• Jove Orquestra Nacional de Catalunya & Pons
    –La 9a simfonia de Mahler

    Estiu al Palau

    Dimarts, 11 de juliol de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • JONC 30 anys
  • Programa

    Jove Orquestra Nacional de Catalunya

    Josep Pons, director


    Gustav Mahler (1860 - 1911)
    Simfonia núm. 9 en re major

    Andante comodo
    Im tempo eines gemächlichen Ländlers
    Rondo Burleske, Allegro assai
    Adagio, Sehr langsam und noch zurückhaltend

    Durada: 90 minuts, sense pausa
    La durada del concert és aproximada

    #celebració #jovestalents #clàssics

  • Poema

    postal

    disposar el teló de fons, el cel.

    engegar la maquinària, el món.

    inclinar la voluntat cap al gest, el drama.

    revinclar-se a la butaca, els llibres.

    respirar fondo, pensar que no hi ets.

    i veure-t’hi cada dia, sota la contenció del cel.

    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu edicions, 2017)

  • 20231205 Anunci Palau 100 Extensa DESKTOP
  • Comentari

    La Novena: desarrelament, sublimació i Abschied

    L’estiu de 1908 Mahler comença la Novena Simfonia i l’acaba durant el mateix període del 1909 “amb pressa frenètica”, com confessa al seu deixeble Bruno Walter. La passa a net a principi de l’any següent, tot i fer-hi alguns retocs l’estiu del 1910 mentre es dedica a la Desena i abans dels assaigs de l’estrena de la Vuitena. Alma Mahler l’entregarà a Walter, que l’estrenarà el 26 de juny de 1912 a Viena.

    La Novena suposa un retorn als esquemes i les preocupacions formals de les simfonies del període intermedi i clou la tradició simfònica del segle XIX. S’organitza a partir del constant desdibuixament en la tècnica de les variants, la variació i el desenvolupament dels motius musicals: juga amb la variació evolutiva i el desenvolupament continu a través de processos de ruptura, suspensió, culminació i collage que responen a impulsos narratius, no formals ni acadèmics. L’expressionisme de l’obra impacta com una combinació de somnis i interpretacions on la música pren el simbolisme en un continuum psicològic d’un sentiment que pensa i d’un pensament que sent: desapareixen quan són a punt de resoldre’s i creixen entre tensions i distensions; com a contraposició entre esperança i angoixa; entre acció i estatisme. El primer i el quart moviments en són un paradigma, construïts sobre el principi dinàmic del crescendo recurrent que ens atansa a la catàstrofe i l’aniquilació de l’esperança; que supera l’experiència estètica i artística, per abordar el dualisme de la realitat des del dolor, des del desarrelament. No debades Mahler viu en el període de la projecció sentimental i l’elogi del dolor. Per això esdevé catàrtica.

    L’“Andante comodo” comença on acaba El cant de la terra, servint-se de la mateixa figura musical però virant cap a una atmosfera diferent a ritme de marxa fúnebre. Treballa sobretot a partir d’un tema principal basat en el motiu de la Sonata núm. 26, op. 81 i un de derivat però molt emparentat. Amb gran densitat de textures i contrapunt es construeix en una exposició, desenvolupament i recapitulació, que la coda sublima líricament amb un solo de violí, després d’un passatge d’indeterminació harmònica on la flauta entona una mena recitatiu. Sens dubte, és el moviment més modern i evolucionat que Mahler va compondre.

    L’aparent simplicitat de l’“Scherzo” emmascara un collage que juxtaposa tres grans blocs temàtics reexposats, presentats en tonalitats diferents i en què s’alternen ritmes ràpids amb lents: un primer ländler de tempo moderat com si fos un minuet distorsionat, un vals ràpid melòdicament senzill i d’un cert caràcter grotesc, i un segon ländler, molt més lent, de caire pastoral i que recorda passatges homòlegs en simfonies anteriors en la instrumentació. D’altra banda, en la poderosa turbulència “Rondo-Burleske” es desdibuixen velles fanfares, antics valsos, marxes entretallades, temes de la Tercera i la Cinquena. Abans de la darrera reaparició del tema principal de manera feréstega, accelerada i closa per una coda delirant, un nou tema orquestrat sense registre greu i damunt trèmolos dels violins és cantat per la trompeta amb gran tendresa i en piano, i recollit per diversos instruments. El seu lirisme pastoral recorda el del “Ruhevoll” de la Quarta, però és rellevant perquè introdueix la cèl·lula musical de l’“Adagio” següent.

    L’“Adagio” s’obre amb aquest disseny musical sota un tractament brucknerià contraposat a un tema secundari, més despullat respecte de la riquesa harmònica i contrapuntística del primer. Segons Norman Lebrecht, sembla influït pel coral Abide with me que, potser, Mahler, havia escoltat durant les dues primeres estades a Nova York, i per la cançó jueva Adon Olam. Després d’un esclat de plats, destaca el clam descarnat dels violins sols al centre del moviment abans de la reelaboració del tema principal enmig d’un clímax líric que n’anirà trenant l’extinció. A l’epíleg, el silenci i la contenció dinàmica marquen el discurs exhalant i resignat que desintegra el motiu (format per un grupet de semicorxeres) en un dels finals més íntims, serens i nostàlgics mai escrits. I que, sobretot, ens demana respecte com a espectadors.

    El realment profund d’aquest Abschied (comiat) no rau en la premonició de la seva pròpia mort a causa de la cardiopatia detectada el 1907. Si fos així, com diu Henry-Louise de La Grange, no tindria sentit la composició de la Desena Simfonia ni que, durant el seu darrer hivern de vida, Mahler estudiés algunes obres recents de Schönberg. A més, entre el 1908 i el 1910 no estava malalt i havia reprès la seva frenètica activitat. Fins i tot hi ha una fotografia seva a Nova York amb una cigarreta a la mà. Si considerem les citacions que fa de les cançons dels Kindertotenlieder al quart moviment, és plausible creure que sublima i assimila freudianament el dol per la mort de la seva filla gran l’estiu del 1907. D’ella, en va esborrar tota referència al seu entorn i ni tan sols apareix a la seva correspondència posterior. L’“Adagio”, per tant, evoca el final d’un món personal, artístic i psíquic perquè, efectivament, la Desena ja apunta cap a altres horitzons.

    Albert Ferrer Flamarich, Musicògraf, historiador de l'art i crític del Diari de Sabadell

  • Anunci programes de ma Palau 1300x1797 Festival de Torroella 2023
  • Biografies

    Jove Orquestra Nacional de Catalunya

    JONC

    La Jove Orquestra Nacional de Catalunya va néixer el setembre del 1993 amb el nom de Jove Orquestra Simfònica de Catalunya (JOSC) i el 1999 passà a anomenar-se JONC. El projecte va ser dirigit per Josep Pons des de la fundació fins al 2001, any en què Manel Valdivieso n’agafà el relleu com a director artístic.

    L’any 1999 es constituí la Fundació JONC per aglutinar el nombre creixent d’iniciatives que van prenent forma en el seu si. El seu Patronat està integrat per diversos representants de la Generalitat de Catalunya, del cercle cultural i musical català.

    Des del seu naixement, els objectius principals de la JONC han estat facilitar una formació orquestral integral als joves músics del nostre país, tot complementant la tasca que en aquest terreny es desenvolupa als conservatoris i centres superiors, i col·laborar activament en la seva inserció professional. Així mateix, s’ha vetllat per oferir un producte cultural de la màxima qualitat, tot apropant-lo a tots els públics, amb una clara vocació social i pedagògica.

    Per fer possible aquests objectius, l’activitat de la JONC es desenvolupa mitjançant trobades o Encontres de treball, concerts simfònics i de cambra adreçats al públic en general i a col·lectius amb necessitats especials, preparació de material didàctic, classes, conferències, etc.

    La Fundació Jove Orquestra Nacional de Catalunya inclou dues orquestres diferents, a les quals s’accedeix per audició pública: la JONC Alevins està formada per joves músics de fins a 19 anys, i la JONC incorpora músics de fins a 25 anys.

    La JONC ha participat als festivals i sales de concerts més importants del país, sota la direcció de mestres del prestigi de Josep Pons, Guy van Waas, Ernest Martínez-Izquierdo, Jordi Mora, Manel Valdivieso, Barry Sargent, Jan Caeyers, Robert King, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Antoni Ros Marbà, Lutz Köhler, Salvador Mas, Edmon Colomer, Karl Anton Rickenbacher, Valery Ovsyanikov, Gordan Nikolic i Pablo González.

  • Josep Pons, director

    Josep Pons

    ® IGOR STUDIO

    Considerat un dels directors més rellevants de la seva generació, Josep Pons és el director musical del Gran Teatre del Liceu.

    L’any 1985 va fundar l’Orquestra de Cambra Teatre Lliure i, l’any 1993, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. És director honorari de l’Orquesta y Coro Nacionales de España i de l’Orquesta Ciudad de Granada, de les quals va ser director artístic i titular. Va ser també director musical executiu de les cerimònies olímpiques de Barcelona 92.

    L’any 1999 va ser distingit amb el Premio Nacional de la Música que atorga el Ministeri de Cultura, és acadèmic numerari de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts i doctor honoris causa de la Universitat Autònoma de Barcelona. El 2019 va ser guardonat amb la Medalla d’or al mèrit en les Belles Arts.

    Ha enregistrat una cinquantena de títols per a Harmonia Mundi France i Deutsche Grammophon, i n’ha obtingut els màxims guardons: Grammy, Cannes Classical Awards, Grand Prix de l’Académie Charles Cross, Diapasson d’Or i Choc de la Musique.

    Dirigeix habitualment les principals orquestres i ho fa a les sales d’arreu del món, i ha establert una relació continuada amb l’Orchestre de París, la Philharmonia, la City of Birmingham, la Gewandhaus de Leipzig, la Staatskapelle de Dresden, l’NHK de Tòquio o la BBC Symphony Orchestra, amb la qual ha fet diverses aparicions als BBC Proms de Londres.

    Va debutar al Gran Teatre del Liceu el 1993 i des del 2012 n’és el director musical, amb l’encàrrec de projectar l’orquestra en l’àmbit internacional.

  • Formació

    Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC)

    Violins
    Gustavo Abela Cruz
    Abel Antón Delgado
    Laia Arnal Navarro
    Daniel Artigal Hernandez
    Celina Blasco Bronisz
    Valeria Borges Pimentel
    Elena Bugliari
    Raul Campos
    Lucía Catalán Báguena
    Alba Compte Rojas
    Olivia Cortese Vallvé
    Mar De Antonio Sancho
    Miguel Del Pozo Sánchez
    Julia Ann Dubuclet Cusidó
    Maria Erra Euras
    Joana Espar Puigoriol
    Iván García Jiménez
    Hugo Gracia Martin
    Aina Hujic Mor
    Juan Laliena Mayor
    Lluc Montmany Sancho
    Isaac Oliu Fernández
    Alba Panadés Palou
    Cristina Parés González
    Uriel Ripoll Gómez
    Catalina Riutort Fort
    Laura Romero Pola
    Paula Ros Izquierdo
    Dixon David Scola Vivas
    Oriol Vergés Vico

    Violes
    Jaume Bosser Toca
    Helena Camps Gaset
    Aitor Canales Zurriaga
    Claudia Cañaveras Martínez
    Abraham Constantino Noguera
    Claudia García Gómez
    Marina Lausin
    Toni Massegú Puigmal
    Aina Mateu Cortés
    Marina Prat Mir
    Marco Requena Carlucci
    Esteve Ticó

    Violoncels
    Carlota Corbella Rigual
    Biel Garriga Carretero
    Carles Girbau Pladelasala
    Clara Gonzàlez Català
    Núria Mena Estopà
    Lucía Morcillo Gavín
    Clàudia Pérez Rivas
    Nihma Poch Kuster
    Adrià Puigcerver Carceller
    Anna Ripoll Clotet

    Contrabaixos
    Neus Camps Mas
    Francho Castells Jiménez
    Carlos Enrique García Pupo
    Manuel Peiron Herrero
    Pablo Reina Ortiz
    Uxue Sansiñena Blanco
    Verónica Soloveva Tchetchoueva

    Flautes
    Ariadna Cornadó Restoy
    Carmen Galán Mora
    Ricard Prió Graus
    Vicente Romero Carrilero
    Estela Serrano Andujar

    Oboès
    Carla Aguilar Solá
    Laura Carles Robres
    Marc Guillén Pieres
    Alba Porras Bescós

    Clarinets
    José Manuel Acevedo Real
    Sergio Ferrer López
    Ana Lladó Salas
    Álvaro Rodríguez Álvarez
    Antonio Ruiz Soto

    Fagots
    Sabina Aran Clota
    Kaleb Bou Roig
    Federica Faccini
    Santi Peñarroja Canós

    Trompes
    David Arnau Macià
    Gaizka Ciarrusta Insagurbe
    Paula Criado Patricio
    Arnau Plaja Blanc
    Elena Silvestre Asensio

    Trompetes
    Bernat Clota Vilaró
    Jose Luis Marhuenda Ramón
    Biel Pelfort Bartuló

    Trombons
    Pablo Carbonell Galiana
    Jorge Sempere Vicedo
    Joan Juanico Torrent

    Tuba
    Quim Ferrer Marcoval

    Timpani i percussió
    Joan Carot Martínez
    Jordi Cid Martí
    Manel Ferrer Martínez
    Juan López Ferri
    Miguel Parapar Restović
    Samuel Wirschun Gosálbez

    Arpa
    Agathe Bagland
    Eva Courregelongue

  • També et pot interessar

    Concert Extraordinari
    Dijous, 13.07.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Wagnerisme

    Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
    Michael Volle, baríton
    Pere Arquillué, narrador
    Josep Pons, director

    R. Wagner: 
    El capvespre dels déus: Marxa fúnebre de Sigfrid 
    Tristany i Isolda: Preludi i mort d’amor 
    Els mestres cantaires de Nuremberg: "Wie duftet doch der Flieder" - monòleg de Hans Sachs de l'acte II
    La valquíria: "Leb' Wohl" - Adéu de Wotan 
    Parsifal: Preludi 
    La valquíria: Cavalcada de les Valquíries 
    El capvespre dels déus: (fragments) Alba, El viatge de Sigfrid i Final 

    Preus: de 25 a 58 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex