• Pau Codina, OCM & Salvador Mas
    —Concert commemoratiu del Centenari de l'Orquestra Pau Casals

    Tardes al Palau

    Dimarts, 13 d'octubre de 2020 – 19 h

    Sala de Concerts

    Amb la col·laboració de la Fundació Pau Casals

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Pau Codina, violoncel
    Orquestra Simfònica Camera Musicae
    Salvador Mas, director


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Suite en Re


    Robert Schumann (1810-1856)
    Concert per a violoncel en La menor, op. 129

    Nicht zu schnell
    Langsam
    Sehr lebhaft


    Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
    Simfonia núm. 40

    Molto allegro
    Andante
    Menuetto: trio
    Allegro assai

    Amb la col·laboració de la Fundació Pau Casals

    Durada aproximada del concert: 90 minuts, sense pausa.

    #celebracions #clàssics #elprimerpalau25

  • Comentari

    L’Orquestra de Pau Casals

    Per al mestre Salvador Mas, el director del concert, l’homenatge a l’Orquestra Pau Casals i al seu impulsor és molt especial i significatiu. Ho és també el fet que sigui l’Orquestra Simfònica Camera Musicae qui en faci l’homenatge: “Una orquestra desvinculada de les institucions, com fou l’Orquestra Pau Casals i amb ganes de fer música com aquella”. Mas admira profundament la figura de Casals i la seva tasca al capdavant de la seva orquestra: “El fervor, l’entusiasme, el carisma i la generositat de Casals (que pagava de la seva butxaca els seus músics) van endegar aquella orquestra modèlica”. La carrera del mestre Mas ha estat vinculada a músics de l’Orquestra Pau Casals: “He estat successor indirecte d’aquella orquestra perquè, sent director de l’Orquestra Ciutat de Barcelona, en certa manera successora de l’orquestra de Casals, encara vaig dirigir músics de l’OPC, que em parlaven amb devoció del Mestre”. I recorda que “Casals no fou tan sols el més gran violoncel·lista del seu temps, fou sobretot un gran músic, comparable només amb Toldrà”.

    En el concert inaugural de l’Orquestra Pau Casals, el Mestre no va tocar el violoncel, no hi va haver cap obra amb violoncel solista. Però d’alguna manera la vetllada d’avui no és només un homenatge a l’Orquestra Pau Casals, sinó també a la figura de Pau Casals. Per això era important que hi figurés un Concert per a violoncel. L’obra escollida és un dels Concerts més destacats del segle XIX, el de Robert Schumann, molt estimat pels violoncel·listes. Per a Pau Codina serà la primera vegada que l’interpretarà amb orquestra, tot i que ja fa anys que el toca, per la qual cosa en viu l’estrena amb molta il·lusió. “És d’aquelles obres que un aprèn, estudia i treballa, que coneix des de sempre”. Sobre el Concert, Codina comenta que “és una obra de caràcter molt personal, tens la sensació d’estar dins del món interior del compositor. És molt apassionat i alhora molt íntim. Té un caràcter molt humà”. També destaca el diàleg constant que s’estableix al llarg de tota l’obra amb l’orquestra. “Tens la sensació d’estar parlant tota l’estona”, afegeix, i en destaca el segon moviment, “és una de les coses més boniques que s’han escrit mai”.

    El concert d’avui, a més del Concert per a violoncel i orquestra de Schumann, inclou la música de Bach. De fet, la primera obra de la vetllada és la mateixa peça amb què l’Orquestra Pau Casals va obrir el seu concert inaugural, el 13 d’octubre de 1920. També s’ofereix la Simfonia núm. 40 de Mozart, una de les obres més interpretades per l’orquestra del Mestre.

    Pere-Andreu Jariod, divulgador musical

  • Biografies

    Pau Codina, violoncel

    CODINA, Pau

    Va començar els estudis de violoncel als 5 anys amb la professora Eulàlia Subirà, a l’Escola Municipal de Música de Manlleu. Ha rebut classes dels professors Ivan Chiffoleau, Daniel Grosgurin, Peter Thiemann i Louise Hopkins.

    L’any 2002 va ser acceptat com alumne a la prestigiosa escola Yehudi Menuhin de Londres i va cursar els estudis de grau superior a la Guildhall School of Music & Drama, on és graduà amb menció d’honor el 2010. Posteriorment va cursar el Solo Artist Diploma a la Chapelle Musicale Reine Elisabeth de Brussel·les amb el professor Gary Hoffman. Ha assistit a cursos i classes magistrals amb els professors Lluís Claret, Anner Bylsma, Franz Helmerson, Steven Isserlis i Mstislav Rostropóvitx. Ha debutat ja com a solista amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquestra de la RTVE, Simfònica del Vallès i JONC.

    Actualment alterna els projectes de cambra i com a solista amb la formació danesa Esbjerg Ensemble.

  • Orquestra Simfònica Camera Musicae

    ORQUESTRA SIMFÒNICA CAMERA MUSICAE

    Fundada l’any 2006, ha gaudit d’una gran rebuda del públic per la seva tasca de divulgació de la música clàssica en sectors molt diversos, tot parant una atenció especial al públic melòman i jove. Ha actuat al Palau de la Música Catalana, Gran Teatre del Liceu, Auditori de Barcelona, Auditorio Nacional de Música de Madrid, Auditorio de Saragossa, Palacio Euskalduna de Bilbao, Palau de les Arts de València i Auditorio Víctor Villegas de Múrcia, entre d’altres. L’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM) ofereix temporades de concerts de producció pròpia a Barcelona, Tarragona i Lleida.

    Des de l’inici, Tomàs Grau n’és el director titular i artístic, i des de la temporada 2017-18 el mestre Salvador Mas n’és el principal director convidat, rol que abans van exercir Jordi Mora i José Rafael Pascual Vilaplana. L’OCM va iniciar la temporada 2009-10 el seu projecte de residència a l’Auditori del Tívoli del Vendrell, actualment vigent.

    L’OCM ha col·laborat amb els directors Antoni Ros Marbà, Edmon Colomer, Rinaldo Alessandrini, Gábor Takács-Nagy, Marzio Conti, John Rutter, Josep Caballé Domenech, Virginia Martínez, Salvador Brotons, Diego Martin-Etxebarria i Massimo Spadano; i els solistes Stephen Kovacevich, Sabine Meyer, Steven Isserlis, Patricia Kopatchinskaja, Roberto Alagna, Gautier Capuçon, Mark Padmore, Alexander Melnikov, Seong-Jin Cho, Alice Sara Ott, Sayaka Shoji, Albrecht Mayer, Clara-Jumi Kang, Ainhoa Arteta, Asier Polo, Leticia Moreno, Pablo Ferrández, Judith Jáuregui, Albert Guinovart o Rafael Aguirre, entre d’altres.

    Tot i desplegar la seva activitat principalment a Catalunya, també actua de manera periòdica arreu de l’Estat espanyol i ha fet gires de concerts a Alemanya, Suïssa i la República Txeca. Ha enregistrat, entre d’altres, els discs Die Romantische Seele, Alba eterna, Tempesta esvaïda, Un conte de Nadal i Mediterráneo.

  • Salvador Mas, director

    Salvador Mas

    Nascut a Barcelona, es va formar musicalment a l’Escolania de Montserrat i al Conservatori Superior de Música de Barcelona. Becat per la Fundación Juan March i el Ministeri de Ciència i Recerca austríac, va cursar direcció orquestral i coral amb Hans Swarowsky i Günther Theuring, respectivament, a l’Escola Superior de Música i Art Dramàtic de Viena. Va ser becat en dues ocasions, per estudiar a Salzburg amb Bruno Maderna i a Siena amb Franco Ferrara.

    Ha estat guardonat per la Fundació Espanyola de la Vocació i pel Ministeri de Ciència i Recerca austríac, com també en el II Concurs Internacional Hans Swarowsky de Directors d’Orquestra.

    Va iniciar la carrera professional a l’Òpera de Magúncia i va ser nomenat director de l’Orquestra Ciutat de Barcelona, posteriorment principal director convidat d’aquesta formació i, finalment, director de l’Orfeó Català.

    A més de dirigir les principals orquestres espanyoles, és convidat sovint a Àustria, Bèlgica, el Canadà, Israel, Itàlia, el Japó, Mèxic, Polònia, Romania i, de manera periòdica, per les orquestres de la Ràdio de Berlín, Leipzig i Saarbrücken, i l’Orquestra Filharmònica de Munic.

    Ha estat director titular de l’Orquestra Filharmònica de Württemberg (Alemanya), Orquestra Simfònica de Limburg de Maastricht (Països Baixos), Orquestra Simfònica i Cor del Musikverein de Düsseldorf (Alemanya), Orquestra de Cambra d’Israel i Orquesta Ciudad de Granada.

  • També et pot interessar...

    Tardes al Palau
    GIOrquestra & Marc Timón
    —Clàssics del cinema

    Bandes sonores de clàssics del cinema

    Dilluns, 21.12.20 - 19 h
    Petit Palau
    Preu: 20 euros

Índex