• Els mons de Lluís Domènech i Montaner

    —Centenari de la mort de

    Domènech i Montaner

    Palau Fronteres

    Dissabte, 11 de novembre de 2023 – 21 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Carles Vallèsflauta de bec, fagot, oboè i veu
    Nerea de Miguelvioloncel, percussions i veu
    Maria Rocaviolí, percussions i veu
    Edwin Garcíatiorba, guitarres, caixó i veu
    Dani Espasa, piano, clavicèmbal, orgue, viola de roda, acordió, percussions, veu, arranjaments i direcció musical


    Francesc Abósdirecció coreogràfica
    Aleix Viadé, projeccions de mapping


    Gloriose matris Dei. A partir del manuscrit del segle XI del fons del Centre de Documentació de l’Orfeó Català

    "Cuncti simus concanentes", del Llibre vermell de Montserrat

    A. Berg: Concert per a violí

    E. Toldrà: Sonatí de la rosada

    M. Falla: Concert per a clave

    J. S. Bach: “Encomana el teu camí” (coral) de la Passió segons sant Mateu 

    L. van Beethoven: Trio Scherzo (versió per a piano de la Simfonia núm. 2)

    Victimæ paschali laudes. Cant gregorià*

    Victimæ paschali laudes. Polifonia*

    F. Sor: Variaciones sobre un tema de Mozart

    R. Wagner: "Cavalcada de les valquiries" de La Valquiria*

    F. Mompou: "Cançó i dansa núm. 7" de L’hereu Riera

    Sospitati dedit mundum.* A partir del manuscrit del segle XI del fons del Centre de Documentació de l’Orfeó Català 

    J. Rodrigo: "Adagio" del Concierto de Aranjuez 

    A. Soler: Sonata en Fa sostingut major 

    J. S. Bach: “Apiada’t, Déu meu, de les meves llàgrimes” (ària de soprano), de la Passió segons sant Mateu

    Marc Timón: Persones que inspiren 

    J. S. Bach: Passacaglia en Do menor

    J. S. Bach: Passacaglia en Do menor (enregistrament)

    X. Montsalvatge: Canción de cuna para dormir a un negrito

    W. A. Mozart: "Agnus Dei" de la Missa de la Coronació

    Raimon: Veles e vents (text: Ausiàs March)*

    L. van Beethoven: "Allegretto" de la Sonata per a piano núm. 17, op. 31 núm. 2, “La tempesta”**

    A Tisket A Tasket (versió d’Ella Fitzgerald)* 

    R. Wagner: preludi de l'acte I de Lohengrin

    M. Fletxa: Fuego (ensalada a partir de l’edició de Praga 1581 del fons del Centre de Documentació de l’Orfeó Català Bis)*

     

    Durada del concert: 70 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #patrimonicatalà #músicauniversal #enfamília

    * Arranjament: Dani Espasa
    ** Arranjament: Eduard Iniesta

  • Poema

    grana la vida
    com l’ànima d’amor
    com un herbei que omple l’afrau
    de tota bresca amb aroma de bosc

    grana la mel, grana el desig
    l’atles encès del paradís
    per on s’apressa l’impuls de l’envit
    ancorat en el misteri de dos cossos
    que es naveguen tan ardents
    la seva pell

    sols de paraules

     

    Laia Llobera
    Llibre de revelacions (2020)

  • Comentari

    Els mons de Lluís Domènech i Montaner

    El Palau de la Música Catalana és molt més que una sala de concerts. És, entre moltes altres coses, una joia arquitectònica, una capsa de llum curulla de formes, textures i colors que va concebre una personalitat artística tan rica i polièdrica com la seva obra, l’arquitecte i polític català Lluís Domènech i Montaner (1849-1923). En el marc de la commemoració del centenari de la seva mort, el concert d’avui ens convida a apropar-nos a l’univers emocional d’aquesta figura cabdal del moviment modernista i també a la història musical de Catalunya, de la qual aquest edifici –Patrimoni de la Humanitat des del 1997– ha estat un dels grans protagonistes.

    Anant més enllà del format habitual, el programa aposta per crear un relat musical, visual i escènic ple de colors i contrastos, tal com és l’espai que l’inspira. El repertori inclou música de tots els temps, des de l’època medieval fins a l’actualitat; una selecció que no segueix cap ordre cronològic, amb la voluntat de jugar amb les diferències estilístiques i tímbriques de les partitures, entre les quals es troben algunes de les joies patrimonials que custodia el Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC), com la pàgina del segle XII Gloriose Matris Dei, que obre un concert que finalitzarà amb un altre tresor, l’ensalada El fuego de Mateu Fletxa.

    Entremig, el programa es refereix a alguns dels compositors favorits de Domènech i Montaner, com és el cas de J. S. Bach, de qui s’interpreten episodis de la Passió segons sant Mateu, obra molt vinculada al Palau de la Música i l’Orfeó Català, que n'oferí la primera interpretació a Espanya el 27 de febrer de 1921. Tampoc hi falta la música d’un altre geni, Beethoven, figura omnipresent a l’escenari del Palau, com igualment ho són les valquíries de Wagner, a les quals també sentirem cavalcar en aquest calidoscopi musical. 

    Tanmateix, i al costat de noms de referència de la música catalana de tots els temps –Soler, Sor, Toldrà, Mompou, Montsalvatge–, trobem obres que han estat grans fites en la història de la institució: el Concert per a clave de Falla, el Concert per a violí d’Alban Berg i el Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo, tots tres estrenats al Palau de la Música, els anys 1926, 1936 i 1940, respectivament.

    El recorregut tampoc oblida els grans intèrprets que han pujat a aquest escenari i inclou  referències a la gran Ella Fitzgerald, protagonista d’una històrica actuació el 1965, i Raimon, que va actuar al Palau en cinquanta sis ocasions. Tancant el ventall, una obra de nova creació, Persones que inspiren, un tema que el compositor Marc Timón ha escrit en homenatge a Lluís Domènech i Montaner i que avui s’escolta per primera vegada.

     

    Ana María Dávila, periodista musical

  • 20230914 Anunci Genèric T23-24 DESKTOP
  • Biografies

    Dani Espasa, clave, orgue i direcció

    Dani Espasa

    @Michal Novak

    Dani Espasa és un dels noms més polifacètics de la música antiga actual. Nascut a la Canonja (Tarragona), va estudiar piano en els conservatoris de Tarragona i Barcelona i Arquitectura a la Universitat Politècnica de Barcelona.

    Treballa com a compositor, pianista i director musical de dansa, televisió, cinema i, sobretot, de teatre, en co!laboració amb directors d’escena com Lluís Pasqual, Calixto Bieito, Josep Maria Flotats, Joan Ollé, Sergi Belbel o Jordi Prat i Coll, entre altres. Va ser premi Butaca 2020 per La Rambla de les Floristes (TNC). Ha col·laborat estretament amb Lídia Pujol i Maria del Mar Bonet, icompartit escenari amb molts altres cantants d’estils i gèneres variats. En l’àmbit contemporani ha dirigit el BCN216.

    Després de completar els estudis de clave i baix continu, inicia una intensa activitat amb grups de música barroca, renaixentista i medieval com Hespèrion XXI, Le Concert des  Nations, L’Arpeggiata, Mala Punica, The Rare Fruits Council, La Hispanoflamenca, Les Sacqueboutiers, Musica Alchemica o La Caravaggia, a més de dirigir Vespres d’Arnadí. Ha actuat en prestigiosos festivals i sales de concerts a Europa, Amèrica i Àsia. Dirigeix l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra i l’ensemble de música contemporània Bcn216. Ha actuat a Europa, Amèrica i Àsia. Ha participat en més de quaranta treballs discogràfics.

    Des del 2003 és pianista i clavecinista col·laborador de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC). 

    Actualment és professor a l’ESMUC i també a l’ESMRS (Madrid) i director artístic del cicle de música al monestir de Pedralbes.

  • Francesc Abós, direcció coreogràfica

    Francesc Abós

    Nascut a Barcelona, s’hi va formar en dansa, i també a Hamburg i Amsterdam. Continuà la formació amb interpretació i cant. El primer contracte professional va ser amb el Ballet Nacional d’Holanda i després en nombrosos musicals, a Espanya i a l’estranger amb coreògrafs prestigiosos. Des del 2007 treballa centrat en la coreografia i des del 2011 com a director d’escena per a musicals i òpera.

    Al seu catàleg hi ha col·laboracions amb la Volksoper de Viena (El mag d’Oz, Carousel o La flauta màgica), Festival de Salzburg (Somni d’una nit d’estiu), Staatsoperette de Dresden (One touch of Venus, musical de Kurt Weil), Opernhaus de Graz (Guys and dolls), Festival d’Estiu de Tecklenburg (el musical Mozart!) i Linz (La llebre amb els ulls d’ambre, premiat com a millor musical de parla alemanya).

    Amb el Tricicle va coreografiar Spamalot i Forever young; amb Paco Mir, Candide als Teatros del Canal, i per a Dagoll Dagom, el premiat Scaramouche. Com a codirector d’escena i coreògraf va estrenar El médico a Madrid, premi BroadwayWorld, i actualment és supervisor de ball a l’Estat de Chicago.

    Al Palau de la Música ha assumit la direcció coreogràfica de Colors i més colors i Meravellós Mahler!

  • Aleix Viadé, projeccions de mapping

    Aleix Viadé

    Director, fotògraf i artista visual especialitzat en la creació digital d’imatges i videomapping, la seva trajectòria professional i artística és transversal (audiovisual, disseny, fotografia, animació, música i tecnologia creativa). Graduat per l’ESCAC, també ha estudiat veu i piano a l'Estudi de Música Àngel Soler, Taller de Músics i Escola Coral de l'Orfeó Català, on fou cantaire durant vint-i-sis anys.

    Des del 2004 dirigeix curtmetratges i vídeos musicals. Ha centrat la seva carrera al món de la publicitat des del 2007: Coca-cola, Disney, Movistar, Sony i Guggenheim Museum, entre d’altres. El 2009 fundà una productora audiovisual, on fa de realitzador i fotògraf. 

    Alimentant-se de la cultura pop i contemporània, i la música com a base i motor, els seus inicis en les arts new media es remunten als directes al Sónar 2008. Des d’aleshores i sempre usant imatge digital, ha creat la part visual i escenogràfica de més d’una vintena d’espectacles, concerts i òperes, en escenaris com el Palau de la Música Catalana, Sala Apolo, L’Atlàntida de Vic, Kursaal de Manresa o festival Sónar.

  • Marc Timón, compositor

    Marc Timón

    Compositor, director d’orquestra i pianista, és considerat un dels artistes més brillants, eclèctics i premiats de la seva generació. Entén la música com un acte de comunicació universal sense barreres ni etiquetes. Des del 2015 resideix entre Los Angeles i Barcelona; compon per a projectes americans, europeus i asiàtics i té John Williams com a referent. Ha estat compositor resident del Palau de la Música Catalana (temporades 2020-2022). Entre d’altres, va compondre un Magnificat per a la inauguració de la Torre de la Mare de Déu de la Sagrada Família, en un extens catàleg del simfonisme a la música coral, de cambra, ballets i cobla.

    Ha dirigit orquestres nacionals i internacionals, tant a Europa com a Nord-amèrica, i col·labora amb grups catalans de pop simfònic. Ha estat tible de la Cobla Sant Jordi durant una dècada i acumula premis especialment musicals cinematogràfics. I escriu teatre, entre d’altres.

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dimarts, 14.11.23 - 19.30 h
    Petit Palau

    —Webern, Schumann i Britten

    Cosmos Quartet:
    Helena Satué, violí
    Bernat Prat, violí
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel

    A. Webern: Rondó per a quartet de corda
    R. Schumann: Quartet de corda núm. 2, en Fa major, op. 41
    B. Britten: Quartet de corda núm. 2, en Do major, op. 36

    Preu: 15 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex