Evgeni Koroliov
—El clave ben temperat de J. S. Bach
Palau Bach
Dimecres, 2 de febrer de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Evgeni Koroliov, piano
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
El clave ben temperat, BWV 846-869 (llibre I)I
Preludi i fuga I, en Do major, BWV 846
Preludi i fuga II, en Do menor, BWV 847
Preludi i fuga VII, en Mi bemoll major, BWV 852
Preludi VIII en Mi bemoll menor i fuga VIII, en Re bemoll menor, BWV 853
Preludi i fuga VIII en Fa sotingut major, BWV 858
Preludi i fuga XIV en Fa menor, BWV 859
Preludi i fuga XIX, en La major, BWV 864
Preludi i fuga XX, en La menor, BWV 865
Preludi i fuga V, en Re major, BWV 850
Preludi i fuga VI, en Re menor, BWV 851
Preludi i fuga XI, en Fa major, BWV 856
Preludi i fuga XII, en Fa menor, BWV 857II
Preludi i fuga XVII, en La bemoll major, BWV 862
Preludi i fuga XVIII, en Sol menor, BWV 863
Preludi i fuga XXIII, en Si major, BWV 868
Preludi i fuga XXIV, en Si menor, BWV 869
Preludi i fuga IX, en Mi major, BWV 854
Preludi i fuga X, en Mi menor, BWV 855
Preludi i fuga XV, en Sol major, BWV 860
Preludi i fuga XVI, en Sol menor, BWV 861
Preludi i fuga XXI, en Si bemoll major, BWV 866
Preludi i fuga XXII, en Si bemoll menor, BWV 867
Preludi i fuga, III, en Do major, BWV 848
Preludi i fuga IV, en Do diesi menor, BWV 849Durada aproximada del concert: 130 minuts, pausa de 15 minuts inclosa.
#clàssics #llegendesPoema
Àlbum
Ens sobreviurà només aquest llibre
Les rebesnetes
trobaran els nostres cossos estesos
damunt d’aquestes pàgines.Plor
i deliri de família.Anna Gual
Ameba (2020)Comentari
El subtítol del manuscrit del primer volum d’El clave ben temperat de Bach exposa dues premisses fonamentals del que ha esdevingut un dels compendis més transcendentals de la història de la música. “Preludis i fugues en tots els tons i semitons [...] per a la pràctica i el profit dels músics desitjosos d’instruir-se i per recrear a qui són destres en aquest art”. I Bach en aquest primer volum integrat per 24 preludis i fugues escrits en totes les tonalitats majors i menors de l’escala elevava al màxim exponent els fonaments de l’anomenat temperament igual. Les investigacions sobre l’afinació del teòric Andreas Werckmeister van culminar l’any 1691 amb la publicació del Musikalische Temperatur. L’exactitud en la divisió de l’octava natural en dotze semitons a igual distància permetia l’afinació precisa dels instruments de teclat en totes les tonalitats; l’únic interval pur ara seria l’octava i la possibilitat de modular lliurement per totes les tonalitats obriria les portes a la música del futur. Aquest nou mètode d’afinació s’oposava al temperament natural que, grosso modo, creava imprecisions intervàl·liques quan s’empraven les tonalitats amb gran nombre de sostinguts i bemolls.
I sí, els estudiants de clave, de piano (alguns de molt avantatjats, com un jove Evgeni Koroliov que dècades enrere i amb disset anys ja va interpretar el primer volum en directe a Moscou), hi han après al llarg dels segles la rapidesa en l’articulació o l’entrenament de la polifonia. Tots els grans mestres i compositors (des de Mozart –que va conèixer l’obra mitjançant el baró Gottfried van Swieten i fins i tot en va transcriure fugues del segon volum per a quartet de corda– fins a Xostakóvitx, passant per Beethoven, Chopin, Schumann...) s’hi han apropat inexorablement en la interpretació i en l’aprofundiment de l’estudi.
L’origen d’aquest primer volum es remunta a l’any 1720, quan Bach ocupava el lloc de mestre de capella i director de música de cambra al servei del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen, una cort calvinista on el compositor d’Eisenach quedava eximit d’escriure música religiosa per centrar-se exclusivament en la música instrumental. Allí escriví entre desenes de composicions inoblidables un llibre d’exercicis per al seu fill de deu anys Wilhelm Friedemann que esdevindria la gènesi d’un volum acabat a Köthen el 1722 i que seria imprès pòstumament l’any 1801. Vint-i-quatre preludis amb les fugues corresponents –exemplificació pràctica del domini de la tècnica del contrapunt– sublims –com la quarta a cinc veus–, trepidants –com la desena a dues veus– o serenes –com l’escrita en Sol menor (núm. 16). La monumental i complexa fuga en La menor (núm. 20) o la transcendència de la fuga a cinc veus en Si bemoll menor (núm. 22) precedeixen la immensa i sumptuosa fuga en si menor que clou aquest primer llibre. Totes les fugues venen precedides per preludis monotemàtics, celebèrrims –com el primer, segon, cinquè o sisè–, transcendentals –com el vuitè–, d’alta demanda d’articulació –com el desè–, emotius –com l’escrit en Sol menor– o d’un sublim misticisme –com l’assolit al darrer.
Koroliov els darrers anys ja ens ha portat al Palau L’art de la fuga (2016) o les Variacions Goldberg (2019) fent sempre bo l’elogi que va proclamar György Ligeti: “Si hagués d’endur-me a una illa deserta només una obra musical, triaria el Bach de Koroliov. El sentiria fins al meu darrer alè”.
Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»
Biografia
Biografia
Evgeni Koroliov, piano
Nascut a Moscou (1949), és conegut per la seva extraordinària presència al panorama pianístic internacional. Lluny de centrar-se únicament en l’espectacularitat, Koroliov fascina el públic a través d’una profunda comprensió intel·lectual de les obres que interpreta i al servei de les quals posa el seu ampli ventall de capacitats artístiques i interpretatives.
Koroliov va estudiar piano al reconegut Conservatori Txaikovski de Moscou. Entre els seus professors hi havia Heinrich Neuhaus, Maria Judina, Lew Oborin i Lew Naumow. Va guanyar el Gran Premi Clara Haskil (Vevey, 1977), entre altres concursos, com l’Internacional Bach (Leipzig, 1968), Van Cliburn (Fort Worth, 1973) i Bach Piano (Toronto, 1985). Resideix a Hamburg des del 1978 i va treballar com a professor a la Universitat de Música i Teatre d’Hamburg fins al 2015. El seu ampli repertori comprèn des del Barroc, el Classicisme vienès i l’Impressionisme fins a Ligeti i Kurtág, a més de tenir una afinitat especial amb Bach.
Evgeni Koroliov ha actuat en molts escenaris de renom internacional, com ara: Konzerthaus de Berlín, Laeiszhalle d’Hamburg, Gewandhaus de Leipzig, Herkulessaal de Munic, Alte Oper de Frankfurt, Konzerthaus de Viena, Conservatorio Verdi de Milà, Teatro Olimpico de Roma, Acadèmia Liszt de Budapest, Concertgebouw d’Amsterdam, Gulbenkian Foundation de Lisboa, Palais des Beaux Arts de Brussel·les, Palau de la Música Catalana, Théâtre des Champs Élysées de París... Ha ofert actuacions com a convidat als festivals Montreux i Salzburg, International Bach Academy de Stuttgart, Rheingau i Schleswig-Holstein, Chopin Festival de Varsòvia, Bachfest de Mont-real, Settembre Musica de Torí i al Festival La Roque d’Anthéron.
Juntament amb Helmuth Rilling i el Bach-Collegium Stuttgart va oferir una gira per Alemanya interpretant Concerts per a piano de Bach i va tocar Concerts de Mozart amb Valery Gergiev i l’Orquestra del Teatre Mariïnski de Sant Petersburg. Ha actuat repetidament amb la Kremerata Baltica de Gidon Kremer i el Concerto Budapest d’András Keller. En el cicle de piano de la Berliner Philharmoniker, Evgeni Koroliov va ser aclamat per la seva interpretació de L’art de la fuga de Bach el 2014. La temporada 2020-21 va tocar la integral de les Sonates per a piano de Beethoven a la Beethoven-Haus de Bonn.
Interessat igualment per la música de cambra, Koroliov ha tocat amb col·legues com Natalia Gutman i Mischa Maisky, el Keller Quartet i el Prazák Quartet. Actua habitualment amb la seva dona, la pianista Ljupka Hadzigeorgieva, amb qui forma el Duo Koroliov.
Evgeni Koroliov ha gravat per a TACET, Hänssler Classic, Profil i el segell de la Hessischer Rundfunk. La seva interpretació de les Variacions Goldberg al Bachfest Leipzig 2008 va ser publicada per EuroArts en DVD. Ha rebut molts premis pels seus enregistraments, incloent-hi el Premi de la Deutschen Schallplattenkritik per un CD amb obres en solitari i en duo de Bach juntament amb la seva dona, i el premi en la categoria de solista dels International Classical Music Awards (ICMA) pel seu darrer CD sobre Schubert. Juntament amb la seva dona, amb Anna Vinnitskaya i la Kammerakademie Potsdam ha enregistrat els Concerts de J. S. Bach per a un, dos i tres pianos (Alpha Classics).
També et pot ineressar...
Palau Piano
Dimarts, 22.02.2022 - 20 h
Sala de ConcertsGrigory Sokolov, piano
Programa per determinar
Preus: de 30 a 60 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Evgeni Koroliov
—El clave ben temperat de J. S. Bach
Palau Bach
Dimecres, 2 de febrer de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Evgeni Koroliov, piano
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
El clave ben temperat, BWV 846-869 (llibre I)I
Preludi i fuga I, en Do major, BWV 846
Preludi i fuga II, en Do menor, BWV 847
Preludi i fuga VII, en Mi bemoll major, BWV 852
Preludi VIII en Mi bemoll menor i fuga VIII, en Re bemoll menor, BWV 853
Preludi i fuga VIII en Fa sotingut major, BWV 858
Preludi i fuga XIV en Fa menor, BWV 859
Preludi i fuga XIX, en La major, BWV 864
Preludi i fuga XX, en La menor, BWV 865
Preludi i fuga V, en Re major, BWV 850
Preludi i fuga VI, en Re menor, BWV 851
Preludi i fuga XI, en Fa major, BWV 856
Preludi i fuga XII, en Fa menor, BWV 857II
Preludi i fuga XVII, en La bemoll major, BWV 862
Preludi i fuga XVIII, en Sol menor, BWV 863
Preludi i fuga XXIII, en Si major, BWV 868
Preludi i fuga XXIV, en Si menor, BWV 869
Preludi i fuga IX, en Mi major, BWV 854
Preludi i fuga X, en Mi menor, BWV 855
Preludi i fuga XV, en Sol major, BWV 860
Preludi i fuga XVI, en Sol menor, BWV 861
Preludi i fuga XXI, en Si bemoll major, BWV 866
Preludi i fuga XXII, en Si bemoll menor, BWV 867
Preludi i fuga, III, en Do major, BWV 848
Preludi i fuga IV, en Do diesi menor, BWV 849Durada aproximada del concert: 130 minuts, pausa de 15 minuts inclosa.
#clàssics #llegendesPoema
Àlbum
Ens sobreviurà només aquest llibre
Les rebesnetes
trobaran els nostres cossos estesos
damunt d’aquestes pàgines.Plor
i deliri de família.Anna Gual
Ameba (2020)Comentari
El subtítol del manuscrit del primer volum d’El clave ben temperat de Bach exposa dues premisses fonamentals del que ha esdevingut un dels compendis més transcendentals de la història de la música. “Preludis i fugues en tots els tons i semitons [...] per a la pràctica i el profit dels músics desitjosos d’instruir-se i per recrear a qui són destres en aquest art”. I Bach en aquest primer volum integrat per 24 preludis i fugues escrits en totes les tonalitats majors i menors de l’escala elevava al màxim exponent els fonaments de l’anomenat temperament igual. Les investigacions sobre l’afinació del teòric Andreas Werckmeister van culminar l’any 1691 amb la publicació del Musikalische Temperatur. L’exactitud en la divisió de l’octava natural en dotze semitons a igual distància permetia l’afinació precisa dels instruments de teclat en totes les tonalitats; l’únic interval pur ara seria l’octava i la possibilitat de modular lliurement per totes les tonalitats obriria les portes a la música del futur. Aquest nou mètode d’afinació s’oposava al temperament natural que, grosso modo, creava imprecisions intervàl·liques quan s’empraven les tonalitats amb gran nombre de sostinguts i bemolls.
I sí, els estudiants de clave, de piano (alguns de molt avantatjats, com un jove Evgeni Koroliov que dècades enrere i amb disset anys ja va interpretar el primer volum en directe a Moscou), hi han après al llarg dels segles la rapidesa en l’articulació o l’entrenament de la polifonia. Tots els grans mestres i compositors (des de Mozart –que va conèixer l’obra mitjançant el baró Gottfried van Swieten i fins i tot en va transcriure fugues del segon volum per a quartet de corda– fins a Xostakóvitx, passant per Beethoven, Chopin, Schumann...) s’hi han apropat inexorablement en la interpretació i en l’aprofundiment de l’estudi.
L’origen d’aquest primer volum es remunta a l’any 1720, quan Bach ocupava el lloc de mestre de capella i director de música de cambra al servei del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen, una cort calvinista on el compositor d’Eisenach quedava eximit d’escriure música religiosa per centrar-se exclusivament en la música instrumental. Allí escriví entre desenes de composicions inoblidables un llibre d’exercicis per al seu fill de deu anys Wilhelm Friedemann que esdevindria la gènesi d’un volum acabat a Köthen el 1722 i que seria imprès pòstumament l’any 1801. Vint-i-quatre preludis amb les fugues corresponents –exemplificació pràctica del domini de la tècnica del contrapunt– sublims –com la quarta a cinc veus–, trepidants –com la desena a dues veus– o serenes –com l’escrita en Sol menor (núm. 16). La monumental i complexa fuga en La menor (núm. 20) o la transcendència de la fuga a cinc veus en Si bemoll menor (núm. 22) precedeixen la immensa i sumptuosa fuga en si menor que clou aquest primer llibre. Totes les fugues venen precedides per preludis monotemàtics, celebèrrims –com el primer, segon, cinquè o sisè–, transcendentals –com el vuitè–, d’alta demanda d’articulació –com el desè–, emotius –com l’escrit en Sol menor– o d’un sublim misticisme –com l’assolit al darrer.
Koroliov els darrers anys ja ens ha portat al Palau L’art de la fuga (2016) o les Variacions Goldberg (2019) fent sempre bo l’elogi que va proclamar György Ligeti: “Si hagués d’endur-me a una illa deserta només una obra musical, triaria el Bach de Koroliov. El sentiria fins al meu darrer alè”.
Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»
Biografia
Evgeni Koroliov, piano
Nascut a Moscou (1949), és conegut per la seva extraordinària presència al panorama pianístic internacional. Lluny de centrar-se únicament en l’espectacularitat, Koroliov fascina el públic a través d’una profunda comprensió intel·lectual de les obres que interpreta i al servei de les quals posa el seu ampli ventall de capacitats artístiques i interpretatives.
Koroliov va estudiar piano al reconegut Conservatori Txaikovski de Moscou. Entre els seus professors hi havia Heinrich Neuhaus, Maria Judina, Lew Oborin i Lew Naumow. Va guanyar el Gran Premi Clara Haskil (Vevey, 1977), entre altres concursos, com l’Internacional Bach (Leipzig, 1968), Van Cliburn (Fort Worth, 1973) i Bach Piano (Toronto, 1985). Resideix a Hamburg des del 1978 i va treballar com a professor a la Universitat de Música i Teatre d’Hamburg fins al 2015. El seu ampli repertori comprèn des del Barroc, el Classicisme vienès i l’Impressionisme fins a Ligeti i Kurtág, a més de tenir una afinitat especial amb Bach.
Evgeni Koroliov ha actuat en molts escenaris de renom internacional, com ara: Konzerthaus de Berlín, Laeiszhalle d’Hamburg, Gewandhaus de Leipzig, Herkulessaal de Munic, Alte Oper de Frankfurt, Konzerthaus de Viena, Conservatorio Verdi de Milà, Teatro Olimpico de Roma, Acadèmia Liszt de Budapest, Concertgebouw d’Amsterdam, Gulbenkian Foundation de Lisboa, Palais des Beaux Arts de Brussel·les, Palau de la Música Catalana, Théâtre des Champs Élysées de París... Ha ofert actuacions com a convidat als festivals Montreux i Salzburg, International Bach Academy de Stuttgart, Rheingau i Schleswig-Holstein, Chopin Festival de Varsòvia, Bachfest de Mont-real, Settembre Musica de Torí i al Festival La Roque d’Anthéron.
Juntament amb Helmuth Rilling i el Bach-Collegium Stuttgart va oferir una gira per Alemanya interpretant Concerts per a piano de Bach i va tocar Concerts de Mozart amb Valery Gergiev i l’Orquestra del Teatre Mariïnski de Sant Petersburg. Ha actuat repetidament amb la Kremerata Baltica de Gidon Kremer i el Concerto Budapest d’András Keller. En el cicle de piano de la Berliner Philharmoniker, Evgeni Koroliov va ser aclamat per la seva interpretació de L’art de la fuga de Bach el 2014. La temporada 2020-21 va tocar la integral de les Sonates per a piano de Beethoven a la Beethoven-Haus de Bonn.
Interessat igualment per la música de cambra, Koroliov ha tocat amb col·legues com Natalia Gutman i Mischa Maisky, el Keller Quartet i el Prazák Quartet. Actua habitualment amb la seva dona, la pianista Ljupka Hadzigeorgieva, amb qui forma el Duo Koroliov.
Evgeni Koroliov ha gravat per a TACET, Hänssler Classic, Profil i el segell de la Hessischer Rundfunk. La seva interpretació de les Variacions Goldberg al Bachfest Leipzig 2008 va ser publicada per EuroArts en DVD. Ha rebut molts premis pels seus enregistraments, incloent-hi el Premi de la Deutschen Schallplattenkritik per un CD amb obres en solitari i en duo de Bach juntament amb la seva dona, i el premi en la categoria de solista dels International Classical Music Awards (ICMA) pel seu darrer CD sobre Schubert. Juntament amb la seva dona, amb Anna Vinnitskaya i la Kammerakademie Potsdam ha enregistrat els Concerts de J. S. Bach per a un, dos i tres pianos (Alpha Classics).
També et pot ineressar...
Palau Piano
Dimarts, 22.02.2022 - 20 h
Sala de ConcertsGrigory Sokolov, piano
Programa per determinar
Preus: de 30 a 60 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –