• Make emotions great again

    (Rakhmàninov & Mussorgski)

    —amb aftershow de la DJ Hanakito by Festival Cruïlla

    Vibe35 - Sessió exclusiva per a menors de 35 anys

    Dissabte, 28 de setembre de 2024 – 21 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • Festival Cruilla

    Amb el suport de:

    • Fundació Damm

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Albert Guinovart, piano
    Borja González, art amb sorra
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Xavier Puig, director


    I

    Juli Garreta (1875-1925)
    Mediterrani

    Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
    Concert per a piano núm. 2, en Do menor, op. 18

    I. Moderato
    II. Adagio sostenuto
    III. Allegro scherzando

    II

    Módest Mussorgski (1839-1881)
    Quadres d’una exposició (orquestració de M. Ravel)

    Passeig (Allegro giusto, nel modo russico; senza allegrezza, ma poco sostenuto)
    I. Gnoms (Vivo)
    Passeig (Moderato comodo assai e con delicatezza)
    II. El vell castell (Andante molto cantabile e con dolore)
    Passeig (Moderato non tanto, pesante)
    III. Tulleries (Allegretto non troppo, capriccioso)
    IV. Bydlo (Sempre moderato pesante)
    Passeig (Tranquillo)
    V. Ballet dels pollets a l’ou (Scherzino. Vivo leggiero)
    VI. Samuel Goldenberg i Schmuyle (Andante)
    VII. El mercat de Llemotges (Allegretto vivo, sempre scherzando)
    VIII. Catacumbes; Con Mortuis in lingua mortua (Largo; Andante non troppo, con lamento)
    IX. La cabana sobre potes de gallina; Baba-Yaga (Allegro con brio, feroce)
    X. La Gran Porta de Kíiv (Allegro alla breve. Maestoso. Con grandeza)


    Durada del concert:
    Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
    La durada del concert és aproximada.
    #simfònica #músicauniversal #patrimonicatalà #vibe35  #gradajove #concertsaccesibles

    Aftershow de la DJ Hanakito (amb la col·laboració del  Festival Cruïlla)

  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

  • Make emotions great again: el romanticisme rus al Palau

    No, no ens enganyem: no es pot saber què és realment “ser intens” sense haver escoltat mai els exponents del romanticisme rus tardà. El Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov, una composició llegendària per a l’instrument, i Quadres d’una exposició, creada al piano per Módest Mussorgski i orquestrada per Maurice Ravel posteriorment, són peces molt expressives, plenes d’emotivitat i lirisme i icòniques de la música clàssica russa. A més, l’obra de Mussorgski anirà acompanyada en viu de l’art en sorra de Borja González, que evocarà la música mentre sona, i el programa començarà amb Mediterrani de Juli Garreta, música de cobla simfònica, perquè obri pas a la brisa familiar i càlida de les nostres terres abans de traslladar-nos al cor de Rússia. Una cita imprescindible per a amants del drama, nostàlgics d’històries vibrants i apassionades i qualsevol que pensi que la vida només es pot viure plenament si es transita per totes les seves ombres i clarors. T’agradarà si t’agrada: Portrait de la jeune fille en feu, Les Misérables, The Crown.

    Aftershow: DJ Hanakito

  • Comentari

    La música és aquella obra d’art que es pot veure amb els ulls closos, aquell paisatge que es pot sentir en la distància, aquell pont catàrtic cap a un lloc sanador. És així per als romàntics russos i per als catalans de tombant del segle XX: una traducció abstracta del que no es pot expressar en paraules i del que, difícilment, es pot plasmar només en imatges. I aquesta vaguetat etèria és la que ens permet fer nostra –del públic– tant la remor d’unes onades que mai sentirem, com la impressió d’uns quadres que mai podrem arribar a veure. La que ens acosta la sensació d’alliberament del pes feixuc d’un bloqueig creatiu, encara que nosaltres, simples oients, no hàgim escrit mai ni una sola nota.

    Enguany celebrem el 150è aniversari del naixement del prolífic músic guixolenc Juli Garreta, i aquest escenari modernista inaugura l’efemèride amb Mediterrani, una obra estrenada el 15 de novembre de 1918 al mateix Palau de la Música Catalana. Es tracta de la primera de les cinc grans composicions de maduresa de l’autor per a orquestra simfònica, escrita per ser presentada a un concurs a Madrid. "Grassa, viva, resplendent, lliure i assenyada", va definir-la Lluís Millet, “com governada per la bellesa, per l’harmonia amorosa que sublima les atraccions i repulsions dels sons”. Evocadora, ens parla amb un llenguatge propi del compositor i d’un mar que el va inspirar en nombroses ocasions.

    Un entorn tranquil i serè també va ser una font d’inspiració per a Serguei Rakhmàninov, que l’any 1900 es trobava en plena crisi creativa a conseqüència d’unes males crítiques rebudes per la seva Primera Simfonia. Una casa de camp i la teràpia per hipnosi del Doctor Nikolai Dahl –a qui està dedicada la partitura– van ser els remeis perfectes per reprendre l’esperit artístic i escriure aquest Segon Concert per a piano, que ens interpel·la de manera inqüestionable. Des dels acords inicials del piano –el ressò d’unes campanes– fins a un final que explota en virtuosisme, solista i orquestra dialoguen incansablement, dramàticament, per interpretar una música que és, en paraules del mateix autor, “fruit del temperament”, escrita directament “des del cor”.

    Aquesta música que ens acosta instants passats i tradicions llunyanes, també és capaç de fer-nos visible el que és inexistent. Quadres d’una exposició, del rus Módest Mussorgski, és una suite de deu moviments composta el 1874 en homenatge al pintor Víktor Hartmann, mort l’any anterior. Aquest passeig entre pintures ens permet contemplar esbossos de gnoms, castells medievals i jardins francesos; carros polonesos, ballets pintorescos i jueus rics i pobres; dones que es barallen, catacumbes misterioses, escenes grotesques i les portes de la ciutat de Kíiv. Cada tema té un caràcter i una tonalitat, però tots s’erigeixen amb una força tal que van suscitar nombrosos arranjaments per a orquestra, el més conegut i celebrat dels quals és el de Maurice Ravel per l’elegància i la intensitat que té.

    Alba Nogueras Jané, periodista cultural i crítica musical

  • Biografies

    Albert Guinovart, piano

    GUINOVART, Albert - ‘Concert per a piano núm. 2’ de Rakhmàninov

    El compositor i pianista Albert Guinovart és un músic polifacètic que destaca en la composició, l’orquestració, la docència i com a intèrpret tant del repertori clàssic i romàntic com del seu propi catàleg pianístic. Les seves obres han estat estrenades a sales de concerts d’arreu del món per intèrprets, orquestres i directors de prestigi internacional. La seva obra inclou dues òperes (Atzar i Alba Eterna), un ballet (Terra Baixa), sis musicals (com Mar i Cel i Flor de Nit), obres orquestrals, simfonicocorals i repertori cambrístic, amb el piano com a element central. Ha gravat més de seixanta títols, molts dels quals amb discogràfiques de renom, com EMI, Decca, Harmonia Mundi o Sony Classical, tant del repertori clàssic com de les seves pròpies composicions.

  • Borja González, art amb sorra

    Companyia Borja Ytuquepintas

    Originari de La Rioja i resident a Barcelona, és un artista multidisciplinari reconegut com un dels pioners de l’art amb sorra a Europa. Amb més de divuit anys d’experiència, el seu treball fusiona il·lustració, circ i teatre per crear espectacles únics i inoblidables. El 2006 va fundar la Cia Borja Ytuquepintas, amb la qual ha portat el seu art a escenaris d’arreu del món. Al llarg de la seva carrera ha desenvolupat espectacles que fusionen música en viu, titelles i projeccions d’art amb sorra. El 2023 va iniciar un nou capítol amb Borja Sand Art, tot buscant noves inspiracions i expandint el seu art a través de tallers i espectacles, com la seva creació més recent, Origen.
    Conegut per la seva proximitat, passió per la vida i la seva capacitat per emocionar el públic, Borja converteix cada presentació en una experiència màgica i commovedora.

  • Xavier Puig, director

    PUIG ORTIZ, Xavier (alta resolució) WEB

    © Ricardo Rios

    Nascut el 1973 a Cervera, començà els estudis musicals amb el piano i el violí al Conservatori Municipal d’aquesta ciutat, per ampliar-los posteriorment al Conservatori Professional de Badalona, on obtingué el títol superior de professor d’harmonia, contrapunt, composició i instrumentació, sota el mestratge de M. A. Hurtado, M. Roger, B. Casablancas i J. Soler.

    Paral·lelament s’inicià en la direcció coral als Cursos Internacionals de Direcció Coral de Lleida, on estudià amb els mestres Josep Prats, Johan Duijck, Laszlo Heltay i Jordi Casas. Continuà la seva formació com a director coral als Cursos Europeus de Direcció impartits pel professor Pierre Cao a Catalunya i a l’Académie International de Pontarlier (França).

    S’introduí en la direcció orquestral amb el mestre Salvador Mas al Conservatori Superior de Barcelona i al Conservatori de Viena, i el 1999 fou admès a la Universitat de Viena, on cursà els estudis de direcció d’orquestra, sota el mestratge de Leopold Hager.

    El març del 2002 guanyà el concurs de la plaça de director assistent de la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE) i el juliol del 2003 el corresponent a la plaça de director assistent de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), amb la qual ha ofert diversos concerts.

    Des del 2018 és el director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), amb la qual ja estava vinculat per la gira anual de Setmana Santa dedicada al repertori simfonicocoral. És el director principal del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana des del 2018, amb el qual ha recuperat nombrós patrimoni coral català, i dirigeix també l’Orquestra de Girona i el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida des del 2002. En l’àmbit operístic fundà la companyia Òpera de Tres Rals, dedicada a l’òpera de petit format, i ha dirigit diversos títols del cicle Òpera a Catalunya de Sabadell i del cicle Òpera al Palau.

    Com a director convidat ha dirigit l’Orquesta Nacional de España (ONE), Orquesta y Coro de RTVE, Orquesta Sinfónica de Navarra, les orquestres de Granada i Extremadura, Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, Camerata Eduard Toldrà i l’Orquestra Terrassa 48.

    És professor d’orquestra i direcció a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Ha estat director convidat de nombroses orquestres de joves i actualment dirigeix el Curs de Direcció de l’Orquestra Terrassa 48.

     Ha enregistrat obra d’autors catalans i diversos programes divulgatius per a TV3. Fou director artístic de les sis primeres edicions del Festival de Pasqua de Cervera, dedicat a la música clàssica catalana, que fundà el 2011.

  • Formació

    Orquestra Simfònica del Vallès

    Director titular: Xavier Puig
    Responsable de programació: Jordi Cos
    Concertino: Gerard Claret
    Concertino associat: Javier Mateos

    Violins I: María González*, Canòlich Prats**, Anna Balcells, Bernat Busquets, Jose David Fuenmayor,
    Irina Galstian, Joaquim Giménez, Scarlett Martínez, Helena Muñoz, Isaac Oliu, Narcís Palomera, Inés Sanchís

    Violins II: Giovanni Giri*, Gala Cebotari**, Xavier Buira, Lluc Badia, Paula Balbin, Pamela Muñoz,
    Eugenia Paniza, Elitsa Petrova, Carles Planas, Ruslana Popa i Laia Pujolassos / Violes: Miquel Còrdoba*,
    Joan Fèlix*, Javier García **, Lynn Barton, Bruna Basas, Josep Bosch, Lluís Cabal, Jordi Cos, Daniel Picon

    Violoncels: Romain Boyer*, Adrià Cano**, Maria Arias, Montserrat Biosca, Jordi Claret, Joan Esplugas,
    Núria Pons, Mireia Quintana

    Contrabaixos: Joan Collell*, Noemí Molinero**, Joan Antoni Lozano**, Manel Ortega, Martí Vila

    Flautes: Isabel Moreno*, Elisabet Franch**, Estela Corcoles

    Oboès: Òscar Diago*, Daniel Souto**, Eloi Cid **, Daniel Souto

    Clarinets: Toni Galán*, Jose Maria Martínez**, Clàudia Alonso

    Fagots: Pau Solà*, Maria Molina**, Ariane Pérez

    Trompes: Carles Lizondo*, Carles Domingo**, Jorge
    Navarro**, Laureà Vicedo**, Segi Chofre 

    Trompetes: Carlos Megías*, Inés Sanchís, Àlex Baiget**

    Trombons: Paco Palasí*, Sergi Alonso**, Manuel Gómez**, Pedro Ginés

    Tuba: Joan Bautista Domènech*

    Timpani: Marc Cabero*

    Percussions: Francisco José Sánchez*, Jorge Bosch, Dani Guisado, Arnau Mas, Lola Olmo

    Arpa: Elsa Garcia*

    Celesta: Laia Armengol*

    Saxo: Javier Campos*

     

    * Solista ** Assistent solista

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dijous, 31.10.24 - 20 h
    Sala de Concerts

    El gabinet del Dr. Caligari de Robert Wiene

    Juan de la Rubia, orgue

    Improvisació a l’orgue sobre la pel·lícula muda El gabinet del Dr. Caligari de Robert Wiene (1920)

    Preus: 20 i 35 euros

    Amb el suport de:

    • Fundació Banc Sabadell
  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex