenatge al compositor francès Camille Saint-Saëns, actuant com a solista al costat de l’ADDA Simfònica, dirigida pel seu director titular, Josep Vicent. També ha fet enregistraments per a les discogràfiques ASV, Claves, Naxos, TVE i TV3 i per a l’Association Française du Violoncelle.

    El seu compromís social l’ha portat a fer concerts per al Congrés Mundial de la Sida, a favor dels nens a Colòmbia, per a les Víctimes del Terratrèmol a Xile, al Canadà, i per a l’Asociación de Víctimas del Terrorisme a Espanya.

    Amb vint anys va guanyar la plaça de primer violoncel de l’Orquesta de la Radio Televisión Española (ORTVE) i de l’any 2001 al 2005 ho va ser de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

    És professor titular de violoncel al Centre Superior de Música del País Basc-Musikene i a l’Escola Superior de Música de Catalunya. És convidat habitualment per impartir classes magistrals en diferents institucions i universitats.

  • Marta Moll de Alba, piano

    Marta Moll de Alba

    Va obtenir el títol superior de piano a Espanya i es traslladà a Alemanya becada per l’Alexander von Humboldt Stiftung. Va estudiar a la Staatliche Hochschule für Musik de Freiburg i obtingué el títol d’educació artística Künstlerische Ausbildung a la Staatliche Hochschule für Musik de Colònia. Interessada en el repertori espanyol, el 2003 va fer el Màster de Música Espanyola dirigit per Alicia de Larrocha, i el 2013 va fer un màster a la Universitat d’Oviedo en recerca de patrimoni musical. Té també la certificació com a coach per l’Escuela Europea de Coaching.

    Considerada una brillant representant dels pianistes de la seva generació, ha guanyat concursos de piano a Barcelona, Porto i Mannheim. El 2006 la Real Sociedad Económica de Amigos del País li va concedir el Premio Gran Canària.

    Ha actuat a Espanya, Portugal, Alemanya, França, Itàlia, Colòmbia, Israel, Jordània, Egipte, el Marroc, Tunísia, el Canadà, Tòquio, Corea del Sud i la Xina, a sales com ara Steinway Haus de Düsseldorf, Wiener Musikverein, Richter Galerie de Tel Aviv, Òpera del Caire, Palazzo Ricci, Acropollium Carthage, Schloss Elmau, Oriental Arts Center de Xangai, Hefei Anhui Arts Center i Mong Mae Wai Hall de Pequín, Dalian Grand Theatre, Tianjin Grand Theatre, Sunrise Concert Hall, Ilshin Hall de Seül, National Center for the Performing Arts de Pequín, Societat Filharmònica de Las Palmas, Auditorio Alfredo Kraus, Auditorio Nacional de Madrid, Palau de la Música Catalana, Sociedad Filarmónica d’Oviedo, Fundación Juan March, Sociedad Filarmónica de Vigo, Sociedad Filarmónica de Bilbao. Destaca igualment la seva participació al Festival de Música Contemporània de Barcelona, Festival de Música Espanyola de Medellín, Octubre Musical de Tunis, Cicle de Música Espanyola del Segle XX de Portugal, Violoncelle En Seine de París, Festival de Música Española de Madrid, Quinzena Musical de Sant Sebastià...

    Ha treballat a l’ESMUC i a l’Acadèmia Superior del Liceu. És professora a Musikene-Escola Superior de Música del País Basc i la Universitat Alfonso X El Sabio de Madrid. És la creadora, guionista i conductora de la sèrie documental Caminos de la música, emesa recentment per Orange TV.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimarts, 04.07.23 – 20 h
    Petit Palau

    Música callada de Mompou

    Emili Brugalla, piano
    Laia Llobera, poetessa, recitadora

    F. Mompou: Música callada (selecció)

    Lectura de poemes al voltant de l’exposició de Jaume Plensa “Poesia del silenci”, organitzada per la Fundació Catalunya La Pedrera.

    Entrada al Petit Palau pel carrer de Sant Pere Més Alt.

    L’inici del concert tindrà lloc davant de l’escultura Carmela de Jaume Plensa amb la lectura d’un poema i tot seguit es convidarà al públic a baixar al Petit Palau en silenci. Per a qui ho prefereixi, també s’hi podrà accedir pel Foyer del Petit Palau.

    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex