Pau Codina, violoncel
Estiu al Palau
Dimarts, 26 de juliol de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Pau Codina, violoncel
Silvie Rothkovic, poetaI
Gaspar Cassadó (1897-1966)
Suite per a violoncel solPreludi-Fantasia
Sardana (dansa)
Intermezzo i dansa finalJoan Magrané (1988)
TombeauII
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite per a violoncel núm. 5, en Do menor, BWV 1011Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavottes I & II
GigueGeorge Crumb (1929-2022)
Sonata for solo cioloncelloFantasia
Tema pastorale con variazioni
ToccataDurada aproximada del concert:
75 minuts, amb pausa de 15 minuts inclosa.#clàssics #jovestalents #novacreació
Comentari
Paisatges
Pau Codina ens ofereix un recorregut per la paleta cromàtica que té el violoncel. Amb aquesta intenció ha titulat Landscapes (Paisatges) el disc en què ha enregistrat aquestes obres, perquè de cadascuna resulta un paisatge sonor propi i incomparable.
El paisatge més conegut al qual ens remet el violoncel sol és el de les Suites que va compondre el pare de la història musical europea, Johann Sebastian Bach. Aquestes sis peces que uneixen diverses danses, les va concebre entre el 1717 i el 1723, en la plenitud del Barroc. Una obra que ens corprèn des de l’inici i que aconsegueix convertir tota la seva exigència tècnica en sentiment pur. El “Preludi” ja ens transporta a tot un bosc de notes insospitades que sonen a veu humana parlant-nos des de les profunditats de l’ésser. Hi ha tant que ens ressona en totes les notes de Bach! Després comencem un ball per diferentes danses populars que van alternant els ritmes ràpids i lents amb caràcters diversos. I quan ja ens hem deixat portar pel moviment constant de la seva ànima, arribem a la culminació de la “Sarabanda”, que, com va dir l’eminent violoncel·lista Mstislav Rostropóvitx, expressa “l’essència del geni de Bach”. Assolit l’èxtasi, anem davallant per aquesta muntanya d’espiritualitat amb els passos rítmics de la “Gavota” i de la “Giga”, fins a arribar a nosaltres mateixos transformats per aquest paisatge magnífic que acabem de sentir.
Ens traslladem a altres latituds harmòniques amb l’obra Tombeau de Joan Magrané, que va compondre el 2018 per encàrrec de les Residències Musicals de La Pedrera i que va estrenar Roger Morelló. Codina l’ha enregistrada per primera vegada en aquest disc dels seus paisatges violoncel·lístics. En l’obra veiem que Magrané és un músic que alterna la llum del Baix Camp amb les nebuloses del Sena i d’aquesta combinació surten partitures que canten a l’intimisme i que tramen el seu teixit sonor amb el fil del silenci.
Als antípodes de Magrané, un altre català universal, Gaspar Cassadó, el deixeble de Casals que va gosar eclipsar el mestre i que ens ha deixat un extens catàleg d’obres per a violoncel que permet als virtuosos de l’instrument, com Pau Codina, contagiar-se de la seva vitalitat meridional, feta també de ritmes populars en els quals “veiem” el sons de la guitarra, el duende del flamenc i el cant líric de la nostra terra.
I, per acabar, l’arquitectura americana de George Crumb, un compositor que va morir el mes de febrer passat i que ens deixà obres com aquesta amb què dibuixa geometries melòdiques que va tallant amb motllos rítmics ben contrastants, que ens retorna al paisatge de la nostra contemporaneïtat feta de rebel·lia i de dubtes.
Mònica Pagès, periodista musical
Biografies
Biografies
©Noemí Elías Bascuñana
©Noemí Elías Bascuñana
Pau Codina, violoncel
Nascut a Barcelona (1988), inicià els estudis de violoncel als cinc anys amb la professora Eulàlia Subirà a l’Escola Municipal de Música de Manlleu. Posteriorment ha seguit estudiant amb Louise Hopkins i Gary Hoffman, a més de rebre classes d’Ivan Chiffoleau, Daniel Grosgurin i Peter Thiemann.
L’any 2002 va ser acceptat com a alumne a la prestigiosa Yehudi Menuhin School de Londres, i va cursar els estudis de grau superior a la Guildhall School of Music & Drama, tot graduant-se amb menció d’honor el 2010. Ha obtingut també un Solo Artist Diploma a la Chapelle Musicale Reine Elisabeth de Brussel·les, després d'haver estudiat amb Gary Hoffman. Des de molt jove ha assistit a cursos i classes magistrals, tant a Espanya com a l’estranger, amb professors com Lluís Claret, Anner Bylsma, Franz Helmerson, Steven Isserlis i Mstislav Rostropóvitx. Codina ha fet els seus estudis gràcies a les beques atorgades per la Generalitat de Catalunya i la Fundació Pau Casals.
Al llarg de la seva carrera ha actuat per Espanya i arreu d’Europa, en nombrosos festivals Internacionals i a sales de concerts de prestigi, com el Royal Festival Hall, Wigmore Hall, Barbican Hall, Saint Martin in the Fields, Concertgebouw, Purcell Room, St. James Picadilly, Palau de la Música Catalana, Auditori de Barcelona i Gran Teatre del Liceu.
Ha tocat com a solista amb orquestres, com l’Orquestra de Cambra d’Andorra, Orquesta de RTVE, Orquestra Simfònica del Vallès, Orquestra Filharmònica de Catalunya, Orquestra de Cambra de la Yehudi Menuhin School, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Orquestra de Cambra Franz Liszt de Budapest i Orquestra de Cambra de Valònia.
Ha enregistrat la Suite per violoncel i orquestra, op. 16 de C. Saint-Saëns amb l’Orchestre Philharmonique Royal de Lieja, sota la direcció de Christian Arming, per al segell Fuga Libera, i també va debutar amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a L’Auditori, i més recentment amb l’Orquestra Camera Musicae (actualment Franz Schubert Filharmonia), dirigida per Salvador Mas, interpretant el Concert per a violoncel en La menor, op. 129. Les seves actuacions han estat enregistrades per Catalunya Música en diverses ocasions, entre altres emissores.
Entre els premis que ha obtingut, destaquen el primer premi del Concurs Guilhermina Suggia de Londres, Martin Scholarship Award de Londres, Premi Schlosskonzert del Festival Internacional de Kronberg, el tercer premi i premi de la crítica atorgat per unanimitat d’El Primer Palau i el primer premi i el premi especial EMCY del Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya. També va rebre els premis a la millor nova proposta i millor directe de clàssica, per votació popular, de la revista «Enderrock».
Actualment Pau Codina combina la seva trajectòria solística amb la música de cambra: forma part de l'Esbjerg Ensemble (Dinamarca) des del mes de gener del 2019 i és membre del Trio Fortuny i de l’Oculi Ensemble. Acaba de publicar el seu primer enregistrament en solitari, Landscapes (Seed, 2022), amb obres de Cassadó, Magrané, Bach i Crumb.
Biografies
Silvie Rothkovic, poeta
Nascuda a Barcelona (1981), prové de la interpretació i l’educació musical i escriu sovint a partir del paisatge, la música clàssica i contemporània i les arts plàstiques. Ha publicat els llibres: Helicòpter (LaBreu Edicions, 2007), Altres arbres (Tria Llibres, 2011), Pianos i túnels (LaBreu Edicions, 2013), La nit que és dins el dia (LaBreu Edicions, 2018) i Als llacs (LaBreu Edicions, 2021). El 2021 també ha publicat el disc Hotel Iglú, amb el duet Nunavut.
També et pot interessar...
Estiu al Palau
Dilluns, 01.08.22 – 20 h
Sala de ConcertsDebussy, Brahms, Skriabin, Silvestrov i Ginastera
Dmytro Choni, piano
C. Debussy: Et la lune descend sur le temple qui fut; L’isle joyeuse
J. Brahms: 2 Rapsòdies, op. 79
A. Skriabin: Sonata núm. 4 en Fa# major, op. 30
V. Silvestrov: 3 Bagatelles, op. 1
A. Ginastera: Sonata núm. 1, op. 22Preu: 15 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Pau Codina, violoncel
Estiu al Palau
Dimarts, 26 de juliol de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Pau Codina, violoncel
Silvie Rothkovic, poetaI
Gaspar Cassadó (1897-1966)
Suite per a violoncel solPreludi-Fantasia
Sardana (dansa)
Intermezzo i dansa finalJoan Magrané (1988)
TombeauII
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite per a violoncel núm. 5, en Do menor, BWV 1011Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavottes I & II
GigueGeorge Crumb (1929-2022)
Sonata for solo cioloncelloFantasia
Tema pastorale con variazioni
ToccataDurada aproximada del concert:
75 minuts, amb pausa de 15 minuts inclosa.#clàssics #jovestalents #novacreació
Comentari
Paisatges
Pau Codina ens ofereix un recorregut per la paleta cromàtica que té el violoncel. Amb aquesta intenció ha titulat Landscapes (Paisatges) el disc en què ha enregistrat aquestes obres, perquè de cadascuna resulta un paisatge sonor propi i incomparable.
El paisatge més conegut al qual ens remet el violoncel sol és el de les Suites que va compondre el pare de la història musical europea, Johann Sebastian Bach. Aquestes sis peces que uneixen diverses danses, les va concebre entre el 1717 i el 1723, en la plenitud del Barroc. Una obra que ens corprèn des de l’inici i que aconsegueix convertir tota la seva exigència tècnica en sentiment pur. El “Preludi” ja ens transporta a tot un bosc de notes insospitades que sonen a veu humana parlant-nos des de les profunditats de l’ésser. Hi ha tant que ens ressona en totes les notes de Bach! Després comencem un ball per diferentes danses populars que van alternant els ritmes ràpids i lents amb caràcters diversos. I quan ja ens hem deixat portar pel moviment constant de la seva ànima, arribem a la culminació de la “Sarabanda”, que, com va dir l’eminent violoncel·lista Mstislav Rostropóvitx, expressa “l’essència del geni de Bach”. Assolit l’èxtasi, anem davallant per aquesta muntanya d’espiritualitat amb els passos rítmics de la “Gavota” i de la “Giga”, fins a arribar a nosaltres mateixos transformats per aquest paisatge magnífic que acabem de sentir.
Ens traslladem a altres latituds harmòniques amb l’obra Tombeau de Joan Magrané, que va compondre el 2018 per encàrrec de les Residències Musicals de La Pedrera i que va estrenar Roger Morelló. Codina l’ha enregistrada per primera vegada en aquest disc dels seus paisatges violoncel·lístics. En l’obra veiem que Magrané és un músic que alterna la llum del Baix Camp amb les nebuloses del Sena i d’aquesta combinació surten partitures que canten a l’intimisme i que tramen el seu teixit sonor amb el fil del silenci.
Als antípodes de Magrané, un altre català universal, Gaspar Cassadó, el deixeble de Casals que va gosar eclipsar el mestre i que ens ha deixat un extens catàleg d’obres per a violoncel que permet als virtuosos de l’instrument, com Pau Codina, contagiar-se de la seva vitalitat meridional, feta també de ritmes populars en els quals “veiem” el sons de la guitarra, el duende del flamenc i el cant líric de la nostra terra.
I, per acabar, l’arquitectura americana de George Crumb, un compositor que va morir el mes de febrer passat i que ens deixà obres com aquesta amb què dibuixa geometries melòdiques que va tallant amb motllos rítmics ben contrastants, que ens retorna al paisatge de la nostra contemporaneïtat feta de rebel·lia i de dubtes.
Mònica Pagès, periodista musical
Biografies
Pau Codina, violoncel
©Noemí Elías Bascuñana
Nascut a Barcelona (1988), inicià els estudis de violoncel als cinc anys amb la professora Eulàlia Subirà a l’Escola Municipal de Música de Manlleu. Posteriorment ha seguit estudiant amb Louise Hopkins i Gary Hoffman, a més de rebre classes d’Ivan Chiffoleau, Daniel Grosgurin i Peter Thiemann.
L’any 2002 va ser acceptat com a alumne a la prestigiosa Yehudi Menuhin School de Londres, i va cursar els estudis de grau superior a la Guildhall School of Music & Drama, tot graduant-se amb menció d’honor el 2010. Ha obtingut també un Solo Artist Diploma a la Chapelle Musicale Reine Elisabeth de Brussel·les, després d'haver estudiat amb Gary Hoffman. Des de molt jove ha assistit a cursos i classes magistrals, tant a Espanya com a l’estranger, amb professors com Lluís Claret, Anner Bylsma, Franz Helmerson, Steven Isserlis i Mstislav Rostropóvitx. Codina ha fet els seus estudis gràcies a les beques atorgades per la Generalitat de Catalunya i la Fundació Pau Casals.
Al llarg de la seva carrera ha actuat per Espanya i arreu d’Europa, en nombrosos festivals Internacionals i a sales de concerts de prestigi, com el Royal Festival Hall, Wigmore Hall, Barbican Hall, Saint Martin in the Fields, Concertgebouw, Purcell Room, St. James Picadilly, Palau de la Música Catalana, Auditori de Barcelona i Gran Teatre del Liceu.
Ha tocat com a solista amb orquestres, com l’Orquestra de Cambra d’Andorra, Orquesta de RTVE, Orquestra Simfònica del Vallès, Orquestra Filharmònica de Catalunya, Orquestra de Cambra de la Yehudi Menuhin School, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Orquestra de Cambra Franz Liszt de Budapest i Orquestra de Cambra de Valònia.
Ha enregistrat la Suite per violoncel i orquestra, op. 16 de C. Saint-Saëns amb l’Orchestre Philharmonique Royal de Lieja, sota la direcció de Christian Arming, per al segell Fuga Libera, i també va debutar amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a L’Auditori, i més recentment amb l’Orquestra Camera Musicae (actualment Franz Schubert Filharmonia), dirigida per Salvador Mas, interpretant el Concert per a violoncel en La menor, op. 129. Les seves actuacions han estat enregistrades per Catalunya Música en diverses ocasions, entre altres emissores.
Entre els premis que ha obtingut, destaquen el primer premi del Concurs Guilhermina Suggia de Londres, Martin Scholarship Award de Londres, Premi Schlosskonzert del Festival Internacional de Kronberg, el tercer premi i premi de la crítica atorgat per unanimitat d’El Primer Palau i el primer premi i el premi especial EMCY del Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya. També va rebre els premis a la millor nova proposta i millor directe de clàssica, per votació popular, de la revista «Enderrock».
Actualment Pau Codina combina la seva trajectòria solística amb la música de cambra: forma part de l'Esbjerg Ensemble (Dinamarca) des del mes de gener del 2019 i és membre del Trio Fortuny i de l’Oculi Ensemble. Acaba de publicar el seu primer enregistrament en solitari, Landscapes (Seed, 2022), amb obres de Cassadó, Magrané, Bach i Crumb.
Silvie Rothkovic, poeta
Nascuda a Barcelona (1981), prové de la interpretació i l’educació musical i escriu sovint a partir del paisatge, la música clàssica i contemporània i les arts plàstiques. Ha publicat els llibres: Helicòpter (LaBreu Edicions, 2007), Altres arbres (Tria Llibres, 2011), Pianos i túnels (LaBreu Edicions, 2013), La nit que és dins el dia (LaBreu Edicions, 2018) i Als llacs (LaBreu Edicions, 2021). El 2021 també ha publicat el disc Hotel Iglú, amb el duet Nunavut.
També et pot interessar...
Estiu al Palau
Dilluns, 01.08.22 – 20 h
Sala de ConcertsDebussy, Brahms, Skriabin, Silvestrov i Ginastera
Dmytro Choni, piano
C. Debussy: Et la lune descend sur le temple qui fut; L’isle joyeuse
J. Brahms: 2 Rapsòdies, op. 79
A. Skriabin: Sonata núm. 4 en Fa# major, op. 30
V. Silvestrov: 3 Bagatelles, op. 1
A. Ginastera: Sonata núm. 1, op. 22Preu: 15 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –