Hansjörg Albrecht
—Bach i Bruckner
Orgue al Palau
Diumenge, 30 de març de 2025 – 17.30 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Hansjörg Albrecht, orgue
I part
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Xacona de la Partita núm. 2, en Re menor, BWV 1004
Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582
II part
Anton Bruckner (1824-1896)
Simfonia núm. 6, en La major, WAB 106 (transcripció de Hansjörg Albrecht)
I. Majestoso
II. Adagio. Sehr feierlich
III. Scherzo. Nicht schnell – Langsam
IV. Finale. Bewegt, doch nicht zu schnellDurada del concert:
Primera part, 30 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 60 minuts.
La durada del concert és aproximada.#orgue
Poema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
Un orgue, tres perspectives
El programa d’aquest concert mostra la fascinant capacitat adaptativa de l’orgue, un instrument camaleònic capaç d’acollir obres originals i transcripcions procedents d’àmbits molt diversos. Hi escoltarem tres perspectives diferents del que l’orgue pot arribar a fer: una obra escrita específicament per a aquest instrument i dues transcripcions que en mostren la versatilitat sonora. Així, descobrirem com una obra original per a violí sol es pot engrandir de manera monumental, i com una simfonia orquestral es pot condensar sense perdre’n l’essència.
La primera obra, la “Xacona” de la Partita núm. 2, en Re menor, BWV 1004 de J. S. Bach, escrita originàriament per a violí sol, està basada en un baix obstinat que genera una sèrie de variacions polifòniques implícites. L’arranjament d’Arno Landmann per a orgue aprofita la diversitat de registres per explicitar aquesta polifonia latent, tot multiplicant-ne la riquesa tímbrica.
En segon lloc escoltarem la Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582, també de Bach, però en aquest cas concebuda directament per a l’orgue. L’obra s’articula entorn d’un baix de vuit compassos repetit contínuament, sobre el qual Bach desenvolupa fins a vint variacions seguides d’una fuga. L’ús del pedal, juntament amb l’exploració exhaustiva dels recursos tècnics de l’orgue, atorga a la peça una estructura sòlida, arquitectònica i monumental.
Finalment, la transcripció per a orgue de Hansjörg de la Simfonia núm. 6, en La major d’Anton Bruckner ens porta en direcció oposada: des d’una gran plantilla orquestral fins a la consola de l’orgue. Tot i aquest procés de reducció instrumental, l’orgue manté intacte el caràcter expansiu, dens i monumental de Bruckner, que també havia estat organista. No és casual que les simfonies del compositor austríac sovint siguin descrites com autèntiques “catedrals sonores”, i l’orgue, instrument emblemàtic dels temples religiosos, és el vehicle idoni per evocar-les.
Tres visions musicals ben diferents conflueixen en aquest concert, unides per l’orgue: instrument de Bach i de Bruckner, espai de trobada entre intimitat i monumentalitat, capaç de transformar la música en arquitectures invisibles però perdurables.
María José Anglès Palacio, musicòloga
Biografia
Biografia
Hansjörg Albrecht, orgue
És un dels pocs artistes que compagina habitualment els rols de director d’orquestra i d’organista de concert a escala internacional. Com a director, és conegut com un apassionat especialista en Bach i en l’opulenta música del segle XVIII, però alhora aquest músic tot terreny segueix el seu propi camí entre l’arxiu i la nova creació i ha anat formant un extens repertori que abasta des de Bruckner, Wagner, Mahler i Strauss fins a Olivier Messiaen, amb nombroses estrenes mundials i amb una afinitat per compositors oblidats, com els fills de Bach, Hans Rott, Walter Braunfels i Mieczysław Weinberg.
Amb les seves transcripcions per a orgue, s’ha consolidat com un especialista entre els virtuosos de l’instrument. Va succeir el llegendari Karl Richter com a director del Münchener Bach-Chor i de la Münchener Bach-Orchester del 2005 al 2023, agrupació a la qual va retornar la fama internacional gràcies a una extensa programació de concerts. A més, entre el 2021 i el 2023 va ser director principal convidat del Teatro Petruzzelli de Bari.
Des de la temporada 2023-24 és el director artístic de la Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Akademie d’Hamburg, així com del cor del mateix nom i del Festival Internacional Bach d’Hamburg, que s’hi celebra anualment. Un dels seus objectius és consolidar Hamburg com a ciutat de referència internacional en la música de Bach i desenvolupar una nova plataforma dedicada a la música Sturm und Drang de Carl Philipp Emanuel Bach i els seus germans. A més, manté una llarga col·laboració amb l’Opera San Carlo de Nàpols, Orquestra de Cambra Russa de Moscou, Staatskapelle de Weimar i les orquestres simfòniques d’Hamburg i Múnic.
La seva activitat concertística l’ha portat a centres musicals de Londres, París, Amsterdam, Viena, Berlín, Praga, Roma, Moscou, Tòquio, Pequín i Nova York, on treballa habitualment amb artistes i orquestres de renom internacional. Actualment col·labora amb els músics Jan Vogler, Christian Gerhaher, Michael Volle, Sergei Nakariakov, Reinhold Friedrich, Lucas i Arthur Jussen, Mikhaïl Pletnev i Andrea Lucchesini, i amb les orquestres Bremen Kammerphilharmonie, Staatskapelle de Halle, Symphoniker de Nuremberg, orquestres filharmòniques de Hangzhou i Suzhou, Orchestra Sinfonica Siciliana de Palerm, Orquestra della Fondazione Arena de Verona i Dresdner Kapellsolisten. També col·labora amb formacions d’instruments d’època, com l’Akademie für Alte Musik de Berlín, Concerto Köln, NDR Barock, Festspielorchester de Dresden i del Händel-Festspiele de Halle, així com la Lautten Compagney de Berlín.
Albrecht ha dirigit prestigioses produccions d’òperes de Mozart al Teatro San Carlo de Nàpols o a la nova Òpera de Dubai, així com projectes de ballet amb les companyies de dansa de Marguerite Donlon i Boris Eifman.
A més d’oferir la primera interpretació de la reconstrucció de la perduda Passió segons sant Lluc de J. S. Bach, a Hamburg el 2024, l’agenda d’Albrecht va incloure nombroses invitacions de concerts a Alemanya, Suïssa, Àustria, Itàlia, Luxemburg, França, Croàcia, Escandinàvia i la Xina, tant com a director com també en el vessant de solista. Igualment, una gira europea amb la China National Center for the Performing Arts Orchestra, sota la direcció de Myung-whun Chung. El 2026 dirigirà l’òpera Amadis des Gaules de Johann Christian Bach al Festival Internacional Bach d’Hamburg.
Hansjörg Albrecht és membre de la Junta Directiva de la Neue Bach-Gesellschaft de Leipzig. I director artístic de l’International Online Organ Festival (IOOF), celebrat per primera vegada a escala mundial el 2022 sota el patrocini de la UNESCO, i del 99è Festival Bach de la Neue Bach-Gesellschaft, que tindrà lloc a Múnic aquest any 2025.
Hansjörg Albrecht ha publicat més d’una quarantena de CDs com a director i organista amb el segell Oehms Classics i ha estat nominat a un Premi Grammy, entre altres reconeixements. El 2024 va completar la primera producció mundial integral de totes les Simfonies de Bruckner transcrites per a orgue, un projecte que porta enregistrant des del 2020 per a Oehms Classics en indrets europeus com ara Sankt Florian, Linz, Viena, Múnic, Leipzig, Lucerna, Zúric, Londres i París. Com a resultat d’aquesta fita, la revista de música clàssica «Crescendo» el va nomenar un dels principals intèrprets de Bruckner en la seva edició anual del 2024.
També et pot interessar...
La Casa dels Cants
Dijous, 22.05.25 – 20 h
Sala de ConcertsEscolania de Montserrat, Orquestra del Miracle & Juan de la Rubia
Irene Mas, soprano
Ferran Mitjans, tenor
Ferran Albrich, baríton
Escolania de Montserrat
Capella de Música de Montserrat
Orquestra del Miracle
Juan de la Rubia, orgue i directorG.F. Händel: O praise the Lord with one consent, HWV 254
A. Vivaldi: Concert per a violí, orgue i orquestra, en Re menor, RV 541
J. S. Bach: Christ lag in Todesbanden, BWV 4Preus: 25 i 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Hansjörg Albrecht
—Bach i Bruckner
Orgue al Palau
Diumenge, 30 de març de 2025 – 17.30 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Hansjörg Albrecht, orgue
I part
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Xacona de la Partita núm. 2, en Re menor, BWV 1004
Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582
II part
Anton Bruckner (1824-1896)
Simfonia núm. 6, en La major, WAB 106 (transcripció de Hansjörg Albrecht)
I. Majestoso
II. Adagio. Sehr feierlich
III. Scherzo. Nicht schnell – Langsam
IV. Finale. Bewegt, doch nicht zu schnellDurada del concert:
Primera part, 30 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 60 minuts.
La durada del concert és aproximada.#orgue
Poema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
Un orgue, tres perspectives
El programa d’aquest concert mostra la fascinant capacitat adaptativa de l’orgue, un instrument camaleònic capaç d’acollir obres originals i transcripcions procedents d’àmbits molt diversos. Hi escoltarem tres perspectives diferents del que l’orgue pot arribar a fer: una obra escrita específicament per a aquest instrument i dues transcripcions que en mostren la versatilitat sonora. Així, descobrirem com una obra original per a violí sol es pot engrandir de manera monumental, i com una simfonia orquestral es pot condensar sense perdre’n l’essència.
La primera obra, la “Xacona” de la Partita núm. 2, en Re menor, BWV 1004 de J. S. Bach, escrita originàriament per a violí sol, està basada en un baix obstinat que genera una sèrie de variacions polifòniques implícites. L’arranjament d’Arno Landmann per a orgue aprofita la diversitat de registres per explicitar aquesta polifonia latent, tot multiplicant-ne la riquesa tímbrica.
En segon lloc escoltarem la Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582, també de Bach, però en aquest cas concebuda directament per a l’orgue. L’obra s’articula entorn d’un baix de vuit compassos repetit contínuament, sobre el qual Bach desenvolupa fins a vint variacions seguides d’una fuga. L’ús del pedal, juntament amb l’exploració exhaustiva dels recursos tècnics de l’orgue, atorga a la peça una estructura sòlida, arquitectònica i monumental.
Finalment, la transcripció per a orgue de Hansjörg de la Simfonia núm. 6, en La major d’Anton Bruckner ens porta en direcció oposada: des d’una gran plantilla orquestral fins a la consola de l’orgue. Tot i aquest procés de reducció instrumental, l’orgue manté intacte el caràcter expansiu, dens i monumental de Bruckner, que també havia estat organista. No és casual que les simfonies del compositor austríac sovint siguin descrites com autèntiques “catedrals sonores”, i l’orgue, instrument emblemàtic dels temples religiosos, és el vehicle idoni per evocar-les.
Tres visions musicals ben diferents conflueixen en aquest concert, unides per l’orgue: instrument de Bach i de Bruckner, espai de trobada entre intimitat i monumentalitat, capaç de transformar la música en arquitectures invisibles però perdurables.
María José Anglès Palacio, musicòloga
Biografia
Hansjörg Albrecht, orgue
És un dels pocs artistes que compagina habitualment els rols de director d’orquestra i d’organista de concert a escala internacional. Com a director, és conegut com un apassionat especialista en Bach i en l’opulenta música del segle XVIII, però alhora aquest músic tot terreny segueix el seu propi camí entre l’arxiu i la nova creació i ha anat formant un extens repertori que abasta des de Bruckner, Wagner, Mahler i Strauss fins a Olivier Messiaen, amb nombroses estrenes mundials i amb una afinitat per compositors oblidats, com els fills de Bach, Hans Rott, Walter Braunfels i Mieczysław Weinberg.
Amb les seves transcripcions per a orgue, s’ha consolidat com un especialista entre els virtuosos de l’instrument. Va succeir el llegendari Karl Richter com a director del Münchener Bach-Chor i de la Münchener Bach-Orchester del 2005 al 2023, agrupació a la qual va retornar la fama internacional gràcies a una extensa programació de concerts. A més, entre el 2021 i el 2023 va ser director principal convidat del Teatro Petruzzelli de Bari.
Des de la temporada 2023-24 és el director artístic de la Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Akademie d’Hamburg, així com del cor del mateix nom i del Festival Internacional Bach d’Hamburg, que s’hi celebra anualment. Un dels seus objectius és consolidar Hamburg com a ciutat de referència internacional en la música de Bach i desenvolupar una nova plataforma dedicada a la música Sturm und Drang de Carl Philipp Emanuel Bach i els seus germans. A més, manté una llarga col·laboració amb l’Opera San Carlo de Nàpols, Orquestra de Cambra Russa de Moscou, Staatskapelle de Weimar i les orquestres simfòniques d’Hamburg i Múnic.
La seva activitat concertística l’ha portat a centres musicals de Londres, París, Amsterdam, Viena, Berlín, Praga, Roma, Moscou, Tòquio, Pequín i Nova York, on treballa habitualment amb artistes i orquestres de renom internacional. Actualment col·labora amb els músics Jan Vogler, Christian Gerhaher, Michael Volle, Sergei Nakariakov, Reinhold Friedrich, Lucas i Arthur Jussen, Mikhaïl Pletnev i Andrea Lucchesini, i amb les orquestres Bremen Kammerphilharmonie, Staatskapelle de Halle, Symphoniker de Nuremberg, orquestres filharmòniques de Hangzhou i Suzhou, Orchestra Sinfonica Siciliana de Palerm, Orquestra della Fondazione Arena de Verona i Dresdner Kapellsolisten. També col·labora amb formacions d’instruments d’època, com l’Akademie für Alte Musik de Berlín, Concerto Köln, NDR Barock, Festspielorchester de Dresden i del Händel-Festspiele de Halle, així com la Lautten Compagney de Berlín.
Albrecht ha dirigit prestigioses produccions d’òperes de Mozart al Teatro San Carlo de Nàpols o a la nova Òpera de Dubai, així com projectes de ballet amb les companyies de dansa de Marguerite Donlon i Boris Eifman.
A més d’oferir la primera interpretació de la reconstrucció de la perduda Passió segons sant Lluc de J. S. Bach, a Hamburg el 2024, l’agenda d’Albrecht va incloure nombroses invitacions de concerts a Alemanya, Suïssa, Àustria, Itàlia, Luxemburg, França, Croàcia, Escandinàvia i la Xina, tant com a director com també en el vessant de solista. Igualment, una gira europea amb la China National Center for the Performing Arts Orchestra, sota la direcció de Myung-whun Chung. El 2026 dirigirà l’òpera Amadis des Gaules de Johann Christian Bach al Festival Internacional Bach d’Hamburg.
Hansjörg Albrecht és membre de la Junta Directiva de la Neue Bach-Gesellschaft de Leipzig. I director artístic de l’International Online Organ Festival (IOOF), celebrat per primera vegada a escala mundial el 2022 sota el patrocini de la UNESCO, i del 99è Festival Bach de la Neue Bach-Gesellschaft, que tindrà lloc a Múnic aquest any 2025.
Hansjörg Albrecht ha publicat més d’una quarantena de CDs com a director i organista amb el segell Oehms Classics i ha estat nominat a un Premi Grammy, entre altres reconeixements. El 2024 va completar la primera producció mundial integral de totes les Simfonies de Bruckner transcrites per a orgue, un projecte que porta enregistrant des del 2020 per a Oehms Classics en indrets europeus com ara Sankt Florian, Linz, Viena, Múnic, Leipzig, Lucerna, Zúric, Londres i París. Com a resultat d’aquesta fita, la revista de música clàssica «Crescendo» el va nomenar un dels principals intèrprets de Bruckner en la seva edició anual del 2024.
També et pot interessar...
La Casa dels Cants
Dijous, 22.05.25 – 20 h
Sala de ConcertsEscolania de Montserrat, Orquestra del Miracle & Juan de la Rubia
Irene Mas, soprano
Ferran Mitjans, tenor
Ferran Albrich, baríton
Escolania de Montserrat
Capella de Música de Montserrat
Orquestra del Miracle
Juan de la Rubia, orgue i directorG.F. Händel: O praise the Lord with one consent, HWV 254
A. Vivaldi: Concert per a violí, orgue i orquestra, en Re menor, RV 541
J. S. Bach: Christ lag in Todesbanden, BWV 4Preus: 25 i 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –