• Croatian Baroque Ensemble & Vadjon

    —Festival Bachcelona

    Estiu al Palau

    Dimarts, 16 de juliol de 2024 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb el suport de:

    • Bachcelona

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logos mediambientals

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Croatian Baroque Ensemble
    Krešimir Fabijanić, trompeta
    Ana Benić Šalinović, traverso
    Tanja Tortic, violí
    Saša Reba, violí
    Hiwote Tadesse, viola
    Dora Kuzmin Maković, violoncel
    Pavle Kladarin, violone
    Pavao Mašić, clavecí
    Laura Vadjon, violí solista i direcció


    Georg Philipp Telemann (1681-1767)
    Ouverture-Suite per a flauta  i corda en Re major, TWV55:D7

    Ouverture
    Rigaudon
    Carillon
    Air
    Gigue
    Menuet 1 & 2

    Sonata per a trompeta i corda, TWV 44:D1, “Spirituosa”

    Simfonia. Spirituoso
    Largo
    Vivace

    Luka Sorkočević (1734-1789)
    Simfonia en Sol

    Allegro
    Largo
    Vivace

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Concert de Brandenburg núm. 5, BWV 1050

    Allegro
    Affettuoso
    Allegro

    Aquest concert té una durada de 75 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #antiga #músicauniversal

  • Poema

    Com una ràfega de vent
    que s’arqueja amb la presència de les coses.

    Com una música enforcada
    en el silenci de la corda del temps,
    envaït per la memòria que nodreix
    imatges insomnes,
    inscrites en la nit abandonada.

    Textos de les ombres
    que anomenen el meu nom,
    caires transcrits en un mur
    que tremola.

    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Comentari

    Els colors instrumentals del Barroc

    Johann Sebastian Bach va contribuir de manera decisiva a enriquir la paleta formal del concert barroc per a solista forjada a Itàlia. En aquest sentit, són especialment significatius els Sis Concerts de Brandenburg, anomenats així arran del destinatari del cicle, el marcgravi Christian Ludwig de Brandenburg-Schwedt (1677-1734), besoncle (oncle avi) del futur rei flautista Frederic el Gran de Prússia. Cadascun d’aquests Concerts, compostos abans del 1721, quan Bach treballava a la cort del príncep Leopold de Köthen, està escrit emprant una estructura i sobretot una instrumentació diferent. Precisament el Concert núm. 5 està pensat per a violí, traverso i clavecí solistes, amb acompanyament de l’habitual conjunt de corda barroc. Som davant d’una obra concebuda amb l’estructura habitual en tres moviments, però que es desenvolupa en un incipient estil galant que fa d’aquesta obra la més moderna estilísticament de tots els “brandenburguesos”. El diàleg obertament preclàssic de traverso i violí es veu arrodonit per un tractament virtuosístic del clavecí, per al qual Bach escriu una memorable cadència a solo que apareix al final del primer moviment.

    Les obres prèvies d’aquest concert també ens mostren aquest univers instrumental marcat per la quotidianitat i la dimensió artesanal, en portar els compositors a compondre o adaptar les instrumentacions de les seves obres en funció de les necessitats del moment o de la disponibilitat de determinats instrumentistes. Un bon exemple el trobem en l’obra de Georg Philipp Telemann, compositor també alemany que va ser contemporani i amic de Bach. Telemann és autor d’un dels catàlegs més extensos de tota la història de la música. Es calcula que pot depassar les 3.600, on podem trobar una riquesa inesgotable d’idees musicals de tota mena, incloent-hi instrumentacions molt variades.

    De Telemann podrem sentir primerament la seva Suite en Re major, TWV 55:D7, una de les diverses suites concertants que trobem al seu catàleg, escrita originalment per a trompeta i orquestra. Es fa difícil saber-ne la data de composició, tot i que en alguna ocasió s’ha especulat que podria haver sorgit en algun moment de l’etapa en què va ser Kantor i director musical a Frankfurt, entre el 1712 i el 1721. L’obra respon a l’habitual suite de danses, precedida per una imponent obertura a la francesa.

    La segona obra de Telemann que sentirem és la Sonata per a trompeta i corda, TWV 44:D1, en tres moviments, anomenada ocasionalment “Spirituosa” pel caràcter brillant que hi aporta la utilització de la trompeta. Curiosament, al manuscrit conservat a la Biblioteca de Darmstadt, la partitura està anotada com a “Quintet en Re major”... escrit de la mà del compositor Christoph Graupner, que a part de Kantor de Darmstadt va ser amic personal de Telemann. A més, hi afegeix la indicació de “tromba se piace”, detall que ens porta més a pensar en una suite per a corda amb trompeta obligada a voluntat que no pas en una obra estrictament concertant.

    El grup croat ens ha inclòs una petita sorpresa per a molts! Poder descobrir la música del compositor croat Luka Sorkočević, en italià Luca Sorgo (1734-1789). De fet, va ser un comte de l’anomenada República de Ragusa (1403-1808), amb capital a Dubrovnik. Durant tota la seva vida va combinar les tasques diplomàtiques amb la creació musical, particularment d’obres instrumentals, entre les quals destaquen una col·lecció de vuit Simfonies, de les quals tindrem una mostra. La seva música s’ha conservat als arxius del convent franciscà de Dubrovnik. A mig camí entre el Barroc i el Classicisme, és considerat el primer simfonista de Croàcia.

    Joan Vives, músic i divulgador musical

  • Biografíes

    Croatian Baroque Ensemble

    Croatian Baroque Ensemble

    És el conjunt croat més destacat especialitzat en la interpretació de la música antiga amb instruments originals i les seves rèpliques. Es va fundar l’any 1999 i està format per joves músics destacats de la seva generació, dirigits per la reconeguda violinista Laura Vadjon.

    Amb una trajectòria concertística de vint anys a l’Institut de Música de Croàcia amb programes temàtics únics, el conjunt és convidat habitual a nombrosos festivals nacionals i internacionals, com ara Varaždin Baroque Evenings, Korkyra Baroque Festival, Zagreb Baroque Festival, Dubrovnik Summer Festival, Split Summer Festival, St. Donat’s Festival (Zadar, Croàcia), Organum Histriae, Concerts a l’Eufrazijana, Rovinj Summer Festival, KrK Summer Festival, Festival Internacional Barroc a Melk, Music in Old (Cracòvia), Festival delle Nazioni-Citta di Castello, Festival Brezice, Festival of Croatian Music (Viena), Festival of Central European Countries (Roma), Tesori Musicali Toscani (Pisa), Missiones de Chiquitos (Bolívia), Havana Baroque Festival (Cuba), Tartini Festival (Piran, Eslovènia) i altres festivals a Finlàndia, França, Suècia, Bèlgica, Alemanya, Àustria, Itàlia, Hongria, Eslovàquia, Estònia, Eslovènia, Sèrbia, Bòsnia i Hercegovina, Montenegro, Argentina, Espanya, Portugal...

    En els seus programes, el conjunt col·labora amb solistes i directors internacionals destacats, experts en la interpretació de música barroca i clàssica. Ha treballat repetidament amb Catherine Mackintosh, Herve Niquet, Werner Ehrhardt, Aapo Hakkinnen, Laurence Cummings, Richard Egarr, Shalev Ad El, Peter Lonnerberg, Philip Pickett, Mimi Mitchell, David Staff, Theresa Caudle, Enrico Onofri, Alessandro Tampieri, Rachel Brown, Adrian Butterfield, Stefano Montanari, Marcello Gatti, Jaap ter Linden, Jacques Ogg, Andreas Helm...

    Gràcies a les seves interpretacions compromeses, vives, apassionades i autèntiques, el Croatian Baroque Ensemble és considerat un dels grups musicals més interessants del país, reconegut per la crítica musical i seguit per un ampli públic.

  • Laura Vadjon, violí solista i directora

    Laura Vadjon

    És la principal violinista barroca de Croàcia, una de les iniciadores de nous moviments estilístics i artista destacada de la música antiga al seu país. Directora i concertista del Croatian Barroque Ensemble, un grup d’èxit nascut l’any 1999, produeix nombroses estrenes d’obres de compositors croats molt oblidats, així com de mestres del Barroc i el Classicisme.

    Treballa amb alguns dels noms més importants de l’escena musical barroca mundial, i ha actuat amb diferents formacions del país i de l’estranger: The Zagreb Soloists, L’Arte del Mondo, London Handel Players, Florilegium, Le Concert Spirituel... També és membre de la London Handel Orchestra, amb la qual actua habitualment a sales de prestigi i esglésies de la Gran Bretanya, especialment al London Handel Festival cada primavera.

    Com a solista i músic de cambra, ha participat en nombrosos concerts i projectes discogràfics i és especialment reconeguda com a intèrpret del primer Barroc italià i de les obres de Händel i Mozart. Té un to, un estil i una elaboració interpretativa molt característics i és coneguda per les seves actuacions basades en un ampli coneixement dels trets dramàtics i afectius de la música barroca.

    Laura Vadjon toca un instrument històric, construït per un famós constructor d'instruments de corda italià, Giovanni Battista Guadagnini el 1751.

    Ha guanyat els premis Rector i Degà de la Universitat, el Premi de l’Associació de Professors i Científics Universitaris, els premis Milka Trnina i Porin, així com altres nombrosos reconeixements professionals a Croàcia amb el Croatian Barroque Ensemble. Ja ha actuat en una vintena de països d'Europa, Rússia, el Japó i l’Amèrica del Sud.

    És professora a l’Acadèmia de Música de Zagreb des del 1995, on ensenya música de cambra dels segles XVII i XVIII centrada en la interpretació informada històricament i estilísticament. Dirigeix de l’exitós Korkyra Baroque Festival, que té lloc a l’illa de Korcula i a la península de Pelješac, i que presenta els principals conjunts i solistes especialitzats en música barroca i clàssica amb instruments històrics.

    Promou el so original de la música antiga i encomana el seu entusiasme als seus companys musicals, als estudiants i al públic.

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau – Festival Bachcelona
    Dijous, 18.07.24 – 20 h
    Petit Palau

    Joven Coro de Andalucía
    Marco Antonio García de Paz, director

    J. S. Bach: Ach Gott, vom Himmel sieh darein, BWV 2
    F. Mendelssohn: Ach Gott, vom Himmel sieh darein, MWV A 12
    J. S. Bach: Verleih uns Frieden gnädiglich, BWV 126
    F. Mendelssohn: Verleih uns Frieden gnädiglich, WoO 5
    F. Mendelssohn: Denn Er hat seinen Engeln befohlen
    J. S. Bach: Ich lasse dich nicht, du segnest michdenn, BWV Anh. 159
    F. Mendelssohn: Periti autem(cor masculí)
    F. Mendelssohn: Hebe deine Augen(cor femení)
    J. S. Bach: Komm, Jesu, komm, BWV 229
    F. Mendelssohn:Kyrie, MWV B 57: III; Ehresei Gott, MWV B 57: IV; Heilig, MWV B 57: X
    J. S. Bach: Lobet den Hern, alle Heiden, BWV 230

     

    Preu: 20 euros

     

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex