Torna 'La Creació' de Haydn al Palau de la Música Catalana amb el Cor Jove de l’Orfeó Català i l’OBC sota la direcció de Marta Gardolińska
El concert, del cicle Palau 100, serà aquest divendres, 1 de març, a les 20 h
El cicle Palau 100 del Palau de la Música Catalana convida l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) a interpretar l’oratori La Creació de J. Haydn. El concert, en què intervindrà el Cor Jove de l’Orfeó Català al costat de tres solistes de gran nivell com són la soprano Jone Martínez, el tenor Jorge Navarro i el baix-baríton José Antonio López, estarà dirigit per la directora convidada de l’OBC d’aquesta temporada, Marta Gardolińksa.
Aquest concert és una col·laboració del Palau i L’Auditori, mitjançant l’OBC, orquestra que ja ha estat convidada en anteriors ocasions, especialment al cicle Palau 100. En aquesta ocasió, a més, vindrà amb la seva directora convidada, la polonesa Marta Gardolińksa, actual directora musical de l’Òpera Nacional de la Lorena, que debutarà a la sala modernista aquest divendres. Un concert que també serà especial per al Cor Jove, pel paper central en l’obra que interpretarà en alemany, tot esdevenint un dels reptes més importants de la formació aquesta temporada.
Franz Joseph Haydn (1732-1809) va compondre La Creació, Hob. XXI:2 amb la intenció expressa de fer una gran composició que li atorgués un lloc entre els grans de la història. La idea de treballar en un oratori d’aquesta magnitud va sorgir arran del seu primer viatge a Anglaterra, on va assistir a l’audició de diversos oratoris, entre els quals El Messies de Händel. “Vull escriure una obra que proporcioni fama universal al meu nom”, paraules que recull la musicòloga i periodista de Catalunya Música Victòria Palma al programa de mà del concert. L’obra es va estrenar el 19 de març de 1799 al vienès Burgtheater –el Teatre Nacional d’Àustria– ple de gom a gom i amb una gran expectació. Perquè el compositor, conscient de l’interès que havia despertat la seva obra, va demanar als músics el secretisme més absolut. El sorprenent inici de l’obra i la magnificència en el seu conjunt van estar a l’altura de l’expectativa, tal com recullen les cròniques de l’època. Quan es va publicar la partitura de l’obra es va fer en dos idiomes, alemany i anglès, fet que la convertia en la primera gran obra impresa amb un text bilingüe. El mateix compositor va aprovar-ne la traducció a diferents llengües, fet que va permetre que l’obra conquerís, en poc temps, Europa sencera. L’estrena a Barcelona va ser l’any 1804, i en català va arribar el 15 de març de 1928 al Liceu, i al Palau de la Música Catalana el 31 d’octubre del mateix any, amb l’Orquestra Pau Casals dirigida pel mestre.
“Franz Joseph Haydn ens mostra la llum fent esclatar un esplendorós acord (de Do major) per demostrar-nos, tot just començar, que després del caos va arribar el gran poder del Déu creador. Haydn havia escrit el seu opus magnum, l’oratori La Creació”, explica Victòria Palma. Una obra a la qual va estar lliurat en cos i ànima durant dos anys. “Tal com diu el biògraf vienès, Karl Geiringer, «el vell mestre treballava lentament i curosament, resant a Déu, com sempre, perquè li concedís la inspiració, però ara esmerçant-se més del que havia fet durant dècades, escrivint obres per encàrrec, com a servent del príncep Esterházy». Ara havia agafat el seu propi camí i volia mostrar quines eren les seves autèntiques sensibilitats religioses i intel·lectuals. Haydn estava parlant al creient i al no creient”, afegeix Palma.
L’oratori està dividit en tres parts diferenciades integrades per recitatius, àries, duets i cors. La primera i la segona part fan referència als sis dies que es van necessitar perquè Déu creés el món, segons la narració de la Bíblia. En aquesta part apareixen els solistes, els tres arcàngels: Gabriel (soprano), Uriel (tenor) i Rafael (baix). La tercera part està dedicada al setè dia i representa la joia d’Adam i Eva (baríton i soprano) al paradís terrenal. Cada dia acaba amb el cor que expressa les veus dels àngels.
Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn del concert, a càrrec de Victòria Palma.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.
(fotografia de Marta Gardolińska ©Bartek Barczyk)