• Frames Percussion & Synergy Vocals

    Drumming de Steve Reich

    Palau Fronteres

    Dijous, 16 de gener de 2025 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Amb el suport de:

    • Logo Fundacio Puig

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Synergy Vocals, veus
    Tara Bungard
    Micaela Haslam

    Frames Percussion, percussió
    Núria Carbó
    Ferran Carceller
    Javier Delgado
    Ivan Herranz
    Daniel Munarriz
    Rubén Orio
    Feliu Ribera
    Teresa Valdés
    Miquel Vich
    Raquel Díaz




    Steve Reich (1936) 

    Clapping music

    Drumming

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #contemporània #nousformats #gradajove

  • Poema

    Banyera per a una heroïna

    Els ulls són el dol de la visió
    que no copsem
    més que en les parcel·les
    ensofrades del destí.
    La nit respira,
    èbria de fulgors,
    i dicta el cant d’Orió.

    Era el llac dels somnis
    i tanmateix s’alçava veritable
    el cor que cada arbre retenia,
    talment el dolor i la promesa,
    la fosca i la paraula,
    les noces i el condol.

    Entrar al llac, banyar-nos-hi
    com qui retorna
    al calze de l’inici.
    Esdevenir promesa i perfer-la
    era la fita, trenada en foc.
    I quan, llavors?

    L’heroisme no era una oració,
    sinó el fet de rebutjar
    la por per sempre.

    Com qui no vol la cosa
    i ho vol tot,
    nosaltres,
    els qui no érem res.

    O sí:
    alhora el prec,
    la fam.

    O no, el mirall:
    pletòric univers de deseixir-nos.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Centaures i rossinyols
    La Pobla de Farnals: Edicions del Buc, 2023

  • Comentari

    Steve Reich va compondre Drumming en el període d’un any entre la tardor del 1970 i la tardor del 1971, després d’haver passat l’estiu a Ghana estudiant la tradició musical local. L’endinsament en l’univers rítmic ghanès va confirmar les descobertes que Reich havia fet durant la dècada anterior, les quals l’havien dut a l’experimentació amb un procés compositiu que anomenà phasing, i el va esperonar a crear una obra per a percussió basada en aquesta tècnica compositiva.

    Drumming és una obra per a dotze músics que ens permet penetrar en l’interior de la seva estructura i observar-la des de diferents perspectives. Dos percussionistes construeixen un patró rítmic toc a toc. Una vegada aquest patró queda establert, comença un procés de desenfocament progressiu –el phasing– del qual emergeixen altres patrons rítmics i que acaba generant un teixit sonor dens, com si fóssim davant d’un quadre puntillista. L’addició de la veu humana, del piccolo i del xiulet en diferents seccions de la peça ens proposa un punt d’escolta intermedi, en el qual la improvisació d’aquests instruments enfoca i destaca algunes de les combinacions rítmiques possibles. Drumming és una obra molt vivencial, tal com ens explica Miquel Vich Vila, director artístic de Frames Percussion: “La gràcia de Drumming és experimentar-la, sentir com et relaciones amb qui la toques, conèixer-la d’una manera profunda. És una peça que permet moltes interpretacions en funció de la persona amb qui l’estiguis tocant. A nivell humà és molt bonic”.

    Un any després de la composició de Drumming, Steve Reich va concebre Clapping music, una obra original per a dos intèrprets i que avui escoltarem tocada per dotze músics. Clapping music es desenvolupa a través del so de les mans nues. Compositivament, suposa una variació de la tècnica del phasing, segons la qual el desfasament entre les diferents veus que interpreten un mateix patró es produeix quan una es desvia una pulsació respecte de les altres. Els canvis abruptes de posició dels intèrprets generen la modificació del patró rítmic resultant, que assoleix unes cotes extremes de complexitat. A diferència del que passa a Drumming, però, el so mai no ocupa tot l’espai acústic, ja que es troba encapsulat dins de la graella que marca la pulsació. La peça acaba quan els intèrprets es retroben en l’uníson i torna a emergir el patró rítmic fonamental.

     

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • anunci programes de ma - visites guiades - mirades herois DESKTOP
  • Biografies

    Frames Percussion

    Frames Percussion

    Grup dedicat al repertori de nova creació, representa el talent i el compromís amb la música del seu temps. Format per una nova generació de percussionistes del nostre país, va néixer amb la intenció de presentar les propostes més singulars i innovadores, que inclouen les obres més exigents del repertori actual, amb una màxima preparació i respecte envers els nous llenguatges compositius.

    Vinculat als seus inicis a Joventuts Musicals de Catalunya i a l’ESMUC, el grup manté una estreta relació amb l’Auditori de Barcelona. A més, ha impulsat la creació del Cicle Difraccions (antic OUT·SIDE), ha participat en el Festival Mixtur, Fundación Juan March, FiraTàrrega, Sismògraf d’Olot, MUTEK Barcelona, VANG de Madrid, Festival Riverrun de l’Albi (França), festival Grec i CNDM, entre d’altres.

    En el camp de les arts escèniques, Frames Percussion és responsable del disseny i la interpretació de la música de l’espectacle 5.100 (m/s) de Joan Català i de Desert d’Albert Quesada. A més, també ha creat l’espectacle pedagògic Out of the [CAGE], un encàrrec del Servei Educatiu de L’Auditori.


    El seu repertori inclou obres icòniques del repertori per a ensemble de percussió i estrenes de compositors com ara Luis Codera Puzo, Núria Giménez-Comas i Sirah Martínez, Alberto Bernal, Meriel Price, Yukiko Watanabe, Cathy van Eck, Ruud Roelofsen, Montserrat Lladó, Helena Cánovas, Manuel Rodríguez-Valenzuela o Pablo Carrascosa.

    Des del 2020, Frames Percussion rep el suport de l’ICEC, ICUB, IRLL, INAEM i de la Fundació Ernst von Siemens. L’any 2022 va publicar el seu primer treball discogràfic, l’enregistrament de The so-called laws of nature de David Lang amb el segell Neu Records, i també Silenced d’Elena Rykova amb el segell Phonos Netlabel.

    Frames Percussion ha estat guardonat amb l’Ernst von Siemens Ensemble Prize 2024 i serà ensemble resident del Palau de la Música Catalana durant les temporades 2024-25 i 2025-26.

  • Synergy Vocals

    Synergy Vocals

    Manté una associació amb la música de Steve Reich des de fa gairebé trenta anys, al llarg dels quals ha interpretat totes les obres de veu del compositor. El grup, que està especialitzat en cant amb micròfon, ha ofert concerts per tot el món amb orquestres i conjunts com ara les orquestres simfòniques de Boston, Chicago, Saint Louis, New World i San Francisco, les filharmòniques de Los Angeles i Brooklyn, així com Remix, Nexus, Steve Reich & Musicians, Orquesta Simfònica de Xangai, Orquestra Simfònica de Sydney, AskoǀSchönberg, Ensemble Intercontemporain, Ictus, London Sinfonietta, Colin Currie Group, London Symphony Orchestra i les cinc orquestres que la BBC té al Regne Unit. També ha col·laborat amb companyies de dansa, entre les quals destaquen el Royal Ballet (Londres) i Rosas (Bèlgica).

    Les seves estrenes mundials inclouen Three tales, Daniel variations, Traveler’s prayer i Jacob’s ladder de Steve Reich, Dreamhouse de Steven Mackey, La commedia de Louis Andriessen, Writing on water de David Lang, Embrace me de Karin Rehnqvist, Kaléidoscope de Guillaume Connesson i Since it was the day of preparation… de Sir James MacMillan, així com l’estrena al Regne Unit de Prometeo de Nono al South Bank de Londres. Synergy Vocals va assumir el cor de l’òpera Sukanya de Ravi Shankar al Royal Festival Hall de Londres, així com del projecte Harmony of the worlds de Satya Hinduja amb la Royal Philharmonic Orchestra.

    Els seus enregistraments inclouen Dreamhouse de Steven Mackey, guanyador d’un Grammy, Since it was the day of preparation…. de Sir James MacMillan, De Staat de Louis Andriessen, Three tales de Steve Reich, La commedia de Louis Andriessen i Grand pianola music de John Adams, dirigida pel mateix compositor. Entre les publicacions més recents destaquen Sinfonia de Berio amb la BBCSO, Proverb i Music for 18 musician de Steve Reich amb el Colin Currie Group (ambdós coproduïts per Micaela Haslam) i The desert music amb la Sydney Symphony Orchestra.

    A més de concerts i enregistraments en directe, el grup ha col·laborat en projectes educatius i divulgatius al Regne Unit, els Països Baixos, els EUA i a l’Amèrica del Sud. La directora, Micaela Haslam, és també una reconeguda coach de la peça Music for 18 musicians, i prepara tant amb conjunts professionals com estudiants aquesta obra emblemàtica de Steve Reich. Així mateix, ha impartit nombroses xerrades i tallers sobre l’obra de Reich.

    Synergy Vocals ha pres part en diverses bandes sonores de pel·lícules, com ara Nanny McPhee, Harry Potter, The chronicles of Narnia, Severance, Triangle i Onward, i en famoses sintonies de televisió, com la sèrie Home Fires d’ITV (Regne Unit). 

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimarts, 01.04.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Bach & forward

    Juan de la Rubia i Marco Mezquida, teclats
    Alba G. Corral, artista visual

    Improvisacions sobre l’obra de Johann Sebastian Bach


    Preus: 20 i 35 € 

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex