• Cloenda d’El Primer Palau 2021
    —Cristina Cordero, viola

    El Primer Palau

    Dijous, 18 de novembre de 2021 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • image/svg+xml

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • Logo per programes color - Joventuts Musicals JM Spain
    • Logo per programes color - Joventuts Musicals JM Catalunya

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Cristina Cordero, viola
    (guanyadora del Premi El Primer Palau 2020)

    Juan Barahona, piano
    Noemí Fúnez, viola II


    Serguei Prokófiev (1891-1953)
    Setze peces del ballet Romeu i Julieta

    Guió adaptat de Romeu i Julieta de William Shakespeare per Cristina Cordero i Juan Barahona

    1. Introducció*
    2. El carrer es desperta*
    3. La jove Julieta*
    4. L’arribada dels convidats*
    5. Màscares**
    6. Dansa dels cavallers*
    7. Mercuccio*
    8. Escena del balcó*
    9. Carnaval*
    10. Dansa de les mandolines*
    11. Romeu i Julieta coneixen el pare Lorenzo*
    12. Mort de Mercuccio*
    13. Serenata matinal*
    14. Dansa de les dames dels lliris**
    15. La mort de Julieta, I*
    16. La mort de Julieta, II*

    *Arranjament per a viola i piano de Vadim Borissovski (1900-1972)
    **Arranjament per a viola i piano de David Grunes (1903-1994)

    Durada aproximada del concert: 60 minuts sense pausa
    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #clàssics #jovestalents

  • MITSUBISHI - Concert Cloenda el Primer Palau 2021 - DESKTOP
  • Comentari

    Obra mestra de la història del ballet, la partitura de Prokófiev per a Romeu i Julieta va tenir una estrena complicada: el 1934, el Teatre d’Òpera i Ballet Kírov de Sant Petersburg (avui Teatre Mariïnski) encarregà al compositor rus un nou ballet basat en la tragèdia escrita per Shakespeare el 1597. Era una època –la dels anys trenta a la Unió Soviètica– convulsa per a tota la societat i també per a la comunitat cultural; durant els primers anys de la Revolució els artistes gaudien de certa llibertat d’experimentació amb l’objectiu de definir un estil soviètic, però amb Stalin es reprimeixen totes les tendències que no estiguin en la línia marcada pel realisme socialista, tot limitant l’espai de la reflexió i la creativitat. Prokófiev, que no estava interessat en la política, i per supervivència, es va veure forçat a seguir les línies marcades pel comunisme. 

    Després de signar el contracte amb el Kírov, Prokófiev va decidir elaborar el llibret amb Serguei Radlov, gran expert en Shakespeare. L’obra quedà completada a mitjan 1935, però els ballarins la rebutjaren per la seva extrema dificultat a l’hora de ballar-la. L’estrena va quedar ajornada fins al 1938 a Brno, Txecoslovàquia. La partitura, però, es va obrir camí amb dues suites simfòniques i una versió per a piano, fet que va atreure l’atenció de les companyies del Bolxoi i del Kírov, que, finalment, van muntar el ballet el 1940 i el 1946, respectivament, amb un èxit rotund.

    Amb l’aprovació de Prokófiev, el violista i pedagog Vadim Borissovski, nascut a Moscou i pare de l’escola de viola russosoviètica, va transcriure d’aquest ballet una Suite de vuit moviments per a viola i piano. Més tard va afegir-hi cinc fragments nous, dos dels quals requerien una segona viola, amb un total de tretze moviments, tot entre els anys 1961 i 1977. Borissovski també hauria pogut destacar com a concertista de piano i compositor; aquesta última faceta queda palesa observant-ne els arranjaments i les transcripcions, en què evidencia un estil de gran expressivitat i caràcter propi. Els primers seixanta anys del segle XX van ser crucials per al desenvolupament de la viola, i Borissovski, juntament amb altres violistes, com Lionel Tertis, William Primrose i Paul Hindemith van contribuir a crear un catàleg que posicionés l’instrument al nivell de qualsevol altre amb caràcter solista. Tenint en compte la complexitat i la frondositat orquestral de la partitura original que Prokófiev atorgà a Romeu i Julieta, Borissovski va aconseguir-ne una transcripció camerística excepcional accentuant l’ús que es fa del leitmotiv i, de manera intel·ligent, aplicant-hi imaginativament totes les possibilitats expressives, dels harmònics i de les tècniques d’arc de la viola.

    Manel Cereijo, musicòleg

  • El Primer Palau 2021

    Intèrprets premiats

    Eudald Buch, piano
    1er Premi El Primer Palau 2020

    Miguel Bonal, viola de gamba
    1er Accèssit El Primer Palau
    Premi de Catalunya Música
    Premi de la Crítica

    Sérgio Pires, clarinet
    2on Accèssit El Primer Palau

    Anton&Maite, duo de pianos
    Premi Juventudes Musicales de España

    Laure Cholé, piano
    Premi de Joventuts Musicals de Catalunya

    Membres del jurat

    El jurat ha estat format pels membres següents:

    Premi el Primer Palau:

    Corrado Bolsi, violinista
    Raimon Colomer, guitarrista i representant Catalunya Música
    Ulrike Haller, soprano
    Alfons Reverté, director d'orquestra i clarinetista
    Alba Ventura, pianista i representant JJMM

    Premi de la Crítica:

    Toni Colomer, «Núvol»
    Pep Gorgori, «ABC», «RNE»
    Javier Pérez Senz, «El País»
    Jorge de Persia, «La Vanguardia»
    Lluís Trullén, «Revista Musical Catalana», «Scherzo»

  • Biografies

    Cristina Cordero, viola

    Cristina Cordero

    Nascuda a Madrid (1998), cursà els estudis de màster a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía amb les professores Wenting Kang i Nobuko Imai. Entre els anys 2014 i 2017 també s’hi formà amb els professors Diemut Poppen i Jonathan Brown, i el 2020 va obtenir el Bachelor in Performing Arts amb les màximes qualificacions a la Hochschule für Musik und Theater de Munic amb el professor Hariolf Schlichtig.

    Ha estat guardonada en diversos concursos. A més d’El Primer Palau 2020 (primer premi i Premi Juventudes Musicales de España), ha guanyat el primer premi del VI Concurs de Viola Ciutat de Vigo, el primer premi del I Concurs de l’Asociación Española de Viola i el segon premi del II Concurs Internacional de Corda OFMAN. El 2014 ja va obtenir el premi extraordinari de fi de grau i el Premi Nacional d’Ensenyaments Artístics Professionals.

    Ha actuat com a solista amb l’Orquesta Filarmónica de Castella la Manxa, Orquesta de Cámara Andrés Segovia i Orquesta Freixenet, i en algunes de les sales més importants de l’Estat: Teatro Real, Palau de la Música Catalana, Auditorio Príncipe Felipe d’Oviedo o Auditorio Nacional de Madrid.

    Compaginant els estudis universitaris i els concerts com a solista, Cristina Cordero ha desenvolupat una gran passió per la música de cambra. A Espanya ha estat membre de diversos quartets de corda sota el mestratge del professor Heime Müller. I a Alemanya ha estat membre del Tedesco Quintett, amb el qual va rebre el primer premi del Concurs Internacional de Música de Cambra Gerhard Vogt 2019; també ha participat a l’ensemble de música contemporània Oktopus Ensemble, i col·labora amb una formació de corda amb seu a Munic amb el qual ha actuat per a la Ràdio de Baviera i en sales importants, com el Schloss Elmau.

  • Juan Barahona, piano

    Juan Barahona

    Nascut el 1989, inicià els estudis de piano a Oviedo als 6 anys amb la professora Nariné Karapetyan. Va ser, entre els anys 2008 i 2013, alumne de l’Escuela Superior de Música Reina Sofía, a la Càtedra de Piano amb la professora Galina Eguiazarova, i a la de Música de Cambra amb la professora Marta Gulyas. També ha rebut el consell i la supervisió del mestre Dimitri Bashkirov.

    Els anys 2010 i 2012 va rebre de mans de la reina Sofía la distinció d’alumne més excel·lent de la seva càtedra, i el 2011 la distinció de grup de cambra igualment més excel·lent. Entre 2013 i el 2016 va completar amb distincions un Master of Performance i un Artist Diploma al Royal College of Music de Londres, a la classe del professor Dimitri Alexeev. Posteriorment, entre el 2016 i el 2018 va continuar la seva formació a la Universität für Musik und Darstellende Kunst de Viena, on va seguir un postgrau d’interpretació amb la professora Lilya Zilberstein.

    Actualment compagina una àmplia activitat artística amb la docència com a professor pianista acompanyant a la Càtedra de Viola de la professora Nobuko Imai i a la Càtedra de Fagot del mestre Gustavo Núñez, totes dues a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía (Madrid). A Espanya cal destacar les seves actuacions a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Palau de la Música Catalana, i al Regne Unit al Wigmore Hall, a Rumanía a l’Ateneu de Bucarest, i també a la Xina, Moldàvia, l’Equador, Jordània, Alemanya, Suïssa i Àustria.

    Ha rebut lliçons magistrals dels professors Zoltán Kocsis, Menahem Pressler, Emanuel Ax, Ferenc Rados, Eldar Nebolsin i Pavel Gililov, entre d’altres. També ha fet nombrosos enregistraments per a Radio Nacional de España, Catalunya Música i Bayerischer Rundfunk.

  • Noemí Fúnez, viola

    Noemí Fúnez

    Nascuda a Madrid (1999), va iniciar els estudis de viola als 5 anys seguint el mètode Suzuki amb Carlos Albuisech i María Jesús Cano. Va entrar al CIEM Federico Moreno Torroba, on va acabar els estudis de viola amb Cristina Díaz i els d’acordió amb David Gordo, tot obtenint el premi de fi de grau en les dues especialitats.

    Ha rebut classes magistrals de Tabea Zimmermann, Hariolf Schlichtig, Lawrence Power, Peijun Xu, Anna-Kreeta Gribajcevic, Paul Silverthorne, Tatjana Masurenko, Antoine Tamestit, Alexander Lonquich i Ralf Gothóni, entre d’altres.

    Ha participat en diversos festivals, com el 13th Internatonal Mendelssohn Summer School a Hamburg, Summer Academy Collegium Musicum a Pommersfelden (Alemanya) i al XX Encuentro de Música y Academia de Santander, on va rebre classes de Máté Szücs.

    Des del 2017 continua els seus estudis de viola amb la professora Diemut Poppen, i amb els professors assistents Laure Gaudron i Jonathan Brown a la Cátedra de Viola Fundación BBVA a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía (ESMRS). Gaudeix de beques de matrícula AIE, mitjançant la Conselleria d’Educació, Universitats i Ciència de la Comunidad de Madrid i de la Fundación Albéniz. Ha rebut el premi a l’alumne més excel·lent de la seva càtedra del curso 2019-20.

    Com a alumna de l’ESMRS, forma part de l’Orquesta Sinfónica Freixenet, dirigida per Jaime Martín, Víctor Pablo Pérez, Plácido Domingo, Peter Eötvös, Andrés Orozco-Estrada i András Schiff. Ha format part del Grupo Wanderer, sota el mestratge de Heime Muller, del Quinteto KPMG, amb el qual enguany ha obtingut la menció com a grup de cambra més excel·lent, i com a acordionista forma part del Grupo Piazzolla. Actualment també és membre del Trío Ambage, sota el mestratge de Márta Gulyás, i del Grupo Haendel de Ports de l’Estat.

  • 20211021 Generic T2122 DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dimarts 23.11.21 – 20 h
    Petit Palau

    Beethoven, Cervelló i Strauss

    Aitzol Iturriagagoitiaviolí 
    Enrique Bagaríapiano 

    L. van Beethoven: Sonata per a violí i piano núm. 6, op. 30
    J. Cervelló: Duo-Sonata
    R. Strauss: Sonata per a violí i piano, op. 18

    Preu: 15 €

    Palau Fronteres
    Diumenge 28.11.21 – 19 h
    Petit Palau

    Homenatge a Joan Guinjoan

    Ensemble de Música Contemporània de l’ESMUC
    Ernest Martínez Izquierdo, director

    K. Weill: Suite opera de tres reals
    J. Guinjoan: El Diari
    L. Berio: Chemin IV 
    J. Guinjoan: Gic 79
    J. Guinjoan: Homenatge a Carmen Amaya

    Preu: 20 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex