• El Primer Palau 2024:
    Concert de cloenda
    —Claudia Aliaj

    El Primer Palau

    Dimecres, 27 de novembre de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • El cicle El Primer Palau rep el suport de:

    • Logotip Mitsubishi

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • El Primer Palau 2024

    Intèrprets premiats

    Guillem Gràcia, violoncel
    Premi El Primer Palau 2024
    Premi Catalunya Música
    Premi de la crítica

    Raquel Areal, violí
    1r accèssit El Primer Palau 2024

    Álvaro Fernández-Bravo, piano
    2n accèssit El Primer Palau 2024

    Gerard Flotats, violoncel
    Premi Joventuts Musicals de Catalunya

    Quartet Vivancos
    Premi Juventudes Musicales de España


    Membres del jurat
    El jurat ha estat format pels membres següents:

    Jurat oficial:

    Joaquín Arrabal, contrabaixista. Solista de l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i de l'Orquestra de la Radio Sueca. Professor al Conservatori Superior de Música del Liceu.

    Raimon Colomer, guitarrista. Realitzador de programes de Catalunya Música.

    Joan Magrané, compositor. President de Joventuts Musicals de Catalunya.

    Helena Satué, violinista. Membre del Cosmos quartet i professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya.

    Alba Ventura, pianista. Concertista i professora al Conservatori Superior de Música del Liceu.

    Premi de la Crítica:

    Toni Colomer, «Platea Magazine»

    Pep Gorgori, «ABC»

    Alba Nogueras, «Núvol»

    Albert Torrens, «Revista Musical Catalana»

    Lluís Trullén, «Scherzo»

  • Mitsubishi desktop
  • Programa

    Proclamació del veredicte i lliurament de premis
    Presentació: Albert Torrens

    (pausa tècnica de 5 minuts)

    20.30 h – Concert


    Claudia Aliaj, clarinet
    (Guanyadora del premi El Primer Palau 2023)

    Mariko Furukawa, piano 


    Carl Maria von Weber (1786-1826)
    Gran duo concertant, op. 48

    I. Allegro con fuoco
    II. Andante con moto
    III. Rondo. Allegro

     

    Witold Lutosławski (1913-1994)
    Dance Preludes

    I. Allegro molto
    II. Andantino 
    III. Allegro giocoso
    IV. Andante
    V. Allegro molto

     

    Jörg Widmann (1973)
    Fantasia per a clarinet sol

    Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
    (Arranjament de C. Aliaj)
    Zdes’ khorosho, op. 21, núm. 7

    Manuel de Falla (1876-1946)
    (Adaptació per a clarinet de C. Aliaj sobre l’arranjament de F. Kreisler)
    "Danza española núm.1" de La vida breve

    Durada de l'acte: Lliurament de premis, 20 minuts | Pausa tècnica de 5 minuts | Concert, 50 minuts

    La durada de l'acte és aproximada

    Concert emès en directe per Catalunya Música

    #jovestalents #contemporània

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

  • Comentari

    Des de la seva invenció, cap a final del segle XVII, molts han estat els compositors que han dedicat al clarinet pàgines extraordinàries de música de cambra, tant en solitari com en diàleg amb el piano. El programa d’avui, que abasta des del Romanticisme alemany fins a la creació contemporània, n’és una mostra ben representativa, alhora que ens permet gaudir del gran virtuosisme instrumental i de la maduresa interpretativa de la joveníssima guanyadora d’El Primer Palau.

    Obre aquesta selecció un dels monuments del repertori i, possiblement, l’obra de cambra més interessant del seu autor, el Gran duo concertant, op. 48, per a clarinet i piano, de Carl Maria von Weber (1786-1826). L’autor, que havia començat a escriure per a aquest instrument a partir de la coneixença del virtuós clarinetista Heinrich Bärmann, completà l’obra el 1816 i l’estrena tingué lloc a Dresden el 1823. Estructurada en tres moviments, és una peça de gran virtuosisme per als dos instruments, que estableixen un diàleg fecund i paritari al llarg de tota la partitura, la qual ha arribat a ser descrita com un “doble concert sense orquestra”.

    També originals per a clarinet i piano són les Dance Preludes, que la gran figura de la música polonesa del segle XX, Witold Lutoslawski (1913-1994), va compondre el 1953. Es tracta de cinc peces basades en danses populars del nord del seu país, en què la vivacitat alegre del primer, tercer i cinquè moviments contrasten àmpliament amb el caràcter més evocatiu dels altres dos.

    A l’equador del programa ens arriba la partitura més actual, la Fantasia per a clarinet sol, del compositor i clarinetista alemany Jörg Widmann (1973), artista convidat del Palau de la Música Catalana en temporades anteriors. Escrita el 1993, Widmann la considera la seva “primera peça real per al meu propi instrument” i hi recull l’herència del Romanticisme, tot dotant-la d’un esperit alegre i irònic, no exempt de virtuosisme, a més de referències a la música dance, al klezmer i al jazz.

    Per finalitzar, dues peces que, tot i no haver estat escrites en origen per a clarinet, ens donen fe de la versatilitat d’aquest instrument. La primera és un arranjament per a clarinet i piano d’un dels Dotze Romances, op. 21, per a veu i piano, del rus Serguei Rakhmàninov (1873-1943). Concretament, es tracta del número set, Zdes’ khorosho –que es pot traduir com a Que bell és aquest lloc o, també, Aquí s’està bé–, basat en un poema de l’escriptora russa Glafira Galina (1870-1942), que evoca la bellesa de la naturalesa. Tanca l’audició una altra transcripció –com l’anterior, obra del compositor i pedagog César Aliaj–, la qual ens permet gaudir, en la veu apassionada del clarinet, del ritme encomanadís i màgic de la “Dansa espanyola núm. 1” de l’òpera La vida breve de Manuel de Falla (1876-1946).

    Ana María Dávila, periodista musical.

  • 20241030 Anunci Nadal al Palau MOBILE
  • Biografies

    Claudia Aliaj, clarinet

    Claudia Aliaj, clarinet

    Nascuda a Salamanca (2005), ha tocat en solitari a sales de gran prestigi, com la Philharmonie de Berlín, Palais Ehrbar Saal, Mozarthaus i Musikverein de Viena, Palau de la Música Catalana, Carnegie Hall de Nova York, Auditorio Nacional i Teatro Monumental de Madrid, Wienersaal del Mozarteum de Salzburg o Auditorio Miguel Delibes de Valladolid.

    Als quinze anys va ser admesa a la universitat Mozarteum de Salzburg, on va estudiar clarinet a la classe de Wenzel Fuchs, prestigiós primer clarinet de la Berliner Philharmoniker. Alhora hi va estudiar piano amb la professora Cordelia Höfer-Teutsch. Des del curs 2021-22 rep la Beca Ch de Estudis que li permet continuar amb la seva educació musical.

    Segueix la seva formació des del 2023-24 amb la reconeguda clarinetista Sharon Kam a la Hochschule für Musik, Theater und Medien de Hannover.

    El 2023 va guanyar el concurs El Primer Palau, i també el Premi Catalunya Música al mateix certamen, i com a participant més jove, amb només disset anys.

    Com a solista ha actuat amb diverses orquestres, com ara l’Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española (RTVE), Orquesta Sinfónica de Castella i Lleó, Norddeutsche Philharmonie Rostock (Alemanya), Wienerstadtorchester o Orquesta Vigo 430, sota la batuta dels directors Marcus Bosch, Julio García Vico, Evgeni Chevkenov, Vicente Alberola o Luis Miguel Méndez.

    Ha estat guardonada en nombrosos concursos internacionals: primer premi i premi d’honor al France Music Competition 2020 i 2022, primer premi al Vienna New Year’s Concert International Competition 2022, primer premi al Viena International Music Competition 2023, primer premi Rising Stars de Berlín 2022, segon premi del concurs Jugend Wurlizter Klarineten 2020, medalla d’or amb distinció al 5th Manhattan Competition 2020, gran premi del 5th International Young Competition of Classical Solo Performing Nota Bene de Sant Petersburg, primer premi del III International Music Competition (Music Prospect) de Moscou, i primer premi i premi especial com a jove talent a l’Internacional Salzburg Music Competition, entre d’altres.

  • Mariko Furukawa, piano

    Mariko Furukawa

    La pianista japonesa Mariko Furukawa ha guanyat prestigiosos premis, com ara el Concurs Internacional de Piano de Porto (Portugal), el Gran Premi del Conservatori Americà de Fontainebleau (França), el primer premi del Concurs Dorothey MacKenzie (Estats Units), el primer premi del Concurs Nacional de Piano del Japó, el primer premi del Concurs de Concerts de Mannes, que li va comportar una actuació al Lincoln Center, el tercer premi del Concurs Chopin a l’Àsia i el tercer premi del Concurs de Piano Chopin del Japó. Durant la quinzena edició del Concurs Internacional Chopin, la seva interpretació de la Balada núm. 4 va ser seleccionada per la Ràdio Nacional de Polònia i va ser emesa repetidament en diverses ocasions.

    En música de cambra també és molt activa i ha col·laborat amb músics i formacions de renom, com l’Orion String Quartet, Charles Neidich, Anthony McGill i Jasmine Choi. El 2012 va rebre un premi especial al Concurs Nacional de Música del Japó per la seva destacada actuació com a pianista col·laboradora. Ha estat pianista oficial en diversos festivals i concursos, com el Festival de Música d’Aspen, Perlman Music Program, Festival de Música de Kita Karuizawa i Concurs Internacional de Clarinets Jacques Lancelot.

    Mariko Furukawa va obtenir un màster a la Juilliard School i és graduada pel Mannes College of Music. El 2019 es va traslladar a Hèlsinki, on es va incorporar a l’Acadèmia Sibelius de la Universitat de les Arts d’Hèlsinki, com a membre del cos docent a temps complet.

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar

    Palau Fronteres
    Dimarts, 25.03.24 - 20 h
    Sala de Concerts

    Bach in the jungle

    Leticia Morenoviolí
    Claudio Constantinibandoneó
    Uxia Martínez Botanacontrabaix
    Matan Poratpiano

    J. S. Bach: Sonata núm. 4, BWV 1017 (bandoneó i violí)
    H. Villa-Lobos: Bachianas brasileiras núm. 5
    J. S. Bach: L’art de la fuga (selecció)
    J. S. Bach: Xacona
    A. Piazzolla: Las cuatro estaciones

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex