Cor Jove de l´Orfeó Català, Cor Jove Amics de la Unió, Cobla Marinada & Colomer
—Una tarda de sardanesTardes al Palau
Dilluns, 5 de febrer de 2024 – 19 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Cor Jove de l’Orfeó Català (Pablo Larraz i Oriol Castanyer, directors)
Cor Jove Amics de la Unió (Marta Dosaiguas, directora)
Cobla Marinada
Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre
Edmon Colomer, directorI
Juli Garreta (1875-1973)
A en Pau CasalsPau Casals (1876-1973)
Festa Major a Vilafranca*Joaquín Turina (1882-1949)
Evocaciones, Op.46 *
III. SardanaRobert Gerhard (1896-1970)
Els focs de Sant Joan*
Sardana (de l'Acte III)Eduard Toldrà (1895-1962)
Les danses de Vilanova (glossa per a cobla)II
Manuel de Falla (1876-1946)
Atlántida
Pròleg: Hymnus hispanicus*Francesc Pujol (1878-1945)
Els contrabandistesEnric Morera (1865-1942)
La sardana de les mongesRicard Lamote de Grignon (1899-1962)
NupcialAmadeu Vives (1871-1932)
La balangueraAntoni Pérez Moya (1884-1964)
MarinadaManuel de Falla
Atlántida
Primera part: Càntic a Barcelona**Transcripcions de Josep Maria Serracant, primera audició al Palau de la Música de la versió per a cobla.
Durada:
Primera part, 35 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts
La durada del concert és aproximada.#coral #patrimonicatalà
Poema
Com una ràfega de vent
que s’arqueja amb la presència de les coses.Com una música enforcada
en el silenci de la corda del temps,
envaït per la memòria que nodreix
imatges insomnes,
inscrites en la nit abandonada.Textos de les ombres
que anomenen el meu nom,
caires transcrits en un mur
que tremola.Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
Des dels inicis, el Palau de la Música Catalana s'ha convertit en un autèntic camp d'experimentació de les possibilitats expressives de la cobla. El programa del concert que escoltaran avui n'és un clar exemple. La primera part inclou una trilogia de primeres audicions −Pau Casals, Joaquín Turina i Robert Gerhard, i a la segona dos fragments d'Atlántida de Manuel de Falla. El compositor Josep-Maria Serracant és l'autor de les transcripcions per a cobla d'aquestes obres.
El 1927, Pau Casals va compondre una sardana per a vuit veus de violoncels per a la London Violoncello School. L'any següent, el trio Cortot-Thibaud-Casals i una massa de violoncels de l'Orquestra Pau Casals van interpretar-la amb gran èxit al Palau. Avui presenciaran la primera audició per a cobla d'aquest petit poema simfònic titulat Festa Major a Vilafranca, una obra que evoca el bullici d'una festa major on la sonoritat de la banda es mescla amb el cant gregorià i el Toc de castells.
L'octubre de 1928, l'Associació Música da Camera va organitzar un monogràfic dedicat a Joaquín Turina. Una de les obres més esperades va ser Evocaciones, un conjunt de tres peces per a piano que l'autor va estrenar al Palau: «el homenaje de un andaluz a la tierra catalana», reblava l'autor. Avui podran escoltar la transcripció per a cobla del tercer moviment: "Sardana", dansada per alumnes del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre.
Els focs de Sant Joan és un ballet de Robert Gerhard compost entre els anys 1936 i 1939 per a la companyia dels Ballets Russos de Montecarlo. El ballet original no va arribar a estrenar-se a causa de la Guerra Civil. Anys més tard, Gerhard va fer-ne una suite per a piano i, posteriorment, se'n va recuperar la versió orquestral. La Cobla Marinada, dirigida pel mestre Edmon Colomer, un dels màxims experts en l'obra de Gerhard, interpretarà la sardana que s’incloïa en aquest ballet primitivista i modern.
En el concert d'avui, també escoltaran obres canòniques del repertori de cobla, com A en Pau Casals de Juli Garreta (1912); Les danses de Vilanova d'Eduard Toldrà (1921), glossa experimental que parteix de la melodia popular de la vila natal del compositor; o Nupcial de Ricard Lamote de Grignon (1925), en commemoració del 125è aniversari del seu naixement. A la segona part, el Cor Jove de l'Orfeó Català, el Cor Jove Amics de la Unió i la Cobla Marinada s'uniran a l'escenari per interpretar obres ben conegudes del repertori per a cor i cobla: La sardana de les monges d'Enric Morera (1919), Els contrabandistes de Francesc Pujol, Marinada d'Antoni Pérez Moya (1929) o La balanguera d'Amadeu Vives, interpretada per primera vegada per l'Orfeó Català i la Cobla Barcelona el 1926 al Teatre Olympia de Barcelona. El concert es clourà amb la primera audició de dos fragments per a cobla i cor d'Atlántida, una cantata escènica de Manuel de Falla sobre el poema èpic L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer: una obra culminada per Ernesto Halffter que esdevé un autèntic homenatge a Barcelona i a Catalunya, i en la qual Falla, segons sembla, volia introduir la sonoritat de la cobla, una formació única al món.
Albert Fontelles i Ramonet, músic
Biografies
Biografies
©Ricardo Ríos
©Ricardo Ríos
Cor Jove de l’Orfeó Català
Està integrat per una seixantena de cantaires de setze a vint-i-cinc anys. Fundat el 1986, actualment Pablo Larraz i Oriol Castanyer en són els directors i Paul Perera el pianista.
Ha col·laborat amb l’OBC, OSV, London Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra de Lisboa, Ensemble Pygmalion, ONCA, Orquestra de Cambra Terrassa 48 i The Tallis Scholars, entre altres formacions. També ha treballat amb els directors H. Christophers, R. Pichon, G. Noseda, S. Rattle, S. Halsey i P. Phillips.
Ha actuat a Barcelona, Girona, Tarragona, Cervera i Sabadell, i a Sevilla, Granada, Las Palmas, així com també a Polònia, Alemanya, Àustria, la República Txeca, Holanda i el Regne Unit. Ha enregistrat Aigües de primavera (2010), Requiems (2013) de Mozart i de Fauré, per a Columna Música, i Musicals! (2017, Palau Records) d’A. Guinovart.
Ha estrenat el Requiem d’Albert Guinovart, la producció Harmonium de John Adams, al cicle Palau 100, amb l’Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau i OBC, dirigits pel mateix compositor, i una nova producció escènica de l’òpera Dido & Aeneas de Henry Purcell, amb direcció escènica de Marc Rosich i musical d’Esteve Nabona.
D’aquesta temporada 2024-25 cal destacar els concerts del Cor Jove amb l’OBC a L’Auditori, dirigits per Stephanie Childress, amb l’Stabat Mater de Poulenc, al costat del Cor de Cambra del Palau, i la interpretació de The veil of the temple de John Taverner amb l’Orfeó Català i cors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català. També cal destacar el concert amb el programa Misses luteranes de Bach, amb el Bach Collegium Barcelona i solistes de la Salvat Beca Bach, dirigit Pablo Larraz i Oriol Castanyer; la col·laboració amb l’Orquestra Simfònica del Vallès amb el programa Música de westerns, dirigits per Rubén Gimeno, i la interpretació del Requiem de Mozart amb l’Orquestra de la Universitat de València, dirigits per Hilari García Gàrquez.
Biografies
©Zabet Photo
©Zabet Photo
Cors de la Societat Coral Amics de la Unió
Veus - Cor Infantil Amics de la Unió
Josep Vila Jover, direccióCor Jove Amics de la Unió
Marta Dosaiguas, direccióCor de Cambra de Granollers
Josep Vila Jover, direccióVeus - Cor Infantil Amics de la Unió, el Cor Jove Amics de la Unió i el Cor de Cambra de Granollers són formacions residents al Teatre Auditori de Granollers i formen part de la Societat Coral Amics de la Unió, entitat fundada l'any 1877 en el marc del moviment popular claverià. Després de més de cent anys oferint música coral a Granollers i la seva comarca, l’associació va fer un pas més creant el 1996 l’Escola de Música Amics de la Unió, que permetria formar musicalment els cantaires dels cors des dels tres anys fins a l’edat adulta. Actualment l’escola compta amb formacions que han estat reconegudes internacionalment que actuen en la programació estable dels principals escenaris del país, com el Gran Teatre del Liceu, L’Auditori de Barcelona o el Palau de la Música Catalana, i que presenten periòdicament produccions de qualitat amb un caràcter professional.
La majoria dels espectacles que neixen a la Societat Coral Amics de la Unió s’estrenen al Teatre Auditori de Granollers i giren arreu del territori en les temporades d’equipaments municipals i cicles o festivals especialitzats. A més, any rere any ja és habitual la col·laboració en les produccions de l’OBC o la Banda Municipal de Barcelona a l’Auditori de Barcelona, així com també la participació en òperes i altres produccions al Gran Teatre del Liceu, en concerts de la temporada de l’Orquestra Simfònica del Vallès o en produccions del Palau de la Música Catalana. L’espectacle Songs of Hope de Veus – Cor Infantil Amics de la Unió ha portat la formació a escenaris importants i a l’obtenció de premis i reconeixements, dels quals destaca la Silver Rose Bowl del concurs Let The Peoples Sing! 2013, celebrat a Luxemburg.
El projecte formatiu i artístic es complementa amb el procés d’internacionalització emprès des de fa uns anys, que ha portat les formacions corals a actuar en festivals de França, Itàlia, Alemanya, República Txeca, el Japó, la Xina, Luxemburg, Bulgària i els Estats Units, entre els quals destaquen La Folle Journée de Nantes, el Missoula International Choir Festival o l’Europäischen Jugendchor Festival a Basilea.
Biografies
Cobla Marinada
Fundada el 1981, la Cobla Marinada és una de les formacions més actives de Catalunya. La formació destaca per tenir un repertori musical extens, un ventall d'obres que van des dels compositors més clàssics de la música de cobla als més contemporanis. Amb el pas del temps, ha estat dirigida per figures destacades, com Joan Pich i Santasusana, Joan-Josep Blay, Tobias Gossmann i Alfons Reverté. Alhora, també ha col·laborat amb els directors Antoni Ros Marbà, Salvador Brotons, Diego Martín Etxaberria i Marc Timón.
La Cobla Marinada ha participat en diversos festivals catalans, com el Festival Internacional Pau Casals i el Festival Internacional de Música de Ripoll, i ha actuat a les principals sales de concerts de Catalunya, com L’Auditori, el Palau de la Música Catalana, Teatre Kursaal o Palau de Congressos de Catalunya. A més, ha col·laborat amb destacats solistes i agrupacions, com el pianista Albert Guinovart, els cantants Josep-Ramon Olivé, Anna Alàs i Carmen Cuesta, el trio de jazz Ramon Escalé, el Cor de Cambra ArsinNova, la Polifònica de Puig-reig o la companyia de dansa Factoria Mascaró.
Paral·lelament a les seves actuacions, la Cobla Marinada ha mantingut un compromís constant amb la recuperació patrimonial i amb la creació de noves produccions, merescudament guardonades amb diversos premis i reconeixements, en què destaquen Retrats d’un sentiment, col·laboració amb la Colla Violetes del Bosc, distingida amb el Premi Capital de la Sardana 2015, i la recuperació de la rotllana bosquetana La viola d’or, amb música d’Enric Morera i lletra d’Apel·les Mestres, reconeguda amb el Premi Capital de la Sardana 2016 i el Premi de la crítica al millor disc de l’any 2016 de música clàssica–Premi Enderrock 2016.
Cobla Marinada
Flabiol - Albert Fontelles-Ramonet
Tibles - Joan Carles Galas i Marta Fina
Tenores - Isaac Vilanova i Joan Benavides
Trompetes - Jordi Barnola i Tània Camacho
Trombó - Gabriel Almeida
Fiscorns - Martí Villegas i Martí Fontclara
Contrabaix - Alexa Ruscalleda
Direcció: Edmon ColomerPercussió: Joan Torras i Jaume Yelo.
Biografies
Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre
El Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre forma part d’una institució més que centenària, que es remunta a l’any 1913 com a centre dedicat a la docència, la creació, la recerca, la conservació i la difusió del patrimoni en el camp de les arts escèniques i que ha tingut un paper determinant en la modernització de l’escena catalana. Des de l’any 2000 té la seu a la muntanya de Montjuïc de Barcelona, i comparteix l’espai que envolta la plaça de Margarida Xirgu amb el Teatre Lliure i el Mercat de les Flors, en un edifici que ocupa un total de 24.000m2. El Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre és una escola pública integrada, que combina els ensenyaments reglats de dansa amb els estudis d’educació secundària (E.S.O) i el batxillerat en arts escèniques i que segueix els estàndards internacionals, tot estimulant la creativitat de l’alumnat, desenvolupant les seves competències tècniques i artístiques, fomentant el seu contacte amb altres conservatoris i escoles professionals d’arreu del món, convidant regularment professors i coreògrafs internacionals i oferint múltiples i variades oportunitats de pràctica escènica.
Marina Escoda, professora de dansa al Conservatori Professional de l’Institut del Teatre de Barcelona i directora d’aquesta escola en el període 2018-2022.
Laura Mas, professora de dansa clàssica i coordinadora pedagògica de dansa de l’ Institut del Teatre de Barcelona. Mestra de dansa convidada a escoles i companyies de dansa professionals nacionals i internacionals.
Ballarins/es:
Guillem Calderón
Cristina Campos
Núria Codolà
Hanna Forès
Ona Germán
Aida Gómez
Naomi Komura
Laia López
Daniela Martín
Martina Mateo
Pol Ortiz
Rita Prats
Julia Ribera
Sarah Valtueña
Júlia ZancaBiografies
©Antoni Bofill
©Antoni Bofill
Edmon Colomer, director
Nascut a Barcelona (1951), dirigeix als cinc continents i ha estat titular de les orquestres Simfònica de Balears, Simfònica del Vallès, Filarmónica de Màlaga, Orchestre de Picardie i Daejeon Philharmonic (Corea del Sud). El 1983 creà la Joven Orquesta Nacional de España, i el 1988 l’Orquestra de Cadaqués.
Enregistra per als segells discogràfics Auvidis-Naïve, Assai, Harmonia Mundi, Calliope, Triton, Naxos, Ensayo, Virgin i Philips. El seu catàleg discogràfic inclou versions de referència, com Serenade de Bernstein, Atlàntida i El amor brujo de Falla, La pesta de Gerhard, La danse des morts de Honegger, el Concert per a orgue de Poulenc o el Concierto de Aranjuez de Rodrigo amb Paco de Lucía. Els compositors catalans són habituals en les seves programacions i enregistraments.
L’any 2002 el Ministeri de Cultura francès li concedí la distinció Chevalier de l’Ordre des Palmes Académiques. A Catalunya és membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i del Consell Nacional de la Cultura i les Arts.
És director artístic del cicle Valls 2019-2021, dedicat a Gerhard, Beethoven i Carner, i comissari de Robert Gerhard 2020-2021 (Any Gerhard).
Textos
Manuel de Falla
text de Jacint VerdaguerAtlàntida, Pròleg, «Hymnus hispanicus»
L’Altíssim! Ell, de nàufrag tresor omplint ta popa,
del Pirineu, niu d’àligues, t’atraca als penyalars,
dessota el cel més blau, darrera eix mur d’Europa,
i al bressoleig, com Venus, de dos rihentes mars
Perçò de les riqueses lo Déu en tu posaren los grecs,
Entre argentífers turons veente florir,
millor que’l d’or de Colcos preuat velló hi trobaren.
I a Homer dares l’Eliseu, i a Salomó l’OfirFrancesc Pujol
text popularEls contrabandistes
¿Quina cançó cantarem que tots la sapiguem?
La dels contrabandistes; a Banyuls varen anar
de tabac a carregar tot’ una companyiaOh, lai la la ral lal la ra,
Oh lai là, la ral lal là
lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la ràA Banyuls varen anar de tabaca carregar,
tot’ una companyia i en passant per Fortià,
allí varen encontrar la refumuda espia.Oh, lai la la ral lal la ra,
Oh lai là, la ral lal là
lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la ràI a Figueres se’n va anar a contar-ho al capità,
‘via vist contrabandistes. Bé me’n direu quants n’hi ha,
bé me’n direu quants n’hi ha vós que ja’ls haveu vistos.Oh, lai la la ral lal la ra,
Oh lai là, la ral lal là
lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la ràEnirc Morera
Text d'Àngel GuimeràLa sardana de les monges
Al davant de l’ermita de Sant Rafel
les sardanes airoses pujant al cel
i tothom sent en l’ànima dolçor del mel
sardanes com aquestes la ballen els avis
quan ve la nit als genolls de les mares salta el petit
Per planures, serres escampa el vent de la cobla
les notes alegrement i fins l’ona s’hi acosta
que al lluny la sentEn un coll de muntanyes hi ha un monestir
de puntetes les monges van al jardí
Que les roses encensen i el llessamí
Les sardanes arriben fins als seus cors
amb gatzarai rialles dels balladors
i entorn d’elles els arbres, quines remors! La la la
Dues monges en l’ombra les mans s’han pres
ja se n’hi ajunten d’altres després
les de mes lluny s’hi acosten tothom ja ni és
Ballen totes porugues ben dolçament:
enrogides les galtes mig somrient
i sos peus en la terra ni menys se’ls sent
Rondinant la abadessa ja se n’hi va sent’hi a prop
Que ella també n’és filla de l’Empordà
La lluna que s’aixeca les monges veu
Pel damunt de la tapia la cara treu
i els hi diu bona dosa: Balleu, balleu.Amadeu Vives
Text de Joan AlcoverLa balanguera
La Balanguera misteriosa, com una aranya d’art sutil
buida que buida sa filosa, de nostra vida trau el fil
Com una parca bé cavila, teixint la tela per demà
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràGirant l’ullada cap enrera, guaita les ombres de l’avior,
i de la nova primavera sap on s’amaga la llavor
Sap que la soca més s’enfila com més endins por arrelà
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràQuan la parella ve de noces, ja veu i compta sos minyons
veu com davallen a les fosques els que ara viuen d’il·lusions
Els que a la plaça de la vola surten a riure i a cantà
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràDe tradicions i d’esperances tix la senyera del jovent,
com qui fa un vel de nuviances amb cabelleres d’or argent
De la infantesa qui s’enfila, de la velluria qui se’n va
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràAntoni Pèrez Moya
Text d'Antoni Pèrez MoyaMarinada
Vora la mar la fresca de la marinada,
porta consol als dies forts de l’estiuada
Dia bonica i fresc vora la mar!
Bufa el vent, bufa el vent, les onades van jugant
Fresc ventijol ventijol, dóna bó estar voreta la mar
Bona fresca i bon repòs, bon repòs.
Bell matinet tan joliu, la mar encisadora captiva somriu;
Las onades van passant. Bonic matí d’estiuManuel de Falla
Text de Jacint VerdaguerAtlàntida, Primera part, «Càntic a Barcelona»
D’Alcides és la filla gegant.
Per ella no debades, al Déu potent de l’onada
demana la fitora i a Júpiter, lo llamp;
Puix si la mar lligares, oh Barcelona!
llampecs un dia foren tes barres en lo camp.També et pot interessar...
Tardes al Palau
Dilluns, 10.06.24 - 19 h
Sala de Concerts—Emociona’t amb l’SCCC, himnes del cor
Beth, Manu Guix, La Pau i Joan Garrido, veus
Polifònica de Puig-reig (Josep Maria Conangla i Emmanuel Niubò, directors)
Simfònica de Cobla i Corda
Francesc Cassú, directorHimnes de pau i llibertat des de Beethoven a AC/DC
Preu: 20 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Cor Jove de l´Orfeó Català, Cor Jove Amics de la Unió, Cobla Marinada & Colomer
—Una tarda de sardanesTardes al Palau
Dilluns, 5 de febrer de 2024 – 19 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Cor Jove de l’Orfeó Català (Pablo Larraz i Oriol Castanyer, directors)
Cor Jove Amics de la Unió (Marta Dosaiguas, directora)
Cobla Marinada
Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre
Edmon Colomer, directorI
Juli Garreta (1875-1973)
A en Pau CasalsPau Casals (1876-1973)
Festa Major a Vilafranca*Joaquín Turina (1882-1949)
Evocaciones, Op.46 *
III. SardanaRobert Gerhard (1896-1970)
Els focs de Sant Joan*
Sardana (de l'Acte III)Eduard Toldrà (1895-1962)
Les danses de Vilanova (glossa per a cobla)II
Manuel de Falla (1876-1946)
Atlántida
Pròleg: Hymnus hispanicus*Francesc Pujol (1878-1945)
Els contrabandistesEnric Morera (1865-1942)
La sardana de les mongesRicard Lamote de Grignon (1899-1962)
NupcialAmadeu Vives (1871-1932)
La balangueraAntoni Pérez Moya (1884-1964)
MarinadaManuel de Falla
Atlántida
Primera part: Càntic a Barcelona**Transcripcions de Josep Maria Serracant, primera audició al Palau de la Música de la versió per a cobla.
Durada:
Primera part, 35 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts
La durada del concert és aproximada.#coral #patrimonicatalà
Poema
Com una ràfega de vent
que s’arqueja amb la presència de les coses.Com una música enforcada
en el silenci de la corda del temps,
envaït per la memòria que nodreix
imatges insomnes,
inscrites en la nit abandonada.Textos de les ombres
que anomenen el meu nom,
caires transcrits en un mur
que tremola.Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
Des dels inicis, el Palau de la Música Catalana s'ha convertit en un autèntic camp d'experimentació de les possibilitats expressives de la cobla. El programa del concert que escoltaran avui n'és un clar exemple. La primera part inclou una trilogia de primeres audicions −Pau Casals, Joaquín Turina i Robert Gerhard, i a la segona dos fragments d'Atlántida de Manuel de Falla. El compositor Josep-Maria Serracant és l'autor de les transcripcions per a cobla d'aquestes obres.
El 1927, Pau Casals va compondre una sardana per a vuit veus de violoncels per a la London Violoncello School. L'any següent, el trio Cortot-Thibaud-Casals i una massa de violoncels de l'Orquestra Pau Casals van interpretar-la amb gran èxit al Palau. Avui presenciaran la primera audició per a cobla d'aquest petit poema simfònic titulat Festa Major a Vilafranca, una obra que evoca el bullici d'una festa major on la sonoritat de la banda es mescla amb el cant gregorià i el Toc de castells.
L'octubre de 1928, l'Associació Música da Camera va organitzar un monogràfic dedicat a Joaquín Turina. Una de les obres més esperades va ser Evocaciones, un conjunt de tres peces per a piano que l'autor va estrenar al Palau: «el homenaje de un andaluz a la tierra catalana», reblava l'autor. Avui podran escoltar la transcripció per a cobla del tercer moviment: "Sardana", dansada per alumnes del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre.
Els focs de Sant Joan és un ballet de Robert Gerhard compost entre els anys 1936 i 1939 per a la companyia dels Ballets Russos de Montecarlo. El ballet original no va arribar a estrenar-se a causa de la Guerra Civil. Anys més tard, Gerhard va fer-ne una suite per a piano i, posteriorment, se'n va recuperar la versió orquestral. La Cobla Marinada, dirigida pel mestre Edmon Colomer, un dels màxims experts en l'obra de Gerhard, interpretarà la sardana que s’incloïa en aquest ballet primitivista i modern.
En el concert d'avui, també escoltaran obres canòniques del repertori de cobla, com A en Pau Casals de Juli Garreta (1912); Les danses de Vilanova d'Eduard Toldrà (1921), glossa experimental que parteix de la melodia popular de la vila natal del compositor; o Nupcial de Ricard Lamote de Grignon (1925), en commemoració del 125è aniversari del seu naixement. A la segona part, el Cor Jove de l'Orfeó Català, el Cor Jove Amics de la Unió i la Cobla Marinada s'uniran a l'escenari per interpretar obres ben conegudes del repertori per a cor i cobla: La sardana de les monges d'Enric Morera (1919), Els contrabandistes de Francesc Pujol, Marinada d'Antoni Pérez Moya (1929) o La balanguera d'Amadeu Vives, interpretada per primera vegada per l'Orfeó Català i la Cobla Barcelona el 1926 al Teatre Olympia de Barcelona. El concert es clourà amb la primera audició de dos fragments per a cobla i cor d'Atlántida, una cantata escènica de Manuel de Falla sobre el poema èpic L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer: una obra culminada per Ernesto Halffter que esdevé un autèntic homenatge a Barcelona i a Catalunya, i en la qual Falla, segons sembla, volia introduir la sonoritat de la cobla, una formació única al món.
Albert Fontelles i Ramonet, músic
Biografies
Cor Jove de l’Orfeó Català
©Ricardo Ríos
Està integrat per una seixantena de cantaires de setze a vint-i-cinc anys. Fundat el 1986, actualment Pablo Larraz i Oriol Castanyer en són els directors i Paul Perera el pianista.
Ha col·laborat amb l’OBC, OSV, London Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra de Lisboa, Ensemble Pygmalion, ONCA, Orquestra de Cambra Terrassa 48 i The Tallis Scholars, entre altres formacions. També ha treballat amb els directors H. Christophers, R. Pichon, G. Noseda, S. Rattle, S. Halsey i P. Phillips.
Ha actuat a Barcelona, Girona, Tarragona, Cervera i Sabadell, i a Sevilla, Granada, Las Palmas, així com també a Polònia, Alemanya, Àustria, la República Txeca, Holanda i el Regne Unit. Ha enregistrat Aigües de primavera (2010), Requiems (2013) de Mozart i de Fauré, per a Columna Música, i Musicals! (2017, Palau Records) d’A. Guinovart.
Ha estrenat el Requiem d’Albert Guinovart, la producció Harmonium de John Adams, al cicle Palau 100, amb l’Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau i OBC, dirigits pel mateix compositor, i una nova producció escènica de l’òpera Dido & Aeneas de Henry Purcell, amb direcció escènica de Marc Rosich i musical d’Esteve Nabona.
D’aquesta temporada 2024-25 cal destacar els concerts del Cor Jove amb l’OBC a L’Auditori, dirigits per Stephanie Childress, amb l’Stabat Mater de Poulenc, al costat del Cor de Cambra del Palau, i la interpretació de The veil of the temple de John Taverner amb l’Orfeó Català i cors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català. També cal destacar el concert amb el programa Misses luteranes de Bach, amb el Bach Collegium Barcelona i solistes de la Salvat Beca Bach, dirigit Pablo Larraz i Oriol Castanyer; la col·laboració amb l’Orquestra Simfònica del Vallès amb el programa Música de westerns, dirigits per Rubén Gimeno, i la interpretació del Requiem de Mozart amb l’Orquestra de la Universitat de València, dirigits per Hilari García Gàrquez.
Cors de la Societat Coral Amics de la Unió
©Zabet Photo
Veus - Cor Infantil Amics de la Unió
Josep Vila Jover, direccióCor Jove Amics de la Unió
Marta Dosaiguas, direccióCor de Cambra de Granollers
Josep Vila Jover, direccióVeus - Cor Infantil Amics de la Unió, el Cor Jove Amics de la Unió i el Cor de Cambra de Granollers són formacions residents al Teatre Auditori de Granollers i formen part de la Societat Coral Amics de la Unió, entitat fundada l'any 1877 en el marc del moviment popular claverià. Després de més de cent anys oferint música coral a Granollers i la seva comarca, l’associació va fer un pas més creant el 1996 l’Escola de Música Amics de la Unió, que permetria formar musicalment els cantaires dels cors des dels tres anys fins a l’edat adulta. Actualment l’escola compta amb formacions que han estat reconegudes internacionalment que actuen en la programació estable dels principals escenaris del país, com el Gran Teatre del Liceu, L’Auditori de Barcelona o el Palau de la Música Catalana, i que presenten periòdicament produccions de qualitat amb un caràcter professional.
La majoria dels espectacles que neixen a la Societat Coral Amics de la Unió s’estrenen al Teatre Auditori de Granollers i giren arreu del territori en les temporades d’equipaments municipals i cicles o festivals especialitzats. A més, any rere any ja és habitual la col·laboració en les produccions de l’OBC o la Banda Municipal de Barcelona a l’Auditori de Barcelona, així com també la participació en òperes i altres produccions al Gran Teatre del Liceu, en concerts de la temporada de l’Orquestra Simfònica del Vallès o en produccions del Palau de la Música Catalana. L’espectacle Songs of Hope de Veus – Cor Infantil Amics de la Unió ha portat la formació a escenaris importants i a l’obtenció de premis i reconeixements, dels quals destaca la Silver Rose Bowl del concurs Let The Peoples Sing! 2013, celebrat a Luxemburg.
El projecte formatiu i artístic es complementa amb el procés d’internacionalització emprès des de fa uns anys, que ha portat les formacions corals a actuar en festivals de França, Itàlia, Alemanya, República Txeca, el Japó, la Xina, Luxemburg, Bulgària i els Estats Units, entre els quals destaquen La Folle Journée de Nantes, el Missoula International Choir Festival o l’Europäischen Jugendchor Festival a Basilea.
Cobla Marinada
Fundada el 1981, la Cobla Marinada és una de les formacions més actives de Catalunya. La formació destaca per tenir un repertori musical extens, un ventall d'obres que van des dels compositors més clàssics de la música de cobla als més contemporanis. Amb el pas del temps, ha estat dirigida per figures destacades, com Joan Pich i Santasusana, Joan-Josep Blay, Tobias Gossmann i Alfons Reverté. Alhora, també ha col·laborat amb els directors Antoni Ros Marbà, Salvador Brotons, Diego Martín Etxaberria i Marc Timón.
La Cobla Marinada ha participat en diversos festivals catalans, com el Festival Internacional Pau Casals i el Festival Internacional de Música de Ripoll, i ha actuat a les principals sales de concerts de Catalunya, com L’Auditori, el Palau de la Música Catalana, Teatre Kursaal o Palau de Congressos de Catalunya. A més, ha col·laborat amb destacats solistes i agrupacions, com el pianista Albert Guinovart, els cantants Josep-Ramon Olivé, Anna Alàs i Carmen Cuesta, el trio de jazz Ramon Escalé, el Cor de Cambra ArsinNova, la Polifònica de Puig-reig o la companyia de dansa Factoria Mascaró.
Paral·lelament a les seves actuacions, la Cobla Marinada ha mantingut un compromís constant amb la recuperació patrimonial i amb la creació de noves produccions, merescudament guardonades amb diversos premis i reconeixements, en què destaquen Retrats d’un sentiment, col·laboració amb la Colla Violetes del Bosc, distingida amb el Premi Capital de la Sardana 2015, i la recuperació de la rotllana bosquetana La viola d’or, amb música d’Enric Morera i lletra d’Apel·les Mestres, reconeguda amb el Premi Capital de la Sardana 2016 i el Premi de la crítica al millor disc de l’any 2016 de música clàssica–Premi Enderrock 2016.
Cobla Marinada
Flabiol - Albert Fontelles-Ramonet
Tibles - Joan Carles Galas i Marta Fina
Tenores - Isaac Vilanova i Joan Benavides
Trompetes - Jordi Barnola i Tània Camacho
Trombó - Gabriel Almeida
Fiscorns - Martí Villegas i Martí Fontclara
Contrabaix - Alexa Ruscalleda
Direcció: Edmon ColomerPercussió: Joan Torras i Jaume Yelo.
Ballet del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre
El Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre forma part d’una institució més que centenària, que es remunta a l’any 1913 com a centre dedicat a la docència, la creació, la recerca, la conservació i la difusió del patrimoni en el camp de les arts escèniques i que ha tingut un paper determinant en la modernització de l’escena catalana. Des de l’any 2000 té la seu a la muntanya de Montjuïc de Barcelona, i comparteix l’espai que envolta la plaça de Margarida Xirgu amb el Teatre Lliure i el Mercat de les Flors, en un edifici que ocupa un total de 24.000m2. El Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre és una escola pública integrada, que combina els ensenyaments reglats de dansa amb els estudis d’educació secundària (E.S.O) i el batxillerat en arts escèniques i que segueix els estàndards internacionals, tot estimulant la creativitat de l’alumnat, desenvolupant les seves competències tècniques i artístiques, fomentant el seu contacte amb altres conservatoris i escoles professionals d’arreu del món, convidant regularment professors i coreògrafs internacionals i oferint múltiples i variades oportunitats de pràctica escènica.
Marina Escoda, professora de dansa al Conservatori Professional de l’Institut del Teatre de Barcelona i directora d’aquesta escola en el període 2018-2022.
Laura Mas, professora de dansa clàssica i coordinadora pedagògica de dansa de l’ Institut del Teatre de Barcelona. Mestra de dansa convidada a escoles i companyies de dansa professionals nacionals i internacionals.
Ballarins/es:
Guillem Calderón
Cristina Campos
Núria Codolà
Hanna Forès
Ona Germán
Aida Gómez
Naomi Komura
Laia López
Daniela Martín
Martina Mateo
Pol Ortiz
Rita Prats
Julia Ribera
Sarah Valtueña
Júlia ZancaEdmon Colomer, director
©Antoni Bofill
Nascut a Barcelona (1951), dirigeix als cinc continents i ha estat titular de les orquestres Simfònica de Balears, Simfònica del Vallès, Filarmónica de Màlaga, Orchestre de Picardie i Daejeon Philharmonic (Corea del Sud). El 1983 creà la Joven Orquesta Nacional de España, i el 1988 l’Orquestra de Cadaqués.
Enregistra per als segells discogràfics Auvidis-Naïve, Assai, Harmonia Mundi, Calliope, Triton, Naxos, Ensayo, Virgin i Philips. El seu catàleg discogràfic inclou versions de referència, com Serenade de Bernstein, Atlàntida i El amor brujo de Falla, La pesta de Gerhard, La danse des morts de Honegger, el Concert per a orgue de Poulenc o el Concierto de Aranjuez de Rodrigo amb Paco de Lucía. Els compositors catalans són habituals en les seves programacions i enregistraments.
L’any 2002 el Ministeri de Cultura francès li concedí la distinció Chevalier de l’Ordre des Palmes Académiques. A Catalunya és membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i del Consell Nacional de la Cultura i les Arts.
És director artístic del cicle Valls 2019-2021, dedicat a Gerhard, Beethoven i Carner, i comissari de Robert Gerhard 2020-2021 (Any Gerhard).
Textos
Manuel de Falla
text de Jacint VerdaguerAtlàntida, Pròleg, «Hymnus hispanicus»
L’Altíssim! Ell, de nàufrag tresor omplint ta popa,
del Pirineu, niu d’àligues, t’atraca als penyalars,
dessota el cel més blau, darrera eix mur d’Europa,
i al bressoleig, com Venus, de dos rihentes mars
Perçò de les riqueses lo Déu en tu posaren los grecs,
Entre argentífers turons veente florir,
millor que’l d’or de Colcos preuat velló hi trobaren.
I a Homer dares l’Eliseu, i a Salomó l’OfirFrancesc Pujol
text popularEls contrabandistes
¿Quina cançó cantarem que tots la sapiguem?
La dels contrabandistes; a Banyuls varen anar
de tabac a carregar tot’ una companyiaOh, lai la la ral lal la ra,
Oh lai là, la ral lal là
lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la ràA Banyuls varen anar de tabaca carregar,
tot’ una companyia i en passant per Fortià,
allí varen encontrar la refumuda espia.Oh, lai la la ral lal la ra,
Oh lai là, la ral lal là
lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la ràI a Figueres se’n va anar a contar-ho al capità,
‘via vist contrabandistes. Bé me’n direu quants n’hi ha,
bé me’n direu quants n’hi ha vós que ja’ls haveu vistos.Oh, lai la la ral lal la ra,
Oh lai là, la ral lal là
lal lal la rà, lal lal la rà la ral lal la ràEnirc Morera
Text d'Àngel GuimeràLa sardana de les monges
Al davant de l’ermita de Sant Rafel
les sardanes airoses pujant al cel
i tothom sent en l’ànima dolçor del mel
sardanes com aquestes la ballen els avis
quan ve la nit als genolls de les mares salta el petit
Per planures, serres escampa el vent de la cobla
les notes alegrement i fins l’ona s’hi acosta
que al lluny la sentEn un coll de muntanyes hi ha un monestir
de puntetes les monges van al jardí
Que les roses encensen i el llessamí
Les sardanes arriben fins als seus cors
amb gatzarai rialles dels balladors
i entorn d’elles els arbres, quines remors! La la la
Dues monges en l’ombra les mans s’han pres
ja se n’hi ajunten d’altres després
les de mes lluny s’hi acosten tothom ja ni és
Ballen totes porugues ben dolçament:
enrogides les galtes mig somrient
i sos peus en la terra ni menys se’ls sent
Rondinant la abadessa ja se n’hi va sent’hi a prop
Que ella també n’és filla de l’Empordà
La lluna que s’aixeca les monges veu
Pel damunt de la tapia la cara treu
i els hi diu bona dosa: Balleu, balleu.Amadeu Vives
Text de Joan AlcoverLa balanguera
La Balanguera misteriosa, com una aranya d’art sutil
buida que buida sa filosa, de nostra vida trau el fil
Com una parca bé cavila, teixint la tela per demà
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràGirant l’ullada cap enrera, guaita les ombres de l’avior,
i de la nova primavera sap on s’amaga la llavor
Sap que la soca més s’enfila com més endins por arrelà
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràQuan la parella ve de noces, ja veu i compta sos minyons
veu com davallen a les fosques els que ara viuen d’il·lusions
Els que a la plaça de la vola surten a riure i a cantà
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràDe tradicions i d’esperances tix la senyera del jovent,
com qui fa un vel de nuviances amb cabelleres d’or argent
De la infantesa qui s’enfila, de la velluria qui se’n va
La Balanguera fila, fila, la balanguera filaràAntoni Pèrez Moya
Text d'Antoni Pèrez MoyaMarinada
Vora la mar la fresca de la marinada,
porta consol als dies forts de l’estiuada
Dia bonica i fresc vora la mar!
Bufa el vent, bufa el vent, les onades van jugant
Fresc ventijol ventijol, dóna bó estar voreta la mar
Bona fresca i bon repòs, bon repòs.
Bell matinet tan joliu, la mar encisadora captiva somriu;
Las onades van passant. Bonic matí d’estiuManuel de Falla
Text de Jacint VerdaguerAtlàntida, Primera part, «Càntic a Barcelona»
D’Alcides és la filla gegant.
Per ella no debades, al Déu potent de l’onada
demana la fitora i a Júpiter, lo llamp;
Puix si la mar lligares, oh Barcelona!
llampecs un dia foren tes barres en lo camp.També et pot interessar...
Tardes al Palau
Dilluns, 10.06.24 - 19 h
Sala de Concerts—Emociona’t amb l’SCCC, himnes del cor
Beth, Manu Guix, La Pau i Joan Garrido, veus
Polifònica de Puig-reig (Josep Maria Conangla i Emmanuel Niubò, directors)
Simfònica de Cobla i Corda
Francesc Cassú, directorHimnes de pau i llibertat des de Beethoven a AC/DC
Preu: 20 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –