
Parlem de... Balthasar Neumann Chor & Orchester & Hengelbrock
- L'Hivernacle
10Març2025
Dilluns
19:00
Petit Palau
El 10 de març Hengelbrock es posarà al capdavant del cor i l’orquestra per interpretar la Missa solemnis, obra cabdal de la música sacra de Beethoven.
El 13 de març serà Xavier Puig qui dirigirà el Balthasar Neumann Chor, juntament amb el Cor de Cambra, per interpretar un programa de romanticisme coral en un concert que també s’oferirà al Monestir de Montserrat.
El Palau treballa amb les formacions per fer de la seva estada una gira sostenible i amb impacte social programant activitats socials i educatives a la ciutat.
Després de les dues grans actuacions que van protagonitzar l’any passat a l’escenari modernista amb l’Orfeó Català, tornen al Palau de la Música Catalana l’aclamat musicòleg i director alemany Thomas Hengelbrock i les seves formacions, els Balthasar Neumann Chor & Orchestre, per oferir dos concerts: els dies 10 i 13 de març.
El dilluns 10 de març (Sala de Concerts, 20 h, cicle Palau 100) Thomas Hengelbrock dirigirà les formacions en un concert on interpretaran l’obra cabdal del repertori sacre de Beethoven, la Missa solemnis.
El dijous 13 de març (Sala de Concerts, 20 h, cicle La Casa dels Cants) serà Xavier Puig qui dirigirà la formació coral dels Balthasar Neumann juntament amb el Cor de Cambra del Palau en un programa dedicat al romanticisme coral en què participaran l’organista Juan de la Rubia i el tenor Julian Prégardien (també a l’elenc de solistes del concert de dilluns). Aquest concert, amb repertori de compositors romàntics catalans, s’oferirà el dia abans, 12 de març, al Monestir de Montserrat com a part de l’agenda d’actes de commemoració del Mil·lenari de l’abadia.
La Missa solemnis de Ludwig van Beethoven és una de les composicions més transcendents i complexes del seu catàleg. Concebuda inicialment per a la consagració de l’arxiduc Rudolf com a arquebisbe d’Olomouc, la magnitud i la profunditat de l’obra van acabar superant els límits de la música litúrgica coneguda fins al moment, tot convertint-la en una expressió personal i gairebé filosòfica de l’espiritualitat del compositor. Beethoven va estructurar una missa que desafia les convencions musicals i vocals, i exigeix un nivell d’execució excepcionalment elevat. Com afirma Jaume Radigales, professor i crític musical, en el comentari del programa de mà del concert citant Jan Swafford i el seu estudi sobre Beethoven: “Es tracta d’una obra sobre la fe. Però al capdavall, la Missa solemnis representa la fe de Beethoven com a individu intentant posar-se en contacte amb Déu, no pas una afirmació de credos i dogmes”.
Pel que fa al programa del dia 13 de març, titulat Romanticisme coral i Escola de Montserrat, el Cor de Cambra del Palau i el Balthasar Neumann Chor exploraran el repertori d’un dels períodes més rics i prolífics per a la música coral fent un recorregut que recull els compositors romàntics per excel·lència, com són Mendelssohn i Brahms, però on també tindran lloc dos compositors catalans: Bernat Vivancos, de qui s’interpretarà Salve Montserratina “Cantantibus organis”, i Andreu Diport, amb l’estrena de Cuncti simus concanentes, encàrrec del mateix Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.
La temporada passada, 2023-24, els Balthasar Neumann Chor & Orchester van participar amb l’Orfeó Català en un projecte artístic al Palau en dos concerts, els dies 13 i 14 de febrer de 2024, amb Un rèquiem alemany de J. Brahms i la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de F. Mendelssohn, respectivament. Uns concerts que es van repetir a Hamburg, a la Laeiszhalle (17 de febrer) i a l’Elbphilharmonie (18 de febrer) en la gira internacional de l’Orfeó de la temporada passada.
Una gira sostenible i amb impacte social
Com en la seva anterior estada a Barcelona, en aquesta ocasió els integrants del Balthasar Neumann Chor & Orchester participaran de la vida cultural, social i educativa de la ciutat amb una sèrie d’activitats que combinaran amb sessions de treball i d’assaig exhaustiu conjunt, d’acord amb la petició expressa del mateix Hengelbrock.
Aquestes activitats es concretaran en dos concerts de cambra que s’oferiran a la Fundació Kālida, per a pacients oncològics i les seves famílies, al recinte de l’Hospital de Sant Pau; una activitat amb els cors de Palau Vincles, el projecte social del Palau, i un concert obert a pacients de consultes externes a l’Hospital de Bellvitge.
Amb aquestes activitats, les formacions de Hengelbrock plantegen les seves gires des de la sostenibilitat (interpretant més d’un concert en la seva estada) i busquen alhora generar un impacte social positiu al territori. Aquest llegat al teixit social i cultural del territori que perdura més enllà de les dates del concert és una filosofia que encaixa amb la voluntat del Palau de la Música Catalana de ser motor de transformació social i posar la música a l’abast de totes les persones.
Una hora abans de l’inici del concert del 10 de març (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn del concert, a càrrec de Jaume Radigales.
Podeu veure aquí la càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert de la Missa solemnis.
(fotografia de Thomas Hengelbrock (c)Florence Grandidier)
Podeu descarregar-vos aquí una fotografia del Balthasar Neumann Chor & Orchestra en una actuació al Palau © oni Bofill.
El concert del 10 de març rep el suport de:
10Març2025
Dilluns
19:00
Petit Palau
10Març2025
Dilluns
20:00
Sala de Concerts
13Març2025
Dijous
20:00
Sala de Concerts