- Jakub Józef Orliński, contratenor—Händel i Vivaldi
Palau Grans Veus
Dilluns, 11 de gener de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Jakub Józef Orliński, contratenor
Il Giardino d’Amore
Stefan Plewniak, director"Eroe"
(1678-1741)
“Sinfonia” de L’Olimpiade(1685-1759)
“A dispetto d’un volto ingrato”, ària de Tamerlano
“Allegro” del Concert per a violí RV 273“Sento in seno”, ària d’Il Giustino
“Largo” del Concert per a violí RV 273
“Allegro” de la Sonata per a violí RV 242, “per a Pisendel”
“Furibondo spira il vento”, ària de Partenope
“Allegro” i “Grave - Recitativo” del Concert per a violí RV 208, “Grosso Mogul”
“Stille amare”, ària de Tolomeo, re d’Egitto
“Ciaccona” del Concert per a violí RV 222
“Torna sol per un momento”, ària de Tolomeo, re d’Egitto
“Allegro” del Concert per a violí RV 208, “Grosso Mogul”
“Agitato da fiere tempeste”, ària de Riccardo PrimoDurada del concert: 70 minuts sense pausa
#clàssics #nousreferents
Comentari
Dos mestres del teatre musical
Torna al Palau de la Música Catalana una de les veus més admirades del moment, la del mediàtic contratenor Jakub Józef Orliński, el qual, al costat del conjunto Il Giardino d’Amore que dirigeix Stefan Plewniak, oferirà un programa dedicat a l’òpera italiana amb dos grans exponents del gènere, Antonio Vivaldi (1678-1741) i Georg Friedrich Händel (1685-1759), mestres del teatre musical belcantista barroc.
L’obra lírica vivaldiana ha estat reconeguda només des de les darreres dècades. Durant molts anys l’autor de les populars Quatre estacions havia estat considerat un dels màxims exponents del concert barroc, però les seves òperes no havien estat mai valorades. Aquest renaixement del corpus líric d’Il Prete Rosso rescata un Vivaldi virtuós i espectacular que el corona com un gran compositor líric, teatral i dramàtic, desconegut fins ara. De gran inventiva melòdica, al seu catàleg s’han documentat mig centenar d’òperes –encara que en la seva correspondència Vivaldi va arribar a esmentar-ne més de noranta–, algunes de les quals ara comencen a revalorar-se, com L’Olimpiade, Argippo, Orlando furioso, Il Giustino, La Silvia, Ottone in villa, La verità in cimento, Andromeda liberata, Tito Manlio, Il Farnace, Il Tigrane o Catone in Utica.
Vivaldi, en tot cas, segueix sent un dels pilars del Barroc instrumental, tal com es pot gaudir en aquesta vetllada, trufada de moviments provinents del seu inabastable, per copiosa, producció instrumental, que sobrepassa les cinc-centes obres, entre concerts i sonates. La seva influència es va estendre arreu d’Europa, tot impactant en la creació musical de genis com ara Bach, Mozart o Beethoven. El seu llegat, però, va estar oblidat durant més d’un segle, fins que els compositors romàntics van començar a desenterrar de l’oblit creadors tan importants com el propi Bach.
Fill d’un violinista i ordenat sacerdot amb 25 anys, Vivaldi ràpidament es va decantar per la creació artística en detriment de la carrera sacerdotal. La seva aportació a la música italiana és fonamental, essència mateixa de l’escola barroca veneciana; posa definitivament les bases del concerto grosso en tres moviments i consagra la forma del concert amb un o més solistes. En aquest tipus de composicions, la melodia, l’acompanyament i les harmonitzacions són epicentre d’una forma que s’ornamenta amb múltiples figures i variacions. La seva destresa en l’orquestració ofereix noves combinacions i efectes inèdits, tot creant admiració entre els creadors de l’època i posteriors.
A les seves òperes, oratoris, cantates, antífones i altra música religiosa i vocal, s’hi distingeixen, tant àries molt ornamentades que exigeixen un ampli domini de les agilitats, dels accents, de l’adequació dramàtica i del virtuosisme, com d’altres més contemplatives i delicades que demanen una impecable línia de cant, control del fiato i del fraseig, tot buscant el lluïment i el cop d’efecte. Moltes van ser concebudes amb instrument obbligato, d’extrema dificultat per als solistes, totes escrites per a castrats i grans virtuosos.
Jakub Józef Orliński interpretarà aquesta nit l’ària de l’emperador Anastasio “Sento in seno ch’in pioggia di lacrime” de l’òpera Il Giustino (1724) de Vivaldi, personatge que estrenà el castrato Giovanni Ossi.
Molt de tot això ho coneix, modela i domina amb mà mestra qui porta l’estil a la seva màxima expressió, el geni de Händel. La seva producció, tant d’òperes com de cantates, odes i oratoris el consagren com un dels reis indiscutibles del Barroc. Com els de Vivaldi, els seus personatges també són herois que es rendeixen a éssers mitològics, a déus i reis, gairebé sempre movent-se en disputes pel poder polític i per l’amor. És el que s’esdevé amb Tamerlano, protagonista de l’òpera homònima (1724), amb la qual Orliński avui arrenca les seves intervencions. En “A dispetto d’un volto ingrato”, els sentiments turmentats del personatge es reflecteixen en una música carregada de passió i fúria en què preval el sentiment de venjança, ària estrenada en el seu moment pel castrato Andrea Pacini.
La gran producció operística de Händel inclou més de quaranta-cinc títols i és, en gran part, fruit d’una etapa que comença amb el seu desembarcament a Londres el 1710, on arribaria des d’Itàlia, on havia desenvolupat fins a extrems inaudits una tècnica excepcional en el terreny orquestral i vocal. Allà havia descobert els secrets del melodrama i va treballar en diverses ciutats considerades llavors d’avantguarda en l’aspecte artístic, com Venècia i Nàpols, dues capitals pioneres del gènere operístic i de l’oratori que el compositor alemany portaria al paroxisme. Händel componia amb una facilitat sorprenent, però sense oblidar la seva capacitat per reutilitzar material prèviament escrit per a altres obres adaptant-ne els llibrets. Com Vivaldi i els seus contemporanis, entenia el gènere com una creació que podia tenir tantes versions com reposicions, bo i adaptant-se a les necessitats de cada teatre, companyia o cantant.
A diferència del que va passar amb l’obra vivaldiana, part de la de Händel ja forma part del repertori, amb títols que pugen periòdicament a l’escenari, com Alcina, Giulio Cesare, Rodelinda o Rinaldo. L’element estructural de les seves òperes és l’ària da capo, fórmula tripartida amb la reexposició ornamentada amb floritures i agilitats. Aquesta nit s’inclouen peces com “Furibondo spira il vento” d’Arsace de l’òpera Partenope (1730), el recitatiu “Stille amare” i l’ària “Torna sol per un momento” de l’òpera Tolomeo, re d’Egitto (1728) i “Agitato da fiere tempeste” de Riccardo Primo, re d’Inghilterra (1727), aquestes tres últimes creades per al castrato Senesino.
Pablo Meléndez-Haddad, periodista i crític musical
Biografies
Biografies
©Jiyang Chen
©Jiyang Chen
Jakub Józef Orliński, contratenor
Reconegut com una de les estrelles d’òpera més estimades i celebrades de la dècada, ha esdevingut un dels artistes més destacats del món i triomfa tant damunt els escenaris en concerts com gràcies als enregistraments. Els seus concerts i recitals exhaureixen les entrades arreu d’Europa i Amèrica i atreuen nous adeptes a l’art musical. Artista en exclusiva de Warner Classics/Erato, el seu darrer llançament acompanyat del seu amic i pianista Michał Biel, Farewells, li ha valgut el prestigiós premi Opus Klassik com a cantant masculí de l’any 2023. El seu proper àlbum, Beyond, va aparèixer la tardor passada i el donarà a conèixer en una gira mundial amb Il Pomo d’Oro.
D’aquesta temporada destaca una esperada gira europea amb vint-i-cinc concerts i una gira americana prevista per a la primavera vinent. També tornarà a l’òpera, amb una nova producció de L’Olimpiade de Vivaldi al Théâtre des Champs Élysées de París. A més, continuarà oferint recitals arreu d’Europa al costat del seu company musical de tota la vida, el pianista Michał Biel.
La temporada 2022-23 va participar en la producció de Robert Carsen d’Orfeo ed Eurydice al Théâtre des Champs Élysées amb totes les entrades exhaurides, seguida d’una altra producció de la mateixa òpera a la San Francisco Opera a càrrec de Matthew Ozawa. Orliński també va participar a la gira d’Il Pomo d’Oro interpretant el paper principal de Tolomeo, re d’Egitto als principals escenaris de tot Europa, incloent-hi Madrid (Teatro Real) a més de París. Més enllà dels escenaris, el públic ha gaudit del nou documental sobre ell, titulat Music for a while, d’una hora de durada, que fou estrenat la primavera passada pel canal Arte i que ha tingut el nombre més elevat de visionats entre els documentals culturals d’aquest canal europeu.
Biografies
©G.Trzpil
©G.Trzpil
Il Giardino d'Amore
La formació aplega un conjunt d’amics interessats a compartir amb profunda sensibilitat, joia i expressivitat l’amor per la música. Fundada el 2012 pel violinista i director Stefan Plewniak, gràcies a Jordi Savall va conèixer el clavecinista Marco Vitale, cooperació que va resultar molt fructífera. Interpreta repertori d’òpera italiana i francesa, així com música sacra i obres mestres instrumentals italianes.
Entre el 2011 i el 2013 va actuar al Festival Bach a Viena, Festival Utrecht Oude Muziek, Festival Tartina a Piran (Eslovènia). Va fer la seva primera gira pels Estats Units i el Canadà, tot actuant a l’Early Music Celebration a Nova York. El 2014 va actuar al Mozarteum de Salzburg, i fou convidada a Oslo, a més d’una nova gira americana, on també va oferir una classe magistral a les universitat de Los Angeles i de San Diego. En el període 2013-2018 la formació també es va interessar en la música francesa, que va començar amb Cantates et petits macarons, seguida d’obres de Jean-Philippe Rameau, com Les indes galantes i Naïs, que va interpretar en gira.
El 2016 va centrar-se en projectes de música sacra i de dansa polonesa, que va divulgar en una gira pels Estats Units, motiu pel qual es va crear el cor Il Giardino d’Amore, tot col·laborant en repertori profà i sagrat, com ara en l’àlbum El cor d’Europa-Corona Regni Poloniae 1500-1750, publicat la tardor del 2017, any que va arribar la primera gira per la Xina amb música de Händel i en què va gravar amb J. J. Orliński i la mezzosoprano N. Kawalek l’àlbum Handel. Enemies in Love (2018), destacat per la crítica. Ja el 2018, la col·laboració amb Hubert Hazebroucq va facilitar els continguts de la gira “Le roi dance” pels Estats Units. Mentre que el 2019, un nou programa, “Baroque & Pop”, va ser presentat al Six Fours les Plages a l’aire lliure davant cinc mil persones, un concert previst que es repeteixi a França el 2021. Així mateix, també ha col·laborat amb el contratenor Filippo Mineccia.
El 2020, Any Beethoven, va interpretar el Concert per a piano núm. 5 al Festival d’Any Nou a Gstaad. I durant la pandèmia ha ofert diversos videoclips de participació en festivals i seminaris web per internet. Aquest 2021, el programa que es presenta avui, “Eroe”, forma part de la gira per Suïssa, França i Itàlia.
Ludmiła Piestrak - violí 1
Reynier Guerrero Alvarez - violí 2
Magdalena Chmielowiec-Kozioł - viola
Katarzyna Cichoń - violoncel
Łukasz Madej - contrabaix
Ewa Mrowca-Kościukiewicz - clavicèmbal
Etienne Galletier - tiorbaBiografies
Stefan Plewniak, concertino i director
Aquest inquiet director d’orquestra i violinista polonès, és el director musical de l’Òpera de Cambra de Varsòvia, director convidat de l’Orchestre de l’Opéra Royale de Versalles, fundador i director musical de l’orquestra Il Giardino d’Amore des del 2012 i de la Cappella dell’Ospedale della Pietà de Venècia des del 2016, mentre que el 2016 fundà The FeelHarmony Symphony Orchestra. Així mateix, va fundar el segell Ëvoe Records. Com director i violinista ha estat qualificat com a “mestre de la química emocional” i “huracà a l’escenari”.
La temporada 2015-16 debutà com a director i solista al Carnegie Hall i al Mozarteum. També va dirigir Les indes galantes de Rameau i una producció de ballet en gira amb peces de Txaikovski. A més, va publicar dos àlbums: Amor sacro, amor profano i Cantates et petit macarons.
La temporada 2016-17, va fer una gira per la Xina amb el seu grup Il Giardino d’Amore, a més de llançar els CD, The heart of Europe, de música polonesa, i Carnavale di Venezia, en què va col·laborar amb J. J. Orliński, M. Albano i N. Kawalek. Així mateix, va fer una gira americana i va oferir classes magistrals a Chicago, Nova York i San Diego.
La temporada 2017-18 va dirigir la producció del ballet d’òpera Naïs de J-Ph. Rameau, amb interpretació semiescenificada al Festival d’Òpera Nova a Varsòvia. A la Filharmònica d’Oslo va dirigir tres programes simfònics i d’oratoris, incloent-hi el Requiem de Mozart, música de Dvořák i Txaikovski. També va oferir un recital de violí en solitari al Festival Actus Humanus a Gdansk.
El 2018 va llançar el CD Enemies in love, sobre Händel, que va assolir la vuitena posició en vendes de música clàssica arreu del món. El proper àlbum és sobre música de Mendelssohn. El 2019 va dirigir a l’Òpera de Cambra de Varsòvia Orfeo ed Euridice de Gluck i La flauta màgica de Mozart, l’obertura del Festival Internacional Mozart a Varsòvia i va participar al Festival Mayshad a Marràqueix convidat per l’Orquesta Reial de l’Opéra de Versalles. També va dirigir Carmen a Noruega.
Va fer els estudis musicals a Cracòvia, Praga, Maastricht i al CSMD de París i ha impartit classes magistrals com a professor convidat a diverses universitat dels Estats units (Chicago, San Diego, Rochester, Los Angeles).
Textos
(1685-1759)
“A dispetto d’un volto ingrato”, ària de Tamerlano de l’òpera Tamerlano
Llibret de Nicola Francesco Haym (1679-1729)A dispetto d’un volto ingrato
più sdegnato già s’agita il cor
E nel petto ai tumulti dell’alma
può dar calma il mio solo furorTot i el rostre ingrat
es remou més indignat el meu cor.
I en el pit, l’agitació de la meva ànima
només la pot calmar la meva fúria.(1678-1741)
“Sento in seno”, ària d’Anastasio de l’òpera Il Giustino
Llibret de Niccolò Beregan (1627-1713)Sento in seno ch’in pioggia di lagrime,
si dilegua l’amante mio cor.
Ma, mio core tralascia di piangere,
ch’il tuo pianto non scema il dolor.Sento al meu pit que en una pluja de llàgrimes
el meu amor desapareix.
Però el meu cor deixa de plorar,
perquè el teu plany no alliberi el dolor.
“Furibondo spira il vento”, ària d’Arsace de l’òpera
Partenope
Llibret de Silvio Stampiglia (1664-1725)Furibondo spira il vento
e sconvolge il cielo e il suol
Tal adesso l’alma io sento
Agitata dal mio duolFuriós bufa el vent
i remou el cel i la terra.
Així és com se sent ara
la meva ànima agitada pel dolor“Stille amare”, ària de Tolomeo de l’òpera Tolomeo, re d’Egitto
Llibret de Nicola Francesco HaymStille amare, già vi sento
Tutte in seno, la morte chiamar;
già vi sento smorzare il tormento
già vi sento tornarmi a bearGotes amargues, ja us sento
totes al pit, convocant la mort;
ja us sento alleujant-me el dolor,
que em retorneu l’alegria“Torna sol per un momento”, ària de Tolomeo de l’òpera Tolomeo, re d’Egitto
Llibret de Nicola Francesco HaymTorna sol per un momento
Ombra cara, ad apparir!
Che se torni io son contento
Con un’ombra di piacer
Compensar il mio martir.Torna sols un moment,
benvolguda ombra, a aparèixer!
Que si tornes estic content,
amb una ombra de plaer,
de compensar el meu martiri“Agitato da fiere tempeste”, ària de Riccardo de l’òpera Riccardo Primo
Paolo Antonio Rolli (1687-1765)Agitato da fiere tempeste,
se il nocchiero rivede sua stella
tutto lieto e sicuro sen va.
Piu non teme procelle funeste,
se mostrato gli viene da quelle
il camino, che salvo lo fa.Si acsejat per ferotges tempestes,
el timoner veu la seva estrella guia
navega endavant, alegre i protegit.
Ja no tem les tempestes funestes
si la seva estrella li mostra el rumb
que el mantindrà segurTambé et pot interessar...
Palau Grans Veus
Javier Camarena, tenor
—Debut al PalauJavier Camarena, tenor
Ángel Rodríguez, pianoObres de G. Donizetti, V. de Crescenzo, P. Tosti, Tagliaferri-Bovio-Valente, M. Legrand, J. Guerrero, A. Domínguez i J.A. Jiménez
Dilluns, 18.01.21 – 20 h
Sala de ConcertsPreus: de 20 a 100 euros
Palau Grans Veus / Vespres Barrocs al Palau / Simfònics al Palau
Vivica Genaux & Vespres d'Arnadí
—La cort de DresdenVivica Genaux, mezzosoprano
Vespres d’Arnadí
Dani Espasa, clavecí i direccióObres de Hasse, Zelenka, Heinichen i Pisendel
Dimecres 19.05.21 — 20h
Sala de ConcertsPreus: de 18 a 56 euros
Palau Grans Veus
Philippe Jaroussky & Emöke Barath
—Storia di OrfeoEmöke Barath, soprano
Philippe Jaroussky, contratenor
Ensemble ArtaserseObres d'A. Sartorio, C. Monteverdi, B. Marini, L. Rossi, D. Castello i J. Rosenmüller
Diumenge, 27.06.21 — 20h
Sala de ConcertsPreus: de 20 a 100 euros
Dipòsit legal: B 886-2021
- Jakub Józef Orliński, contratenor—Händel i Vivaldi
Palau Grans Veus
Dilluns, 11 de gener de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Jakub Józef Orliński, contratenor
Il Giardino d’Amore
Stefan Plewniak, director"Eroe"
(1678-1741)
“Sinfonia” de L’Olimpiade(1685-1759)
“A dispetto d’un volto ingrato”, ària de Tamerlano
“Allegro” del Concert per a violí RV 273“Sento in seno”, ària d’Il Giustino
“Largo” del Concert per a violí RV 273
“Allegro” de la Sonata per a violí RV 242, “per a Pisendel”
“Furibondo spira il vento”, ària de Partenope
“Allegro” i “Grave - Recitativo” del Concert per a violí RV 208, “Grosso Mogul”
“Stille amare”, ària de Tolomeo, re d’Egitto
“Ciaccona” del Concert per a violí RV 222
“Torna sol per un momento”, ària de Tolomeo, re d’Egitto
“Allegro” del Concert per a violí RV 208, “Grosso Mogul”
“Agitato da fiere tempeste”, ària de Riccardo PrimoDurada del concert: 70 minuts sense pausa
#clàssics #nousreferents
Comentari
Dos mestres del teatre musical
Torna al Palau de la Música Catalana una de les veus més admirades del moment, la del mediàtic contratenor Jakub Józef Orliński, el qual, al costat del conjunto Il Giardino d’Amore que dirigeix Stefan Plewniak, oferirà un programa dedicat a l’òpera italiana amb dos grans exponents del gènere, Antonio Vivaldi (1678-1741) i Georg Friedrich Händel (1685-1759), mestres del teatre musical belcantista barroc.
L’obra lírica vivaldiana ha estat reconeguda només des de les darreres dècades. Durant molts anys l’autor de les populars Quatre estacions havia estat considerat un dels màxims exponents del concert barroc, però les seves òperes no havien estat mai valorades. Aquest renaixement del corpus líric d’Il Prete Rosso rescata un Vivaldi virtuós i espectacular que el corona com un gran compositor líric, teatral i dramàtic, desconegut fins ara. De gran inventiva melòdica, al seu catàleg s’han documentat mig centenar d’òperes –encara que en la seva correspondència Vivaldi va arribar a esmentar-ne més de noranta–, algunes de les quals ara comencen a revalorar-se, com L’Olimpiade, Argippo, Orlando furioso, Il Giustino, La Silvia, Ottone in villa, La verità in cimento, Andromeda liberata, Tito Manlio, Il Farnace, Il Tigrane o Catone in Utica.
Vivaldi, en tot cas, segueix sent un dels pilars del Barroc instrumental, tal com es pot gaudir en aquesta vetllada, trufada de moviments provinents del seu inabastable, per copiosa, producció instrumental, que sobrepassa les cinc-centes obres, entre concerts i sonates. La seva influència es va estendre arreu d’Europa, tot impactant en la creació musical de genis com ara Bach, Mozart o Beethoven. El seu llegat, però, va estar oblidat durant més d’un segle, fins que els compositors romàntics van començar a desenterrar de l’oblit creadors tan importants com el propi Bach.
Fill d’un violinista i ordenat sacerdot amb 25 anys, Vivaldi ràpidament es va decantar per la creació artística en detriment de la carrera sacerdotal. La seva aportació a la música italiana és fonamental, essència mateixa de l’escola barroca veneciana; posa definitivament les bases del concerto grosso en tres moviments i consagra la forma del concert amb un o més solistes. En aquest tipus de composicions, la melodia, l’acompanyament i les harmonitzacions són epicentre d’una forma que s’ornamenta amb múltiples figures i variacions. La seva destresa en l’orquestració ofereix noves combinacions i efectes inèdits, tot creant admiració entre els creadors de l’època i posteriors.
A les seves òperes, oratoris, cantates, antífones i altra música religiosa i vocal, s’hi distingeixen, tant àries molt ornamentades que exigeixen un ampli domini de les agilitats, dels accents, de l’adequació dramàtica i del virtuosisme, com d’altres més contemplatives i delicades que demanen una impecable línia de cant, control del fiato i del fraseig, tot buscant el lluïment i el cop d’efecte. Moltes van ser concebudes amb instrument obbligato, d’extrema dificultat per als solistes, totes escrites per a castrats i grans virtuosos.
Jakub Józef Orliński interpretarà aquesta nit l’ària de l’emperador Anastasio “Sento in seno ch’in pioggia di lacrime” de l’òpera Il Giustino (1724) de Vivaldi, personatge que estrenà el castrato Giovanni Ossi.
Molt de tot això ho coneix, modela i domina amb mà mestra qui porta l’estil a la seva màxima expressió, el geni de Händel. La seva producció, tant d’òperes com de cantates, odes i oratoris el consagren com un dels reis indiscutibles del Barroc. Com els de Vivaldi, els seus personatges també són herois que es rendeixen a éssers mitològics, a déus i reis, gairebé sempre movent-se en disputes pel poder polític i per l’amor. És el que s’esdevé amb Tamerlano, protagonista de l’òpera homònima (1724), amb la qual Orliński avui arrenca les seves intervencions. En “A dispetto d’un volto ingrato”, els sentiments turmentats del personatge es reflecteixen en una música carregada de passió i fúria en què preval el sentiment de venjança, ària estrenada en el seu moment pel castrato Andrea Pacini.
La gran producció operística de Händel inclou més de quaranta-cinc títols i és, en gran part, fruit d’una etapa que comença amb el seu desembarcament a Londres el 1710, on arribaria des d’Itàlia, on havia desenvolupat fins a extrems inaudits una tècnica excepcional en el terreny orquestral i vocal. Allà havia descobert els secrets del melodrama i va treballar en diverses ciutats considerades llavors d’avantguarda en l’aspecte artístic, com Venècia i Nàpols, dues capitals pioneres del gènere operístic i de l’oratori que el compositor alemany portaria al paroxisme. Händel componia amb una facilitat sorprenent, però sense oblidar la seva capacitat per reutilitzar material prèviament escrit per a altres obres adaptant-ne els llibrets. Com Vivaldi i els seus contemporanis, entenia el gènere com una creació que podia tenir tantes versions com reposicions, bo i adaptant-se a les necessitats de cada teatre, companyia o cantant.
A diferència del que va passar amb l’obra vivaldiana, part de la de Händel ja forma part del repertori, amb títols que pugen periòdicament a l’escenari, com Alcina, Giulio Cesare, Rodelinda o Rinaldo. L’element estructural de les seves òperes és l’ària da capo, fórmula tripartida amb la reexposició ornamentada amb floritures i agilitats. Aquesta nit s’inclouen peces com “Furibondo spira il vento” d’Arsace de l’òpera Partenope (1730), el recitatiu “Stille amare” i l’ària “Torna sol per un momento” de l’òpera Tolomeo, re d’Egitto (1728) i “Agitato da fiere tempeste” de Riccardo Primo, re d’Inghilterra (1727), aquestes tres últimes creades per al castrato Senesino.
Pablo Meléndez-Haddad, periodista i crític musical
Biografies
Jakub Józef Orliński, contratenor
©Jiyang Chen
Reconegut com una de les estrelles d’òpera més estimades i celebrades de la dècada, ha esdevingut un dels artistes més destacats del món i triomfa tant damunt els escenaris en concerts com gràcies als enregistraments. Els seus concerts i recitals exhaureixen les entrades arreu d’Europa i Amèrica i atreuen nous adeptes a l’art musical. Artista en exclusiva de Warner Classics/Erato, el seu darrer llançament acompanyat del seu amic i pianista Michał Biel, Farewells, li ha valgut el prestigiós premi Opus Klassik com a cantant masculí de l’any 2023. El seu proper àlbum, Beyond, va aparèixer la tardor passada i el donarà a conèixer en una gira mundial amb Il Pomo d’Oro.
D’aquesta temporada destaca una esperada gira europea amb vint-i-cinc concerts i una gira americana prevista per a la primavera vinent. També tornarà a l’òpera, amb una nova producció de L’Olimpiade de Vivaldi al Théâtre des Champs Élysées de París. A més, continuarà oferint recitals arreu d’Europa al costat del seu company musical de tota la vida, el pianista Michał Biel.
La temporada 2022-23 va participar en la producció de Robert Carsen d’Orfeo ed Eurydice al Théâtre des Champs Élysées amb totes les entrades exhaurides, seguida d’una altra producció de la mateixa òpera a la San Francisco Opera a càrrec de Matthew Ozawa. Orliński també va participar a la gira d’Il Pomo d’Oro interpretant el paper principal de Tolomeo, re d’Egitto als principals escenaris de tot Europa, incloent-hi Madrid (Teatro Real) a més de París. Més enllà dels escenaris, el públic ha gaudit del nou documental sobre ell, titulat Music for a while, d’una hora de durada, que fou estrenat la primavera passada pel canal Arte i que ha tingut el nombre més elevat de visionats entre els documentals culturals d’aquest canal europeu.
Il Giardino d'Amore
©G.Trzpil
La formació aplega un conjunt d’amics interessats a compartir amb profunda sensibilitat, joia i expressivitat l’amor per la música. Fundada el 2012 pel violinista i director Stefan Plewniak, gràcies a Jordi Savall va conèixer el clavecinista Marco Vitale, cooperació que va resultar molt fructífera. Interpreta repertori d’òpera italiana i francesa, així com música sacra i obres mestres instrumentals italianes.
Entre el 2011 i el 2013 va actuar al Festival Bach a Viena, Festival Utrecht Oude Muziek, Festival Tartina a Piran (Eslovènia). Va fer la seva primera gira pels Estats Units i el Canadà, tot actuant a l’Early Music Celebration a Nova York. El 2014 va actuar al Mozarteum de Salzburg, i fou convidada a Oslo, a més d’una nova gira americana, on també va oferir una classe magistral a les universitat de Los Angeles i de San Diego. En el període 2013-2018 la formació també es va interessar en la música francesa, que va començar amb Cantates et petits macarons, seguida d’obres de Jean-Philippe Rameau, com Les indes galantes i Naïs, que va interpretar en gira.
El 2016 va centrar-se en projectes de música sacra i de dansa polonesa, que va divulgar en una gira pels Estats Units, motiu pel qual es va crear el cor Il Giardino d’Amore, tot col·laborant en repertori profà i sagrat, com ara en l’àlbum El cor d’Europa-Corona Regni Poloniae 1500-1750, publicat la tardor del 2017, any que va arribar la primera gira per la Xina amb música de Händel i en què va gravar amb J. J. Orliński i la mezzosoprano N. Kawalek l’àlbum Handel. Enemies in Love (2018), destacat per la crítica. Ja el 2018, la col·laboració amb Hubert Hazebroucq va facilitar els continguts de la gira “Le roi dance” pels Estats Units. Mentre que el 2019, un nou programa, “Baroque & Pop”, va ser presentat al Six Fours les Plages a l’aire lliure davant cinc mil persones, un concert previst que es repeteixi a França el 2021. Així mateix, també ha col·laborat amb el contratenor Filippo Mineccia.
El 2020, Any Beethoven, va interpretar el Concert per a piano núm. 5 al Festival d’Any Nou a Gstaad. I durant la pandèmia ha ofert diversos videoclips de participació en festivals i seminaris web per internet. Aquest 2021, el programa que es presenta avui, “Eroe”, forma part de la gira per Suïssa, França i Itàlia.
Ludmiła Piestrak - violí 1
Reynier Guerrero Alvarez - violí 2
Magdalena Chmielowiec-Kozioł - viola
Katarzyna Cichoń - violoncel
Łukasz Madej - contrabaix
Ewa Mrowca-Kościukiewicz - clavicèmbal
Etienne Galletier - tiorbaStefan Plewniak, concertino i director
Aquest inquiet director d’orquestra i violinista polonès, és el director musical de l’Òpera de Cambra de Varsòvia, director convidat de l’Orchestre de l’Opéra Royale de Versalles, fundador i director musical de l’orquestra Il Giardino d’Amore des del 2012 i de la Cappella dell’Ospedale della Pietà de Venècia des del 2016, mentre que el 2016 fundà The FeelHarmony Symphony Orchestra. Així mateix, va fundar el segell Ëvoe Records. Com director i violinista ha estat qualificat com a “mestre de la química emocional” i “huracà a l’escenari”.
La temporada 2015-16 debutà com a director i solista al Carnegie Hall i al Mozarteum. També va dirigir Les indes galantes de Rameau i una producció de ballet en gira amb peces de Txaikovski. A més, va publicar dos àlbums: Amor sacro, amor profano i Cantates et petit macarons.
La temporada 2016-17, va fer una gira per la Xina amb el seu grup Il Giardino d’Amore, a més de llançar els CD, The heart of Europe, de música polonesa, i Carnavale di Venezia, en què va col·laborar amb J. J. Orliński, M. Albano i N. Kawalek. Així mateix, va fer una gira americana i va oferir classes magistrals a Chicago, Nova York i San Diego.
La temporada 2017-18 va dirigir la producció del ballet d’òpera Naïs de J-Ph. Rameau, amb interpretació semiescenificada al Festival d’Òpera Nova a Varsòvia. A la Filharmònica d’Oslo va dirigir tres programes simfònics i d’oratoris, incloent-hi el Requiem de Mozart, música de Dvořák i Txaikovski. També va oferir un recital de violí en solitari al Festival Actus Humanus a Gdansk.
El 2018 va llançar el CD Enemies in love, sobre Händel, que va assolir la vuitena posició en vendes de música clàssica arreu del món. El proper àlbum és sobre música de Mendelssohn. El 2019 va dirigir a l’Òpera de Cambra de Varsòvia Orfeo ed Euridice de Gluck i La flauta màgica de Mozart, l’obertura del Festival Internacional Mozart a Varsòvia i va participar al Festival Mayshad a Marràqueix convidat per l’Orquesta Reial de l’Opéra de Versalles. També va dirigir Carmen a Noruega.
Va fer els estudis musicals a Cracòvia, Praga, Maastricht i al CSMD de París i ha impartit classes magistrals com a professor convidat a diverses universitat dels Estats units (Chicago, San Diego, Rochester, Los Angeles).
Textos
(1685-1759)
“A dispetto d’un volto ingrato”, ària de Tamerlano de l’òpera Tamerlano
Llibret de Nicola Francesco Haym (1679-1729)A dispetto d’un volto ingrato
più sdegnato già s’agita il cor
E nel petto ai tumulti dell’alma
può dar calma il mio solo furorTot i el rostre ingrat
es remou més indignat el meu cor.
I en el pit, l’agitació de la meva ànima
només la pot calmar la meva fúria.(1678-1741)
“Sento in seno”, ària d’Anastasio de l’òpera Il Giustino
Llibret de Niccolò Beregan (1627-1713)Sento in seno ch’in pioggia di lagrime,
si dilegua l’amante mio cor.
Ma, mio core tralascia di piangere,
ch’il tuo pianto non scema il dolor.Sento al meu pit que en una pluja de llàgrimes
el meu amor desapareix.
Però el meu cor deixa de plorar,
perquè el teu plany no alliberi el dolor.
“Furibondo spira il vento”, ària d’Arsace de l’òpera
Partenope
Llibret de Silvio Stampiglia (1664-1725)Furibondo spira il vento
e sconvolge il cielo e il suol
Tal adesso l’alma io sento
Agitata dal mio duolFuriós bufa el vent
i remou el cel i la terra.
Així és com se sent ara
la meva ànima agitada pel dolor“Stille amare”, ària de Tolomeo de l’òpera Tolomeo, re d’Egitto
Llibret de Nicola Francesco HaymStille amare, già vi sento
Tutte in seno, la morte chiamar;
già vi sento smorzare il tormento
già vi sento tornarmi a bearGotes amargues, ja us sento
totes al pit, convocant la mort;
ja us sento alleujant-me el dolor,
que em retorneu l’alegria“Torna sol per un momento”, ària de Tolomeo de l’òpera Tolomeo, re d’Egitto
Llibret de Nicola Francesco HaymTorna sol per un momento
Ombra cara, ad apparir!
Che se torni io son contento
Con un’ombra di piacer
Compensar il mio martir.Torna sols un moment,
benvolguda ombra, a aparèixer!
Que si tornes estic content,
amb una ombra de plaer,
de compensar el meu martiri“Agitato da fiere tempeste”, ària de Riccardo de l’òpera Riccardo Primo
Paolo Antonio Rolli (1687-1765)Agitato da fiere tempeste,
se il nocchiero rivede sua stella
tutto lieto e sicuro sen va.
Piu non teme procelle funeste,
se mostrato gli viene da quelle
il camino, che salvo lo fa.Si acsejat per ferotges tempestes,
el timoner veu la seva estrella guia
navega endavant, alegre i protegit.
Ja no tem les tempestes funestes
si la seva estrella li mostra el rumb
que el mantindrà segurTambé et pot interessar...
Palau Grans Veus
Javier Camarena, tenor
—Debut al PalauJavier Camarena, tenor
Ángel Rodríguez, pianoObres de G. Donizetti, V. de Crescenzo, P. Tosti, Tagliaferri-Bovio-Valente, M. Legrand, J. Guerrero, A. Domínguez i J.A. Jiménez
Dilluns, 18.01.21 – 20 h
Sala de ConcertsPreus: de 20 a 100 euros
Palau Grans Veus / Vespres Barrocs al Palau / Simfònics al Palau
Vivica Genaux & Vespres d'Arnadí
—La cort de DresdenVivica Genaux, mezzosoprano
Vespres d’Arnadí
Dani Espasa, clavecí i direccióObres de Hasse, Zelenka, Heinichen i Pisendel
Dimecres 19.05.21 — 20h
Sala de ConcertsPreus: de 18 a 56 euros
Palau Grans Veus
Philippe Jaroussky & Emöke Barath
—Storia di OrfeoEmöke Barath, soprano
Philippe Jaroussky, contratenor
Ensemble ArtaserseObres d'A. Sartorio, C. Monteverdi, B. Marini, L. Rossi, D. Castello i J. Rosenmüller
Diumenge, 27.06.21 — 20h
Sala de ConcertsPreus: de 20 a 100 euros
Dipòsit legal: B 886-2021