Yulianna Avdeeva, guanyadora del Concurs Internacional de Piano Frédéric Chopin, inaugura al Palau la seva gira internacional amb obres de Chopin i de Rakhmàninov
El proper dilluns, 23 de gener, la pianista russa Yulianna Avdeeva, guardonada l’any 2010 amb el Primer premi del Concurs Internacional de Piano Frédéric Chopin de Varsòvia, actuarà al Palau de la Música Catalana (Sala de Concerts, 20 h) amb un repertori que inclou obres de Frédéric Chopin i Serguéi Rakhmàninov. La pianista inaugurarà amb aquest recital al Palau una gira internacional que continuarà a Nova York i al Japó. La intèrpret s’ha convertit en un referent pel que fa a l’execució de l’obra del compositor polonès.
Avdeeva obrirà el concert amb les Quatre Masurques, op. 41 de Chopin, que s’inspiren en aquesta dansa tradicional polonesa de ritme ternari, que va acompanyar tota la trajectòria del compositor. Segons el què explica el crític musical Lluís Trullén al programa de mà del concert, “els colors populars de la masurca i els timbres evocadors de danses rústiques, són el reflex d’un sentiment nacional indissociable de la seva música”. El ritme ternari també acompanya l’Scherzo núm. 3, op. 39, “una obra magistral que comença amb un uníson rotund i que, amb els seus temes corals, el lirisme encisador, els arpegis descendents i un final abassegador, concentra bona part de l’esperit creatiu de Chopin”, remarca el crític.
El concert prosseguirà amb la Barcarolle, op. 60 i la Polonesa-Fantasia, op. 61, dues obres representatives de l’estil tardà del compositor polonès. La Barcarolle evoca el ritme que acompanya el cant dels gondolers venecians, que han emprat també altres compositors, com Mendelssohn o Offenbach. Pel que fa a l’última peça de Chopin, Polonesa-Fantasia, el compositor l’escriu ofuscat per la ruptura amb l’escriptora francesa George Sand. Es tracta d’una obra amb un caràcter proper a les balades, amb motius nostàlgics i dolorosos, definida per Liszt com “propera a una tristesa elegíaca”.
La pianista interpretarà tot seguit quatre dels Preludis, op. 23 del compositor rus Serguéi Rakhmàninov. Una selecció de peces d’una gran musicalitat i exigència tècnica. El concert clourà amb la Sonata per a piano, núm. 2, en Si bemoll menor, op. 36, un clar exemple de l’estil pianístic de Rakhmàninov. Segons Trullén, es tracta d’una “obra titànica, amb àmplies estructures d’acords, virtuosisme i un lirisme romàntic inconfusible, a l’estil del compositor rus”. Hi trobem un “Allegro agitato” inicial, “dramàtic, tumultuós, heroic, en contrast a un segon motiu musical, d’harmonies prístines i melodies bellíssimes”. Les variacions del “Non Allegro”, explica, “ens transporten a una atmosfera onírica que obre les portes a l’«Allegro molto»”. Aquest moviment, d’inconfusible segell Rakhmàninov, “posseeix fogositat, grandesa sonora i vehemència, però sense perdre un sentit melòdic encisador”.
El concert forma part del cicle Palau Piano d’aquesta temporada, que convoca enguany els millors intèrprets del món, així com a diferents talents emergents, premiats en els certàmens més rellevants d’Europa. Alguns dels noms més destacats que actuaran properament en aquest cicle són Grygory Sokolov, Khatia Buniatishvili, Javier Perianes i Paul Lewis.
Yulianna Avdeeva va ser proclamada l’any 2010 guanyadora del Concurs Internacional de Piano Frédéric Chopin de Varsòvia, un dels certàmens de piano més antics i prestigiosos, i exigents, del món; segons «The Telegraph», ho va fer amb una forma de tocar que “estava a l’altura del mateix Chopin”. La intèrpret de Moscou va ser la primera dona a obtenir el Primer Premi, d’ençà que la pianista argentina Martha Argerich ho aconseguí l’any 1965. Des de l’inici del concurs, l’any 1927, i comptant amb una periodicitat quinquennal, només quatre dones han rebut aquest guardó.
(fotografia de Yulianna Avdeeva ©Sammy Hart)