• Berliner Philharmoniker & Kirill Petrenko

    ̶ Mozart i Schumann

    Palau 100

    Dimarts, 2 de maig de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • agrolimen

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Louise Alder, soprano
    Berliner Philharmoniker
    Kirill Petrenko, director


    I

    Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
    Simfonia núm. 25, en Sol menor, KV 183/173dB

    Allegro con brio
    Andante
    Menuetto
    Allegro

    Exsultate jubilate, KV 165/158a

    Allegro
    Andante
    Allegro

    II

    Robert Schumann (1810-1856)
    Simfonia núm. 4, en Re menor, op. 120

    Ziemlich langsam-Lebhaft
    Romanze: Ziemlich langsam
    Scherzo: Lebhaft
    Langsam-Lebhaft


    Durada aproximada del concert: primera part, 35 minuts | pausa de 20 minuts | segona part, 30 minuts.

    #clàssics #llegendes

  • Agrolimen (desktop 2023)
  • Poema

    el terra i el cel

    dibuixa dues línies horitzontals, paral·leles.
    comença per la de sota.

    deixa-hi, a l’entremig,
    prou espai per respirar, per morir-hi.

    desvesteix l’ull.
    arrisca’t a no dir-hi la teva.

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)

  • 20230411 Anunci Generic DESKTOP
  • Comentari

    La visita de la Berliner Philharmoniker i el seu director titular, Kirill Petrenko, és un dels grans esdeveniments de la temporada. I ho és tant per la rellevància del mític conjunt alemany com pels seus llaços històrics amb el Palau de la Música Catalana, que, des de la seva inauguració el 1908, va buscar la projecció internacional contractant la millor orquestra del món sota la direcció del compositor i director d’orquestra alemany Richard Strauss: els tres concerts que va dirigir al Palau els dies 15, 16 i 17 de maig, en el marc dels actes inaugurals, d’entrada ja van posar el temple modernista al nivell més alt de la qualitat artística.

    Tradició, identitat i excel·lència artística es donen la mà en el programa que ofereixen en aquesta vetllada, que reuneix dues joies del catàleg de Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg, 1756-Viena, 1791) i la Quarta Simfonia de Robert Schuman (Zwickau, Saxònia, 1810-Endenich, Bonn, 1856).

    Classicisme, doncs, per obrir el programa. De fet, les Simfonies de Franz Joseph Haydn i Mozart constitueixen els fonaments més sòlids per construir un so orquestral de màxima qualitat. Molts directors asseguren que la seva música és la millor medicina per curar els excessos del repertori romàntic. Després de tocar molta música romàntica i postromàntica, res millor que una saludable immersió en el classicisme i les seves provades virtuts –equilibri, elegància i transparència sonora– per obtenir un so orquestral de gran puresa.

    Podrem gaudir d’aquesta transparència sonora en el lluminós motet Exsultate, jubilate, KV165/158a, peça famosa que Mozart, amb disset anys acabats de complir, va escriure a Milà el gener del 1773 per al castrato Venanzio Rauzzini, creador del paper titular de la seva òpera Lucio Silla. Estructurat en tres moviments, com una cantata simfònica, s’obre amb un recitatiu secco que és seguit per una ària de gran espiritualitat i bellesa expressiva, i que conclou, en un clima de màxim lluïment vocal, de tall operístic, amb un “Al·leluia” final d’agilitats enlluernadores.

    A Mozart, que va sentir passió per l’òpera durant tota la seva vida, no li va ser fàcil viure exclusivament del talent musical a Viena com a compositor independent, lliure de les seves obligacions al servei de l’Arquebisbat de Salzburg. Va travessar èpoques de relativa prosperitat econòmica amb l’èxit popular de la seva música, especialment amb la col·lecció de Concerts per a piano i orquestra, que li van donar fama i diners durant un temps, però amb el gènere simfònic va mantenir una relació menys visceral. La Simfonia núm. 25, en Sol menor, KV 183/173dB, escrita a la fi del 1773, és la primera simfonia en tonalitat menor del seu catàleg i adquireix una rellevància especial per la densitat i alè dramàtic. “Mai s’havia anat tan lluny en una pàgina d’aquest tipus”, escriu el crític Arturo Reverter al seu llibre Mozart (“Guías Scherzo”). “Les síncopes repetides, la dramàtica caiguda de setena disminuïda, la sonoritat, els acords de les quatre trompes, els xocs harmònics, els jocs contrapuntístics del tràgic primer moviment, la dolçor de les cordes amb sordina de l’«Andante», el vigor del «Menuetto» o els emocionals unísons del «Finale» són trets que mostren la rellevància de la composició, un clar antecedent de la posterior Simfonia en Sol menor, la famosa núm. 40, KV 550”.

    Robert Schumann va deixar els seus senyals d’identitat a la simfonia romàntica. Coneixia a fons el llegat de Ludwig van Beethoven i també el de Franz Schubert: la seva Simfonia en Do major va ser una revelació per al compositor alemany. De fet, l’estrena a Leipzig de l’última simfonia del compositor vienès, el 1839, onze anys després de la seva mort, dirigida per Felix Mendelssohn, va fer revifar els desitjos de Schumann d’endinsar-se en el gènere simfònic.

    Enrere quedaven dos intents, el primer l’any 1832, als vint-i-dos anys, amb la redacció d’una Simfonia en Sol menor de la qual només va acabar dos moviments –anomenada Simfonia de Zwickau (Editorial Peters). Tampoc va arribar a bon port un segon intent, el 1837, d’una altra simfonia, però dos anys després, fascinat per la Gran de Schubert, va escriure la Simfonia núm. 1, en Si bemoll major, op. 38, “Primavera”, que seria estrenada, amb èxit, el 31 de març de 1841 a la Gewandhaus de Leipzig sota la batuta de Mendelssohn.

    Encara que el piano va ser el seu mitjà natural d’expressió, Schumann també va buscar en l’orquestra un so propi, afí al seu univers poètic, als climes d’exaltació lírica que caracteritzen la seva música. Davant els persistents judicis negatius sobre la perícia orquestradora del compositor, el llegendari director George Szell va fer-ne una apassionada defensa de les simfonies en un article publicat el 1960, amb motiu dels 150 anys del naixement de Schumann. “Constato amb tristesa com els mèrits de Schumann i la influència de les seves obres simfòniques són generalment subestimades. Pel que respecta a mi, veig en ell el creador de la simfonia romàntica i l’inventor, no sols de belles melodies, sinó el creador també de noves i interessants troballes que no han deixat d’influir i estimular els grans compositors que l’han succeït. Cap bon director necessita fer retocs ni canvis en l’orquestració, només fa falta trobar els tempi adequats, les dinàmiques precises perquè l’orquestra de Schumann s’expressi amb brillantor”, afirmava Szell.

    Cronològicament, la Simfonia núm. 4, en Re menor, op. 120 és en realitat la segona que va escriure, encara que tanqui el seu catàleg per la data de la revisió. Va ser un regal a la seva dona, Clara Wieck, amb motiu del seu vint-i-dosè aniversari, el 13 de setembre de 1841, pocs mesos després de l’estrena de la Simfonia Primavera. No va ser tan apreciada com l’anterior i, dotze anys després, va revisar la partitura en una segona versió amb millores en l’orquestració que va ser estrenada l’1 de març de 1853 a Düsseldorf.

    La Quarta és la més rupturista de les quatre que integren el seu cicle. No prescindeix de l’esquema tradicional en quatre moviments, però dota d’una coherència ambiciosa i intensitat el discurs simfònic, tot enllaçant els moviments sense pauses. Escoltar la Quarta és, en aquest sentit, un pur plaer, de tan grans com en són la unitat de l’obra i els estrets llaços temàtics. El tema inicial del primer moviment, “Ziemlich langsam-Lebhaft”, reapareix com a segon tema en el segon moviment, “Romanze: Ziemlich langsam” i en el trio de l’“Scherzo: Lebhaft”.

    El lirisme més íntim dona vol a la preciosa “Romanze”, mentre que l’“Scherzo” és una mostra de poder, en un ardent clima marcat pel gust de Schumann pels contrastos. En el moviment final –“Langsam-Lebhaft”– sorprèn el seu geni a l’hora de generar una tensió creixent a partir d’una introducció lenta que esclata amb una força increïble en una última i vigorosa secció que condueix a una coda apoteòsica.


    Javier Pérez Senz
    , periodista i crític musical

  • 20230313 Palau 100 T23-24 DESKTOP
  • Biografies

    Louise Alder, soprano

    Louise Alder, soprano

    © Gerard Collett

    Va rebre la primera Beca Kiri Te Kanawa al Royal College of Music. Va guanyar el premi per a joves cantants de la International Opera 2017, el premi del públic Dame Joan Sutherland al Cardiff Singer of the World 2017, el Concurs de Joves Solistes Britànics (2015) i va guanyar el Premi John Christie 2014.

    El 2022-23 va cantar el paper de Fiordiligi de Così fan tutte (Bayerische Staatsoper) i Anna Trulove de The rake’s progress a Glindebourne. Entre els seus èxits recents figuren Susana de Le nozze di Figaro (Opernhaus de Zuric); Susana i Sophie (Staatsoper de Viena); Susana, Marcelina, Fidelio i Gretel de Hänsel und Gretel (Bayerische Staatsoper); Museta de La bohème (ENO); Cleopatra de Gulio Cesare (Theater an der Wien); Zerlina de Don Giovanni i el rol principal de La Calisto (Teatro Real); Zerlina novament, per a la ROH Covent Garden; Sofía, Zerlina i Lucia de The rape of Lucretia (Glyndebourne); Ilia, Idomeneo i Pamina de La flauta mágica (Garsington Opera); Gilda de Rigoletto, Susana, Pamina, Despina de Così fan tutte, Cleopatra, Romilda, Serse, Sofia, Gretel i el rol principal de La guineu astuta (Oper de Frankfurt).

    En concert també ha cantat la Segona Simfonia de Mahler (amb la London Symphony dirigida per Rattle), Quarta Simfonia  de Mahler (Bayerisches Staatsorchester i Jurowski), La guineu astuta de Janáček (Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Hrůša), Exsultate, jubilate de Mozart (Berliner Philharmoniker i Kirill Petrenko), Quatre últimes cançons de Strauss (Ulster Orchestra i Rustioni) als BBC Proms, el papel titular de Teodora també als  Proms i a la Wiener Konzerthaus; el protagonista de Semele (Monteverdi Choir i Gardiner); Escenes de ‘Faust’ de Goethe de Schumann (Royal Concertgebouw Orchestra i Gardiner), El Messies (New York Philharmonic  i Bicket); Novena Simfonia de Beethoven (Filharmònica de Tokio i Nott), i àries de Mozart a la Salzburg Mozartwoche (Mahler Chamber i Harding).

    En recital ha actuat a la Schubertiada de Schwarzenberg, Wigmore Hall, BBC Proms, Musikverein de Graz, Alte Oper de Frankfurt, Fundación Juan March, LIFE Victoria de los Ángeles (Barcelona), Barber Institute de Birmingham, Bath Mozartfest, Snape Maltings, i als festivals de lieder de Brighton i Oxford i a Perth amb Deutsch, Middleton, Matthewman, Drake i Vignoles.

    Els seus enregistraments inclouen cançons franceses a Chère nuit (Chandos). Ha publicat igualment The russian connection (Chandos) i un disc amb lieder de Strauss, Through life and love (Orchid Classics), tots dos amb Middleton. Ha participat com a Lucia a l’àlbum de The rape of Lucretia (Opus Arte) i com a Silandra de L'Orontea de Cesti (OEHMS Classics-Frankfurt Oper).

  • Berliner Philharmoniker

    Berliner Philharmoniker

    © Stephan Rabold

    Fundada el 1882 com a entitat plenament autònoma, fa molt de temps que és una de les principals orquestres mundials. Durant les primeres dècades de trajectòria va ser modelada i definida pels primers directors titulars: Hans von Bülow, Arthur Nikisch i Wilhelm Furtwängler, seguits per Herbert von Karajan el 1955.

    Al capdavant de la Berliner Philharmoniker, Karajan va desenvolupar una estètica sonora i una cultura interpretativa úniques que van fer famosa l’orquestra arreu del món. El 1967 Karajan va fundar el Berliner Philharmoniker Osterfestspiele (Festival de Pasqua de la Berliner Philharmoniker), que des del 2013 se celebra cada any a Baden-Baden.

    Claudio Abbado va esdevenir-ne el director titular el 1989, càrrec que va exercir durant tretze anys, fins al 2002, període en què va posar un nou èmfasi en la programació de concerts, principalment amb la inclusió de composicions contemporànies. En finalitzar la seva vinculació amb la formació, Sir Simon Rattle va ser-ne elegit el director titular, que va assumir el càrrec en el període 2002-2018. Sota l’acurat lideratge de Rattle, la Berliner Philharmoniker va continuar ampliant el seu repertori i proposant formats de concert innovadors.

    El 2009 es va posar en funcionament la plataforma de vídeo Digital Concert Hall, en què els concerts de la Berliner Philharmoniker són emesos en directe i després també s’ofereixen com a enregistraments en format de vídeo. Cinc anys després, el 2014, l’orquestra també va fundar el seu propi segell discogràfic: Berliner Philharmoniker Recordings.

    Kirill Petrenko és el director titular de la Berliner Philharmoniker des del 2019. El repertori clàssic i romàntic, la música russa i els compositors injustament oblidats són els focus principals de la programació en el seu mandat. Un altre aspecte important per a Kirill Petrenko és el programa educatiu de la Berliner Philharmoniker, amb el qual l’orquestra arriba a nous públics.

    La Fundació Berliner Philharmoniker rep el suport del Land de Berlín i del Govern Federal alemany, així com el suport generós del Deutsche Bank com a patrocinador principal.

     

    Principal patrocinador de Berlilner Philharmoniker.

    • Berliner

    L'orquestra compte amb el suport de:

    • Berliner 2
    • berliner3
  • Kirill Petrenko, director

    Kirill Petrenko

    © Monika Rittershaus

    Nascut a Omsk (Sibèria), va iniciar la seva formació a la seva ciutat i posteriorment va continuar els estudis a Àustria. Va començar la carrera com a director d’orquestra en òpera al Theater Meininger i a la Komische Oper de Berlín.

    Actualment ocupa el càrrec de director titular i artístic de la Berliner Philharmoniker des de la temporada 2019-20.

    Entre els anys 2013 i 2020 va ser director general de música de la Bayerische Staatsoper. També va actuar com a director convidat als principals teatres d’òpera del món, entre els quals la Wiener Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden de Londres, Opéra National de París, Metropolitan Opera de Nova York i Festival de Bayreuth.

    A més de la seva tasca com a director operístic, ha dirigit les més importants orquestres simfòniques internacionals a Viena, Munic, Dresden, París, Amsterdam, Londres, Roma, Chicago, Cleveland i Israel. Des que va debutar el 2006 dirigint la Berliner Philharmoniker, han aprofundit una sèrie de continguts programàtics conjuntament. Així, hi ha desenvolupat el repertori clàssic i romàntic, amb la Novena Simfonia de Beethoven que va acarar en assumir el càrrec.

    Però alhora, ha incorporat compositors injustament oblidats, com Josef Suk i Erich Wolfgang Korngold, juntament amb el repertori d’obres russes, de les quals ha interpretat les òperes de Txaikovski,  Mazepa, Iolanta i La dama de piques, en què s’ha centrat darrerament.

  • ACNUR - DESKTOP
  • Formació

    Berliner Philharmoniker
    Kirill Petrenko
    , director titular

    Violins I
    Noah Bendix-Balgley, primer concertino
    Daishin Kashimoto, primer concertino
    Vineta Sareika-Völkner, primer concertino
    Krysztof Polonek, concertino
    Zoltán Almási
    Maja Avramović
    Helena Madoka Berg
    Simon Bernardini
    Alessandro Cappone
    Aline Champion
    Luiz Felipe Coelho
    Luis Esnaola
    Sebastian Heesch
    Aleksandar Ivić
    Hande Küden
    Kotowa Machida
    Álvaro Parra
    Johanna Pichlmair
    Bastian Schäfer
    Harry Ward
    Roxana Wisniewska
    Dorian Xhoxhi

    Violins II
    Marlene Ito, primer lider
    Thomas Timm, primer lider
    Christophe Horák, lider
    Philipp Bohnen
    Stanley Dodds
    Cornelia Gartemann
    Angelo da Leo
    Anna Mehlin
    Christoph von der Nahmer
    Raimar Orlovsky
    Simon Roturier
    Bettina Sartorius
    Rachel Schmidt
    Armin Schubert
    Christa-Maria Stangorra
    Christoph Streuli
    Eva-Maria Tomasi
    Romano Tommasini

    Viola
    Amihai Grosz, primer solista
    Diyang Mei, primer solista
    Naoko Shimizu, solista
    Micha Afkham
    Julia Gartemann
    Matthew Hunter
    Ulrich Knörzer
    Sebastian Krunnies
    Walter Küssner
    Ignacy Miecznikowski
    Martin von der Nahmer
    Allan Nilles
    Kyoungmin Park
    Tobias Reifland
    Joaquín Riquelme García
    Martin Stegner
    Wolfgang Talirz

    Violoncel
    Bruno Delepelaire, primer solista
    Ludwig Quandt, primer solista
    Martin Löhr, solista
    Olaf Maninger, solista
    Rachel Helleur-Simcock
    Christoph Igelbrink
    Solène Kermarrec
    Stephan Koncz
    Martin Menking
    David Riniker
    Nikolaus Römisch
    Dietmar Schwalke
    Uladzimir Sinkevich
    Knut Weber

    Contrabaix
    Matthew McDonald, primer solista
    Janne Saksala, primer solista
    Esko Laine, solista
    Martin Heinze
    Michael Karg
    Stanisław Pajak
    Edicson Ruiz
    Gunars Upatnieks
    Janusz Widzyk
    Piotr Zimnik

    Flauta
    Sébastian Jacot, solista
    Emmanuel Pahud, solista
    Michael Hasel
    Jelka Weber
    Egor Egorkin, flauta piccolo

    Oboe
    Jonathan Kelly, solista
    Albrecht Mayer, solista
    Christoph Hartmann
    Andreas Wittmann
    Dominik Wollenweber, trompa anglesa

    Clarinet
    Wenzel Fuchs, solista
    Andreas Ottensamer, solista
    Alexander Bader
    Matic Kuder
    Andraž Golob, clarinet baix

    Fagot
    Daniele Damiano, solista
    Stefan Schweigert, solista
    Barbara Kehrig
    Markus Weidmann
    Václav Vonášek, contrafagot

    Trompa
    Stefan Dohr, solista
    Paula Ernesaks
    László Gál
    Johannes Lamotke
    Georg Schreckenberger
    Sarah Willis
    Andrej Žust

    Trompeta
    Guillaume Jehl, solista
    Andre Schoch
    Bertold Stecher
    Tamás Velenczei

    Trombó
    Christhard Gössling, solista
    Olaf Ott, solista
    Jesper Busk Sørensen
    Thomas Leyendecker
    Stefan Schulz, trombó baix

    Tuba
    Alexander von Puttkamer

    Timbal
    Vincent Vogel
    Wieland Welzel

    Percussió
    Raphael Haeger
    Simon Rössler
    Franz Schindlbeck
    Jan Schlichte

    Arpa
    Marie-Pierre Langlamet

    Orgue
    Tobias Berndt, músic convidat

    Junta de l'orquestra
    Stefan Dohr
    Eva-Maria Tomasi

    Direcció de comunicació/medis
    Philipp Bohnen
    Olaf Maninger

  • Text

    Wolfgang Amadeu Mozart:
    Exsultate Jubilate, KV 165/158a

    Exsultate, jubilate, 
    o vos animae beatae, 
    dulcia cantica canendo, 
    cantui vestro respondendo, 
    psallant aethera cum me.

    Exulteu, alegreu-vos, 
    oh vosaltres, ànimes felices, 
    tot cantant dolços cants, 
    i que en resposta als vostres cants 
    els cels cantin amb mi.

    Fulget amica dies,
    iam fugere et nubila et procellae; 
    exortus est justis
    inexspectata quies. 
    Undique obscura regnabat nox;
    surgite tandem laeti,
    qui timuistis adhuc, 
    et iucundi aurorae fortunatae 
    frondes dextera plena et lilia date.

    El dia agradable resplendeix,
    ja se n'han anat els núvols i les tempestes; 
    per als justos,
    ha esclatat una calma inesperada. 
    La negra nit regnava a tot arreu;
    els que fins ara heu tingut por,
    torneu-vos ben alegres i joiosos per l'albada
    fortunada; 
    oferiu garlandes i lliris a mans plenes.

    Tu virginum corona, 
    tu nobis pacem dona, 
    tu consolare affectus, 
    unde suspirat cor.

    Alleluja, alleluja.

    Tu, corona de les verges, 
    dona'ns la pau, 
    consola el neguit 
    pel qual els nostre cor sospira.

    Al·leluia, al·leluia.

  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Diumenge, 14.02.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    musicAeterna
    Teodor Currentzis, director

    R. Strauss: Metamorfosis
    P. I. Txaikovski: Simfonia núm. 6, en Si menor, op. 74, “Patètica”

    Preus: de 25 a 150 euros

    Palau Grans Veus
    Dimecres, 24.05.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Juan Diego Flórez, tenor
    Vincenzo Scalera, piano

    Cançons i àries d’òpera

    Preus: de 35 a 150 euros

    Palau Grans Veus
    Dimarts, 06.06.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Joyce DiDonato, mezzosoprano
    Il Pomo d’Oro
    Maxim Emelyanychev, director

    Obres d’Ives, Portman, Cavalli, Händel, Gluck, Mahler, Wagner, Valentini, Marini i Mysliveček

    Preus: de 30 a 60 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex