• El trencanous de Txaikovski

    —Orquestra Simfònica del Vallès

    Nadal al Palau

    Diumenge, 25 de desembre de 2022 - 19 h
    Divendres, 6 de gener de 2023 - 18 h
    Dissabte, 7 de gener de 2023 - 18 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Companyia Borja Ytuquepintas, art amb sorra
    Luis Posada, narrador
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Rubén Gimeno, director


    Piotr Ílitx Txaikovski (1840-1893)
    El trencanous: suite del ballet, op. 71 (selecció)

    Obertura

    Acte I
    Marxa
    Petit galop de les nenes i entrada de parents
    Arribada de Drosselmeyer
    Escena i dansa de l’avi
    La sortida dels convidats. La nit
    La batalla

    Acte II
    El Palau encantat de Confituramburg
    Divertiment
    Vals de les flors
    Pas de dos - Variació 2
    Pas de dos - Coda
    Vals final i apoteosi


    Durada aproximada del concert: 70 minuts, sense pausa.

    #clàssics #popular #nousformats

  • Poema

    casa, graner i estable: reconstruir tenebra

    i déu va dir: que els homes parlin.
    i els homes van construir cases per no moure-se’n:
    ja no els calia anar a l’encontre de les coses,
    tot tenia nom, només esperaven el perdó de l’alba.

    i déu va dir: que els homes llegeixin.
    i els homes van construir més cases, però no per viure-hi:
    hi acumulaven les fulles i el gra i les emanacions imperfectes,
    en les quals algú hauria de llegir, de nit, la paraula del senyor.

    i déu va dir: que els homes raonin.
    i els homes van construir unes altres cases, tampoc per viure-hi:
    podien fer lleis, fer que el bestiar obeís i també pensar en la justícia,
    o donar-se altres ocupacions per evitar la llum entre nit i nit.

    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu edicions, 2017)

  • 20221125 Anunci Generic 2 DESKTOP
  • Comentari

    El trencanous: màgia i celebració

    A El trencanous, op. 71, Piotr Ílitx Txaikovski infongué tendresa i amor, empatia, imaginació i esperança al conte de Nadal d’E. T. A. Hoffmann. Aquesta poderosa parella creadora que irrompé a la segona meitat del segle XIX ens regala la màgia més pura del Romanticisme: la imaginació sonora. La que desprèn la innocència i ens recorda el poder que els somnis tenen en nosaltres, en aquest cas el de donar l’oportunitat a les petites coses de poder brillar. Tots som, en algun moment o altre, aquell soldadet que es trenca i es refà, com renascut de les cendres. Perquè la naturalesa humana és complexa i es debat entre la banalitat i la torbació. Però, sota la mirada d’un nen, pot ser tan senzilla i serena com sobrenatural. El trencanous té la virtut de connectar amb tothom perquè el Nadal connecta amb tots nosaltres, petits i grans, encisats i desencisats. Sempre hi haurà algú que recollirà les nostres despulles i creurà en la nostra capacitat transformadora que sorgeix de l’amor.

    La música de Txaikovski és icònica i enormement suggeridora. Ens sedueix pels colors que desprèn i els ritmes i les melodies que s’imprimeixen en el nostre record. De les meravelles que podem escoltar aquest vespre són especialment cèlebres la “Marxa”, que ens activa la percepció amb el contrast entre els vents, imperatius i inflexibles, i la melodia de les cordes, una filigrana espurnejant, així com més endavant la trepidant “Dansa russa” (“Divertimento 12d”) es combina amb el “Divertimento 12e”, on les flautes de canya fan enginyosos saltirons sonors, mentre que el “Vals de les flors” esdevé una sumptuosa invitació a la joia i la celebració. El moment més màgic arriba amb el “Pas de deux-Variació 2, Dansa de la fada de sucre”, on Txaikovski descriu el misteri i la delicadesa de forma deliciosa amb els pizzicatti de la celesta, que passen de puntetes per la nostra imaginació, i les melodies serpentejants, recursos que ens fan sentir com el polsim de la fada ens acarona enigmàticament.

    La coneguda veu de l’actor Luis Posada ens seduirà aquest vespre per situar el conte que s’estrenà pels volts de Nadal del 1892 al Teatre Mariïnski de Sant Petersburg amb coreografia de Lev Ivànov. Qui la interpreta avui és la Companyia Borja Ytuquepintas, art amb sorra, amb la voluntat de convertir-la en poesia visual. Perquè El trencanous, com tots els ballets, és moviment sonor, escultures humanes, llums i ombres, acrobàcia i paraules xiuxiuejades amb el so dels instruments. La dansa és, potser, l’art total avui dia, la que s’ha sabut adaptar millor a la transgressió de la modernitat i on conflueixen la música, l’arquitectura, l’escultura, la pintura i la poesia per emocionar-nos. Aquest vespre gaudirem d’uns ritmes i unes melodies tan festius que ens inoculen l’esperit joiós de les festes nadalenques. La batuta de Rubén Gimeno i el so de l’Orquestra Simfònica del Vallès són un binomi que encaixa perfectament en els paràmetres que demana la vetllada d’avui: ritme, color, energia i passió.

    Aina Vega, Doctora en filosofia de la música

  • Biografíes

    Borja González, art amb sorra

    Companyia Borja Ytuquepintas

    Pintor, dibuixant i saltimbanqui, va passar per diferents escoles d’art per dominar totes les tècniques plàstiques i acrobàtiques a fi de fusionar-les als escenaris. Tècnic superior en il·lustració i disseny gràfic plàstic, també ha fet cursos de dibuix, pintura, ceràmica, esmalts, gravat, fotografia, etc. Titulat per l’Escola de Circ Rogelio Rivel, especialitat en equilibris acrobàtics, ha seguit durant tres anys cursos de verticals i tècnica de mà a mà a França i Barcelona amb diferents professors: Vicente Espinosa, Claude Victoria i Pascal Angelí. Ha participat en diferents companyies de circ des de l’any 2003 (Brequilibro Circ, Los Villalba, Circ Alienzo, Més Tumàcat).

    A partir del 2010 va crear i va començar a actuar com a solista creant Borja Ytuquepintas,  un projecte en el qual fusiona diferents arts a l’escenari, com ara l’art amb sorra, circ, música en directe, titelles de gran format i pintura ràpida.

    Els seus espectacles Somnis de sorra i Somnis de la Mediterrània han estat programats als millors festivals d’Espanya i també a França, Grècia, Portugal i els Estats Units.

  • Luis Posada, narrador

    Luis Posada

    Nascut a Barcelona (1963), és actor professional de doblatge des del 1983. Veu habitual al nostre país dels actors Johnny Depp, Jim Carrey, Adrien Brody, John Cusack i Leonardo DiCaprio, ha estat actor en diverses produccions de TV3: De professió API, 5 i acció, Estació d’enllaç, Nissaga de poder o El cor de la ciutat.

    Col·labora en programes radiofònics, com El suplement de Catalunya Ràdio.

  • Orquestra Simfònica del Vallès

    Orquestra Simfònica del Vallès
    © Lorenzo Duaso

    Va néixer el 1987 en el si de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell i molt aviat s’estructurà com una societat anònima laboral, en què els treballadors en són alhora els propietaris. La seva activitat se centra a la ciutat de Sabadell, amb una temporada pròpia i com a orquestra del circuit Òpera a Catalunya, i al Palau de la Música Catalana, amb el cicle de concerts Simfònics al Palau. N’han estat directors titulars: Albert Argudo, Jordi Mora, Salvador Brotons, Edmon Colomer, David Giménez Carreras, Rubén Gimeno i James Ross. Des del setembre del 2018 ho és Xavier Puig. Ha rebut el Premi Nacional de Música 1992, atorgat per la Generalitat de Catalunya, i la Medalla d’Honor 2012 de la ciutat de Sabadell.

  • Rubén Gimeno, director

    GIMENO, Rubén (c)Ricardo Rios

    (c) Ricardo Rios

    S’inicià en la direcció amb James Ross i es graduà a la Universitat de Maryland. Posteriorment estudià al Conservatori d’Estocolm, amb J. Panula, A. Gilbert, E-P. Salonen, J-P. Saraste i L. Slatkin. Ha col·laborat amb moltes orquestres espanyoles (simfòniques de Galícia, Bilbao, Principat d’Astúries i Tenerife, Orquesta Nacional de España, Orquestra d’Euskadi, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquestra de la Comunitat Valenciana, etc.) i estrangeres (Norrköping Symphony, Gavle Symphony, Orchestre de Chambre de Ginebra, MMCK del Japó, Orquesta Sinfónica Nacional de Colòmbia, etc.). Va ser director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès del 2009 al 2016. Ha col·laborat amb solistes importants, com Midori, S. Isserlis, D. Sitkovetski, K. Gerstein, M. Bayo o M. Camilo.

  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Dijous, 23.02.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Joan Seguí, orgue
    Andrew Ackerman, violó
    Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana
    (Xavier Puig, director)
    Christoph Siebert
    , director

    H. Schütz: Exèquies musicals
    Obres de J. Ch. Bach i Mendelssohn

    Preus: 20 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex