• Carlos Ferreira

    —Joves talents internacionals

    ECHO Rising Stars

    Diumenge, 23 de febrer de 2025 – 12 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Carlos Ferreira, clarinet
    Pedro Emanuel Pereira, piano

    Robert Schumann (1810-1856)
    Fantasiestücke, op. 73

    Claude Debussy (1862-1918)
    Première Rhapsodie

    Lanqing Ding (1990)
    La lune, l’ombre et moi (Obra encàrrec d’ECHO Rising Stars)

    Francis Poulenc (1899-1963)
    Sonata per a clarinet i piano, FP 184

    Pedro Emanuel Pereira (1990)
    Suite Duas Igrejas

    Aquest concert té una durada de 60 minuts,sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #jovestalents

  • Anunci Mirades GENERAL - Programes mà digitals Desktop 1300x1854
  • Poema

    Sarbatana amor

    Càntut a tu,
    quan vinc dels segles
    i em faig carreu
    de la pregària,
    lliri ignorat, sol furtiu,
    bes nascut de l’alimària.

    Sona flabiol!
    Corre, dansa,
    vine a la vora!

    Ha tornat
    la flama trobadora,
    aquí, de cop,
    perquè el temps
    és un cercle de seda
    que marca el pas del sol
    i l’acull de genolls,
    per abeurar-s’hi.

    Càntut a la vida i dic
    l’espurna de la cançoneta,
    quan balla el rodamon
    de flauta i violí.

    Sona flabiol!
    Corre, dansa,
    vine a la vora!

    Càntut a tu i et duc arreu.
    I les esquelles diuen
    la cançó que escampa
    el goig diví de fer-se nom.
    I així, de cop,
    tot se’n va i tot retorna
    pel tímid corriol
    que mena a tu.

    Sona flabiol!
    Corre, dansa,
    vine a la vora!

    Meravellada
    canta la fada,
    l’enamorada
    del fetiller.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Centaures i rossinyols.
    La Pobla de Farnals: Edicions del Buc, 2023.

  • Comentari

    El clarinetista Carlos Ferreira arriba al Palau de la Música mitjançant l’European Concert Hall Organization (ECHO). En el seu concert al costat del pianista Pedro Emanuel Pereira presenta algunes de les obres més importants del repertori per a clarinet dels segles XIX i XX i dues composicions contemporànies que li han estat dedicades.

    Les tres peces que formen Fantasiestücke, op. 73 de Robert Schumann estan íntimament relacionades entre si i construeixen un recorregut emocional basat en el contrast de caràcters. La primera peça és lírica i melancòlica, tot i que conclou en tonalitat major. La segona peça manté el caràcter lluminós i el desenvolupa en un entorn de joc despreocupat. La tercera peça culmina el procés d’expansió entre seccions líriques i esclats d’ímpetu.

    Claude Debussy va escriure Première Rhapsodie l’any 1909 per als exàmens de clarinet del Conservatori de París. L’obra, que va tenir un reconeixement immediat de músics i públic, posa a prova les habilitats tècniques i expressives de l’intèrpret –control de l’aire, domini de diferents atacs, capacitat de crear diferents tipus de so– dins d’un entorn de la més extraordinària bellesa.

    Una altra obra que s’incorporà ràpidament al repertori de concert va ser la Sonata per a clarinet i piano de Francis Poulenc. L’obra mostra el llenguatge de Poulenc, allunyat dels corrents avantguardistes de la música del segle XX. Els seus tres moviments, en els quals es poden sentir ecos de la música de Serguei Prokófiev i Erik Satie, llueixen línies melòdiques encantadores, harmonies electritzants i passatges de virtuosisme brillant.

    El compositor i pianista del concert d’avui, Pedro Emanuel Pereira, va escriure la Suite Duas Igrejas per al seu amic Carlos Ferreira durant la pandèmia del 2020. “És un viatge de música, amistat i herència portuguesa”, afirma Pereira. L’obra capta l’essència de la música portuguesa entrellaçant influències de melodies de fado i marxes.

    La lune, l’ombre et moi és l’encàrrec que l’ECHO ha fet a la compositora Lanqing Ding per al concert d’avui. L’obra està inspirada en un vers del poeta xinès  Li Bai: “Per convidar la lluna alço la copa. / Som tres, quan la meva ombra s’hi afegeix”. Cadascuna de les seves tres parts convoca un estat d’ànim únic: la lluna, càlida i tranquil·la; l’ombra, envoltada per múltiples capes de foscor, i el jo, íntim i aïllat de tot.

     

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • 20250123 Programació 1Q DESKTOP
  • Biografies

    Carlos Ferreira, clarinet

    Carlos Ferreira

    Nascut a Paredes (Portugal), és un dels clarinetistes més aclamats del nostre temps. Guardonat amb el segon premi al Concurs Internacional de l’ARD a Múnic, el tercer premi i el premi del públic al Concurs Internacional de Ginebra, així com el premi WEMAG Soloist Prize al Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, actualment és clarinet solista a l’Orchestre National de France, una de les orquestres més prestigioses del món.

    Va rebre una beca de la Fundació Calouste Gulbenkian mentre estudiava a l’Escola Superior de Música Reina Sofía de Madrid, amb els professors Michel Arrignon i Enrique Pérez Piquer. Posteriorment va perfeccionar coneixements al Conservatori d’Amsterdam amb Arno Piters i a l’HEMU de Lausana amb Florent Héau. A Portugal es va formar amb José Ricardo Freitas a l’Acadèmia de Música José Atalaya i a l’ARTAVE, tot completant els estudis superiors amb Nuno Pinto a l’Escola Superior de Música i Arts Escèniques (ESMAE) de Porto.

    Convidat a actuar als principals festivals i sales de concerts d’arreu, ha estat solista amb diverses formacions i orquestres, com ara l’Orquestra Filarmónica Portuguesa, Filharmònica Estatal de Transsilvània, Orchestre de Chambre de Ginebra, Collegium Musicum de Basilea, Münchener Kammerorchester, Münchener Rundfunkorchester i Orchestre National de France.

    El 2016 va ser membre de l’Acadèmia de la Royal Concertgebouw Orchestra, fet que va impulsar la seva trajectòria al món orquestral. Posteriorment va ocupar el càrrec de clarinet solista en Mi bemoll a l’Orchestre Philharmonique de Montecarlo i va ser clarinet solista a l’Orchestre National de Lilla i també a la Philharmonia Orchestra de Londres.

    En l’àmbit de la música de cambra, ha col·laborat amb músics de renom mundial, com Emmanuel Pahud, Éric Le Sage, Paul Meyer, Lise Berthaud, Pierre Fouchenneret, Sarah Nemtanu, el Quartet Hermès, Timothy Ridout, Frank Duprée, Nika Goric, Karen Gomyo, Julia Hagen, Sao Soulez-Larivière, Alice Sara Ott i Hilary Hahn.

    El novembre del 2022, va publicar el seu primer àlbum, titulat XX-XXI, enregistrat en format sonata amb el pianista i compositor Pedro Emanuel Pereira.

    Carlos Ferreira és artista Buffet Crampon.

  • Pedro Emanuel Pereira, piano

    Pedro Emanuel Pereira

    Nascut a Guimarães, és un dels pianistes i compositors portuguesos més destacats de la seva generació.

    És llicenciat pel Conservatori P. I. Txaikovski de Moscou, on es va formar amb la pianista Vera Gornostaeva, i va cursar estudis de postgrau al Conservatori d’Amsterdam amb Naum Grubert, tot graduant-se amb les màximes qualificacions i menció cum laude. A Portugal va completar la seva formació al Conservatori de Guimarães amb el pianista Marian Pivka.

    Va estudiar orquestració i instrumentació amb Mikhaïl Bogdanov i Artun Hoinic, i durant la seva trajectòria acadèmica va rebre beques de la Fundació Calouste Gulbenkian i de la Jacques Vonk Foundation.

    Pedro Emanuel Pereira ha participat en nombrosos concursos internacionals de piano i composició. Guardonat en més de vint certàmens internacionals, ha obtingut el primer premi al Concurs Internacional de Santa Cecilia de Porto, Concurs Internacional Ricard Viñes de Lleida i Concurs Internacional de Sant Sebastià, entre d’altres.

    En l’àmbit de la composició, destaquen l’encàrrec d’un Concert per a clarinet i orquestra, que s’estrenarà al Cabrillo Festival of Contemporary Music als Estats Units, sota la direcció de Cristian Maçelaru, amb Carlos Ferreira com a clarinet solista; la composició d’un Requiem en memòria de Francisco Sá Carneiro, i l’estrena de l’obra Passarola, per a piano, electrònica i geometria sagrada, en un acte que comptà amb la presència del rei d’Espanya, el president de la República Portuguesa i el president de la República Italiana.

    Com a solista, destaquen els seus recitals a Barcelona, Nova York i Amsterdam, així com concerts amb l’Orquestra de l’Òpera d’Erevan, Orquestra de la Casa da Música de Porto i Orquestra Filharmònica de Moscou.

    Juntament amb el clarinetista Carlos Ferreira, artista Rising Star 2024, Pedro Emanuel Pereira emprendrà una gira pels principals auditoris europeus, com ara el Barbican Centre de Londres, Philharmonie de París, Elbphilharmonie i Laeiszhalle d’Hamburg, aquí al Palau de la Música Catalana, com també al Concertgebouw d’Amsterdam i Musikverein de Viena, entre d’altres.

    Amb motiu de la commemoració del cinquantenari de la Revolució portuguesa del 25 d’abril de 1974, Pedro Emanuel Pereira ha impulsat un projecte que es durà a terme en deu presons de Portugal. 50’25 - A través de les presons de Portugal consistirà en la creació i interpretació de deu obres originals inspirades en textos poètics escrits pels reclusos de cada centre penitenciari.

    La seva discografia inclou tres àlbums: Russian journey, amb obres per a piano sol de Prokófiev i Rakhmàninov; Sounds of my homeland, dedicat exclusivament a les seves pròpies composicions per a piano sol, i XX-XXI, enregistrat amb el clarinetista Carlos Ferreira. El 2024 l’artista va publicar el seu darrer àlbum per a piano sol, amb música de Bach, Hindemith, Almeida i composicions pròpies.

    A més de la seva activitat com a pianista concertista i compositor, Pedro Emanuel Pereira desenvolupa recerca acadèmica a la Universitat d’Aveiro, dins el programa de doctorat en creació artística. També es dedica a la producció musical i és un dels membres fundadors de la productora Percos Music.

  • També et pot interessar...

    ECHO Rising Stars

    Diumenge, 16.03.25 – 12 h
    Petit Palau

    Quatuor Agate

    Adrien Jurkovic, violí
    Thomas Descamps
    , violí
    Raphaël Pagnon
    , viola
    Simon Iachemet
    , violoncel

    G. Ligeti: Quartet núm. 1,Métamorphoses nocturnes” 
    A. Korsun: Last flight
    M. Ravel: Quartet de corda en Fa major


    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex