• Marta Puig, piano
    —Schumann, Szymanowski, Janáček i Chopin

    Estiu al Palau

    Dilluns, 22 d'agost de 2022 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Marta Puig, piano


    I
    Robert Schumann (1810-1856)
    Gesänge der Frühe, op. 133 (Cants de l’alba)

    Im ruhigen Tempo
    Belebt, nicht zu rasch
    Lebhaft
    Bewegt
    Im Anfange ruhiges, im Verlauf bewegtes Tempo

    Karol Maciej Szymanowski (1882-1937)
    Variacions, op. 3

    II
    Leoš Janáček (1854-1928)
    Sonata 1.X.1905, “From the Street”

    Předtucha (Pressentiment)
    Smrt (Mort)

    Frédéric Chopin (1810-1849
    Nocturn, en Do menor, op. 48 núm. 1
    Nocturn, en Fa sostingut menor, op. 48 núm. 2
    Balada núm. 1, en Sol menor, op. 23

    Durada aproximada del concert:
    Primera part: 25 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part: 35 minuts.

    Concert enregistrat per Catalunya Música

  • Comentari

    El 24 de febrer de 1854 Robert Schumann va enviar les Gesänge der Frühe, op. 133 (Cançons de l’alba) al seu editor amb aquesta nota: “Són peces que descriuen els sentiments que desperta el naixement d’un nou dia”. L’obra es va publicar un any després i Clara Schumann en parlava així a la seva dedicatària, la poetessa Bettina von Arnim: “Estan governades per un sentiment poètic tan profund que no qualsevol intèrpret serà capaç d’interpretar-les de manera correcta”. Gesänge der Frühe és la darrera obra per a piano que va compondre Robert Schumann i mostra un gran refinament en l’ús de la dissonància i en el tractament de la polifonia i la textura.

    Robert Schumann era precisament una de les principals influències del jove pianista i compositor Karol Szymanowski quan aquest va escriure, entre el 1901 i el 1903, les Variacions, op. 3. Una obra de joventut que encaixa en la tradició romàntica del gènere, segons la qual un tema dona pas a una sèrie de variacions de caràcters contrastants que mantenen amb aquell un lligam més o menys estret i que permeten al compositor una exploració tècnica i expressiva de l’instrument. Partint d’un poderós i melancòlic tema inicial, Szymanowski mostra la seva habilitat per integrar melodia i acompanyament dins d’una gran riquesa textural, en la qual l’ús del contrapunt juga un paper fonamental.

    La Sonata 1.X.1905, “From the Street” de Leoš Janáček va néixer com a resposta a l’execució l’1 d’octubre de 1905 a la ciutat de Brno d’un jove fuster que havia pres part en les protestes a favor de l’ús del txec a la universitat de la ciutat. L'escriptura carregada d'emocions de Janáček es basa en la música popular de Moràvia. El primer moviment, “Pressentiment”, s’emmarca dins l’estructura arquetípica de la forma sonata, amb un tema inicial planyívol que intenta alliberar-se de l’acompanyament amenaçador i un segon tema que rebaixa aquesta tensió. El segon moviment, “Mort”, es construeix sobre una senzilla melodia que manté la seva tristor tot i els canvis de context que conté.

    Els dos Nocturns op. 48 que Frédéric Chopin va escriure el 1841 mostren una integració d’elements en la seva recapitulació que sofistiquen l’estructura ABA que el compositor havia utilitzat fins al moment. Així, si en el primer dels Nocturns la recapitulació es veu profundament afectada pel desplegament rítmic de la secció central, que introdueix en el tema contemplatiu inicial un estat de major inquietud, en el segon Nocturn les transformacions es donen en els plans melòdic i harmònic. Chopin ja havia assajat aquest procediment l’any 1835 a la Balada núm. 1. En la qual, els dos temes principals s’afecten l’un a l’altre i es condueixen des d’un estat d’intimisme fins al triomf final.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • 20220428 Anunci Palau100 T2223 DESKTOP
  • Biografia

    Marta Puig, piano

    Marta Puig

    Nascuda a Barcelona, és definida com una “pianista d’una immensa sensibilitat” i amb una sonoritat “apassionada i compromesa”.

    Combina la seva carrera com a solista amb la música de cambra i el lied, que l’han portat a tocar en importants sales de concerts a Anglaterra, Itàlia, Espanya o Suïssa, tot destacant l’Auditori de Barcelona, Palau de la Música Catalana, Milton Court Concert Hall i al Lugano Arte e Cultura, així com en reconeguts festivals, com la IUC Società Universitaria di Concerti de Roma, Obertura Spring Festival de Barcelona o Life Victoria Festival al Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona. Les seves interpretacions han rebut aquesta valoració de «Barcelonaclassica»: “Marta Puig va demostrar un nivell altíssim de tècnica, d’estil i de capacitat expressiva. Sens dubte, es pot considerar ja un valor consolidat, i no tan sols una promesa” o, segons l’«Eastbourne Herald Journal»: “Una de les més belles actuacions concebudes que hagi escoltat mai”.

    Va ser artista resident a La Pedrera la temporada 2018/19. I actualment (2021/22) té un compromís amb la Sociedad de Artistas Intérpretes de España participant en una gira de concerts per territori espanyol.

    Ha rebut el Guildhall Artist Master, màxima distinció a la Guildhall School of Music and Drama de Londres, amb el pianista britànic Peter Bithell. El seu creixement pianístic també està influenciat pels mestres Maria Jesús Crespo, Francisco Poyato i Joan Havill, pilars fonamentals i una gran inspiració al llarg de la seva carrera, així com Anne Queffélec, Eldar Nebolsin, Wolfram Rieger, Paul Badura-Skoda i Luiz de Moura Castro. Prèviament va fer els seus estudis a l’ESMUC, amb els professors Adolf Pla i Pierre Réach.

    Actualment es perfecciona amb el mestre Enrico Pace a la prestigiosa Accademia Pianistica d’Imola.

    Ha estat premiada en nombrosos concursos nacionals i internacionals en la modalitat de solista i cambra en diferents països, com Espanya i el Regne Unit, tot destacant-hi el concurs internacional Norah Sande Award a Eastbourne. Les seves interpretacions han estat enregistrades i emeses per Catalunya Música i per Radio Nacional de España.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dilluns, 29.08.22 – 20 h
    Sala de Concerts

    Blasco de Nebra, Soler, Albéniz,
    Granados i Falla

    Marta Zabaleta, piano

    M. Blasco de Nebra: Sonata núm. 2, en Si bemoll major, op. 1
    A. Soler: Sonata en Do menor i Sonata en Fa# major
    I. Albéniz: “Evocación”, “El Puerto”, “El Corpus en Sevilla”, del primer quadern d’Iberia
    E. Granados: “Oriental”, “Valenciana” i “Sardana”, de Danses espanyoles
    E. Granados: Allegro de concierto, op. 46
    M. de Falla: Cuatro piezas españolas

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex