Balthasar Neumann Chor & Ensemble & Thomas Hengelbrock
—Missa en Si menor
Palau Bach
Dissabte, 29 de gener de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Agnes Kovacs, soprano
Bobbie Blommesteijn, soprano
Stephanie Firnkes, mezzosoprano
Anne Bierwirth, contralt
Matthias Lucht, contratenor
William Shelton, contratenor
Jan Petryka, tenor
Jakob Pilgran, tenor
Joachim Höchbauer, baix
Daniel Ochoa, baix
Balthasar Neumann Chor
Balthasar Neumann Ensemble
Thomas Hengelbrock, directorJohann Sebastian Bach (1685-1750)
Missa en Si menor, BWV 232Kyrie
Kyrie eleison
Christe eleison
Kyrie eleisonGloria
Gloria in excelsis Deo
Et in terra pax
Laudamus te
Gratias agimus tibi
Domine Deus
Qui tollis peccata mundi
Qui sedes ad dexteram Patris
Quoniam tu solus Sanctus
Cum Sancto SpirituCredo (Symbolum Niceum)
Credo in unum Deum
Patrem omnipotentem
Et in unum Dominum
Et incarnatus est
Crucifixus
Et resurrexit
Et in Spiritum Sanctum
Confiteor unum baptisma
Et expecto resurrectionemSanctus
Sanctus
Osanna in excelsis
Benedictus qui venit
Osanna in excelsisAgnus Dei
Agnus Dei
Dona nobis pacemDurada aproximada del concert: 110 minuts, sense pausa.
#coral #nousreferents
Poema
L’arbre de l’esperança
L’arbre de l’esperança
i l’arbre de l’amor
sempre tenen raó.Jaume C. Pons Alorda
La paraula màgica / Els estris de la llum (2009)Comentari
La Missa en Si menor de Johann Sebastian Bach és la seva obra coral més espectacular i transcendent, amb permís de les Passions. Una partitura en què arcaisme i modernitat s’articulen de forma magistral, amb un llenguatge compositiu profundament barroc que alhora assoleix un sorprenent grau d’atemporalitat. Val a dir que la consideració de “Gran Missa” (Hohe Messe) és en realitat pòstuma, una estratègia comercial de l’editor que la va publicar al segle XIX, sota la més que probable ascendència de la poderosa Missa solemnis de Ludwig van Beethoven. De fet, la concepció de la Missa de Bach com a obra tancada xoca amb la realitat històrica. No només no va poder escoltar-se sencera en vida de l’autor, sinó que va ser elaborada en moments i per a ocasions diferents, algunes de les quals difícilment s’acomoden a la litúrgia luterana. D’aquí ve la seva al·lusió com a missa llatina i fins i tot “catòlica”; denominació menys inconcebible –ha destacat un erudit com Nikolaus Harnoncourt– del que molts estarien disposats a acceptar.
Segons el que sembla, el “Sanctus” va ser interpretat el dia de Nadal del 1724, mentre que el “Kyrie” va sonar el 21 d’abril de 1733 en honor del nou elector de Saxònia, com també el “Gloria”, que seria aprofitat per a la posterior Cantata de Nadal, BWV 191, estrenada la dècada següent. De manera cronològicament inversa, l’“Osanna”, el “Benedictus” i l’“Agnus Dei” es basen en materials previs, la qual cosa ratifica la necessitat de qüestionar la noció d’originalitat o d’entendre la seva arrel romàntica, no necessàriament vigent en totes les èpoques. Si redefinim aquella noció com la qualitat de qui explota el seu art per generar un impacte genuí en l’oient –el contemporani, però amb un potencial que transcendeix les circumstàncies particulars–, molt probablement es podria aplicar a Bach. En qualsevol cas, el que sembla innegable és que el seu compromís fonamental, en el moment de crear, era amb Déu. Amb la difusió de la fe cristiana mitjançant el talent que li havia estat atorgat i que considerava –seguint l’evangèlica paràbola dels talents– que calia cultivar, tot evitant buscar la glòria personal o el reconeixement dels homes.
La Missa en Si menor resulta única no només per la seva extensió o pels recursos instrumentals i corals implicats, sinó també per la precisió arquitectònica amb què s’organitzen materials de procedència dispar, bo i alternant les intervencions de l’stylus gravis o antiquus amb l’atreviment i l’esplendor del modern stylus majestaticus. Harnoncourt ha assenyalat que la seva grandesa no ha de ser forçosament expressada en forma de masses de so. Molt més afí a l’època de Bach, la cerca d’equilibri entre les parts instrumentals i vocals revela la textura de l’obra, la inventiva harmònica i les figures melòdiques. Una major transparència, des del coneixement de l’agrupament de notes i l’articulació de la frase, deixa veure el caràcter intricat de la partitura, la confluència i separació de línies que possibilita l’alquímia afectiva –patrimoni quasi exclusiu de la música– a través de la combinació del racional i el sensual. Dimensions humanes que es retroalimenten en aquesta Hohe Messe monumental, i que permeten a l’esperit elevar-se.
Jacobo Zabalo, doctor en humanitatsBiografies
Biografies
© Florence Grandidier
© Florence Grandidier
Balthasar Neumann Chor
És un dels conjunts vocals més destacats del panorama internacional. La revista «Gramophone» va atribuir-li la condició de ser un dels “millors cors del món”. Ja sigui música del segle XVII o contemporània, el cor, fundat el 1991, sempre es basa en la passió i en una profunda comprensió de la música. Recupera, amb gran èxit, tresors musicals, presenta obres conegudes des perspectives noves i també entrellaça la música amb altres formes d’expressió, com la literatura o la dansa. Els seus cantants poden ser degustats no solament des dels rengles del cor, sinó també com a solistes.
La qualitat artística, la versatilitat i la passió del Balthasar Neumann Chor marquen pauta internacional. Per això és convidat a actuar a les sales de concerts més prestigioses i als festivals més importants. A la Ruhrtriennale 2018 va estrenar l’oratori Maria de Jan Müller-Wieland. Igualment, és un habitual del Festival de Música de Schleswig-Holstein i del Festival d’Òpera de Munic. En gira ha estat pel Japó, la Xina, Mèxic i els Estats Units; i cada vegada és més present a l’Estat espanyol. A Hamburg i Freiburg, el Balthasar Neumann Chor actua periòdicament a diversos escenaris en el marc del seu propi cicle de concerts. L’octubre del 2020 va inaugurar una residència artística de diversos anys amb Thomas Hengelbrock al Château de Fontainebleau.
El cor gaudeix de grans èxits als escenaris internacionals d’òpera, des de Baden-Baden fins a Madrid i Nova York, per exemple amb Orfeo ed Euridice de Gluck amb coreografia de Pina Bausch o Dido & Aeneas de Purcell en una producció de Thomas Hengelbrock.
A més de treballar amb el Balthasar Neumann Ensemble, també ho fa amb la Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam, Gewandhaus Orchestra de Leipzig, Tonhalle-Orchester de Zuric, Orquestra Simfònica de la NHK de Tòquio i la Sinfonieorchester de Basilea. Al seu podi hi són convidats prestigiosos, com Pablo Heras-Casado, Ivor Bolton i Howard Arman.
El cor ha rebut nombrosos premis: el Premi de Cultura de l’Estat de Baden-Württemberg, diversos premis Echo de Música Clàssica i el Premi Gramophone.
Malgrat les restriccions a causa de la pandèmia, el Balthasar Neumann Chor ha pogut dur a terme diversos projectes que han atret l’atenció internacional, gràcies al seu propi concepte de seguretat sanitària. Entre els quals, el primer concert coral a gran escala des de l’inici de la pandèmia com a obertura de la temporada a la Konzerthaus de Dortmund, dos concerts amb el Requiem de Brahms al Festspielhaus de Baden-Baden, una retransmissió de la Missa en Si menor de Bach des de l’Elbphilharmonie i una producció musical filmada al Château de Fontainebleau.
Les activitats dels conjunts Balthasar Neumann la temporada 2020-21 van ser acompanyades amb pel·lícules publicades en format de documentals: https://www.youtube.com/channel/UCFHV-0SbOMfAklr8J_keZVQ
Biografies
© Florence Grandidier
© Florence Grandidier
Balthasar Neumann Ensemble
Com una de les principals orquestres del món de la interpretació històricament informada, el Balthasar Neumann Ensemble, fundat per Thomas Hengelbrock el 1995, continua obrint noves perspectives de la música de diverses èpoques, des del Barroc primerenc fins a la música moderna. Els seus membres encarnen la idea d’Europa: els músics provenen de 25 països diferents en els seus projectes. Té un repertori que abasta obres conegudes, però també posa llum a peces gairebé oblidades i en presenta d’altres completament noves. Amb una gran passió, Thomas Hengelbrock combina la música amb altres formes d’art, com ara la dansa i la literatura.
Actua a les sales de concerts més famoses d’Europa, com la Konzerthaus de Dortmund, Théâtre des Champs Élysées de París i Palau de la Música Catalana. Ha participat en produccions operístiques a Baden-Baden, París, Ais de Provença i Madrid, i intervé al Schleswig-Holstein Musik Festival, com també al Festival de Salzburg. Treballa amb freqüència amb directors convidats, com Teodor Currentzis, Pablo Heras-Casado i Duncan Ward.
Entre els seus CD té diversos àlbums aclamats internacionalment com a enregistraments de referència, entre els quals l’oratori Elias de Mendelssohn. I pel que fa als seus darrers llançaments en DVD, tenen Agrippina de Händel, amb Robert Carsen, i La traviata de Verdi, amb Rolando Villazón.
El Balthasar Neumann Ensemble és present arreu d’Europa en el marc de residències artístiques, actualment a Hamburg, Bolonya, Festspielhaus de Baden-Baden, Château de Fontainebleau i Festival d’Ais de Provença, entre d’altres.
A més d’un premi Gramophone, el Balthasar Neumann Ensemble ha rebut diversos premis Echo-Klassik i el Kulturpreis de Baden-Württemberg.
Thomas Hengelbrock i els seus conjunts també transmeten el seu entusiasme envers la música a les generacions més joves: a més de les nombroses activitats d’educació musical entorn dels seus concerts i el programa de beques de dos anys de l’Acadèmia Balthasar Neumann, els joves músics cubans particularment reben suport en projectes conjunts en el marc de la Cuban-European Youth Academy (CuE).
Malgrat les restriccions en el context de la pandèmia, el Balthasar Neumann Ensemble ha pogut dur a termes diversos projectes que han atret l’atenció internacional gràcies al seu propi concepte de seguretat sanitària. Entre aquests, una actuació presencial com l’únic conjunt internacional al Festival d’Ais de Provença, així com diversos concerts al Festival de Música de Schleswig-Holstein i un concert en streaming a la Mozartwoche de Salzburg. Juntament amb el Balthasar Neumann Chor van emprendre el primer concert coral a gran escala, com a obertura de la temporada de la Konzerthaus de Dortmund, i també un cap de setmana de residència al Festspielhaus de Baden-Baden i una retransmissió de la Missa en Si menor de Bach des de l’Elbphilharmonie.
Les activitats dels conjunts Balthasar Neumann la temporada 2020-21 van ser acompanyades amb pel·lícules publicades en format de documentals: https://www.youtube.com/channel/UCFHV-0SbOMfAklr8J_keZVQ
Biografies
© Florence Grandidier
© Florence Grandidier
Thomas Hengelbrock, director
És un dels artistes més versàtils i interessants de la seva generació. Va fundar el Balthasar Neumann Chor & Ensemble, dues formacions de primera línia en la interpretació de música històricament informada, amb què gaudeix d’èxit internacional ja fa més de vint-i-cinc anys. També és un col·laborador molt reclamat per orquestres, com la Royal Concertgebouw Orchestra, les filharmòniques de Viena i Munic, Orchestre de París, Orchestre National de France i Tonhalle-Orchester de Zuric.
Com a descobridor entusiasta i inspirador de música, es dedica a un repertori que comprèn des de la música antiga, passant pels segles XIX i XX, fins a les obres contemporànies i que abasta tots els gèneres. A través dels seus projectes, com Parsifal amb instruments originals, acosta al públic composicions gairebé oblidades o permet la revaloració del repertori estàndard. Els seus programes de concert, que inclouen diverses èpoques, són llegendaris, i sovint revelen afinitats musicals sorprenents i presenten amb creativitat els temes seleccionats.
Thomas Hengelbrock va entrar ben aviat en contacte amb personalitats importants de la música contemporània, com Witold Lutosławski, Mauricio Kagel i Antal Doráti. La música més actual també forma part important de la seva activitat. Per exemple, va dirigir les estrenes mundials de l’oratori Maria de Jan Müller-Wieland a la Ruhrtriennale 2018 i de Reminiszenz de Wolfgang Rihm en la inauguració de l’Elbphilharmonie el gener del 2017. També treballa amb els compositors Jörg Widmann, Simon Wills, Lotta Wennäkoski, Qigang Chen i Erkki-Sven Tüür.
Com a director operístic, agafa la batuta als teatres d’arreu, com l’Opéra National de París, Théâtre des Champs Élysées, Teatro Real de Madrid, Royal Opera House de Londres, Covent Garden, Staatsoper de Berlín, així com als festivals de Baden-Baden, Ais de Provença i Salzburg. La tardor del 2020 Hengelbrock i els conjunts Balthasar Neumann també van obrir la seva pròpia residència artística durant diversos anys al Château de Fontainebleau.
Entre les produccions amb el Balthasar Neumann Ensemble, Thomas Hengelbrock també dirigeix Dido & Aeneas de Purcell o Don Giovanni de Mozart. Els projectes musicals literaris amb actors com Klaus Maria Brandauer, Johanna Wokalek i Graham Valentine són un altre eix de la seva tasca artística. Les seves pròpies versions de Peer Gynt de Grieg i de les Escenes de ‘Faust’ de Goethe de Schumann fusionen la música i la literatura universal i trastoquen les expectatives comunes. Amb la coreògrafa Pina Pausch emprengué una cèlebre producció d’Orphée et Euridice de Gluck a l’Opéra de París el 2005 que ha recorregut nombrosos països fins ara.
Thomas Hengelbrock és un promotor entusiasta de la música i anima els joves artistes per mitjà, entre d’altres, de l’Acadèmia Balthasar Neumann, que ell mateix va fundar, i del seu Cuban-European Youth Academy (CuE). El 2016 va rebre el Premi de Música Herbert von Karajan pels seus serveis a l’educació musical. A més, és patrocinador des de fa temps de l’associació de cures pal·liatives per a nens KinderPaCT.
Formacions
Balthasar Neumann Choir
Sopranos
Annemei Blessing-Leyhausen, Bobbie Blommesteijn, Kerstin Dietl, Theresa Dlouhy, Karin Gyllenhammar, Heike Heilmann, Cécile Kempenaers, Agnes Kovacs, Jennie Lomm, Katia Plaschka, Christine Süßmuth, Anna WierødContralts i Contratenors
Yosemeh Adjei, Anne Bierwirth, Beat Duddeck, Stephanie Firnkes, Matthias Lucht, William Shelton, Ute WeitkämperTenors
Friedemann Hecht, Mirko Ludwig, Hermann Oswald, Jan Petryka, Jakob Pilgram, Christian Rathgeber, Florian SchmittBaixos
Andrey Akhmetov, Stefan Geyer, Joachim Höchbauer, Daniel Ochoa, Raimonds Spogis, Ulfried Staber, Hans WijersPreparador del cor
Frank MarkowitschBalthasar Neumann Ensemble
Violins I
Daniel Sepec, Alfia Bakieva, Astrid Leutwyler, Anna Morozkina, Verena Schoneweg, Bettina Van RoosebekeViolins II
Andrea Rognoni, Friedrich Kircher, Gisela Müller, Henriette Otto, Henry Tong, Muhammedjan SharipovVioles
Donata Böcking, Alaia Ferran, Rafael Roth, Mladen SomboracVioloncels
Felix Knecht, Iris Guémy, Mara Miribung, Luis ZoritaContrabaixos
Nicola dal Maso, Diego ZechariesFlautes
Michael Schmidt-Casdorff, Ingo NelkenOboès
Tatjana Zimre, Valerie Colen, Rachel HeymansFagots
Jani Sunnarborg, Angel AlvarezTrompa
Franz DraxingerTrompetes
Moritz Görg, Rudolf Lörinc, Lukas ReißTimpani
Michael JuenOrgue
Michael BehringerText
J. S. Bach: Missa en Si menor
Kyrie
Coro
Kyrie eleison
Senyor, tingueu pietatDuetto
Christe eleison
Crist, tingueu pietatCoro
Kyrie eleison
Senyor, tingueu pietatGloria
Coro
Gloria in excelsis Deo.
Et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Glòria a Déu a dalt del cel
i a la terra pau als homes de bona voluntat.Aria
Laudamus te, benedicimus te, adoramus te, glorificamus te.
Us lloem, us beneïm, us adorem, us glorifiquem.Coro
Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam.
Us donem gràcies per la vostra immensa glòria.Duetto
Domine Deus, Rex coelestis, Deus Pater omnipotens,
Domine Fili unigenite, Jesu Christe altissime,
Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris.
Senyor Déu, Rei celestial, Déu Pare omnipotent,
Senyor, Fill unigènit, Jesucrist,
Senyor Déu, Anyell de Déu, Fill del Pare.Coro
Qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Qui tollis peccata mundi, suscipe deprecationem
nostram.
Vós que lleveu el pecat del món, tingueu pietat de nosaltres;
Vós que lleveu el pecat del món, acolliu la nostra súplica.Aria
Qui sedes ad dextram Patris, miserere nobis.
Vós que seieu a la dreta del Pare, tingueu pietat de nosaltres.Aria
Quoniam tu solus sanctus, tu solus Dominus,
tu solus altissimus Jesu Christe.
Perquè Vós sou l’únic sant, Vós l’únic Senyor,
Vós l’únic Altíssim, Jesucrist.Coro
Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris.
Amen.
Amb l’Esperit Sant, en la glòria del Déu Pare.
Que així sigui.Credo (Symbolum Niceum)
Coro
Credo in unum Deum.
Crec en un sol Déu.Coro
Patrem omnipotentem, factorem coeli et terrae,
visibilium omnium et invisibilium.
Pare totpoderós, creador del cel i de la terra,
de totes les coses visibles i invisibles.Duetto
Et in unum Dominum Jesum Christum, Filium Dei unigenitum
et ex Patre natum ante omnia saecula.
Deum de Deo, lumen de lumine, Deum verum de Deo vero,
genitum, non factum consubstantialem Patri,
per quem omnia facta sunt. Qui propter nos homines
et propter nostram salutem descendit de coelis.
I en un sol Senyor Jesucrist, Fill unigènit de Déu,
nascut del Pare abans de tots els segles.
Déu de Déu, llum de llum, Déu vertader de Déu vertader,
engendrat, no pas creat, de la mateixa naturalesa que el Pare;
per ell tota cosa fou creada. El qual per nosaltres els homes
i per la nostra salvació davallà del cel.Coro
Et incarnatus est de Spiritu Sancto
ex Maria virgine, et homo factus est.
I, per obra de l’Esperit Sant,
s’encarnà de la Verge Maria i es feu home.Coro
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato,
passus et sepultus est.
Crucificat després per nosaltres sota el poder de Ponç Pilat, patí i fou sepultat.Coro
Et resurrexit tertia die secundum scripturas,
et ascendit in coelum, sedet ad dextram Dei Patris,
et iterum venturus est cum gloria judicare vivos
etmortuos, cuius regni non erit finis.
I ressuscità al tercer dia, d’acord amb les Escriptures
i se’n pujà al cel; seu a la dreta del Pare
i tornarà gloriós a judicar els vius i els morts,
i el seu regnat no tindrà fi.Aria
Et in Spiritum Sanctum Dominum et vivificantem,
qui ex Patre Filioque procedit;
qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur;
qui locutus est per Prophetas.
Et unam sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam.
Crec en l’Esperit Sant, que és Senyor i infon la vida;
que procedeix del Pare i del Fill
i juntament amb el Pare i el Fill és adorat i conglorificat;
que parlà per boca dels profetes.
I en una sola Església, santa, catòlica i apostòlica.Coro
Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et exspecto resurrectionem mortuorum
et vitam venturi saeculi, Amen.
Confesso que hi ha un sol baptisme per perdonar el pecat.
I espero la resurrecció dels morts
i la vida del món que ha de venir. Que així sigui.Sanctus
Coro
Sanctus, sanctus, sanctus Dominus Deus Sabaoth
Pleni sunt coeli et terra gloria eius.
Sant, sant, sant és el Senyor Déu dels exèrcits.
El cel i la terra són plens de la seva glòria.Coro
Osanna in excelsis.
Hosanna a les altures.Aria
Benedictus qui venit in nomine Domini.
Beneït el qui ve en nom del Senyor.Coro
Osanna in excelsis.
Hosanna a les altures.Agnus Dei
Aria
Agnus Dei qui tollis peccata mundi,
miserere nobis.
Anyell de Déu, que lleveu el pecat del món,
tingueu pietat de nosaltres.Coro
Dona nobis pacem.
Doneu-nos la pau.També et pot interessar...
Palau Bach
Dimarts, 12.04.2022 - 19 h
Sala de ConcertsCollegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Mateu, BWV 244
Preus: de 35 a 120 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Balthasar Neumann Chor & Ensemble & Thomas Hengelbrock
—Missa en Si menor
Palau Bach
Dissabte, 29 de gener de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Agnes Kovacs, soprano
Bobbie Blommesteijn, soprano
Stephanie Firnkes, mezzosoprano
Anne Bierwirth, contralt
Matthias Lucht, contratenor
William Shelton, contratenor
Jan Petryka, tenor
Jakob Pilgran, tenor
Joachim Höchbauer, baix
Daniel Ochoa, baix
Balthasar Neumann Chor
Balthasar Neumann Ensemble
Thomas Hengelbrock, directorJohann Sebastian Bach (1685-1750)
Missa en Si menor, BWV 232Kyrie
Kyrie eleison
Christe eleison
Kyrie eleisonGloria
Gloria in excelsis Deo
Et in terra pax
Laudamus te
Gratias agimus tibi
Domine Deus
Qui tollis peccata mundi
Qui sedes ad dexteram Patris
Quoniam tu solus Sanctus
Cum Sancto SpirituCredo (Symbolum Niceum)
Credo in unum Deum
Patrem omnipotentem
Et in unum Dominum
Et incarnatus est
Crucifixus
Et resurrexit
Et in Spiritum Sanctum
Confiteor unum baptisma
Et expecto resurrectionemSanctus
Sanctus
Osanna in excelsis
Benedictus qui venit
Osanna in excelsisAgnus Dei
Agnus Dei
Dona nobis pacemDurada aproximada del concert: 110 minuts, sense pausa.
#coral #nousreferents
Poema
L’arbre de l’esperança
L’arbre de l’esperança
i l’arbre de l’amor
sempre tenen raó.Jaume C. Pons Alorda
La paraula màgica / Els estris de la llum (2009)Comentari
La Missa en Si menor de Johann Sebastian Bach és la seva obra coral més espectacular i transcendent, amb permís de les Passions. Una partitura en què arcaisme i modernitat s’articulen de forma magistral, amb un llenguatge compositiu profundament barroc que alhora assoleix un sorprenent grau d’atemporalitat. Val a dir que la consideració de “Gran Missa” (Hohe Messe) és en realitat pòstuma, una estratègia comercial de l’editor que la va publicar al segle XIX, sota la més que probable ascendència de la poderosa Missa solemnis de Ludwig van Beethoven. De fet, la concepció de la Missa de Bach com a obra tancada xoca amb la realitat històrica. No només no va poder escoltar-se sencera en vida de l’autor, sinó que va ser elaborada en moments i per a ocasions diferents, algunes de les quals difícilment s’acomoden a la litúrgia luterana. D’aquí ve la seva al·lusió com a missa llatina i fins i tot “catòlica”; denominació menys inconcebible –ha destacat un erudit com Nikolaus Harnoncourt– del que molts estarien disposats a acceptar.
Segons el que sembla, el “Sanctus” va ser interpretat el dia de Nadal del 1724, mentre que el “Kyrie” va sonar el 21 d’abril de 1733 en honor del nou elector de Saxònia, com també el “Gloria”, que seria aprofitat per a la posterior Cantata de Nadal, BWV 191, estrenada la dècada següent. De manera cronològicament inversa, l’“Osanna”, el “Benedictus” i l’“Agnus Dei” es basen en materials previs, la qual cosa ratifica la necessitat de qüestionar la noció d’originalitat o d’entendre la seva arrel romàntica, no necessàriament vigent en totes les èpoques. Si redefinim aquella noció com la qualitat de qui explota el seu art per generar un impacte genuí en l’oient –el contemporani, però amb un potencial que transcendeix les circumstàncies particulars–, molt probablement es podria aplicar a Bach. En qualsevol cas, el que sembla innegable és que el seu compromís fonamental, en el moment de crear, era amb Déu. Amb la difusió de la fe cristiana mitjançant el talent que li havia estat atorgat i que considerava –seguint l’evangèlica paràbola dels talents– que calia cultivar, tot evitant buscar la glòria personal o el reconeixement dels homes.
La Missa en Si menor resulta única no només per la seva extensió o pels recursos instrumentals i corals implicats, sinó també per la precisió arquitectònica amb què s’organitzen materials de procedència dispar, bo i alternant les intervencions de l’stylus gravis o antiquus amb l’atreviment i l’esplendor del modern stylus majestaticus. Harnoncourt ha assenyalat que la seva grandesa no ha de ser forçosament expressada en forma de masses de so. Molt més afí a l’època de Bach, la cerca d’equilibri entre les parts instrumentals i vocals revela la textura de l’obra, la inventiva harmònica i les figures melòdiques. Una major transparència, des del coneixement de l’agrupament de notes i l’articulació de la frase, deixa veure el caràcter intricat de la partitura, la confluència i separació de línies que possibilita l’alquímia afectiva –patrimoni quasi exclusiu de la música– a través de la combinació del racional i el sensual. Dimensions humanes que es retroalimenten en aquesta Hohe Messe monumental, i que permeten a l’esperit elevar-se.
Jacobo Zabalo, doctor en humanitatsBiografies
Balthasar Neumann Chor
© Florence Grandidier
És un dels conjunts vocals més destacats del panorama internacional. La revista «Gramophone» va atribuir-li la condició de ser un dels “millors cors del món”. Ja sigui música del segle XVII o contemporània, el cor, fundat el 1991, sempre es basa en la passió i en una profunda comprensió de la música. Recupera, amb gran èxit, tresors musicals, presenta obres conegudes des perspectives noves i també entrellaça la música amb altres formes d’expressió, com la literatura o la dansa. Els seus cantants poden ser degustats no solament des dels rengles del cor, sinó també com a solistes.
La qualitat artística, la versatilitat i la passió del Balthasar Neumann Chor marquen pauta internacional. Per això és convidat a actuar a les sales de concerts més prestigioses i als festivals més importants. A la Ruhrtriennale 2018 va estrenar l’oratori Maria de Jan Müller-Wieland. Igualment, és un habitual del Festival de Música de Schleswig-Holstein i del Festival d’Òpera de Munic. En gira ha estat pel Japó, la Xina, Mèxic i els Estats Units; i cada vegada és més present a l’Estat espanyol. A Hamburg i Freiburg, el Balthasar Neumann Chor actua periòdicament a diversos escenaris en el marc del seu propi cicle de concerts. L’octubre del 2020 va inaugurar una residència artística de diversos anys amb Thomas Hengelbrock al Château de Fontainebleau.
El cor gaudeix de grans èxits als escenaris internacionals d’òpera, des de Baden-Baden fins a Madrid i Nova York, per exemple amb Orfeo ed Euridice de Gluck amb coreografia de Pina Bausch o Dido & Aeneas de Purcell en una producció de Thomas Hengelbrock.
A més de treballar amb el Balthasar Neumann Ensemble, també ho fa amb la Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam, Gewandhaus Orchestra de Leipzig, Tonhalle-Orchester de Zuric, Orquestra Simfònica de la NHK de Tòquio i la Sinfonieorchester de Basilea. Al seu podi hi són convidats prestigiosos, com Pablo Heras-Casado, Ivor Bolton i Howard Arman.
El cor ha rebut nombrosos premis: el Premi de Cultura de l’Estat de Baden-Württemberg, diversos premis Echo de Música Clàssica i el Premi Gramophone.
Malgrat les restriccions a causa de la pandèmia, el Balthasar Neumann Chor ha pogut dur a terme diversos projectes que han atret l’atenció internacional, gràcies al seu propi concepte de seguretat sanitària. Entre els quals, el primer concert coral a gran escala des de l’inici de la pandèmia com a obertura de la temporada a la Konzerthaus de Dortmund, dos concerts amb el Requiem de Brahms al Festspielhaus de Baden-Baden, una retransmissió de la Missa en Si menor de Bach des de l’Elbphilharmonie i una producció musical filmada al Château de Fontainebleau.
Les activitats dels conjunts Balthasar Neumann la temporada 2020-21 van ser acompanyades amb pel·lícules publicades en format de documentals: https://www.youtube.com/channel/UCFHV-0SbOMfAklr8J_keZVQ
Balthasar Neumann Ensemble
© Florence Grandidier
Com una de les principals orquestres del món de la interpretació històricament informada, el Balthasar Neumann Ensemble, fundat per Thomas Hengelbrock el 1995, continua obrint noves perspectives de la música de diverses èpoques, des del Barroc primerenc fins a la música moderna. Els seus membres encarnen la idea d’Europa: els músics provenen de 25 països diferents en els seus projectes. Té un repertori que abasta obres conegudes, però també posa llum a peces gairebé oblidades i en presenta d’altres completament noves. Amb una gran passió, Thomas Hengelbrock combina la música amb altres formes d’art, com ara la dansa i la literatura.
Actua a les sales de concerts més famoses d’Europa, com la Konzerthaus de Dortmund, Théâtre des Champs Élysées de París i Palau de la Música Catalana. Ha participat en produccions operístiques a Baden-Baden, París, Ais de Provença i Madrid, i intervé al Schleswig-Holstein Musik Festival, com també al Festival de Salzburg. Treballa amb freqüència amb directors convidats, com Teodor Currentzis, Pablo Heras-Casado i Duncan Ward.
Entre els seus CD té diversos àlbums aclamats internacionalment com a enregistraments de referència, entre els quals l’oratori Elias de Mendelssohn. I pel que fa als seus darrers llançaments en DVD, tenen Agrippina de Händel, amb Robert Carsen, i La traviata de Verdi, amb Rolando Villazón.
El Balthasar Neumann Ensemble és present arreu d’Europa en el marc de residències artístiques, actualment a Hamburg, Bolonya, Festspielhaus de Baden-Baden, Château de Fontainebleau i Festival d’Ais de Provença, entre d’altres.
A més d’un premi Gramophone, el Balthasar Neumann Ensemble ha rebut diversos premis Echo-Klassik i el Kulturpreis de Baden-Württemberg.
Thomas Hengelbrock i els seus conjunts també transmeten el seu entusiasme envers la música a les generacions més joves: a més de les nombroses activitats d’educació musical entorn dels seus concerts i el programa de beques de dos anys de l’Acadèmia Balthasar Neumann, els joves músics cubans particularment reben suport en projectes conjunts en el marc de la Cuban-European Youth Academy (CuE).
Malgrat les restriccions en el context de la pandèmia, el Balthasar Neumann Ensemble ha pogut dur a termes diversos projectes que han atret l’atenció internacional gràcies al seu propi concepte de seguretat sanitària. Entre aquests, una actuació presencial com l’únic conjunt internacional al Festival d’Ais de Provença, així com diversos concerts al Festival de Música de Schleswig-Holstein i un concert en streaming a la Mozartwoche de Salzburg. Juntament amb el Balthasar Neumann Chor van emprendre el primer concert coral a gran escala, com a obertura de la temporada de la Konzerthaus de Dortmund, i també un cap de setmana de residència al Festspielhaus de Baden-Baden i una retransmissió de la Missa en Si menor de Bach des de l’Elbphilharmonie.
Les activitats dels conjunts Balthasar Neumann la temporada 2020-21 van ser acompanyades amb pel·lícules publicades en format de documentals: https://www.youtube.com/channel/UCFHV-0SbOMfAklr8J_keZVQ
Thomas Hengelbrock, director
© Florence Grandidier
És un dels artistes més versàtils i interessants de la seva generació. Va fundar el Balthasar Neumann Chor & Ensemble, dues formacions de primera línia en la interpretació de música històricament informada, amb què gaudeix d’èxit internacional ja fa més de vint-i-cinc anys. També és un col·laborador molt reclamat per orquestres, com la Royal Concertgebouw Orchestra, les filharmòniques de Viena i Munic, Orchestre de París, Orchestre National de France i Tonhalle-Orchester de Zuric.
Com a descobridor entusiasta i inspirador de música, es dedica a un repertori que comprèn des de la música antiga, passant pels segles XIX i XX, fins a les obres contemporànies i que abasta tots els gèneres. A través dels seus projectes, com Parsifal amb instruments originals, acosta al públic composicions gairebé oblidades o permet la revaloració del repertori estàndard. Els seus programes de concert, que inclouen diverses èpoques, són llegendaris, i sovint revelen afinitats musicals sorprenents i presenten amb creativitat els temes seleccionats.
Thomas Hengelbrock va entrar ben aviat en contacte amb personalitats importants de la música contemporània, com Witold Lutosławski, Mauricio Kagel i Antal Doráti. La música més actual també forma part important de la seva activitat. Per exemple, va dirigir les estrenes mundials de l’oratori Maria de Jan Müller-Wieland a la Ruhrtriennale 2018 i de Reminiszenz de Wolfgang Rihm en la inauguració de l’Elbphilharmonie el gener del 2017. També treballa amb els compositors Jörg Widmann, Simon Wills, Lotta Wennäkoski, Qigang Chen i Erkki-Sven Tüür.
Com a director operístic, agafa la batuta als teatres d’arreu, com l’Opéra National de París, Théâtre des Champs Élysées, Teatro Real de Madrid, Royal Opera House de Londres, Covent Garden, Staatsoper de Berlín, així com als festivals de Baden-Baden, Ais de Provença i Salzburg. La tardor del 2020 Hengelbrock i els conjunts Balthasar Neumann també van obrir la seva pròpia residència artística durant diversos anys al Château de Fontainebleau.
Entre les produccions amb el Balthasar Neumann Ensemble, Thomas Hengelbrock també dirigeix Dido & Aeneas de Purcell o Don Giovanni de Mozart. Els projectes musicals literaris amb actors com Klaus Maria Brandauer, Johanna Wokalek i Graham Valentine són un altre eix de la seva tasca artística. Les seves pròpies versions de Peer Gynt de Grieg i de les Escenes de ‘Faust’ de Goethe de Schumann fusionen la música i la literatura universal i trastoquen les expectatives comunes. Amb la coreògrafa Pina Pausch emprengué una cèlebre producció d’Orphée et Euridice de Gluck a l’Opéra de París el 2005 que ha recorregut nombrosos països fins ara.
Thomas Hengelbrock és un promotor entusiasta de la música i anima els joves artistes per mitjà, entre d’altres, de l’Acadèmia Balthasar Neumann, que ell mateix va fundar, i del seu Cuban-European Youth Academy (CuE). El 2016 va rebre el Premi de Música Herbert von Karajan pels seus serveis a l’educació musical. A més, és patrocinador des de fa temps de l’associació de cures pal·liatives per a nens KinderPaCT.
Formacions
Balthasar Neumann Choir
Sopranos
Annemei Blessing-Leyhausen, Bobbie Blommesteijn, Kerstin Dietl, Theresa Dlouhy, Karin Gyllenhammar, Heike Heilmann, Cécile Kempenaers, Agnes Kovacs, Jennie Lomm, Katia Plaschka, Christine Süßmuth, Anna WierødContralts i Contratenors
Yosemeh Adjei, Anne Bierwirth, Beat Duddeck, Stephanie Firnkes, Matthias Lucht, William Shelton, Ute WeitkämperTenors
Friedemann Hecht, Mirko Ludwig, Hermann Oswald, Jan Petryka, Jakob Pilgram, Christian Rathgeber, Florian SchmittBaixos
Andrey Akhmetov, Stefan Geyer, Joachim Höchbauer, Daniel Ochoa, Raimonds Spogis, Ulfried Staber, Hans WijersPreparador del cor
Frank MarkowitschBalthasar Neumann Ensemble
Violins I
Daniel Sepec, Alfia Bakieva, Astrid Leutwyler, Anna Morozkina, Verena Schoneweg, Bettina Van RoosebekeViolins II
Andrea Rognoni, Friedrich Kircher, Gisela Müller, Henriette Otto, Henry Tong, Muhammedjan SharipovVioles
Donata Böcking, Alaia Ferran, Rafael Roth, Mladen SomboracVioloncels
Felix Knecht, Iris Guémy, Mara Miribung, Luis ZoritaContrabaixos
Nicola dal Maso, Diego ZechariesFlautes
Michael Schmidt-Casdorff, Ingo NelkenOboès
Tatjana Zimre, Valerie Colen, Rachel HeymansFagots
Jani Sunnarborg, Angel AlvarezTrompa
Franz DraxingerTrompetes
Moritz Görg, Rudolf Lörinc, Lukas ReißTimpani
Michael JuenOrgue
Michael BehringerText
J. S. Bach: Missa en Si menor
Kyrie
Coro
Kyrie eleison
Senyor, tingueu pietatDuetto
Christe eleison
Crist, tingueu pietatCoro
Kyrie eleison
Senyor, tingueu pietatGloria
Coro
Gloria in excelsis Deo.
Et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Glòria a Déu a dalt del cel
i a la terra pau als homes de bona voluntat.Aria
Laudamus te, benedicimus te, adoramus te, glorificamus te.
Us lloem, us beneïm, us adorem, us glorifiquem.Coro
Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam.
Us donem gràcies per la vostra immensa glòria.Duetto
Domine Deus, Rex coelestis, Deus Pater omnipotens,
Domine Fili unigenite, Jesu Christe altissime,
Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris.
Senyor Déu, Rei celestial, Déu Pare omnipotent,
Senyor, Fill unigènit, Jesucrist,
Senyor Déu, Anyell de Déu, Fill del Pare.Coro
Qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Qui tollis peccata mundi, suscipe deprecationem
nostram.
Vós que lleveu el pecat del món, tingueu pietat de nosaltres;
Vós que lleveu el pecat del món, acolliu la nostra súplica.Aria
Qui sedes ad dextram Patris, miserere nobis.
Vós que seieu a la dreta del Pare, tingueu pietat de nosaltres.Aria
Quoniam tu solus sanctus, tu solus Dominus,
tu solus altissimus Jesu Christe.
Perquè Vós sou l’únic sant, Vós l’únic Senyor,
Vós l’únic Altíssim, Jesucrist.Coro
Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris.
Amen.
Amb l’Esperit Sant, en la glòria del Déu Pare.
Que així sigui.Credo (Symbolum Niceum)
Coro
Credo in unum Deum.
Crec en un sol Déu.Coro
Patrem omnipotentem, factorem coeli et terrae,
visibilium omnium et invisibilium.
Pare totpoderós, creador del cel i de la terra,
de totes les coses visibles i invisibles.Duetto
Et in unum Dominum Jesum Christum, Filium Dei unigenitum
et ex Patre natum ante omnia saecula.
Deum de Deo, lumen de lumine, Deum verum de Deo vero,
genitum, non factum consubstantialem Patri,
per quem omnia facta sunt. Qui propter nos homines
et propter nostram salutem descendit de coelis.
I en un sol Senyor Jesucrist, Fill unigènit de Déu,
nascut del Pare abans de tots els segles.
Déu de Déu, llum de llum, Déu vertader de Déu vertader,
engendrat, no pas creat, de la mateixa naturalesa que el Pare;
per ell tota cosa fou creada. El qual per nosaltres els homes
i per la nostra salvació davallà del cel.Coro
Et incarnatus est de Spiritu Sancto
ex Maria virgine, et homo factus est.
I, per obra de l’Esperit Sant,
s’encarnà de la Verge Maria i es feu home.Coro
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato,
passus et sepultus est.
Crucificat després per nosaltres sota el poder de Ponç Pilat, patí i fou sepultat.Coro
Et resurrexit tertia die secundum scripturas,
et ascendit in coelum, sedet ad dextram Dei Patris,
et iterum venturus est cum gloria judicare vivos
etmortuos, cuius regni non erit finis.
I ressuscità al tercer dia, d’acord amb les Escriptures
i se’n pujà al cel; seu a la dreta del Pare
i tornarà gloriós a judicar els vius i els morts,
i el seu regnat no tindrà fi.Aria
Et in Spiritum Sanctum Dominum et vivificantem,
qui ex Patre Filioque procedit;
qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur;
qui locutus est per Prophetas.
Et unam sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam.
Crec en l’Esperit Sant, que és Senyor i infon la vida;
que procedeix del Pare i del Fill
i juntament amb el Pare i el Fill és adorat i conglorificat;
que parlà per boca dels profetes.
I en una sola Església, santa, catòlica i apostòlica.Coro
Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et exspecto resurrectionem mortuorum
et vitam venturi saeculi, Amen.
Confesso que hi ha un sol baptisme per perdonar el pecat.
I espero la resurrecció dels morts
i la vida del món que ha de venir. Que així sigui.Sanctus
Coro
Sanctus, sanctus, sanctus Dominus Deus Sabaoth
Pleni sunt coeli et terra gloria eius.
Sant, sant, sant és el Senyor Déu dels exèrcits.
El cel i la terra són plens de la seva glòria.Coro
Osanna in excelsis.
Hosanna a les altures.Aria
Benedictus qui venit in nomine Domini.
Beneït el qui ve en nom del Senyor.Coro
Osanna in excelsis.
Hosanna a les altures.Agnus Dei
Aria
Agnus Dei qui tollis peccata mundi,
miserere nobis.
Anyell de Déu, que lleveu el pecat del món,
tingueu pietat de nosaltres.Coro
Dona nobis pacem.
Doneu-nos la pau.També et pot interessar...
Palau Bach
Dimarts, 12.04.2022 - 19 h
Sala de ConcertsCollegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Mateu, BWV 244
Preus: de 35 a 120 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –