• GIO Symphonia & Kebyart Ensemble
    —Philip Glass i John Adams

    Palau Fronteres

    Dilluns, 21 de març de 2022 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Kebyart Ensemble:
    Pere Méndez, saxo soprano
    Víctor Serra, saxo alt
    Robert Seara, saxo tenor
    Daniel Miguel, saxo baríton
    GIO Symphonia
    Francesc Prat, director


    Philip Glass (1937)
    Music in similar motion

    John Adams (1947)
    Shaker loops

    Shaking and trembling
    Hymning slews
    Loops and verses
    A final shaking

    John Cage (1912-1992)
    4’33’’

    Philip Glass
    Saxophone quartet concerto

    Primer moviment
    Segon moviment
    Tercer moviment
    Quart moviment

    Durada aproximada del concert: 75 minuts sense pausa

    #jovestalents #novacreació #popular

  • Poema

    Efectes

    No és a la nit sinó al capvespre,
    a l’hora blava, quan deu mil ocells
    a la renglera d’un cable elèctric
    es posen d’acord i aguanten l’alè,
    apreten les ales i se’ls dispara
    el batec, la sang de les potes els bull
    i calculen quants nusos té el vent,
    com si fos el primer cop, com si fos
    el darrer, i es repeteixen per dins
    som
    a punt
    a punt
    a punt
    de travessar el cel i creuar el continent.

    La força de l’impuls
    reverbera el fil elèctric,
    fa baixar
    per uns segons
    la intensitat
    de les bombetes.

    Ningú
    Entén el per què.

    Anna Gual
    L’ésser solar (2013)

  • Comentari

    L’obra de Philip Glass, compositor estendard del corrent minimalista, emmarca el repertori del concert d’aquest vespre. Music in similar motion (1969) és una bona mostra de l’estil compositiu de Glass. En una obra en la qual les diferents veus superposen un sol patró ritmicomelòdic, l’interès per a l’oient recau en la transformació progressiva d’un material que, tot i ser sempre igual, mai pot ser percebut de la mateixa manera. En el Concert per a quartet de saxòfons (1995), per la seva banda, Glass revesteix aquests patrons repetitius d’un intens sentit líric. “És una obra molt estimulant tant pels contrastos que ofereix a l’oient com pel registre en el qual situa els músics. Al quartet ens demana un color que contrasti amb el de l’orquestra i que alhora pugui dialogar-hi”, explica Pere Méndez del Kebyart Ensemble. És precisament el quartet l’encarregat de presentar els motius melòdics del Concert, que, de manera canònica, traça un recorregut d’intensificació als dos primers moviments, reposa en el contemplatiu tercer moviment i ens fa avançar en un estat de tensió permanent en el quart. 

    La llavor de Shaker loops (1978) de John Adams es troba en Wavemaker, el quartet de corda minimalista que, en paraules del mateix compositor, “es va estavellar i cremar en la seva primera interpretació”. Amb les peces d’aquesta obra fallida, Adams va reelaborar una obra per a septet de corda. Shaker loops conserva del seu model les onades creades a partir de seqüències de cèl·lules melòdiques oscil·lants, alhora que proposa una estructura més sòlida i una major varietat emocional. La versió per a orquestra de corda data del 1983 i afegeix densitat i força a una obra que conté una energia aclaparadora.

    4’33’’ (1952), l’obra silenciosa de John Cage, demana als músics no emetre cap so durant els seus tres moviments, que en conjunt duren 4 minuts i 33 segons. Cage va arribar a aquesta conclusió després d’un llarg procés de reflexió sobre el so, que el va portar a l’element essencial: el silenci. Tot i que les explicacions del significat de l’obra s’han centrat habitualment en l’objecte sonor (l’obra és tot allò que sentim durant el silenci de la interpretació) i en aspectes conceptuals (les implicacions socials i polítiques que el silenci o la seva absència tenen en la nostra societat), des d’un punt de vista compositiu Cage intentava expressar en música allò que el silenci significava per a ell: l’element essencial en el qual el so pot ser i esdevenir estructura.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • 20220315 Anunci General DESKTOP
  • Biografies

    Kebyart, quartet de saxòfons

    Kebyart

    Pere Méndez Marsal, saxo soprano
    Víctor Serra Noguera, saxo alt
    Robert Seara Mora, saxo tenor
    Daniel Miguel Guerrero, saxo baríton

    Els quatre talentosos músics del quartet de saxòfons Kebyart no comparteixen només la passió per la música de cambra, sinó també el desig d’aportar una alenada d’aire fresc a la música clàssica. Quatre esperits musicals lliures que es van trobar a Barcelona amb l’objectiu d’escriure pàgines sonores completament noves i que cadascuna de les actuacions sigui una experiencia singular. El seu nom ho diu tot: el terme balinès kebyar significa una cosa així com “esclatar de sobte” o “obrir-se de cop”, una meravellosa metàfora de la manera de fer música tan enèrgica i virtuosa dels quatre catalans. 

    El caràcter distintiu del Kebyart rau en el seu enfocament creatiu i obert del repertori, que té diverses facetes: les creacions originals, així com els arranjaments de diversos estils, s’amplien constantment amb noves obres d’encàrrec, com 7 Capricci de Jörg Widmann (estrena mundial 2021 a la Philharmonie de Luxemburg), el quartet Harmonia de David Philip Hefti (estrena mundial 2023 a la Tonhalle de Zúric) o nous Quartets de Guillem Palomar i José Luis Turina la temporada 2023-24. També enriqueixen el so del quartet de saxòfons a través de les seves col·laboracions amb artistes destacats, com Nicolas Altstaedt, Xavier Sabata, Dénes Várjon o el Cor Cererols. Com a solistes, són convidats amb orquestres, com és el cas de l’Orquesta de Radio Televisión Española (ORTVE), Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), GIO Symphonia, Banda Municipal de Barcelona i la Junge Deutsche Philharmonie. 

    Els joves músics del Kebyart són actualment una de les agrupacions més reconegudes del panorama, i no només al nostre país, ja que ara també es fan sentir arreu d’Europa. Com a part de l’ECHO Rising Stars (European Concert Hall Organisation), el Kebyart va actuar per primera vegada la temporada 2021-22 al Concertgebouw d’Amsterdam, Elbphilharmonie d’Hamburg, Musikverein de Viena, Philharmonie de París, Festspielhaus de Baden i a altres sales europees. La temporada 2022-23 va debutar al Wigmore Hall de Londres, Tonhalle de Zúric, Stadtcasino de Basilea, Mozarteum de Salzburg i Heidelberger Frühling. La temporada 2023-24 va rebre invitacions de la Philharmonie d’Essen, Alte Oper de Frankfurt, Musikfestspiele de Dresden i Musica Insieme de Bolonya.  

    Des dels inicis el 2014, els membres del Kebyart han buscat l’excel·lència a través d’un interès incessant per les arrels musicals, amb l’ESMUC (Barcelona) i la Musik-Akademie (Basilea) com a epicentres acadèmics. El compromís amb el missatge de la música els ha portat a rebre contínuament classes d’alguns dels músics i les formacions cambrístiques més reconegudes, com el Quartet Casals, Rainer Schmidt (Quartet Hagen), Hatto Beyerle (Alban Berg Quartett), Quartet Quiroga, el fagotista Sergio Azzolini, els pianistes Claudio Martínez-Mehner, Anton Kernjak i Kennedy Moretti, així com el saxofonista Nacho Gascón. 

    Per les seves interpretacions, han rebut diversos premis importants de música de cambra. Entre els quals, l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition (Suïssa), el Concurs Internacional Franz Cibulka (Àustria) i dos dels premis més importants del país: El Primer Palau, organitzat pel Palau de la Música Catalana, i el prestigiós Premi BBVA de Música de Cambra. També han format part de l’European Chamber Music Academy (ECMA).  

    L’abril del 2022 el quartet va publicar el seu segon àlbum d’estudi per a Outhere-Linn Records: Lectures différentes, amb el primer enregistrament del Quartet homònim de Péter Eötvös i els seus propis arranjaments de Pulcinella de Stravinsky i un Quartet de Haydn. La tardor del 2023 un nou àlbum, Traum der Jugend, també va ser publicat per Outhere-Linn Records amb obres de Fanny i Felix Mendelssohn, Bach i l’enregistrament en primícia mundial de 7 Capricci de Jörg Widmann, dedicada al conjunt.  

    El Kebyart és un garant de la interpretació moderna en el millor sentit i d’experiències acústiques sorprenents, i amb les moderacions trenquen les fronteres entre públic i intèrprets, tot contribuint a una millor comprensió de la música. Com a ambaixadors comercials, Kebyart toca saxòfons de Selmer Paris i accessoris de Vandoren. 

  • GIO Symphonia

    GIO Symphonia

    © Xenia Gasull

    La GIO Symphonia és un projecte orquestral versàtil que porta més enllà les experiències musicals convencionals apostant per viure experiències úniques i noves fórmules de presentar i programar els concerts.

    Al llarg d’aquests anys ha col·laborat amb artistes de prestigi nacionals i internacionals, grans noms de la clàssica, com Nemanja Radulović, Daniel Müller-Schott, Valentina Lisitsa, Albert Guinovart, Xavier Sabata, Josep Carreras o Ainhoa Arteta. I amb projectes innovadors al costat d’artistes com ara Monica Bellucci, Ute Lemper, Andrea Bocelli, La Fura dels Baus, Sílvia Pérez Cruz o Buika.

    La GIO participa regularment als principals festivals del país, com el Festival de Peralada, Festival de Cap Roig, Festival de la Porta Ferrada, Festival Jardins de Pedralbes, Grec, Festival Cruïlla, Portalblau i Festival de la Cerdanya. I ha trepitjat teatres i auditoris tan destacats com L’Auditori de Barcelona, Palau de la Música Catalana, Gran Teatre del Liceu, Auditori de Girona o Teatro Real de Madrid.

    També ha format part de grans produccions i col·laboracions, com Maestro, espectacle de música electrònica del Grup Flaix; El pop d’una nit d’estiu i l’acte institucional de la Diada del 2019 a la plaça de Sant Jaume. I d’enregistraments de música per a projectes audiovisuals, entre els quals destaquen les bandes sonores de reconeguts compositors, com Marc Timón, Arnau Batallé i Ivan Torrent. I també per a l’empresa Really Slow Motion de Los Angeles o per a “la Caixa” en campanyes de promoció al nostre territori.

    A més de l’activitat concertística, la GIO Symphonia compta amb un projecte pedagògic i social que col·labora amb campanyes solidàries i vetlla per fer arribar un projecte sòlid i de futur dins el panorama musical català, gràcies a un equip de professionals al darrere que té com a objectiu situar la formació com una de les orquestres de prestigi del nostre país.

  • Francesc Prat, director

    Francesc Prat

    © IGOR STUDIO

    Director d’orquestra i compositor format a l’Escolania de Montserrat i al Conservatori de Barcelona i diplomat per la Musik-Akademie der Stadt de Basilea (composició) i la Zürcher Hochschule der Künste (direcció d’orquestra), treballa habitualment amb la Sinfonieorchester de Basilea, RTV Symphony Orchestra d’Eslovènia, el conjunt BCN216, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra i amb el conjunt Ensemble Ö! für Neue Musik, de la qual és el principal director associat. Actualment és director artístic de l’Orquestra de Cambra Illa de Menorca i de la GIO Symphonia.

    També ha treballat, entre d’altres, amb l’Essener Philharmoniker, Collegium Vocale Gent, Nederlands Kammerorkest, Real Filharmonía de Galícia i Orquesta Sinfónica de Madrid; així mateix, ha participat en festivals o esdeveniments culturals tan diversos com el Festival de Lucerna, Berlinale, la fira d’art contemporani ARTBasel, Tuns Contemporans o Sónar de Barcelona. La temporada 2020-21 va debutar al Theater de Basilea dirigint La flauta màgica.

    Ha estat assistent de la direcció musical del mestre Ivor Bolton al Teatro Real de Madrid (2014-2019) i del mestre Josep Pons al Gran Teatre del Liceu (2013-2016).

    Com a compositor, les seves obres han estat estrenades a Suïssa, Alemanya, Itàlia i Polònia. Destaca l’estrena de la seva primera òpera a Basilea l’any 2012. Darrerament ha estrenat al Gran Teatre del Liceu de Barcelona el monodrama Cállate.

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimecres, 22.06.22 – 20 h
    Sala de Concerts

    Infra & The blue notebooks

    Max Richter, piano

    Infra
    The blue notebooks

    Preus: de 20 a 50 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex