• Izik-Dzurko & Quartet Atenea
    —Fábregas i Schumann

    Petit Palau Cambra

    Dilluns, 8 d'abril de 2024 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient

    • Logos mediambientals

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • Logo Barcelona Capital Cultural i Científica
  • Programa

    Jaeden Izik-Dzurko, piano

    Quartet Atenea:
    Gil Sisquella, violí
    Jaume Angelès, violí
    Bernat Santacana, viola
    Iago Domínguez Eiras, violoncel


    Elisenda Fábregas (1955)
    Quintet per a piano (Obra encàrrec del Palau de la Música Catalana. Estrena absoluta)

    Allegro Energico
    Scherzo
    Ballade
    Rondo

     

    Robert Schumann (1810-1856)
    Quintet per a piano en Mi bemoll major, op. 44

    Allegro brillante
    Un modo d’una marcia. Un poco largamente
    Scherzo
    Allegro ma non troppo

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada

    #cambra #estrenes #jovestalents

  • Poema

    els meus ulls tenen forats

    si hi endinso aquestes mans
    m’estiro la flor
    de les entranyes

    el calze que té l’oracle
    al seu final


    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20240301 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Comentari

    La poc habitual combinació de quartet de corda i piano troba en el concert d’avui una manifestació encara més inusual: la possibilitat de gaudir, en una mateixa sessió, de la primera obra mestra del gènere i la que ben bé podria ser la més recent, una estrena absoluta.

    Al principi de la tardor del 1842, i amb prou feines cinc dies, Robert Schumann (1810-1856) va perfilar el seu Quintet per a piano i cordes, op. 44, una combinació instrumental inèdita fins aleshores. Tot i que al Classicisme compositors com ara Mozart o Beethoven ja havien afegit al quartet de cordes un cinquè instrument –una corda addicional o un vent–, caldria esperar al Romanticisme per veure l’aparició d’aquesta nova combinació propiciada per les millores tècniques del piano que en feien possible el diàleg amb les altres quatre veus.

    Schumann, que travessava un període fèrtil de producció cambrística, va concebre l’obra per a la seva estimada Clara, tot i que fou Mendelssohn l’encarregat de presentar-la en públic, en una audició privada, el desembre del 1842. L’estrena oficial, amb Clara al piano, va tenir lloc el 8 de gener següent. Carregat d’alè romàntic, extravertit i exuberant, desenvolupa amb audàcia i virtuosisme les possibilitats expressives del piano, fins al punt de transmetre la sensació que assistim més a un concert per a piano i orquestra que a música de cambra. Hi destaca la imponent marxa fúnebre del segon moviment, que contrasta amb la fogositat enèrgica de les altres tres parts.

    Amb aquesta obra cimera del seu catàleg, Schumann establí un precedent que compositors com Franck, Brahms o Dvořák s’encarregarien de continuar. Avui és la terrassenca Elisenda Fábregas qui enriqueix aquesta tradició amb el seu Quintet per a piano, obra encàrrec del Palau de la Música Catalana i dedicada als seus intèrprets. Amb una estructura cíclica, es divideix en quatre moviments, que es desenvolupen lligats per patrons melòdics i rítmics introduïts al principi de la partitura. L’escriptura del piano és virtuosa i molt vinculada a les habilitats expressives del pianista.

    L’“Allegro energico” inicial ens endinsa en un món sonor auster i modal. En el segon moviment, un brillant i lleuger “Scherzo”, el piano combina motius melòdics i rítmics d’una Sonata del rus Nikolai Médtner (1880-1951), que el pianista porta en repertori, amb capritxoses sonoritats espanyoles. “Ballade” ens presenta textures més denses i llargues línies melòdiques arrelades en el Romanticisme i s’entrellaça, sense pauses, amb el “Rondó” final, que desenvolupa, en un seguit de variacions no estrictes, una juganera cançó popular, El petit vailet. La música es retroba amb sons i patrons del primer moviment que acaben lligant tota l’obra amb força.

    Ana María Dávila, periodista musical

  • Biografies

    Jaeden Izik-Dzurko, piano

    Jaeden Izik-Dzurko, piano

    © Concurs Maria Canals

    Nascut el 1999 a Salmon Arm (a la Colúmbia Britànica, al Canadà), està guanyant-se ràpidament una reputació com a artista jove. Tant el públic com els directors i compositors amb qui col·labora li reconeixen la capacitat de comunicació i el caràcter reflexiu de les interpretacions.

    Va guanyar el primer premi, el premi del públic Canon i el premi al millor intèrpret de música de cambra del XX Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea el 2022. El mateix any també va guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Hilton Head i Maria Canals. També ha estat guardonat amb el gran premi del Concurs Nacional de la Federació de Festivals de Música Canadencs i va ser premiat al Concurs de Beques Gina Bachauer de Juilliard i al Concurs Internacional de Piano de Cochran.

    Es va llicenciar en música a la Juilliard School amb Yoheved Kaplinsky. Actualment estudia amb Corey Hamm a la University of British Columbia. Recitalista experimentat, ja ha organitzat i presentat nombrosos recitals en solitari a favor de projectes socials locals i d’organitzacions humanitàries internacionals. Ha col·laborat amb instrumentistes, cantants i conjunts de cambra canadencs  i internacionals, i ha actuat am la Philharmonic Orchestra de Calgary, Symphony Orchestra de Hilton Head, Symphony Orchestra d’Okanagan, Symphony de Kamloops, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Lions Gate Sinfonia i Orquesta Sinfónica de RTVE.

    Els seus enregistraments s’ha emès a nivel nacional i internacional per la CBC al Canadà, l’emissora WQXR als Estats Units i a Espanya mitjaçant TVE i RTVE.

    És un defensor apassionat de la composició canadenca i ha estat lloat per les interpretacions aprofudides que n’ha ofert. El 2017, amb motiu dels cent cinquanta anys del Canadà, va presentar amb molt d’èxit un recital d’obres escrites només per compositors canadencs. La seva interpretació del Concert romàntic per a piano d’Ernst Schneider amb la Symphony Orchestra d’Okanagan va ser enregistrada en directe el 2019  i va aparèixer publicada pel segell Canadian Soundscapes el 2022. Jaeden Izik-Dzurko està agraït al suport rebut del BC Arts Council.

    La seva temporada 2022-23 inclou presentacions en solitari a Essen, Jerez, Munic, París, Tenerife, al Wigmore Hall de Londres, Sala Weill del Carnegie Hall de Nova York, Auditorio Nacional de Madrid i ara al Palau de la Música Catalana.

    La temporada vinent debutarà com a solista amb les orquestres simfòniques de Bilbao, Tenerife i amb la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i també actuarà amb la de Hilton Head i d’Okanagan al Canadà.

    www.jaedenizikdzurko.com

  • Quartet Atenea

    Quartet Atenea

    Gil Sisquella i Oncins, violí
    Jaume Angelès Fité, violí
    Bernat Santacana i Hervada, viola
    Iago Domínguez Eiras, violoncel

    El Quartet Atenea va sorgir el 2019 de la voluntat de quatre músics apassionats per descobrir i aprofundir l’immens repertori de quartet de corda. Un viatge des del contrapunt del segle XVII fins a les composicions contemporànies més rupturistes i irreverents.

    Des de la seva fundació, l’Atenea ha rebut diversos premis nacionals i internacionals, com el primer premi al Prix Credit Suisse Jeunes Solistes 2023, El Primer Palau 2022 o el primer premi a l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition l’any 2021.

    Tot i la seva joventut, la formació ha estat convidada a diversos festivals i sales de concerts de renom internacional, com el Lucerne Festival, Kammermusik de Basilea, Wigmore Hall, Segona Biennal de Quartet de Corda de Barcelona, Schubertíada a Vilabertran, Palau de la Música Catalana, Swiss Chamber Music Festival, Musikdorf d’Ernen, Kulturfest Resonanzen Sils, Musica Andeer Festival, Philharmonie de París, Wissembourg International Music Festival, Festival d’Ais de Provença i Fundació Juan March, entre d’altres.

    Algunes de les seves aparicions públiques inclouen les estrenes mundials i locals d’obres de Raquel García-Tomás, Antoni Ros Marbà, Elisenda Fábregas i Mauro Hertig.

    Actualment la formació està realitzant la seva formació acadèmica a la Hochschule für Musik a Basilea, sota la tutela de Rainer Schmidt (Hagen Quartet), Silvia Simionescu (Gringolts Quartet), Claudio Martínez Mehner, Anton Kernjak i Anna Gebert. Paral·lelament, els seus membres s’han format també a l’Instituto Internacional de Cámara de Madrid, amb el professor Günter Pichler (Alban Berg Quartet), i anteriorment amb el Quartet Casals a l’ESMUC.

    D’ençà de l’any 2023 són artistes del Young Classical Artists Trust (YCAT).

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dilluns, 15.04.24 - 20 h
    Sala de Concerts

    Integral de Sonates per a Piano de Schubert (IV)

    Paul Lewis, piano

    F. Schubert: Sonata per a piano núm. 19, en Do menor, op. 958
    F. Schubert: Sonata per a piano núm. 20, en La major, op. 959
    F. Schubert: Sonata per a piano núm. 21, en Si bemoll major, op. 960

    Preu: de 25 a 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex