• Fazıl Say
    Variacions Goldberg

    Palau Bach

    Dimarts, 14 de gener de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Fazıl Say, piano  


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Variacions Goldberg, BWV 988

    1. Aria

    2. Variatio 1 a 1 clav.

    3. Variatio 2 a 1 clav.

    4. Variatio 3 Canone all’unisono

    5. Variatio 4 a 1 clav.

    6. Variatio 5 a 1 ovvoro 2 clav.

    7. Variatio 6 Canone alla Seconda

    8. Variatio 7 a 1 ovvoro 2 clav.

    9. Variatio 8 a 2 clav.

    10. Variatio 9 Canone alla Terza a 1 clav.

    11. Variatio 10 Fughetta a 1 clav.

    12. Variatio 11 a 2 clav.

    13. Variatio 12 Canone alla Quarta

    14. Variatio 13 a 2 clav.

    15. Variatio 14 a 2 clav.

    16. Variatio 15 Canone a la Quinta in moto contrario a 1 clav., Andante

    17. Variatio 16 Ouverture a 1 clav.

    18. Variatio 17 a 2 clav.

    19. Variatio 18 Canone alla Sesta a 1 clav.

    20, Variatio 19 a 1 clav.

    21. Variatio 20 a 2 clav.

    22. Variatio 21 Canone alla Settima

    23. Variatio 22 Alla breve a 1 clav.

    24. Variatio 23 a 2 clav.

    25. Variatio 24 Canone all’Ottava a 1 clav.

    26. Variatio 25 a 2 clav.

    27. Variatio 26 a 2 clav.

    28. Variatio 27 Canone alla Nona

    29. Variatio 28 a 2 clav.

    30. Variatio 29 a 1 ovvoro 2 clav.

    31. Variatio 30 Quodlibet a 1 clav.

    32. Aria

    Fazıl Say (1970)
    Sonata per a piano, op. 99, “Yeni Hayat” Vida Nova

    Aquest concert té una durada de 80 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    #piano #músicauniversal #contemporània

  • Poema

    Davallament

    Des de l’altura vibra el pes dels dies
    com un llamp en la nit. Retornen veus
    i fulgors i promeses. Sols l’oblit
    vetlla el desgel, el pas sense fronteres.

    Si vaig enllà retorno al gran origen.

    Com un ocell que sempre vola en cercles,
    caldrà viure o partir. Que baixi el cel.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre L’espai profund.
    Barcelona: Edicions Proa, 2020.

  • Comentari

    La forma musical de la variació irromp a la història de la música durant el Renaixement. Però no és fins a l’aparició de les cèlebres Variacions Goldberg, compostes el 1741 per un Johann Sebastian Bach en plena maduresa creativa, que arriba la primera gran fita del gènere; un monument sonor tan atractiu per la seva dimensió musical com per la llegenda que n’envolta la creació.

    Segons el primer biògraf de Bach, Johann Nikolaus Forkel, l’obra va ser escrita per encàrrec del comte Hermann Carl von Keyserling, que patia d’insomni. El noble volia que el clavecinista de la seva cort, Johann Gottlieb Goldberg, l’entretingués les nits en les quals li era impossible conciliar el son. Malauradament, aquesta sucosa història no passa de ser un relat espuri que adornà la biografia que Forkel va escriure cinquanta anys després de la mort de Bach. No hi ha proves que sustentin aquest fet i, d’altra banda, l’intèrpret que els ha donat nom tenia tan sols catorze anys en el moment en què les variacions van ser escrites.

    Això no obstant, tot el que fa referència a aquesta obra és excepcional. Les variacions, de les quals no es conserva la partitura original, van ser publicades per Bach com a quart i darrer lliurament del seu Clavierübung, un compendi d’exercicis per a teclat, sota l’explícit títol d’Ària amb variacions diverses per a clavecí amb dos teclats. La seva laberíntica estructura consisteix en una ària i trenta variacions que, singularment, no es desenvolupen sobre la melodia, sinó a partir de la línia de baix d’aquesta ària, una elegant sarabanda, l’autoria de la qual també és confusa.

    Les variacions es desenvolupen en grups de tres que segueixen sempre la mateixa estructura: una peça de caràcter virtuosístic, que en alguns casos evoca una dansa barroca; una peça ornamental i un cànon, que al seu torn segueix també un patró ascendent començant per un cànon a l’uníson (“Variació 3”) per finalitzar en un cànon a la novena (“Variació 27”). A la “Variació 30” el cànon és substituït per un “Quòdlibet”, que combina temes de la música popular alemanya. El conjunt es tanca amb una nova repetició de l’“Ària”, que conclou així un grandiós corpus musical en el qual Bach desenvolupa totes les possibilites de l’escriptura per a clavecí de l’època.

    Avui l’intèrpret que ens ofereix aquesta obra fetitxe per a tots els melòmans completa el programa amb una composició d’autoria pròpia. Es tracta de la Sonata per a piano, op. 99, “Yeni Hayat” (Vida Nova), composta per Fazıl Say arran de la covid. L’obra, enèrgica i vital, vol transmetre un missatge d’esperança i l’autor hi descriu el procés de recuperació i retorn a la vida després de la pandèmia que va paralitzar el món.

    Ana María Dávila, periodista musical

  • 20241014 Palau Bach DESKTOP
  • Biografia

    Fazıl Say, pianista i compositor

    ©Fethi Karaduman

    Amb la seva extraordinària capacitat pianística, Fazıl Say porta més de vint-i-cinc anys emocionant d’una manera especial públic i crítica en el món cada vegada més materialista i elaborat de la música clàssica. Els seus concerts són “un fenomen d’un altre món”. Són més directes, més oberts, més emocionants. En resum: van directament al cor.

    Des dels inicis de la seva carrera, ha actuat amb nombroses orquestres nord-americanes i europees de renom i amb nombrosos directors, i ha anat construint un repertori divers que va des de Bach fins als clàssics vienesos (Haydn, Mozart i Beethoven), la música romàntica i la contemporània, incloent-hi les seves pròpies composicions per a piano.

    Fazıl Say ha actuat a infinitat de països dels cinc continents, on també han ofert nombroses actuacions com a músic de cambra. Treballa habitualment amb la violinista Patricia Kopatchinskaja en un duet fantàstic, i altres col·laboradors igualment notables són Maxim Vengerov, Minetti Quartett, Nicolas Altstaedt o Marianne Crébassa.

    Com a compositor, ha treballat amb la Boston Symphony Orchestra, Orpheus Chamber Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Salzburger Festspiele, WDR, Münchner Philharmoniker, Schleswig-Holstein Musik Festival, Wiener Konzerthaus, Filharmònica de Dresden i Fondation Louis Vuitton, entre d’altres. La seva obra inclou sis simfonies, dos oratoris, diversos concerts per a solista, i nombroses obres de piano i música de cambra.

    La temporada 2024-25 els seus compromisos inclouen tornar com a pianista convidat amb la City of Birmingham Symphony Orchestra, sota la batuta de Kazuki Yamada, i una gira europea amb la mateixa orquestra. Igualment, el Primer Concert per a piano de Xostakóvitx amb la Münchner Philharmoniker i Jukka-Pekka Saraste, amb la Filharmònica de Rotterdam i amb la Filharmònica dels Països Baixos. Amb obres de Mozart, Beethoven i Xostakóvitx en programa, actuarà amb la Deutsche Kammerphilharmonie de Bremen i amb la Zürcher Kammerorchester.

    Així mateix, oferirà una extensa gira de recitals per la Xina, i nombrosos concerts a Alemanya, Suïssa, els Països Baixos, a la ciutat de Boston, Milà, Torí i Budapest, i al Salzburger Mozartwoche, entre d’altres. Farà una gira pels EUA amb Nicolas Altstaedt i participarà en concerts a Istanbul, Oslo, Berlín, Viena i Brussel·les amb Patricia Kopatchinskaja.

    Com a compositor, la temporada 2024-25 està marcada principalment per dues obres importants. En primer lloc, Mozart & Mevlana és un homenatge al Requiem de Mozart i encarna la identitat oriental i occidental de Say des d’una perspectiva colpidora. Els textos de rèquiem de Mevlana, el místic sufí i poeta Rumi, amb la instrumentació exacta que Mozart va utilitzar per al seu Requiem, seran estrenats amb la Luzerner Sinfonieorchester, sota la direcció de Michael Sanderling, amb el Berliner Rundfunkchor i amb un repartiment de cantants de gran categoria. El segon plat fort serà l’estrena mundial del nou concert de clarinet de Fazıl Say, Mother Earth, que aborda les conseqüències del canvi climàtic, a l’Exposició Mundial d’Osaka el maig del 2025.

    Fazıl Say té una extensa discografia, amb més d’una cinquantena de gravacions. Els seus enregistraments per a Teldec Classics, Naïve i Warner han rebut nombrosos premis, entre els quals quatre Echo Klassik i un Gramophone Classical Music Award. El gener del 2020 Warner Classics va publicar l’enregistrament de Fazıl Say de totes les Sonates per a piano de Beethoven, així com la seva gravació de les Variacions Goldberg de Bach. Més recentment, el 2024, va publicar l’àlbum conceptual Morning & evening (Warner). Amb Patrizia Kopatchinskaja va publicar un enregistrament amb Sonates de Bartók, Janáček i Brahms el gener del 2023 (Alpha). Continua gravant les seves pròpies obres amb el seu segell ACM.

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dijous, 20.02.25 – 19 h
    Sala de Concerts

    Grigory Sokolovpiano

    Programa a determinar

    Preus: de 32 a 70 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex