El Primer Palau 2023:
Concert de cloenda
—Quartet AteneaEl Primer Palau
Dijous, 23 de novembre de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
El cicle El Primer Palau rep el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
El Primer Palau 2023
Intèrprets premiats
Claudia Aliaj Oliver, clarinet
Premi El Primer Palau 2023
Premi Catalunya MúsicaJakob Peäske, fagot
1r accèssit El Primer Palau 2023Pablo Alcántara Martínez, flauta
2n accèssit El Primer Palau 2023Mercè Bruguera Abelló, mezzosoprano
Premi Joventuts Musicals de Catalunya
Premi de la CríticaLuís González Garrido, saxòfon
Premi Juventudes Musicales de EspañaMembres del jurat
El jurat ha estat format pels membres següents:Jurat oficial:
Joaquín Arrabal, contrabaixista. Solista de l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i de musicAeterna. Professor al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Raimon Colomer, guitarrista. Responsable de l'àrea de Producció de Catalunya Música.
Assumpta Mateu, soprano. Professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya.
Joan Magrané, compositor. President de Joventuts Musicals de Catalunya
María José Rielo, fagot. Assistent de solista a l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya i al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Premi de la Crítica:
Alba Nogueras, «Núvol»
Jorge de Persia, «La Vanguardia»
Javier Pérez Senz, «Scherzo» i «Ópera actual»
Albert Torrens, «Revista Musical Catalana»
Lluís Trullén, «Scherzo»
Programa
Proclamació del veredicte i lliurament de premis
Presentació: Albert Torrens(pausa tècnica de 10 minuts)
20.30 h – Concert
Quartet Atenea
(Guanyadors del premi El Primer Palau 2022)Gil Sisquella, violí
Jaume Angelès, violí
Bernat Santacana, viola
Iago Domínguez, violoncelJohann Sebastian Bach (1685 - 1759)
Aus meines Herzens Grunde, BWV 269Mitten wir im Leben sind, BWV 383
Francisco Coll (1985)
CantosFelix Mendelssohn (1809 - 1847)
Quartet de corda núm. 2, op 13Adagio – Allegro vivace
Adagio non lento
Intermezzo: Allegretto con moto – Allegro di molto
Presto – Adagio non lentoDurada de l'acte: Lliurament de premis, 30 minuts | pausa tècnica de 10 minuts | Concert, 50 minuts
La durada de l'acte és aproximada
Concert enregistrat per Catalunya Música
#cambra #jovestalents #músicauniversal #contemporània
Poema
el silenci de les pedres
origen i final
avui t’arrossega per l’arbredaperfàs el corriol
la branca més etèria
i en tu flueix el bosc
fogar del temps que arrelasecret insondable
aljub inconscient
al cor
se t’inunda la terraLaia Llobera
Boscana (2018)Comentari
Inspirats pel cant
El programa que ha preparat el Quartet Atenea en el concert de cloenda d’El Primer Palau com a guanyador de l’edició de 2022 s’articula al voltant d’obres inspirades en el cant. Els corals són cants religiosos que es remunten a l’edat mitjana extensament cantats a Alemanya. Els segles XVI i XVII la Reforma protestant va assimilar els corals i els va adaptar per ser interpretats en alemany, la qual cosa va fer créixer considerablement el repertori i va portar el coral luterà al final del segle XVI a un període d’esplendor, però un segle després l’activitat creadora havia decaigut fins a pràcticament desaparèixer. Tanmateix, Johann Sebastian Bach trobà en els corals un vast material musical amb el qual treballar en un dels últims intents per prolongar amb una audàcia i refinament mai vist fins aleshores una tradició genuïnament germànica que ja havia perdut el sentit i l’essència original. Bach va escriure una trentena de nous corals i va harmonitzar-ne d’existents, al voltant de quatre-cents, que va incorporar a les seves composicions per a la litúrgia. El Quartet Atenea n’ha triat dos del segle XVI harmonitzats per Bach, Aus meines Herzens Grunde, BWV 269 i Mitten wir im Leben sind, BWV 383.
Emular les inflexions de la veu humana és el propòsit de Cantos del valencià Francisco Coll, una obra breu de caràcter introspectiu estructurada en un moviment que amb una sèrie de cadències tracta d’imitar la veu humana. L’obra, un encàrrec de la Setmana de Música Religiosa de Conca, està dedicada al Quartet Casals, el qual la va estrenar el 2017.
Encara que mai es van conèixer, Felix Mendelssohn, a més de Bach, admirava Beethoven, de qui havia analitzat els últims Quartets i la mort del qual, el 26 de març de 1827, el va trasbalsar. Pocs dies després va anar a Potsdam, a casa del seu amic Gustav Magnus, on va posar música a una estrofa del poema Frage (Pregunta) que comença Ist es Wahr, op. 9 núm. 1 i que diu: “És veritat que sempre m’esperes a la glorieta al costat de la parra i que també els preguntes a la lluna i les estrelles per mi? És veritat? Digues! El que sento només ho pot entendre la que amb mi sent el mateix, i la que em serà eternament fidel, fidel per sempre”. Aquest lied el va fer servir uns mesos més tard com a base per compondre el Quartet núm. 2, en La menor, op. 13, que va acabar el 26 d’octubre de 1827. La cançó, que cita en el primer i últim moviment, travessa tot el Quartet, aspre i sense concessions, ple de referències als últims Quartets de Beethoven i que no s’assembla a cap altre dels escrits per Mendelssohn.
Lourdes Morgades, periodista especialitzada en música
Biografia
Biografia
Quartet Atenea
Gil Sisquella i Oncins, violí
Jaume Angelès Fité, violí
Bernat Santacana i Hervada, viola
Iago Domínguez Eiras, violoncelEl Quartet Atenea va sorgir el 2019 de la voluntat de quatre músics apassionats per descobrir i aprofundir l’immens repertori de quartet de corda. Un viatge des del contrapunt del segle XVII fins a les composicions contemporànies més rupturistes i irreverents.
Des de la seva fundació, l’Atenea ha rebut diversos premis nacionals i internacionals, com el primer premi al Prix Credit Suisse Jeunes Solistes 2023, El Primer Palau 2022 o el primer premi a l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition l’any 2021.
Tot i la seva joventut, la formació ha estat convidada a diversos festivals i sales de concerts de renom internacional, com el Lucerne Festival, Kammermusik de Basilea, Wigmore Hall, Segona Biennal de Quartet de Corda de Barcelona, Schubertíada a Vilabertran, Palau de la Música Catalana, Swiss Chamber Music Festival, Musikdorf d’Ernen, Kulturfest Resonanzen Sils, Musica Andeer Festival, Philharmonie de París, Wissembourg International Music Festival, Festival d’Ais de Provença i Fundació Juan March, entre d’altres.
Algunes de les seves aparicions públiques inclouen les estrenes mundials i locals d’obres de Raquel García-Tomás, Antoni Ros Marbà, Elisenda Fábregas i Mauro Hertig.
Actualment la formació està realitzant la seva formació acadèmica a la Hochschule für Musik a Basilea, sota la tutela de Rainer Schmidt (Hagen Quartet), Silvia Simionescu (Gringolts Quartet), Claudio Martínez Mehner, Anton Kernjak i Anna Gebert. Paral·lelament, els seus membres s’han format també a l’Instituto Internacional de Cámara de Madrid, amb el professor Günter Pichler (Alban Berg Quartet), i anteriorment amb el Quartet Casals a l’ESMUC.
D’ençà de l’any 2023 són artistes del Young Classical Artists Trust (YCAT).
També et pot interessar
La Casa dels Cants
Diumenge, 26.11.23 - 12 h
Petit PalauUn cant a la natura, un crit de la terra
Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana
Xavier Puig, directorClément Janequin: Le chant des oyseaux
Johannes Brahms: “Waldesnacht”, de Sieben Lieder, op. 62/3
Felix Mendelssohn: “Abschied vom Walde”, de Sechs Lieder, op. 59/3
Benjamin Britten: “The succession of the four sweet months”, de Five flower songs, op. 47/2
Morten Lauridsen: “En une seule fleur”, de Les chansons de roses, núm. 1
Edvard Grieg: “Våren”, de Tolv melodier, op.33/2
Claudio Monteverdi: “Ecco mormorar l’onde”, del Segon llibre de Madrigals
Eduard Toldrà: Maig
Antonin Dvořák: “Zitné pole”, de V přírodĕ, op. 63/3
Frank Ticheli: Earth song
Alberto Grau: Kasar mie la gaji
Joan Manuel Serrat: ParePreu: 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
El Primer Palau 2023:
Concert de cloenda
—Quartet AteneaEl Primer Palau
Dijous, 23 de novembre de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
El cicle El Primer Palau rep el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
El Primer Palau 2023
Intèrprets premiats
Claudia Aliaj Oliver, clarinet
Premi El Primer Palau 2023
Premi Catalunya MúsicaJakob Peäske, fagot
1r accèssit El Primer Palau 2023Pablo Alcántara Martínez, flauta
2n accèssit El Primer Palau 2023Mercè Bruguera Abelló, mezzosoprano
Premi Joventuts Musicals de Catalunya
Premi de la CríticaLuís González Garrido, saxòfon
Premi Juventudes Musicales de EspañaMembres del jurat
El jurat ha estat format pels membres següents:Jurat oficial:
Joaquín Arrabal, contrabaixista. Solista de l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i de musicAeterna. Professor al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Raimon Colomer, guitarrista. Responsable de l'àrea de Producció de Catalunya Música.
Assumpta Mateu, soprano. Professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya.
Joan Magrané, compositor. President de Joventuts Musicals de Catalunya
María José Rielo, fagot. Assistent de solista a l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya i al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Premi de la Crítica:
Alba Nogueras, «Núvol»
Jorge de Persia, «La Vanguardia»
Javier Pérez Senz, «Scherzo» i «Ópera actual»
Albert Torrens, «Revista Musical Catalana»
Lluís Trullén, «Scherzo»
Programa
Proclamació del veredicte i lliurament de premis
Presentació: Albert Torrens(pausa tècnica de 10 minuts)
20.30 h – Concert
Quartet Atenea
(Guanyadors del premi El Primer Palau 2022)Gil Sisquella, violí
Jaume Angelès, violí
Bernat Santacana, viola
Iago Domínguez, violoncelJohann Sebastian Bach (1685 - 1759)
Aus meines Herzens Grunde, BWV 269Mitten wir im Leben sind, BWV 383
Francisco Coll (1985)
CantosFelix Mendelssohn (1809 - 1847)
Quartet de corda núm. 2, op 13Adagio – Allegro vivace
Adagio non lento
Intermezzo: Allegretto con moto – Allegro di molto
Presto – Adagio non lentoDurada de l'acte: Lliurament de premis, 30 minuts | pausa tècnica de 10 minuts | Concert, 50 minuts
La durada de l'acte és aproximada
Concert enregistrat per Catalunya Música
#cambra #jovestalents #músicauniversal #contemporània
Poema
el silenci de les pedres
origen i final
avui t’arrossega per l’arbredaperfàs el corriol
la branca més etèria
i en tu flueix el bosc
fogar del temps que arrelasecret insondable
aljub inconscient
al cor
se t’inunda la terraLaia Llobera
Boscana (2018)Comentari
Inspirats pel cant
El programa que ha preparat el Quartet Atenea en el concert de cloenda d’El Primer Palau com a guanyador de l’edició de 2022 s’articula al voltant d’obres inspirades en el cant. Els corals són cants religiosos que es remunten a l’edat mitjana extensament cantats a Alemanya. Els segles XVI i XVII la Reforma protestant va assimilar els corals i els va adaptar per ser interpretats en alemany, la qual cosa va fer créixer considerablement el repertori i va portar el coral luterà al final del segle XVI a un període d’esplendor, però un segle després l’activitat creadora havia decaigut fins a pràcticament desaparèixer. Tanmateix, Johann Sebastian Bach trobà en els corals un vast material musical amb el qual treballar en un dels últims intents per prolongar amb una audàcia i refinament mai vist fins aleshores una tradició genuïnament germànica que ja havia perdut el sentit i l’essència original. Bach va escriure una trentena de nous corals i va harmonitzar-ne d’existents, al voltant de quatre-cents, que va incorporar a les seves composicions per a la litúrgia. El Quartet Atenea n’ha triat dos del segle XVI harmonitzats per Bach, Aus meines Herzens Grunde, BWV 269 i Mitten wir im Leben sind, BWV 383.
Emular les inflexions de la veu humana és el propòsit de Cantos del valencià Francisco Coll, una obra breu de caràcter introspectiu estructurada en un moviment que amb una sèrie de cadències tracta d’imitar la veu humana. L’obra, un encàrrec de la Setmana de Música Religiosa de Conca, està dedicada al Quartet Casals, el qual la va estrenar el 2017.
Encara que mai es van conèixer, Felix Mendelssohn, a més de Bach, admirava Beethoven, de qui havia analitzat els últims Quartets i la mort del qual, el 26 de març de 1827, el va trasbalsar. Pocs dies després va anar a Potsdam, a casa del seu amic Gustav Magnus, on va posar música a una estrofa del poema Frage (Pregunta) que comença Ist es Wahr, op. 9 núm. 1 i que diu: “És veritat que sempre m’esperes a la glorieta al costat de la parra i que també els preguntes a la lluna i les estrelles per mi? És veritat? Digues! El que sento només ho pot entendre la que amb mi sent el mateix, i la que em serà eternament fidel, fidel per sempre”. Aquest lied el va fer servir uns mesos més tard com a base per compondre el Quartet núm. 2, en La menor, op. 13, que va acabar el 26 d’octubre de 1827. La cançó, que cita en el primer i últim moviment, travessa tot el Quartet, aspre i sense concessions, ple de referències als últims Quartets de Beethoven i que no s’assembla a cap altre dels escrits per Mendelssohn.
Lourdes Morgades, periodista especialitzada en música
Biografia
Quartet Atenea
Gil Sisquella i Oncins, violí
Jaume Angelès Fité, violí
Bernat Santacana i Hervada, viola
Iago Domínguez Eiras, violoncelEl Quartet Atenea va sorgir el 2019 de la voluntat de quatre músics apassionats per descobrir i aprofundir l’immens repertori de quartet de corda. Un viatge des del contrapunt del segle XVII fins a les composicions contemporànies més rupturistes i irreverents.
Des de la seva fundació, l’Atenea ha rebut diversos premis nacionals i internacionals, com el primer premi al Prix Credit Suisse Jeunes Solistes 2023, El Primer Palau 2022 o el primer premi a l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition l’any 2021.
Tot i la seva joventut, la formació ha estat convidada a diversos festivals i sales de concerts de renom internacional, com el Lucerne Festival, Kammermusik de Basilea, Wigmore Hall, Segona Biennal de Quartet de Corda de Barcelona, Schubertíada a Vilabertran, Palau de la Música Catalana, Swiss Chamber Music Festival, Musikdorf d’Ernen, Kulturfest Resonanzen Sils, Musica Andeer Festival, Philharmonie de París, Wissembourg International Music Festival, Festival d’Ais de Provença i Fundació Juan March, entre d’altres.
Algunes de les seves aparicions públiques inclouen les estrenes mundials i locals d’obres de Raquel García-Tomás, Antoni Ros Marbà, Elisenda Fábregas i Mauro Hertig.
Actualment la formació està realitzant la seva formació acadèmica a la Hochschule für Musik a Basilea, sota la tutela de Rainer Schmidt (Hagen Quartet), Silvia Simionescu (Gringolts Quartet), Claudio Martínez Mehner, Anton Kernjak i Anna Gebert. Paral·lelament, els seus membres s’han format també a l’Instituto Internacional de Cámara de Madrid, amb el professor Günter Pichler (Alban Berg Quartet), i anteriorment amb el Quartet Casals a l’ESMUC.
D’ençà de l’any 2023 són artistes del Young Classical Artists Trust (YCAT).
També et pot interessar
La Casa dels Cants
Diumenge, 26.11.23 - 12 h
Petit PalauUn cant a la natura, un crit de la terra
Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana
Xavier Puig, directorClément Janequin: Le chant des oyseaux
Johannes Brahms: “Waldesnacht”, de Sieben Lieder, op. 62/3
Felix Mendelssohn: “Abschied vom Walde”, de Sechs Lieder, op. 59/3
Benjamin Britten: “The succession of the four sweet months”, de Five flower songs, op. 47/2
Morten Lauridsen: “En une seule fleur”, de Les chansons de roses, núm. 1
Edvard Grieg: “Våren”, de Tolv melodier, op.33/2
Claudio Monteverdi: “Ecco mormorar l’onde”, del Segon llibre de Madrigals
Eduard Toldrà: Maig
Antonin Dvořák: “Zitné pole”, de V přírodĕ, op. 63/3
Frank Ticheli: Earth song
Alberto Grau: Kasar mie la gaji
Joan Manuel Serrat: ParePreu: 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –