• El Primer Palau 2023:
    Concert de cloenda
    —Quartet Atenea

    El Primer Palau

    Dijous, 23 de novembre de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • El cicle El Primer Palau rep el suport de:

    • Logotip Mitsubishi

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • El Primer Palau 2023

    Intèrprets premiats

    Claudia Aliaj Oliver, clarinet
    Premi El Primer Palau 2023
    Premi Catalunya Música

    Jakob Peäske, fagot
    1r accèssit El Primer Palau 2023

    Pablo Alcántara Martínez, flauta
    2n accèssit El Primer Palau 2023

    Mercè Bruguera Abelló, mezzosoprano
    Premi Joventuts Musicals de Catalunya
    Premi de la Crítica

    Luís González Garrido, saxòfon
    Premi Juventudes Musicales de España


    Membres del jurat
    El jurat ha estat format pels membres següents:

    Jurat oficial:

    Joaquín Arrabal, contrabaixista. Solista de l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i de musicAeterna. Professor al Conservatori Superior de Música del Liceu.

    Raimon Colomer, guitarrista. Responsable de l'àrea de Producció de Catalunya Música.

    Assumpta Mateu, soprano. Professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya.

    Joan Magrané, compositor. President de Joventuts Musicals de Catalunya

    María José Rielo, fagot. Assistent de solista a l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu i professora a l'Escola Superior de Música de Catalunya i al Conservatori Superior de Música del Liceu.

    Premi de la Crítica:

    Alba Nogueras, «Núvol»

    Jorge de Persia, «La Vanguardia»

    Javier Pérez Senz, «Scherzo» i «Ópera actual»

    Albert Torrens, «Revista Musical Catalana»

    Lluís Trullén, «Scherzo»

  • Mitsubishi desktop
  • Programa

    Proclamació del veredicte i lliurament de premis
    Presentació: Albert Torrens

    (pausa tècnica de 10 minuts)

    20.30 h – Concert


    Quartet Atenea
    (Guanyadors del premi El Primer Palau 2022)

    Gil Sisquella, violí
    Jaume Angelès, violí
    Bernat Santacana, viola
    Iago Domínguez, violoncel


    Johann Sebastian Bach (1685 - 1759)
    Aus meines Herzens Grunde, BWV 269

    Mitten wir im Leben sind, BWV 383        

     

    Francisco Coll (1985)
    Cantos                                                               

     

    Felix Mendelssohn (1809 - 1847)
    Quartet de corda núm. 2, op 13

    Adagio – Allegro vivace
    Adagio non lento
    Intermezzo: Allegretto con moto – Allegro di molto
    Presto – Adagio non lento

    Durada de l'acte: Lliurament de premis, 30 minuts | pausa tècnica de 10 minuts | Concert, 50 minuts

    La durada de l'acte és aproximada

    Concert enregistrat per Catalunya Música

    #cambra #jovestalents #músicauniversal #contemporània

  • Poema

    el silenci de les pedres
    origen i final
    avui t’arrossega per l’arbreda

    perfàs el corriol
    la branca més etèria
    i en tu flueix el bosc
    fogar del temps que arrela

    secret insondable
    aljub inconscient
    al cor
    se t’inunda la terra

     

    Laia Llobera
    Boscana (2018)

  • 20231205 Anunci Palau 100 Extensa DESKTOP
  • Comentari

    Inspirats pel cant

    El programa que ha preparat el Quartet Atenea en el concert de cloenda d’El Primer Palau com a guanyador de l’edició de 2022 s’articula al voltant d’obres inspirades en el cant. Els corals són cants religiosos que es remunten a l’edat mitjana extensament cantats a Alemanya. Els segles XVI i XVII la Reforma protestant va assimilar els corals i els va adaptar per ser interpretats en alemany, la qual cosa va fer créixer considerablement el repertori i va portar el coral luterà al final del segle XVI a un període d’esplendor, però un segle després l’activitat creadora havia decaigut fins a pràcticament desaparèixer. Tanmateix, Johann Sebastian Bach trobà en els corals un vast material musical amb el qual treballar en un dels últims intents per prolongar amb una audàcia i refinament mai vist fins aleshores una tradició genuïnament germànica que ja havia perdut el sentit i l’essència original. Bach va escriure una trentena de nous corals i va harmonitzar-ne d’existents, al voltant de quatre-cents, que va incorporar a les seves composicions per a la litúrgia. El Quartet Atenea n’ha triat dos del segle XVI harmonitzats per Bach, Aus meines Herzens Grunde, BWV 269 i Mitten wir im Leben sind, BWV 383.

    Emular les inflexions de la veu humana és el propòsit de Cantos del valencià Francisco Coll, una obra breu de caràcter introspectiu estructurada en un moviment que amb una sèrie de cadències tracta d’imitar la veu humana. L’obra, un encàrrec de la Setmana de Música Religiosa de Conca, està dedicada al Quartet Casals, el qual la va estrenar el 2017.

    Encara que mai es van conèixer, Felix Mendelssohn, a més de Bach, admirava Beethoven, de qui havia analitzat els últims Quartets i la mort del qual, el 26 de març de 1827, el va trasbalsar. Pocs dies després va anar a Potsdam, a casa del seu amic Gustav Magnus, on va posar música a una estrofa del poema Frage (Pregunta) que comença Ist es Wahr, op. 9 núm. 1 i que diu: “És veritat que sempre m’esperes a la glorieta al costat de la parra i que també els preguntes a la lluna i les estrelles per mi? És veritat? Digues! El que sento només ho pot entendre la que amb mi sent el mateix, i la que em serà eternament fidel, fidel per sempre”. Aquest lied el va fer servir uns mesos més tard com a base per compondre el Quartet núm. 2, en La menor, op. 13, que va acabar el 26 d’octubre de 1827. La cançó, que cita en el primer i últim moviment, travessa tot el Quartet, aspre i sense concessions, ple de referències als últims Quartets de Beethoven i que no s’assembla a cap altre dels escrits per Mendelssohn.

    Lourdes Morgades, periodista especialitzada en música

  • Biografia

    Quartet Atenea

    Quartet Atenea

    Gil Sisquella i Oncins, violí
    Jaume Angelès Fité, violí
    Bernat Santacana i Hervada, viola
    Iago Domínguez Eiras, violoncel

    El Quartet Atenea va sorgir el 2019 de la voluntat de quatre músics apassionats per descobrir i aprofundir l’immens repertori de quartet de corda. Un viatge des del contrapunt del segle XVII fins a les composicions contemporànies més rupturistes i irreverents.

    Des de la seva fundació, l’Atenea ha rebut diversos premis nacionals i internacionals, com el primer premi al Prix Credit Suisse Jeunes Solistes 2023, El Primer Palau 2022 o el primer premi a l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition l’any 2021.

    Tot i la seva joventut, la formació ha estat convidada a diversos festivals i sales de concerts de renom internacional, com el Lucerne Festival, Kammermusik de Basilea, Wigmore Hall, Segona Biennal de Quartet de Corda de Barcelona, Schubertíada a Vilabertran, Palau de la Música Catalana, Swiss Chamber Music Festival, Musikdorf d’Ernen, Kulturfest Resonanzen Sils, Musica Andeer Festival, Philharmonie de París, Wissembourg International Music Festival, Festival d’Ais de Provença i Fundació Juan March, entre d’altres.

    Algunes de les seves aparicions públiques inclouen les estrenes mundials i locals d’obres de Raquel García-Tomás, Antoni Ros Marbà, Elisenda Fábregas i Mauro Hertig.

    Actualment la formació està realitzant la seva formació acadèmica a la Hochschule für Musik a Basilea, sota la tutela de Rainer Schmidt (Hagen Quartet), Silvia Simionescu (Gringolts Quartet), Claudio Martínez Mehner, Anton Kernjak i Anna Gebert. Paral·lelament, els seus membres s’han format també a l’Instituto Internacional de Cámara de Madrid, amb el professor Günter Pichler (Alban Berg Quartet), i anteriorment amb el Quartet Casals a l’ESMUC.

    D’ençà de l’any 2023 són artistes del Young Classical Artists Trust (YCAT).

  • També et pot interessar

    La Casa dels Cants
    Diumenge, 26.11.23 - 12 h
    Petit Palau

    Un cant a la natura, un crit de la terra

    Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana
    Xavier Puig, director

    Clément Janequin: Le chant des oyseaux
    Johannes Brahms: “Waldesnacht”, de Sieben Lieder, op. 62/3
    Felix Mendelssohn: “Abschied vom Walde”, de Sechs Lieder, op. 59/3
    Benjamin Britten: “The succession of the four sweet months”, de Five flower songs, op. 47/2
    Morten Lauridsen: “En une seule fleur”, de Les chansons de roses, núm. 1
    Edvard Grieg: “Våren”, de Tolv melodier, op.33/2     
    Claudio Monteverdi: “Ecco mormorar l’onde”, del Segon llibre de Madrigals
    Eduard Toldrà: Maig 
    Antonin Dvořák: “Zitné pole”, de V přírodĕ, op. 63/3 
    Frank Ticheli: Earth song 
    Alberto Grau: Kasar mie la gaji 
    Joan Manuel Serrat: Pare

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex