• Ensemble Sillages
    —Alsina, Saunders, Parra, Jarrell i Naón

    Palau Fronteres

    Divendres, 11 d'octubre de 2024 – 21 h

    Petit Palau

  • En co-producció amb:

    • Mixtur

    Amb la col·laboració de:

    • MEAE - IFE
    • Paysages humans

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Ensemble Sillages:
    Sophie Deshayes, flauta
    Jean Marc Fessard, clarinet
    Stéphane Sordet, saxofon
    Caroline Cren, piano
    Léo Belthoise, violí
    Ingrid Schoenlaub, violoncel
    Gonzalo Bustos, direcció 


    Ariadna Alsina Tarrés (1980)
    Des mots des murs #1 création partie 1* (2024)

     

    Rebecca Saunders (1967)
    The underside of green (1994)

     

    Hèctor Parra Esteve (1976)
    Time fields III (2004)

     

    Ariadna Alsina Tarrés
    Interlude électronique 1*

    Des mots des murs #2 création partie 2* (2024)

     

    Michael Jarrell (1958)
    Assonance III (1989)

     

    Luis Naón (1961)
    Eje, una voz de la infancia (2021)

     

    Ariadna Alsina Tarrés
    Interlude électronique 2* 

    Des mots des murs...#3, (2024) dedicada a M. Jarrell.

    Concert del Festival Mixtur amb la col·laboració del Palau de la Música Catalana.

    El concert té una durada de 60 minuts.
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #contemporània #nousformats

  • Poema

    Badewanne für eine Heldin

    Els ulls són el dol de la visió
    que no copsem
    més que en les parcel·les
    ensofrades del destí.
    La nit respira,
    èbria de fulgors,
    i dicta el cant d’Orió.

    Era el llac dels somnis
    i tanmateix s’alçava veritable
    el cor que cada arbre retenia,
    talment el dolor i la promesa,
    la fosca i la paraula,
    les noces i el condol.

    Entrar al llac, banyar-nos-hi
    com qui retorna
    al calze de l’inici.
    Esdevenir promesa i perfer-la
    era la fita, trenada en foc.
    I quan, llavors?

    L’heroisme no era una oració,
    sinó el fet de rebutjar
    la por per sempre.

    Com qui no vol la cosa
    i ho vol tot,
    nosaltres,
    els qui no érem res.

    O sí:
    alhora el prec,
    la fam.

    O no, el mirall:
    pletòric univers de deseixir-nos.

     

    Lluís Calvo
    “Banyera per a una heroïna”, del llibre Centaures i rossinyols.

    La Pobla de Farnals: Edicions del Buc, 2023.

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Comentari

    Més de deu anys després de la seva primera col·laboració, Ariadna Alsina i l’Ensemble Sillages es reuneixen de nou sota el paraigua del Festival Mixtur i Paysages Humains i amb la col·laboració del Ministeri de Cultura-DRAC Bretagne i l’Institut Francès de Madrid i Barcelona. Alsina i Gonzalo Bustos, director artístic de l’Ensemble Sillages, ens proposen un programa de concert centrat en l’obra de la jove compositora catalana i la d’alguns dels seus referents més immediats –Hèctor Parra, Rebecca Saunders, Michael Jarrell i Luis Naón–, amb la música dels quals estableix un diàleg.

    Cadascuna de les peces que escoltarem obre una finestra musical a un món en transformació perpètua. El de la fricció entre pensament formal i intuïció expressiva, de la qual emergeixen un seguit d’accents, d’articulacions tímbriques i de gestos que exploren les nebuloses fronteres perceptives existents entre les dimensions temporal i harmònica de Time fields III d’Hèctor Parra. El de l’estructuració d’elements musicals arquetípics seguint esquemes d’organització de l’I Ching, segons el qual un mateix element comporta diferències significatives quan està en relació amb altres d’Eje (una voz de la infancia) de Luis Naón. El d’Assonance III, en la qual Michael Jarrell parteix de petits motius que es perllonguen mitjançant ressonàncies naturals i que es fan més densos fins a un clímax que condueix de nou al repòs. I el de The underside of green de Rebeca Saunders, que proposa una reflexió sobre les propietats del color, la seva relació amb la llum i la seva qualitat fugissera.

    Lligant totes aquestes mirades i establint una xarxa de relacions entre elles, la música d’Ariadna Alsina explora el concepte de fragilitat en diferents formes i matisos. El projecte Des mots des murs… per a ensemble i electrònica es desplega en tres obres que s’entrellacen amb les composicions abans esmentades. El projecte està inspirat en les obres literàries The old walls de Zoë Skoulding i Fin de partie de Samuel Beckett, de les quals extreu una reflexió sobre la condició humana associada a la fragilitat, capaços com som com a espècie de generar l’odi i la desesperança entre pobles, de caure en les absurditats més profundes i enquistades, però també posant èmfasi en la bellesa poètica de la fragilitat i la possibilitat de regeneració i renaixença de la vida per sobre de les ruïnes.

    Alsina fa dialogar els instruments acústics amb l’electrònica per generar contrastos entre els ecos industrials d’una electrònica mecànica i la intimitat sorgida de l’organicitat dels instruments. Ambdós universos són capaços també de tocar-se i crear quelcom de nou, mitjançant la transformació digital del so dels instruments, procés que crea fractures i trajectòries sonores en l’espai que resulten en una textura complexa i en constant transformació.

    El diàleg entre Alsina i la resta de compositors es complementa amb els dos interludis electroacústics que la compositora ha creat inspirant-se en un so, una idea musical o un gest instrumental de les peces que acompanyen. Dues miniatures purament electroacústiques en les quals treballa la idea poètica de la fragilitat desplegant el so a través de l’espai acústic i jugant amb la idea d’allò que és efímer.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • Biografies

    Ensemble Sillages

    Ensemble Sillages

    © Julie Migozzi

    Fundat l’any 1992 per Philippe Arrii-Blachette, és un grup de músics dedicat a explorar les fronteres de la creació musical. Dirigit pel compositor i director d’orquestra argentí Gonzalo Bustos des del 2020, té la seu a Quartz de Brest i actua per tot França i internacionalment. Treballa en estreta col·laboració amb compositors contemporanis, amb la voluntat d’arribar a públics diversos des d’un esperit d’accessibilitat i de compartir les seves creacions. També organitza el Festival Electrocution, centrat en les noves tecnologies i la innovació musical.

  • Gonzalo Bustos, director

    Gonzalo Bustos

    © Didier Olivré

    És un compositor i director d’orquestra reconegut pel seu talent i una exploració audaç en la música contemporània. Les seves creacions busquen generar una obertura sensible que convida l’oient a una audició profunda i emocional.

    Inspirat en les influències de la música d’arreu i les tendències musicals més actuals, fusiona amb habilitat sons i textures tradicionals i modernes.

    Director artístic de l’Ensemble Sillages, destaca per les obres contemporànies, per bé que també dirigeix els clàssics del repertori amb un enfocament captivador. Com a director del Festival Electrocution i director dels festivals Aérolithes i EnsembleS, Gonzalo Bustos és un promotor aferrissat de la creació contemporània. Al mateix ensenya direcció i composició al Conservatori Regional de Rennes i la seva tasca innovadora i sensible es presenta en festivals internacionals.

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimarts, 05.11.24 - 20 h
    Sala de Concerts

    My name is...

    GIO Symphonia & Prat

    S. Reich: My name is..., Pendulum music (4 micròfons i 4 altaveus)Violin phase, Reich/Richter
    J. S. Bach: “Preludi i fuga XI” d’El clave ben temperat (arranjament d’I. Stravinsky)
    A. Pärt: Fratres (versió per a conjunt instrumental)

    Preus: de 20 i 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex