• Cor Jove de l´Orfeó Català, Cor Jove Amics de la Unió, Cobla Marinada & Colomer
    Una tarda de sardanes

    Tardes al Palau

    Dilluns, 5 de febrer de 2024 – 19 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Cor Jove de l’Orfeó Català (Pablo Larraz i Oriol Castanyer, directors)
    Cor Jove Amics de la Unió (Marta Dosaiguas, directora)
    Cobla Marinada
    Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre

    Edmon Colomer, director


    I

    Juli Garreta (1875-1973)
    A en Pau Casals

     

    Pau Casals (1876-1973)
    Festa Major a Vilafranca*

     

    Joaquín Turina (1882-1949)
    Evocaciones, Op.46 *
         III. Sardana

     

    Robert Gerhard (1896-1970)
    Els focs de Sant Joan*
        Sardana (de l'Acte III)

     

    Eduard Toldrà (1895-1962)
    Les danses de Vilanova (glossa per a cobla)

    II

    Manuel de Falla (1876-1946)
    Atlántida
         Pròleg: Hymnus hispanicus*

     

    Francesc Pujol (1878-1945)
    Els contrabandistes

     

    Enric Morera (1865-1942)
    La sardana de les monges

     

    Ricard Lamote de Grignon (1899-1962)
    Nupcial

     

    Amadeu Vives (1871-1932)
    La balanguera

     

    Antoni Pérez Moya (1884-1964)
    Marinada

     

    Manuel de Falla
    Atlántida
         Primera part: Càntic a Barcelona*

     

    *Transcripcions de Josep Maria Serracant, primera audició al Palau de la Música de la versió per a cobla.

    Durada:
    Primera part, 35 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    #coral #patrimonicatalà

  • Poema

    Com una ràfega de vent
    que s’arqueja amb la presència de les coses.

    Com una música enforcada
    en el silenci de la corda del temps,
    envaït per la memòria que nodreix
    imatges insomnes,
    inscrites en la nit abandonada.

    Textos de les ombres
    que anomenen el meu nom,
    caires transcrits en un mur
    que tremola.

     

    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20231218 Cites 2024 Desktop
  • Comentari

    Des dels inicis, el Palau de la Música Catalana s'ha convertit en un autèntic camp d'experimentació de les possibilitats expressives de la cobla. El programa del concert que escoltaran avui n'és un clar exemple. La primera part inclou una trilogia de primeres audicions −Pau Casals, Joaquín Turina i Robert Gerhard, i  a la segona dos fragments d'Atlántida de Manuel de Falla. El compositor Josep-Maria Serracant és l'autor de les transcripcions per a cobla d'aquestes obres.

    El 1927, Pau Casals va compondre una sardana per a vuit veus de violoncels per a la London Violoncello School. L'any següent, el trio Cortot-Thibaud-Casals i una massa de violoncels de l'Orquestra Pau Casals van interpretar-la amb gran èxit al Palau. Avui presenciaran la primera audició per a cobla d'aquest petit poema simfònic titulat Festa Major a Vilafranca, una obra que evoca el bullici d'una festa major on la sonoritat de la banda es mescla amb el cant gregorià i el Toc de castells.

    L'octubre de 1928, l'Associació Música da Camera va organitzar un monogràfic dedicat a Joaquín Turina. Una de les obres més esperades va ser Evocaciones, un conjunt de tres peces per a piano que l'autor va estrenar al Palau: «el homenaje de un andaluz a la tierra catalana», reblava l'autor. Avui podran escoltar la transcripció per a cobla del tercer moviment: "Sardana", dansada per alumnes del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre.

    Els focs de Sant Joan és un ballet de Robert Gerhard compost entre els anys 1936 i 1939 per a la companyia dels Ballets Russos de Montecarlo. El ballet original no va arribar a estrenar-se a causa de la Guerra Civil. Anys més tard, Gerhard va fer-ne una suite per a piano i, posteriorment, se'n va recuperar la versió orquestral. La Cobla Marinada, dirigida pel mestre Edmon Colomer, un dels màxims experts en l'obra de Gerhard, interpretarà la sardana que s’incloïa en aquest ballet primitivista i modern.

    En el concert d'avui, també escoltaran obres canòniques del repertori de cobla, com A en Pau Casals de Juli Garreta (1912); Les danses de Vilanova d'Eduard Toldrà (1921), glossa experimental que parteix de la melodia popular de la vila natal del compositor; o Nupcial de Ricard Lamote de Grignon (1925), en commemoració del 125è aniversari del seu naixement. A la segona part, el Cor Jove de l'Orfeó Català, el Cor Jove Amics de la Unió i la Cobla Marinada s'uniran a l'escenari per interpretar obres ben conegudes del repertori per a cor i cobla: La sardana de les monges d'Enric Morera (1919), Els contrabandistes de Francesc Pujol, Marinada d'Antoni Pérez Moya (1929) o La balanguera d'Amadeu Vives, interpretada per primera vegada per l'Orfeó Català i la Cobla Barcelona el 1926 al Teatre Olympia de Barcelona. El concert es clourà amb la primera audició de dos fragments per a cobla i cor d'Atlántida, una cantata escènica de Manuel de Falla sobre el poema èpic L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer: una obra culminada per Ernesto Halffter que esdevé un autèntic homenatge a Barcelona i a Catalunya, i en la qual Falla, segons sembla, volia introduir la sonoritat de la cobla, una formació única al món.

    Albert Fontelles i Ramonet, músic

  • Biografies

    Cor Jove de l’Orfeó Català

    Cor Jove OC

    ©Ricardo Ríos

    Està integrat per una seixantena de cantaires de setze a vint-i-cinc anys. Fundat el 1986, actualment Pablo Larraz i Oriol Castanyer en són els directors i Paul Perera el pianista.

    Ha col·laborat amb l’OBC, OSV, London Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra de Lisboa, Ensemble Pygmalion, ONCA, Orquestra de Cambra Terrassa 48 i The Tallis Scholars, entre altres formacions. També ha treballat amb els directors H. Christophers, R. Pichon, G. Noseda, S. Rattle, S. Halsey i P. Phillips.

    Ha actuat a Barcelona, Girona, Tarragona, Cervera i Sabadell, i a Sevilla, Granada, Las Palmas, així com també a Polònia, Alemanya, Àustria, la República Txeca, Holanda i el Regne Unit. Ha enregistrat Aigües de primavera (2010), Requiems (2013) de Mozart i de Fauré, per a Columna Música, i Musicals! (2017, Palau Records) d’A. Guinovart.

    Ha estrenat el Requiem d’Albert Guinovart, la producció Harmonium de John Adams, al cicle Palau 100, amb l’Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau i OBC, dirigits pel mateix compositor, i una nova producció escènica de l’òpera Dido & Aeneas de Henry Purcell, amb direcció escènica de Marc Rosich i musical d’Esteve Nabona.

    D’aquesta temporada 2024-25 cal destacar els concerts del Cor Jove amb l’OBC a L’Auditori, dirigits per Stephanie Childress, amb l’Stabat Mater de Poulenc, al costat del Cor de Cambra del Palau, i la interpretació de The veil of the temple de John Taverner amb l’Orfeó Català i cors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català. També cal destacar el concert amb el programa Misses luteranes de Bach, amb el Bach Collegium Barcelona i solistes de la Salvat Beca Bach, dirigit Pablo Larraz i Oriol Castanyer; la col·laboració amb l’Orquestra Simfònica del Vallès amb el programa Música de westerns, dirigits per Rubén Gimeno, i la interpretació del Requiem de Mozart amb l’Orquestra de la Universitat de València, dirigits per Hilari García Gàrquez.

  • Cors de la Societat Coral Amics de la Unió

    Cors de la Societat Coral Amics de la Unió

    ©Zabet Photo

    Veus - Cor Infantil Amics de la Unió 
    Josep Vila Jover, direcció

    Cor Jove Amics de la Unió
    Marta Dosaiguas
    , direcció

    Cor de Cambra de Granollers
    Josep Vila Jover
    , direcció

    Veus - Cor Infantil Amics de la Unió, el Cor Jove Amics de la Unió i el Cor de Cambra de Granollers són formacions residents al Teatre Auditori de Granollers i formen part de la Societat Coral Amics de la Unió, entitat fundada l'any 1877 en el marc del moviment popular claverià. Després de més de cent anys oferint música coral a Granollers i la seva comarca, l’associació va fer un pas més creant el 1996 l’Escola de Música Amics de la Unió, que permetria formar musicalment els cantaires dels cors des dels tres anys fins a l’edat adulta. Actualment l’escola compta amb formacions que han estat reconegudes internacionalment que actuen en la programació estable dels principals escenaris del país, com el Gran Teatre del Liceu, L’Auditori de Barcelona o el Palau de la Música Catalana, i que presenten periòdicament produccions de qualitat amb un caràcter professional.

    La majoria dels espectacles que neixen a la Societat Coral Amics de la Unió s’estrenen al Teatre Auditori de Granollers i giren arreu del territori en les temporades d’equipaments municipals i cicles o festivals especialitzats. A més, any rere any ja és habitual la col·laboració en les produccions de l’OBC o la Banda Municipal de Barcelona a l’Auditori de Barcelona, així com també la participació en òperes i altres produccions al Gran Teatre del Liceu, en concerts de la temporada de l’Orquestra Simfònica del Vallès o en produccions del Palau de la Música Catalana. L’espectacle Songs of Hope de Veus – Cor Infantil Amics de la Unió ha portat la formació a escenaris importants i a l’obtenció de premis i reconeixements, dels quals destaca la Silver Rose Bowl del concurs Let The Peoples Sing! 2013, celebrat a Luxemburg.

    El projecte formatiu i artístic es complementa amb el procés d’internacionalització emprès des de fa uns anys, que ha portat les formacions corals a actuar en festivals de França, Itàlia, Alemanya, República Txeca, el Japó, la Xina, Luxemburg, Bulgària i els Estats Units, entre els quals destaquen La Folle Journée de Nantes, el Missoula International Choir Festival o l’Europäischen Jugendchor Festival a Basilea.

  • Cobla Marinada

    Cobla Marinada

    Fundada el 1981, la Cobla Marinada és una de les formacions més actives de Catalunya. La formació destaca per tenir un repertori musical extens, un ventall d'obres que van des dels compositors més clàssics de la música de cobla als més contemporanis. Amb el pas del temps, ha estat dirigida per figures destacades, com Joan Pich i Santasusana, Joan-Josep Blay, Tobias Gossmann i Alfons Reverté. Alhora, també ha col·laborat amb els directors Antoni Ros Marbà, Salvador Brotons, Diego Martín Etxaberria i Marc Timón.

    La Cobla Marinada ha participat en diversos festivals catalans, com el Festival Internacional Pau Casals i el Festival Internacional de Música de Ripoll, i ha actuat a les principals sales de concerts de Catalunya, com L’Auditori, el Palau de la Música Catalana, Teatre Kursaal o Palau de Congressos de Catalunya. A més, ha col·laborat amb destacats solistes i agrupacions, com el pianista Albert Guinovart, els cantants Josep-Ramon Olivé, Anna Alàs i Carmen Cuesta, el trio de jazz Ramon Escalé, el Cor de Cambra ArsinNova, la Polifònica de Puig-reig o la companyia de dansa Factoria Mascaró.

    Paral·lelament a les seves actuacions, la Cobla Marinada ha mantingut un compromís constant amb la recuperació patrimonial i amb la creació de noves produccions, merescudament guardonades amb diversos premis i reconeixements, en què destaquen Retrats d’un sentiment, col·laboració amb la Colla Violetes del Bosc, distingida amb el Premi Capital de la Sardana 2015, i la recuperació de la rotllana bosquetana La viola d’or, amb música d’Enric Morera i lletra d’Apel·les Mestres, reconeguda amb el Premi Capital de la Sardana 2016 i el Premi de la crítica al millor disc de l’any 2016 de música clàssica–Premi Enderrock 2016.

     

    Cobla Marinada

    Flabiol - Albert Fontelles-Ramonet
    Tibles - Joan Carles Galas i Marta Fina
    Tenores - Isaac Vilanova i Joan Benavides
    Trompetes - Jordi Barnola i Tània Camacho
    Trombó - Gabriel Almeida
    Fiscorns - Martí Villegas i Martí Fontclara
    Contrabaix - Alexa Ruscalleda
    Direcció: Edmon Colomer

    Percussió: Joan Torras i Jaume Yelo.

  • Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre

    Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre

    El Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre forma part d’una institució més que centenària, que es remunta a l’any 1913 com a  centre dedicat a la docència, la creació, la recerca, la conservació i la difusió del patrimoni  en el camp de les arts escèniques i que  ha tingut un paper determinant en la modernització de l’escena catalana. Des de l’any 2000 té la seu a la muntanya de Montjuïc de Barcelona, i comparteix l’espai que envolta la plaça de Margarida Xirgu amb el Teatre Lliure i el Mercat de les Flors, en un edifici  que ocupa un total de 24.000m2. El Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del  Teatre és una escola pública integrada, que combina els ensenyaments reglats de dansa amb els estudis d’educació secundària (E.S.O) i el batxillerat en arts escèniques i que segueix els estàndards internacionals, tot estimulant la creativitat de l’alumnat, desenvolupant les seves competències tècniques i artístiques, fomentant el seu contacte amb altres conservatoris i escoles professionals d’arreu del món, convidant regularment professors i coreògrafs internacionals i  oferint múltiples i variades oportunitats de pràctica escènica.

    Marina Escoda, professora de dansa al Conservatori Professional de  l’Institut del Teatre de Barcelona i directora d’aquesta escola en el període 2018-2022.

    Laura Mas, professora de dansa clàssica i coordinadora pedagògica de dansa de l’ Institut del Teatre de Barcelona. Mestra de dansa convidada a escoles i companyies de dansa professionals nacionals i internacionals.

    Ballarins/es:
    Guillem Calderón 
    Cristina Campos 
    Núria Codolà
    Hanna Forès
    Ona Germán 
    Aida Gómez 
    Naomi Komura 
    Laia López 
    Daniela Martín 
    Martina Mateo 
    Pol Ortiz
    Rita Prats 
    Julia Ribera 
    Sarah Valtueña 
    Júlia Zanca

  • Edmon Colomer, director

    ©Antoni Bofill

    Nascut a Barcelona (1951), dirigeix als cinc continents i ha estat titular de les orquestres Simfònica de Balears, Simfònica del Vallès, Filarmónica de Màlaga, Orchestre de Picardie  i Daejeon Philharmonic (Corea del Sud). El 1983 creà la Joven Orquesta Nacional de España, i el 1988 l’Orquestra de Cadaqués.

    Enregistra per als segells discogràfics Auvidis-Naïve, Assai, Harmonia Mundi, Calliope, Triton, Naxos, Ensayo, Virgin i Philips. El seu catàleg discogràfic inclou versions de referència, com Serenade de Bernstein, Atlàntida i El amor brujo de Falla, La pesta de Gerhard, La danse des morts de Honegger, el Concert per a orgue de Poulenc o el Concierto de Aranjuez de Rodrigo amb Paco de Lucía. Els compositors catalans són habituals en les seves programacions i enregistraments.

    L’any 2002 el Ministeri de Cultura francès li concedí la distinció Chevalier de l’Ordre des Palmes Académiques. A Catalunya és membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i del Consell Nacional de la Cultura i les Arts.

    És director artístic del cicle Valls 2019-2021, dedicat a Gerhard, Beethoven i Carner, i comissari de Robert Gerhard 2020-2021 (Any Gerhard).

  • Textos

    Manuel de Falla
    text de Jacint Verdaguer

    Atlàntida, Pròleg, «Hymnus hispanicus»

    L’Altíssim! Ell, de nàufrag tresor omplint ta popa,
    del Pirineu, niu d’àligues, t’atraca als penyalars,
    dessota el cel més blau, darrera eix mur d’Europa,
    i al bressoleig, com Venus, de dos rihentes mars
    Perçò de les riqueses lo Déu en tu posaren los grecs,
    Entre argentífers turons veente florir,
    millor que’l d’or de Colcos preuat velló hi trobaren.
    I a Homer dares l’Eliseu, i a Salomó l’Ofir


    Francesc Pujol
    text popular

    Els contrabandistes

    ¿Quina cançó cantarem que tots la sapiguem?
    La dels contrabandistes; a Banyuls varen anar
    de tabac a carregar tot’ una companyia

    Oh, lai la la ral lal la ra,
    Oh lai là, la ral lal là
    lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la rà

    A Banyuls varen anar de tabaca  carregar,
    tot’ una companyia i en passant per Fortià,
    allí varen encontrar la refumuda espia.

    Oh, lai la la ral lal la ra,
    Oh lai là, la ral lal là
    lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la rà

    I a Figueres se’n va anar a contar-ho al capità,
    ‘via vist contrabandistes. Bé me’n direu quants n’hi ha,
    bé me’n direu quants n’hi ha vós que ja’ls haveu vistos.

    Oh, lai la la ral lal la ra,
    Oh lai là, la ral lal là
    lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la rà


    Enirc Morera
    Text d'Àngel Guimerà

    La sardana de les monges

    Al davant de l’ermita de Sant Rafel
    les sardanes airoses pujant al cel
    i tothom sent en l’ànima dolçor del mel
    sardanes com aquestes la ballen els avis
    quan ve la nit als genolls de les mares salta el petit
    Per planures, serres escampa el vent de la cobla
    les notes alegrement i fins l’ona s’hi acosta
    que al lluny la sent

    En un coll de muntanyes hi ha un monestir
    de puntetes les monges van al jardí
    Que les roses encensen i el llessamí
    Les sardanes arriben fins als seus cors
    amb gatzarai rialles dels balladors
    i entorn d’elles els arbres, quines remors! La la la
    Dues monges en l’ombra les mans s’han pres
    ja se n’hi ajunten d’altres després
    les de mes lluny s’hi acosten tothom ja ni és
    Ballen totes porugues ben dolçament:
    enrogides les galtes mig somrient
    i sos peus en la terra ni menys se’ls sent
    Rondinant la abadessa ja se n’hi va sent’hi a prop
    Que ella també n’és filla de l’Empordà
    La lluna que s’aixeca les monges veu
    Pel damunt de la tapia la cara treu
    i els hi diu bona dosa: Balleu, balleu.


    Amadeu Vives
    Text de Joan Alcover

    La balanguera

    La Balanguera misteriosa, com una aranya d’art sutil
    buida que buida sa filosa, de nostra vida trau el fil
    Com una parca bé cavila, teixint la tela per demà
    La Balanguera fila, fila, la balanguera filarà

    Girant l’ullada cap enrera, guaita les ombres de l’avior,
    i de la nova primavera sap on s’amaga la llavor
    Sap que la soca més s’enfila com més endins por arrelà
    La Balanguera fila, fila, la balanguera filarà

    Quan la parella ve de noces, ja veu i compta sos minyons
    veu com davallen a les fosques els que ara viuen d’il·lusions
    Els que a la plaça de la vola surten a riure i a cantà
    La Balanguera fila, fila, la balanguera filarà

    De tradicions i d’esperances tix la senyera del jovent,
    com qui fa un vel de nuviances amb cabelleres d’or argent
    De la infantesa qui s’enfila, de la velluria qui se’n va
    La Balanguera fila, fila, la balanguera filarà


    Antoni Pèrez Moya
    Text d'Antoni Pèrez Moya

    Marinada

    Vora la mar la fresca de la marinada,
    porta consol als dies forts de l’estiuada
    Dia bonica i fresc vora la mar!
    Bufa el vent, bufa el vent, les onades van jugant
    Fresc ventijol ventijol, dóna bó estar voreta la mar
    Bona fresca i bon repòs, bon repòs.
    Bell matinet tan joliu, la mar encisadora captiva somriu;
    Las onades van passant. Bonic matí d’estiu


    Manuel de Falla
    Text de Jacint Verdaguer

    Atlàntida, Primera part, «Càntic a Barcelona»

    D’Alcides és la filla gegant.
    Per ella no debades, al Déu potent de l’onada
    demana la fitora i a Júpiter, lo llamp;
    Puix si la mar lligares, oh Barcelona!
    llampecs un dia foren tes barres en lo camp.

  • També et pot interessar...

    Tardes al Palau
    Dilluns, 10.06.24 - 19 h
    Sala de Concerts

    —Emociona’t amb l’SCCC, himnes del cor

    Beth, Manu Guix, La Pau i Joan Garrido, veus
    Polifònica de Puig-reig (Josep Maria Conangla i Emmanuel Niubò, directors)
    Simfònica de Cobla i Corda
    Francesc Cassú, director

    Himnes de pau i llibertat des de Beethoven a AC/DC

    Preu: 20 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex