• Escolania de Montserrat & Esbart Dansaire de Rubí

    Llibre vermell de Montserrat

    La Casa dels Cants

    Dijous, 27 de febrer de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • agbar

    Amb la col·laboració de:

    • Montserrat | Monestir | Mil·lenari
    • Logo Escolania Montserrat

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Escolania de Montserrat
    Capella de Música de Montserrat
    Esbart Dansaire de Rubí

    Punt de Malura
    Llorenç Castelló, director


    Cant gregorià
    Germinans germinabit

    Anònim
    Llibre vermell de Montserrat

    I. O virgo splendens
    II. Stella splendens
    III. Laudemus virginem
    IV. Splendens ceptigera
    V. Los set gotxs
    VI. Cuncti simus
    VII. Polorum regina
    VIII. Mariam matrem
    IX. Inperayritz
    X. Ad mortem festinamus

    Aquest concert té una durada de 80 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

     

    #coral #antiga #patrimonicatalà #músicauniversal

  • anunci programa digital fes-te soci DESKTOP v2
  • Poema

    Batall

    Han denegat la faula i el miracle,
    i el dir batega com un calze ardent.
    Res no detura l’àliga que ens guaita
    ni el capitell que explica el bé i el mal.
    Seguim el traç dels rostres més antics,
    dels campanars romànics i les busques
    que mouen les estrelles avials.
    La nit, la por? O les obscures súpliques
    de qui abandona el setge més roí?
    Som ben menuts. I ens volten infinits.
    La grandesa és un cor de veus minúscules. 

     

    Lluís Calvo
    Del llibre L’espai profund.
    Barcelona: Edicions Proa, 2020.

  • Comentari

    Aquest concert, emmarcat en la commemoració del Mil·lenari de l’Abadia de Montserrat, recrea l’essència del Llibre vermell de Montserrat a través de la interpretació musical de l’Escolania de Montserrat i la dansística de l’Esbart Dansaire de Rubí. Escrit al final del segle XIV, el Llibre vermell és un testimoni únic de la vida cultural i devocional del santuari, tot mostrant la convivència entre música i dansa en el context religiós. Entre els seus materials destaquen deu composicions vocals en llatí, català i occità, dedicades al culte a la Verge, majorment concebudes per tal que els pelegrins cantessin i ballessin amb reverència i mantenint el caràcter sagrat del lloc.

    En efecte, el manuscrit inclou peces participatives, com els cànons Laudemus Virginem i Splendens ceptigera, i danses indicades per ser ballades, com els virolais monòdics Cuncti simus concanentes i Polorum regina, el virelai a dues veus Stella splendens, o el cànon a dues o tres veus Los set gotxs recomptarem, considerat el primer testimoni de goigs a la Verge. També destaca Ad mortem festinamus, la primera versió musicada de la Dansa de la Mort. Aquestes danses s’indiquen com a “ball redon” o “ad trepudium rotundum”, és a dir, eren balls circulars que devien convidar a la participació col·lectiva dels peregrins. A més, el pare Gregori Estrada, monjo de Montserrat, va descobrir que certes marques al manuscrit, inicialment considerades errors, eren en realitat indicacions coreogràfiques, potser les més antigues conegudes. Aquesta troballa va inspirar la reconstrucció de danses que planteja l’Esbart Dansaire de Rubí, tot donant vida al que podria ser el document europeu més antic referit a dansa popular.

    El cançoner montserratí també inclou obres més sofisticades, potser vinculades a la Casa Reial d’Aragó. Són peces pròximes a l’estètica de l’Ars Nova i pensades per a intèrprets professionals, com O Virgo splendens, una antífona gregoriana que es pot interpretar a dues o tres veus en cànon, el virelai a tres veus Mariam Matrem Virginem o la cançó politextual Inperaytriz / Verges ses par.

    Així doncs, aquesta proposta recupera no només la bellesa musical del Llibre vermell, sinó també el seu esperit comunitari i participatiu, tan lligat a l’experiència dels pelegrins. La interpretació del cant gregorià Germinans germinabit reforça el caràcter litúrgic i contemplatiu de l’espectacle, tot connectant amb el profund simbolisme espiritual del manuscrit.

     

    Aurèlia Pessarrodona, doctora en musicologia i cantant

  • 20250123 Programació 1Q DESKTOP
  • Biografies

    Escolania de Montserrat

    Escolania de Montserrat

    L’Escolania de Montserrat és una de les escoles de música més antigues d’Europa. Ja en el segle XIII, apareix en el Monestir benedictí i Santuari marià de Montserrat un petit grup de nois que, per mitjà de la pràctica del cant i de diversos instruments musicals, estan al servei d’aquest lloc tan singular. Al llarg dels segles, han sorgit compositors i intèrprets remarcables de l’anomenada Escola Musical Montserratina.

    Sota la direcció i llarg mestratge (1953-1997) del P. Ireneu Segarra, l’Escolania va internacionalitzar-se enregistrant nombrosos discs i començant a participar en festivals o fent gires de concerts a molts països.

    Els darrers anys, l’Escolania ha fet nombroses gires de concerts a l’estranger: a Estats Units, Xina, Itàlia, Alemanya, Rússia, Hongria, Suïssa, Bèlgica, França, Polònia, Noruega i Bulgària, a més de nombrosos concerts a Catalunya. I ha enregistrat els CDs Salve Regina, amb obres del P. Ireneu Segarra, i Ressons de la Nostra Terra, amb música popular catalana i d’autor.

    Actualment l’Escolania està formada per més de cinquanta nois, de nou a catorze anys, procedents de tot Catalunya. Durant els anys que estudien a Montserrat fan els darrers cursos de Primària i els primers de Secundària. El fet de ser uns 10-12 alumnes per curs permet oferir-los una educació molt personalitzada.

    Aquests darrers cursos s’ha intensificat molt l’ensenyament de l’anglès i la presència de les noves tecnologies a classe. Al matí fan els ensenyaments generals, i a la tarda els estudis de música. Cada escolà estudia dos instruments, el piano i un segon instrument a escollir, a més de llenguatge musical, orquestra i, no cal dir, el cant coral, que constitueix l’especialitat de l’Escolania, que canta sota la direcció de Llorenç Castelló.

    La majoria dels escolans, quan deixen Montserrat, continuen els estudis de música. Especialment en les darreres dècades, alguns destaquen professionalment com a cantants, instrumentistes o directors.

    La finalitat de l’Escolania, avui, com en segles passats, és la participació diària en la pregària del santuari, juntament amb la gran afluència de pelegrins de tot el món.

    És també funció de l’Escolania la difusió de la música sacra, tant d’autors propis (Escola Montserratina), com de compositors internacionals.

    A través del cant, els escolans són missatgers de pau i de bellesa. Amb el llenguatge universal de la música, traspassen tota mena de fronteres i parlen directament al cor dels qui els escolten.

  • Capella de Música de Montserrat

    Capella de Montserrat

    Fundada l’any 1997 sota la direcció del P. Jordi-Agustí Piqué i Collado, té com a finalitat dotar el monestir d’un cor que, en les celebracions litúrgiques més solemnes, pugui complementar la capella de monjos que canten amb l’Escolania. Aquesta funció principal es veu ampliada amb la participació, sempre que cal, en les produccions de l’Escolania de Montserrat –concerts, gires, enregistraments– que requereixen la participació de veus d’home. L’any 2000 n’assumí la direcció Joaquim Piqué i Calvo fins a l’any 2007, i n’agafà el relleu Eduard Vila i Perarnau. Entre el 2009 i el 2012 Bernat Vivancos prengué el relleu en la direcció i a partir del 2012 el director és Llorenç Castelló.

    La Capella és un grup d’entre vuit i catorze veus masculines, la majoria antics escolans, amb una sòlida formació musical. Com a cor estable de veus iguals, realitza també produccions individualment, com ara concerts i enregistraments.

    Entre les seves actuacions amb l’Escolania destaquen la interpretació de les Lamentacions del Dijous Sant del P. Narcís Casanoves, sota la direcció de Josep Pons, i la participació en el Cicle de Música Sacra de Montserrat amb la interpretació d’obres de grans compositors del repertori coral, com són T. L. de Victoria, G. P. da Palestrina, D. Buxtehude, H. Purcell, J. S. Bach, G. F. Händel, J. Brahms i M. Reger, entre d’altres.

    Del repertori simfonicocoral, destaquen la Missa en Sol menor, BWV 235 de J. S. Bach, amb l’Orquestra Nacional d’Andorra; les Vespres a la Mare de Déu de Joan Cererols, amb Les Saqueboutiers de Tolosa de Llenguadoc; Psalms 42 i 115 de F. Mendelssohn, amb l’Orquesta Ciudad de Granada, sota la direcció de Manel Valdivieso; Chichester psalms de L. Bernstein; Cantata de Sant Nicolau de B. Britten, conjuntament amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, sota la batuta de Pierre Cao, i el Requiem de G. Fauré, amb l’Orquestra de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu.

    La Capella de Música de Montserrat ha enregistrat diversos discos amb l’Escolania, com el dedicat a obres del P. Narcís Casanoves; Vespres a Montserrat, que recrea la litúrgia pròpia montserratina; O vos omnes, amb obres de M. Duruflé, G. Fauré, P. Casals, F. Poulenc i O. Messiaen, entre d’altres; un àlbum dedicat a obres del P. Miquel López, enregistrat amb el conjunt de música antiga La Caravaggia; Officium hebdomadae sanctae, responsoris per a l’ofici de tenebres de Setmana Santa, del P. Narcís Casanoves; Salve Regina, amb música del P. Ireneu Segarra, i el darrer, el Llibre vermell de Montserrat (interpretació musicològica del P. Gregori Estrada).

    Ha participat en les gires de l’Escolania a França i Alemanya, els Països Baixos i Bèlgica (amb l’orquestra Musica Ducis Brabantiae) i a Hongria amb un programa de música sacra hispànica del segle XVI.

    La Capella, individualment, ha participat en el Primer Festival de Música Religiosa de Girona, en la interpretació del Supervivent de Varsòvia d’Arnold Schönberg juntament amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, sota la direcció de Josep Pons, i ha ofert nombrosos concerts arreu de la geografia catalana.

    Entre el seu repertori podem destacar la música medieval, com la del Llibre vermell de Montserrat, obres que els grans compositors han dedicat a cors de veus iguals,  però sense oblidar els compositors actuals, com A. Pärt o B. Casablancas, del qual van enregistrar la sintonia del programa televisiu Signes del temps de Televisió de Catalunya.

     

  • Esbart Dansaire de Rubí

    Esbart Dansaire de Rubí

    Premi Nacional de Dansa 1985,  Premi Mercuri d’ARC 1987, Creu de Sant Jordi 1997,  Premi Morratxa 2024

    Ja ha celebrat el seu centenari, en ser fundada com a entitat cultural l’any 1923, i ha treballat sempre en la recerca de nous camins per a la presentació de les danses tradicionals de les terres de parla catalana. I sempre amb el màxim respecte pels documents, però aportant a les interpretacions tota la riquesa i la qualitat tècnica habituals en la dansa escènica, fins  a convertir els materials populars en un autèntic espectacle de dansa.

    Avalen la seva trajectòria  les innombrables ballades en diferents escenaris i places del país, les actuacions notables als millors escenaris de Catalunya, i mereixen esment especial algunes actuacions a l’estranger, com al Palau de la UNESCO de París, les presentacions en  temporada estable del Gran Teatre del Liceu,  l’enregistrament per a la BBC de Londres a la sèrie televisiva The magic dance,  presentada per Margot Fonteny, l’actuació al Bellas Artes de Mèxic, com també a Leningrad, Tunísia i al World Economic Forum de Davos.

    Ha estrenat els  espectacles Carnestoltes de Joaquim Serra, vestit per Fabià Puigserver,  al Gran Teatre del Liceu;  Setmana Santa d’Espriu, amb Enric Majó; Canigó, amb música de Manel Camp i vestuari de Mercè Paloma, del qual va oferir vuit representacions al Teatre Nacional de Catalunya; ha intervingut en els concerts Celebrem la primavera oferint-ne les imatges de dansa des de la Televisió de Catalunya, i darrerament La muixeranga d’Algemesí, Haikús en temps de guerra, sobre els poemes de Miquel Martí i Pol, i la proposta reivindicativa DansaXXI.cat, juntament amb totes les danses del repertori tradicional, assolides amb la tasca constant durant els seus més de cent anys d’història. El 29 de juny de 2013 va estrenar l’obra pòstuma del coreògraf Joan Serra, Miratges; el 2016 va posar a l’escenari un recull de danses sobre música de Manuel Blancafort, i el 2023 va presentar l’espectacle Nemini Parco, nova coreografia de Jordi Rubio, amb música d’Arnau Vilà i vestuari de Pau Fernández.

    Ara torna a recuperar el treball realitzat l’any 1977 amb el pare Gregori Estrada, per mostrar la connexió del Llibre vermell de Montserrat amb la dansa popular i la presència al text de coreografies pensades per ser ballades pels peregrins. Una producció per al Mil·lenari de Montserrat que recull la feina feta per figures com el pare Gregori Estrada, Albert Sans, Fabià Puigserver i el P. Ireneu Segarra.

    L’Esbart Dansaire de Rubí és una companyia no professional de dansa formada per un cos de ball de vint-i-cinc dansaires i un equip tècnic de deu persones, sota la direcció de Jordi Rubio i Serra.

  • Punt de Malura

    Punt de Malura

    El grup va néixer l’estiu del 1999 i s’ha mantingut actiu des de llavors actuant al carrer en cercaviles, acompanyant danses o en concerts dalt de l’escenari arreu dels Països Catalans. Cal destacar la seva participació en festivals internacionals, com el Cornamusam d’Olot i FIMPT de Vilanova i la Geltrú. I fora de Catalunya ha actuat en diverses edicions de la Xuntanza Internacional de Gaiteros d’Orense i al programa Trébede de Radio 3.

    És una formació que ha configurat el seu repertori a partir de melodies tradicionals, si pot ser menys conegudes que les que sovintegen als enregistraments actuals del mercat, tot divulgant la música tradicional del nostre país en la contemporaneïtat.

     

    Punt de Malura està format per:

    Cristina Boixadera, flabiol i tamborino i baixó.
    Jaume Cuartero, tarota i gralla baixa
    Jordi Inglada, sac de gemecs
    Pep Mateu, organetto
    Pere Olivé, percussió
  • Llorenç Castelló, director

    Llorenç Castelló, director

    Nascut a Barcelona (1976), va iniciar els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat, on va ser deixeble del P. Ireneu Segarra del 1986 al 1990. Té el títol superior de llenguatge musical, i el professional de composició i piano assolits al Conservatori Superior de Música del Liceu. Ha estat professor del Departament de Didàctica de la Música a la Universitat Autònoma de Barcelona.

    Des dels seus inicis és membre de la Capella de Música de Montserrat, el cor d’homes que acompanya ocasionalment l’Escolania. El 2009 esdevingué segon director de l’Escolania de Montserrat i el 2012 li fou confiada també la direcció de la Capella de Música. El 2014 assumí la direcció de l’Escolania de Montserrat, amb el desig de ser un bon hereu de la tradició rebuda des d’infant, amb estimació per la música conreada a Montserrat durant segles i amb projectes musicals d’obertura als temps actuals.

  • Textos

    O Virgo splendens

    És un cànon que es pot interpretar a dues o tres veus, com descriu el mateix manuscrit: “Antiphona dulcis armonia dulcissime virginis Mariae de Monteserrato”. És una antífona de cant pla, en cànon, que sembla ser originària de l’església de Sta. Maria in Ara Caeli de Roma.

    O Virgo splendens

    O Virgo Splendens
    hic In monte celso
    Miraculis serrato
    Fulgentibus ubique,
    quem fideles
    Conscendunt
    universi.
    Eya pietatis Occulo
    placato Cerne
    ligatos fune
    peccatorum Ne
    infernorum ictibus
    graventur, Set cum
    beatis tua prece
    vocentur.

    Oh, Verge resplendent

    O Verge: des de
    l’alta muntanya de
    Montserrat, on
    pugen els fidels de
    tot arreu, vós
    resplendiu amb
    miracles esclatants a tot el món:
    esguardeu amb mirada compassiva,
    els qui viuen presos
    pel lligam dels
    pecats; que les
    penes de l’infern no
    pesin damunt d’ells,
    sinó que per la
    vostra intercessió,
    siguin cridats amb els sants.

    Laudemus Virginem

    És un cànon que es pot interpretar a dues o tres veus, amb text de lloança a Santa Maria, Verge i Mare. És una melodia molt senzilla i popular. Amb la mateixa melodia també trobem la lletra Plangamus scelera, un text penitencial que demana una altra interpretació adequada a la nova modalitat literària.

    Laudemus Virginem

    Laudemus Virginem,
    Mater est.
    Et eius filius, Ihesus
    est.

    Lloem la Verge

    Lloem la Verge:
    ella és Mare,
    i el seu fill
    és Jesús.

    Splendens ceptigera

    Cànon a dues o tres veus, de melodia fàcil i popular, amb text de pregària i lloança a Maria, Mare de Déu i Reina. Amb la mateixa melodia, també es troba el text Tundentes pectora, un cant penitencial que demana una interpretació indicada al moment penitencial del text.

    Splendens ceptigera

    Splendens ceptigera
    Nostri sis advocata, 
    Virgo puerpera.

    Reina esplendent

    Reina esplendent,
    sigueu advocada nostra
    vós que sou Verge i Mare.

    Mariam Matrem Virginem

    Es tracta d’una peça a tres veus mixtes: (Cantus), Contre i Tenor. El Contre i el Tenor tenen totes les característiques de ser instrumentals i no vocals. El Cantus indica, en una nota sense text en començar, que també anava acompanyat i doblat per un instrument. És un cant de lloança i pregària a Maria, Mare i Verge, i a Jesús, Salvador del món. Els noms de Maria i de Jesús es van alternant en la tornada i en les cobles. L’estructura literària i musical respon a la del virolai, però encara cal esbrinar si es tracta d’una dansa a ball rodó o d’una senzilla peça vocal, precedent dels villancets en llengua popular.

    Mariam Matrem Virginem

    Tornada:
    Mariam matrem
    virginem attolite.
    Ihesum Christum
    extollite concorditer.

    Cobles:
    Maria, secli asilum,
    defende nos.
    Ihesum tutum
    refugium, exaudi
    nos.
    iam estis nos
    totaliter diffugium,
    totum mundi
    cinfugium realiter.
    Mariam…
    Ihesu supprema
    bonitas verissima.
    Maria, dulcis pietas
    gratissima.
    Amplissima
    conformiter sit
    caritas
    Ad nos quos pellit
    vanitas enormiter.
    Mariam…
    Maria, virgo humilis,
    te colimus
    Ihesu, desiderabilis,
    te querimus.
    Et volumus
    mentaliter in superis
    Frui cum sanctis
    angelis perhenpniter.
    Mariam…
    Ihesu pro
    peccatoribus qui
    passus es.
    Maria, sta pro
    omnibus, que mater es.
    Nam omnes nos
    labiliter subsistimus.
    Iuvari unde petimus
    flebiliter.
    Mariam…
    Maria, facta seculis
    salvatio,
    Ihesu damnati
    hominis, redemptio.
    Pugnare quem
    viriliter pro famulis
    Percussis duris
    iaculis atrociter.
    Mariam…

    Exalceu Maria, Mare i Verge

    Tornada:
    Exalceu Maria, Mare
    i Verge.
    Amb ella, enaltiu
    Jesús, el Crist.

    Cobles:
    Maria, emparança
    del món, defenseu-nos.
    Jesús, refugi segur,
    escolteu-nos.
    Vosaltres sou la
    nostra total seguretat,
    sou realment la
    proteccio de tot el
    món.
    Mariam
    Jesús, autèntica i
    summa bonesa;
    Maria, agradable i
    dolça bondat:
    feu-nos sentir el
    vostre amor
    puig ens empeny
    enormement la
    vanitat.
    Mariam
    Maria, verge humil,
    us venerem;
    Jesús, bé desitjat,
    us cerquem:
    De pensament
    volem fruir ja del cel
    per sempre, amb els
    sants àngels.
    Mariam
    Jesus, vós que
    sofríreu passió pels
    pecadors;
    Maria, vós que sou
    mare, ateneu-nos.
    Vivim en el perill,
    Us demanem amb
    llàgrimes que ens
    ajudeu.
    Mariam...
    Maria, salvació de
    l’univers;
    Jesús, redempció de
    l’home damnat:
    lluiteu virilment a
    favor dels esclaus
    colpits atroçment per
    les fletxes més dures.
    Mariam...

    Inperayritz

    Cant a dues veus mixtes: Cant i Tenor. Text de lletania hímnica, en el qual les estrofes es canten simultàniament amb dues lletres diferents, cada veu la seva: el Cant, les senars, i el Tenor les parells. La doxologia final té nomes quatre versos, corresponents a la rima dels quatre últims dels vuit que tenen les altres estrofes. Encara que en forma hímnica d’estrofes sense tornada ni refrany, no és impossible que aquest cant sigui també una dansa.

    Imperayritz de la ciutat joyosa

    1a veu.
    I
    Inperayritz de la
    ciutat joyosa
    De Paradis, ab tot
    gaug eternal,
    Neta de crims, de
    virtutz habundosa,
    Mayres de Dieu per
    obra divinal,
    Verges plasen ab
    fas angelical:
    Aixi com sotz a Dieu
    molt graciosa
    Placa’us estar als
    fizels piadosa,
    Preyan per lor al
    Rey celestial.

    2a veu.
    II
    Verges ses par
    misericordiosa:
    De vos se tany
    que’ns defenatz de mal
    E no siatz devas nos
    endeyosa
    Pels fallimentz que
    fem en general,
    mas que’ns cubratz
    ab lo manto real
    De pietat pus que’n
    etz cupiosa,
    Car totz em faytz
    d’avol pasta
    fangosa,
    Per que’l fallir es de
    carn humanal.

    1a veu.
    III
    Rosa flagran de vera
    benenança,
    Pfons de merce
    jamays no defallen,
    Palays d’onor on se
    fech l’aliança
    De Deu e d’om per
    nostre salvamen,
    E o ver Dieus es
    hom perfectamen,
    Ses defallir en
    alguna substança
    (E segons hom mori
    sense dubtança,
    E com ver Dieus
    levech del
    monimen).

    2a veu.
    IV
    Vexell de patz,
    Corona d’esperança,
    Port de salut be
    segur de tot ven:
    Vos merexets de
    tenir la balança
    On es pesat be
    dreytureramen,
    E pesa mays vostre
    Fill excellen,
    mort en la crotz per
    nostra deliurança,
    Que’ls peccats d’om
    en fayt ne’n
    cobegança
    Al be fizel confes e
    peniden.

    1a veu.
    V
    Flor de les flors,
    dolça, clement et
    pia:
    L’angel de Dieu
    vesem tot corrocat,
    E par que Dieus l’a
    mandat que’ns alcia,
    D’on ell es prest ab
    l’estoch affilat:
    Donchs plac’ a vos
    que’l sia comandat
    Qu’estoyg l’estoch e
    que remes nos sia
    Tot fallimen tro en lo
    presen dia
    E’ns done gaug e
    patz e sanitat. 

    2a veu.
    VI
    Estel de mar qui los
    perillans guia
    E’ls fay venir a bona
    salvetat:
    Si Jesuchrist obesir
    no volia
    Ço que per vos li
    sera supplicat,
    Mostratz-li’ls pitz d’on
    l’avetz alletat,
    Et totz los santz, ab
    la gran jerarchia
    De paradis, qui’us
    faran conpanyia:
    Tot quan volretz vos
    en ben autreyat.

    1a veu.
    VII
    Mare de Dieu, cap
    de virginitat:
    Si no lausam la
    vostra senyoria
    o no’us servim tan
    be co’us tanyeria,
    De pauch se’n mou
    e no de volentat. 

    1a veu.
    VIII
    Jhesus veray, un
    Dieu en trinitat:
    Vos avetz dit que la
    mort no’us plasia
    Del peccador, mas,
    convertit, viuria:
    Donques, merce,
    merce, per karitat.

    Stella splendens

    És la primera de les cinc danses que conté el manuscrit. Podem anomenar-la “Dansa: peregrinant a Montserrat”. Té forma de virolai, amb Tornada i Cobles. Les cobles acaben amb el mateix tema de la tornada. El punt expressiu està en les cobles, quan en començar dansen en línia recta, tot semblant el vaivé dels pelegrins. La tornada és en línia circular, i les cobles en línia recta i circular, una després de l’altra.

    Stella splendens

    Tornada:
    Stella splendens in
    monte
    ut solis radium
    miraculis serrato,
    exaudi populum

    Cobles:
    Concurrunt universi
    gaudentes populi,
    divites et egeni,
    grades et parvuli
    ipsum ingrediuntur ut
    cernunt oculi,
    Et inde reveruntur
    graciis repleti.
    Principes et
    magnates ex(s)tirpe
    regia.
    seculi potestates
    obtenta venia
    peccaminum
    proclamant
    tundentes pectora,
    poplite flexo clamant
    hic: Ave Maria
    Prelati et barones,
    comites incliti,
    religiose omnes
    atque prebiteri,
    militis, mercatores,
    cives, marinari,
    burgenses,
    piscatores,
    premiantur ibi.
    Rustici aratores nec
    non notarii,
    advocati, scultores,
    cunti ligni fabri,
    sartores et sutores,
    nen non lanifici,
    artifices et omnes
    gratulantur ibi.
    Regine, comitisse,
    illustres domine,
    potentes et ancille,
    iuvenes, parvuli,
    virigines at antique,
    pariter vidue,
    conscendunt et hunc
    montem,
    et religiose.
    Cetus hij
    aggregantur hic ut
    exhibeant vota,
    regraciantur ut ipsa
    et reddant, aulam
    istam ditantes hoc
    cuncti videant,
    localibus ornantes,
    soluti redeant.
    Cuncti ergo
    precantes sexus
    utriusque, mentes
    nostras mundantes,
    oremus devote:
    Virginem gloriosam,
    Matrem clementie, in
    celis graciosam
    senciamus vere.

    Estrella resplendent

    Tornada:
    Estrella que com un raig
    de sol lluïu
    amb miracles, a
    Montserrat:
    escolteu el poble.

    Cobles:
    Aquí concorren
    alegres tots els
    pobles
    rics i pobres, grans i petits;
    hi entren, com
    tothom ho pot veure,
    i d’aquí se’n tornen
    plens de gràcies.
    Prínceps i magnats
    d’estirp reial,
    poderosos del món,
    colpejant-se el pit
    proclamen que han
    obtingut el perdó
    dels pecats;
    flectint
    el genoll diuen
    aquí: Ave Maria.
    Prelats i barons,
    comtes il·lustres,
    tota classe de
    religiosos i també els
    preveres, soldats i
    marxants, gent de
    mar i de ciutat, i
    pescadors,
    aquí són agraciats.
    Pagesos i també
    notaris, advocats,
    escultors i tots els
    fusters, sastres,
    sabaters i també
    llaners, i tota mena
    d’artesans aquí són
    complimentats.
    Reines, comtesses,
    dames il·lustres,
    senyores i
    serventes, joves i
    nenes, donzelles i
    ancianes, també les
    vídues i les
    religioses pugen
    aquesta muntanya.
    Aquestes colles es
    troben aquí per oferir
    les prometences, i
    són omplertes de
    gràcies per a poder-les
    complir, i que
    tothom vegi com,
    enriquint aquesta
    cambra i ornant-la
    amb joiells, retornen alliberats.
    Per tant, mentre tots,
    homes i dones,
    supliquem, rentant
    les nostres consciències,
    preguem devotament: que
    puguem sentir prop
    nostre la Verge gloriosa.
    Mare de clemència, graciosa
    en el cel.

    Los set gotx recomptarem

    És la segona de les cinc danses que conté el manuscrit. Porta el títol “Ballada dels set goyts de nostre Dona en vulgar Cathallan, a ball redon”. És una ballada en forma de goig. Té una endreça, no ballada, sinó per entrar els balladors; un refrany popular en línia recta, punt expressiu de salutació a l’altar i a Maria; i set cobles o estances que contenen els goigs, del segon al setè, i una pregària. El primer goig ha quedat suprimit pel componedor de la dansa o de la música, potser perquè es troba comprès en el refrany “Ave Maria”.

    Los set gotxs recomptarem

    Endreça:
    Los set gotx
    recomptarem
    Et, devotament
    xantant,
    Humilment
    saludarem
    La dolça Verge
    Maria.
    Ceteri
    Respondeant.
    Refrany I
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena,
    Iterum dicatur.
    Et sic de ceteris
    aliis

    Cobles II
    Verge: fos anans del
    part
    Pura, e sens
    falliment
    En lo part, e pres lo
    lo part
    Sens ningun
    corrumpiment;
    Lo Fill de Deus,
    Verge pia,
    De vos nasque
    verament
    Iterum lo fill. Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    III
    Verge: tres reys
    d’Orient,
    Cavalcan amb gran
    corage,
    Ab l’estrella
    precedent,
    Vengren al vostre
    bitage,
    Offerint-vos de
    gradatge
    Aur et mirre et
    encenc.
    Iterum offerint. Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    IV
    Verge: (e)stant
    dolorosa
    Per la mort del Fill
    molt car,
    Romangues tota
    joyosa
    Can lo vis resuscitar;
    A vos, mare
    piadosa,
    Primer se volch
    demostrar.
    Iterum A vos mare, Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    V
    Verge: lo quin
    alegrage
    Que’n agues del Fill
    molt car,
    Estant al Munt
    d’Olivatge,
    Al cell l’on vehes
    puyar,
    On aurem tots
    alegratge,
    Si per nos vos plau
    pregar.
    Iterum on aurem. Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    VI
    Verge: quan foren
    complitz
    Los dies de
    Pentacosta,
    Ab vos eren aunits
    Los apostols, et
    decosta,
    Sobre tots, sens
    nuylla costa,
    Devalla l’(E)spirit
    Sant.
    Iterum Sobre tots. Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    VII
    Verge: ‘l derrer
    alegratge
    Que’n agues en
    aquest mon,
    Vostre Fill ab gran
    coratge
    Vos munta al cel
    pregon,
    On sots tots temps
    coronada,
    Regina perpetual.
    Iterum on sots. Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    VIII
    Tots, donques, nos
    esforcem,
    En aquesta present
    vida,
    Que peccats
    foragitem
    De nostr’anima
    mesquina,
    E vos, dolce Verge
    pia,
    Vuyllats-nos-ho
    empetrar.
    Iterum Et vos. Ave.
    Ave Maria, gracia
    plena
    Dominus tecum,
    Virgo serena.

    Cuncti simus concanentes

    És la tercera de les cinc danses que conté el manuscrit. Dansa de l’Anunciació. Tota en rodona, i té el punt expressiu en finalitzar les cobles, amb un punt parat en suspensió, en el qual la salutació i anunci de l’àngel s’expressen per una genuflexió i una reverència. “Cantem tots junts. Ave, Maria”, canta la tornada. Aquesta és l’única de les cinc danses amb valors mètrics fonamentalment ternaris. Les altres són de valors mètrics fonamentalment binaris.

    Cuncti simus concanentes

    Tornada
    Cuncti simus
    concanentes:
    Ave Maria.

    Cobles:
    Virgo sola existente,
    en affuit angelus
    Gabriel est
    appellatus atque
    missus celitus
    Clara facieque dixti:
    Ave, Maria.
    Clara facietque dixit,
    audite, karissimi.
    Et concipies, Maria.
    Ave, Maria.
    En concipies, Maria,
    audite karissimi,
    pariesque filium.
    Ave, Maria.
    Pariesque filium,
    audite, karissimi.
    vocabis eum
    Ihesum. Ave, Maria.
    Cuncti simus
    concanentes

    Cantem tots alhora

    Tornada:
    Cantem
    tots alhora:
    Ave Maria.

    Cobles:
    Mentre la Verge es trobava sola
    es presenta l’Àngel;
    Gabriel és
    el seu nom,
    i és enviat des del cel,
    i li diu amb cara radiant:
    Ave Maria.
    I li diu amb cara radiant,
    escolteu-ho caríssims,
    “Mira, Maria,
    concebràs: Ave Maria.
    Maria, concebràs
    escolteu-ho caríssims,
    i tindràs un fill,
    Ave Maria
    I tindràs un fill,
    escolteu-ho caríssims,
    l’anomenaras Jesús,
    Ave Maria.
    Cantem tots
    alhora…

    Polorum regina

    És la quarta de les cinc danses que conté el manuscrit. Dansa: Verge i Mare. Tota en línia circular, amb girades i canvis direccionals i del cos. Dansa molt forta i valenta. En començar les cobles té el moment expressiu en un punt aturat i suspens de dos passos, corresponent a la proporció de la Sesquialtera. Els dansaires fan una reverència, mentre el text va desplegant-se en cada cobla.

    Polorum regina

    Tornada:
    Polorum regina
    omnum nostra.
    Stella matutina, dele
    scelera.

    Cobles:
    Ante partum virgo
    Deo gravida.
    Semper permansisti
    inviolata.
    Et in partu virgo Deo
    fecunda.
    Semper permansisti
    inviolata.
    Et post partum virgo
    mater enixa.
    Semper permansisti
    inviolata.

    Reina de tot l’univers

    Tornada:
    Reina nostra de tot
    l’univers,
    estrella del matí,
    esborreu els crims.

    Cobles:
    Abans del part éreu
    verge encinta per
    obra de Déu.
    Sempre restàreu
    inviolada.
    I en el part éreu
    verge fecunda per
    obra de Déu.
    Sempre restàreu
    inviolada.
    I després del part
    sou verge mare gloriosa.
    Sempre restàreu
    inviolada.

    Ad mortem festinamus

    És la darrera de les cinc danses que conté el manuscrit. Dansa sobre la mort. Molt encertadament, O. Ursprung va fer veure com aquesta dansa, la més antiga que es coneix amb melodia pròpia, no és la dansa “de” la mort, en la qual la mort feta viva encara que macabrament, dansa enmig dels balladors amb terror o sarcasme, sinó que es tracta d’una sansa “sobre” la mort, meditació i reflexió que comprèn tots els temes que toquen aquest misteri de l’home segons la fe cristiana. Ben al contrari del macabre ballador que es belluga viu, el Llibre vermell acaba aquesta dansa amb una miniatura que representa un sepulcre obert amb un esquelet d’un mort ben mort i acabat. La dansa és pesada i severa, sense canvis de posició del cos, només amb saltirons i algun canvi direccional.

    Ad mortem festinamus

    Tornada:
    Ad mortem
    festinamus,
    peccare desistamus,
    peccare desistamus.

    Cobles:
    Scribere proposui de
    contemptu
    mundano,
    ut degentes seculi
    non mulcentur in
    vano.
    Iam est hora surgere
    a sompno mortis
    pravo,
    a sompno mortis
    pravo.
    Vita brevis breviter in
    brevi finietur
    morts venit velociter
    quae neminem
    veretur.
    Omnia mors perimit
    et nulli miseretur
    et nulli miseretur.
    Ni conversus fueris
    et sicut puer factus,
    et vitam mutaveris in
    meliores actus,
    intrare non poteris
    regnum Dei beatus
    regnum Dei beatus
    Tuba cum sonuerit,
    dies erit extrema,
    et iudex advenerit,
    vocabit sempiterna
    electos in patria
    prescritos ad inferna
    prescritos ad inferna.
    Quam felices fuerint
    qui cum Christo
    regnabunt,
    facie ad faciem sic
    eum spectabunt,
    Sanctus, sanctus
    Dominus
    Sabaoth
    conclamabunt,
    Sabaoth
    conclamabunt.
    Et quan tristes
    fuerint qui eterne
    peribunt,
    pene non deficient
    nec propter has
    obibunt.
    heu, heu, heu,
    miseri,
    numquam inde
    exibunt
    numquam inde
    exibunt.
    Cuncti reges seculi
    et in mundo
    magnates
    advenrtant et clerici
    omnesque
    potestates:
    fiant velut parvuli,
    dimitant vanitates
    dimitant vanitates.
    Heu, fratres
    karissimi, si digne
    contemplemus
    passionem Domini,
    amare et si flemus,
    ut pupillam oculi
    servabit ne
    peccemus,
    servabit ne
    peccemus.
    Alma Virgo virginum,
    in celis coronata,
    apud tuum filium sis
    nobis advocata.
    Et post hoc exilium
    occurrens mediata,
    occurrens mediata.

    Ens apressem cap a la mort

     

    Tornada:
    Ens apressem cap a
    la mort
    no pequem més,
    no pequem més.

    Cobles:
    Em proposo
    d’escriure sobre el
    menyspreu del món
    per tal que els qui
    viuen a la terra no
    siguin afeixugats
    per la vanitat.
    És hora d’aixecar-nos
    del son maligne
    de la mort.
    La vida és curta: ben
    aviat acabarà i
    breument: la mort
    corre veloç i no
    s’apoca davant de
    ningú.
    La mort tot ho
    destrueix i no
    compadeix ningú.
    Si no et converteixes
    i et fas com un nen
    i no canvies de vida
    obrant millor,
    no podràs entrar feliç
    al Regne de Déu.
    al Regne de Déu.
    Quan soni la
    trompeta serà el darrer dia:
    i quan vingui el
    Jutge, cridarà els
    elegits a la Pàtria
    Eterna,
    els damnats a l’infern
    els damnats a l’infern.
    Que en seran de feliços
    els qui regnaran amb el Crist,
    Així el contemplaran
    cara a cara.
    Aclamaran:
    Sant, Sant, Senyor
    de l’Univers.
    Sant, Sant, Senyor
    de l’Univers.
    I que n’estaran de
    tristos els qui es
    perdran per sempre.
    Les penes no tindran
    fi ni els consumiran.
    Ai, ai, ai,
    miserables!
    No n’han de sortir
    mai
    no n’han de sortir
    mai.
    Que tinguin present
    tots els reis de la
    terra i grans del
    món, i els clergues i
    tots els poderosos:
    que s’han de fer
    com els petits
    i deixar les vanitats
    i deixar les vanitats.
    Ai, germans
    caríssims, si
    contemplem
    dignament la Passió
    del Senyor, i si
    plorem amargament,
    Ell ens guardarà
    com la nineta de l'ull
    perquè no pequem,
    perquè no pequem.
    Santa Verge de les
    verges, coronada en
    el cel, sigueu per a
    nosaltres advocada
    davant del vostre Fill
    I després d’aquest exili
    mitjancera acollidora
    mitjancera acollidora.

  • També et pot interessar...

    Palau Bach

    Dimecres 09.04.25 - 19 h
    Sala de Concerts

    Elisabeth Breuer, soprano
    Anna Lucia Richter, mezzosoprano 
    Patrick Grahl, tenor (Evangelista
    Thomas Hobbs,tenor 
    Matthew Brook,baix (Jesús
    Stephan Loges, baix
    RIAS Kammerchor Berlin
    Akademie für Alte Musik Berlin
    Justin Doyle, director

    J. S. BACHPassió segons sant Mateu, BWV 244

     
    Preu: 18 a 95 €
  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex