Temporada 2021-2022: Celebrem la Vida
El Palau de la Música Catalana celebra la vida amb una temporada compromesa i atractiva tant per al públic local com per a l’internacional
La presentació de referents internacionals, la centralitat dels cors, l’atenció a la creació, la descoberta de nous repertoris i l’atenció i la dignificació dels joves músics són els trets identitaris d’una temporada amb més de 130 concerts
- Sir John Eliot Gardiner, Daniel Harding, Riccardo Chailly, Lise Davidsen, Maria João Pires, Sol Gabetta, Jonas Kaufmann, Diana Damrau, Philippe Jaroussky, Joyce DiDonato, Philippe Herreweghe, Thomas Hengelbrock, Igor Levit, Grigory Sokolov, Yuja Wang, Paul Lewis, Isabelle Faust i Alondra de la Parra són alguns dels grans noms de la temporada.
- Es prorroga la relació amb els compositors convidats de les darreres dues temporades per completar els projectes concebuts: Jörg Widmann, Kaija Saariaho, Joan Magrané i Marc Timón tornaran a ser compositors convidats, mentre que l’artista visual Alba G. Corral novament il·lustrarà visualment la temporada i els projectes artístics en què participarà. Juntament amb ells, els poetes Jaume C. Pons Alorda i Anna Gual ens acompanyaran per posar paraules i veu a aquesta celebració de la música i la vida.
- El cicle Palau 100 serà l’espai del gran simfonisme amb un total de 14 concerts i el protagonisme de grans orquestres i directors.
- Es crea el nou cicle Palau Òpera, per acollir i presentar propostes operístiques barroques en format concert o semiescenificat, amb el protagonisme aquesta temporada de Henry Purcell, de qui es programarà King Arthur i The fairy queen.
- La Integral de Simfonies de Johannes Brahms amb l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Suècia, dirigida per Daniel Harding, en dos dies consecutius, serà un dels plats forts de la temporada.
- El Palau encetarà un projecte de llarg recorregut amb la mezzosoprano nord-americana Joyce DiDonato, per explorar tots els seus registres musicals en temporades successives.
- Tornarà Sir John Eliot Gardiner i les seves formacions icòniques, amb dos programes representatius de la revolució historicista que ell va liderar fa més de seixanta anys.
- S’iniciarà una residència artística del Cosmos Quartet –amb dos concerts cada temporada durant tres temporades consecutives.
- Els cors de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau recuperen protagonisme amb la Passió segons sant Joan de Bach, la Missa de Glòria de Puccini, Oltra Mar de Kaija Saariaho i l’encàrrec a Marc Timón d’una obra coral que englobarà tota la família coral de l’Orfeó Català.
- La temporada celebrarà efemèrides destacades, com els 150 anys del naixement d’Amadeu Vives, el cinquantenari de la mort d’Igor Stravinsky, els 60 anys del traspàs d’Eduard Toldrà o el doble aniversari de Xavier Montsalvatge: els 110 anys del naixement i els 20 anys de la desaparició.
“Davant les dificultats, fortalesa; davant les crisis, oportunitats, reinventar-nos, obrir-nos al món, adaptar-nos a la incertesa. Són moments d’agraïment al públic, als artistes, als cors i als treballadors que han mantingut viva la flama de la música, perquè el Palau ha estat com mai símbol de vida, com també ho ha estat aquesta ciutat que tots estimem tant. Gràcies per permetre’ns seguir fent el que sabem fer: fer bona música i fer-ne gaudir”. Mariona Carulla, presidenta.
“Davant les malalties, els confinaments, les dificultats, fins i tot davant la mort, el concepte que ens identifica és la celebració de la vida. Perquè la música és sobretot expressió de vida, també d’una part de la vida com n’és el final. Celebrem la vida sabent que és tràgica, sabent que hi ha dolor i injustícia, i malgrat tot això, la celebrem. El Palau de la Música Catalana és un temple per celebrar la vida, i l’Orfeó i la resta de cors canten perquè així ens cuidem, així ens donem empara i així enaltim la bellesa del món i ens donem esperança”. Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana
“Us animem a descobrir en cada concert un motiu de celebració, un motiu per alegrar-nos, commoure’ns i gaudir de la música en viu, i, així, celebrar el gran misteri i la benaurança que és viure”. Mercedes Conde, directora artística adjunta del Palau de la Música Catalana
Les grans orquestres, els directors consagrats al costat dels nous referents, i els solistes de primera línia se citen a Palau 100
Palau 100, el cicle estrella de la Fundació, s’inaugurarà el 30 de novembre amb la Simfònica de la Ràdio de Berlín dirigida per Vladimir Jurowsky i Leonidas Kavakos com a solista interpretant el Concert per a violí de Brahms i la Simfonia núm. 9 ,“la Gran” de Schubert. El segon concert serà el 3 de desembre, amb l’esperat retorn a Barcelona de la soprano noruega Lise Davidsen, tota una revolució d’ençà que guanyà el concurs Operalia l’any 2015 i que des de llavors ha tingut una carrera meteòrica. Davidsen oferirà les Quatre últimes cançons de Richard Strauss amb l’Orquestra Filharmònica de Bergen i el seu titular, Edward Gardner, en un concert que inclou Melodien de Ligeti i la Quarta Simfonia de Txaikovski.
Sir John Eliot Gardiner, encara en el record de tots per la seva integral Beethoven, tornarà al Palau en dues ocasions amb un repertori molt representatiu de la seva carrera: Berlioz i Bach. Pocs dies abans de Nadal, el 16 de desembre, Gardiner i l’Orquestra Revolucionària i Romàntica ens oferiran l’oratori L’enfance du Christ de Berlioz, junt amb el Monteverdi Choir i la participació del Cor de Cambra del Palau i el Cor Infantil de l’Orfeó Català. Gardiner serà més endavant l’encarregat de tancar el cicle amb els English Baroque Soloists al costat del Monteverdi Choir, amb un programa que conjuga tres grans compositors del Barroc alemany: Schütz, Schein i J. S. Bach.
Palau 100 acollirà també el retorn de la Filharmònica de La Scala i el seu titular, Riccardo Chailly, amb un programa molt atractiu: la Simfonia núm. 4, “Italiana” de Mendelssohn i la Tità de Mahler. El cicle presentarà també l’altra gran orquestra italiana, l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, sota la direcció d’Antonio Pappano, el seu titular, per oferir L’aprenent de bruixot de Paul Dukas, el Concert per a violoncel i orquestra núm. 1 de Saint-Saëns –amb Sol Gabetta com a solista– i la Simfonia núm. 1 de Sibelius.
I d’Itàlia saltem a Portugal, amb el retorn a Palau 100 de Maria João Pires, la degana del piano, que durant el darrer any ens ha regalat diverses actuacions inoblidables i que junt amb l’orquestra del seu país, la Simfònica Gulbenkian i Tatsuya Shimono, oferiran el Concert per a piano núm. 2 de Chopin, en un programa que inclou La mer de Debussy i una obra d’un compositor portuguès contemporani, Pedro Amaral. Pocs dies després, l’OBC actuarà a Palau 100 en un programa singular, per diversos motius: d’una banda, l’Orfeó Català i l’OBC interpretaran Oltra Mar de la compositora finlandesa Kaija Saariaho –compositora convidada del Palau– i, de l’altra, sentirem l’estrena absoluta de Cinc pregàries de Bernat Vivancos, amb la veu solista de Núria Rial. El programa es completarà amb la Simfonia núm. 7 de Sibelius i Les Oceànides sota la direcció d’Anna Maria Helsing, directora finlandesa gran coneixedora de l’obra de Saariaho.
I continuant amb les dones directores, al març debutarà al Palau Alondra de la Parra, directora mexicana que ha esdevingut un dels nous referents de la direcció orquestral als nostres dies. Amb ella actuarà la Deutsche Kammerphilharmonie de Bremen amb un programa que inclou les Variaciones concertantes d’Alberto Ginastera, la Simfonia núm. 7 de Dvořák i farà el seu debut absolut al Palau de la Música Catalana la violinista granadina, de només 19 anys, María Dueñas, interpretant el Concert per a violí núm. 2 de Prokófiev.
També es recupera un projecte que la pandèmia va obligar a cancel·lar, el programa íntegre Stravinsky amb Les Siècles i François-Xavier Roth*, que tornarà a la sala modernista després del seu debut esplèndid el passat mes d’abril, en una nova aposta per aquesta formació i el seu director. Un programa doblement atractiu, ja que comptarà amb Isabelle Faust en el Concert per a violí de Stravinsky i que inclourà La consagració de la primavera, una obra que descriu molt bé el caràcter de celebració de la vida que vertebra la temporada.
Una altra gran celebració serà l’esperat debut d’un altre nou referent de la direcció orquestral, el finlandès Santtu-Matias Rouvali, amb la Philharmonia Orchestra –de la qual és titular– amb un programa destacat: el Concert per a violí de Beethoven –amb la violinista escocesa Nicola Benedetti, un altre nom a l’alça– i la Simfonia núm. 5 de Txaikovski.
Al mes de maig arribarà un altre dels projectes emblemàtics: la Integral de Simfonies de Johannes Brahms, que l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Suècia i Daniel Harding, el titular, oferiran al Palau de la Música en dos dies consecutius. Quatre Simfonies amb què Brahms va fer arribar a fites excelses el concepte de música absoluta i que contenen esclats de passió tràgica i vital a parts iguals en cadascuna. Escoltar-les seguides serà tot una experiència.
Palau 100 proposa també la Missa de Glòria de Puccini –una joia musical i una celebració de la vida amb l’esperit gràcil i tendre de la música d’aquest compositor. Una delícia presentada per l’Orfeó Català i la Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció del seu titular, Gustavo Gimeno, en un concert que també inclourà dues obres d’Oliver Messiaen –Les offrandes oubliées i Hymne– que conjuguen aquest esperit de celebració amb la visió espiritual del món que tenia el compositor francès.
La lírica, també gran protagonista de la temporada amb el nou cicle Palau Òpera, i els debuts i esperats retorns de les veus més desitjades a Palau Grans Veus
El Palau presenta enguany el cicle Palau Òpera, creat per acollir i presentar propostes operístiques en format concert o semiescenificat amb títols que s’adeqüen a les característiques d’una sala de concerts i que, per això, solen ser pensades per ser presentades en aquest format, especialment l’òpera barroca. Enguany es presenten cinc títols emblemàtics i amb solistes i formacions, també, molt destacats. Obrirà el cicle Radamisto de Händel amb Il Pomo d’Oro i Philippe Jaroussky, contratenor molt valorat no només per la seva veu, sinó també per l’expressivitat i capacitat comunicativa. L’acompanyarà un elenc de luxe, amb les veus de Marie-Nicole Lemieux i Emöke Barath.
El cicle seguirà amb un títol emblemàtic, com és la considerada primera òpera de la història –en ser la primera conservada íntegrament–, L’Orfeo de Monteverdi, amb uns protagonistes també de luxe: Ian Bostridge, Monica Piccini, Aleksey Bogdanov, Roberta Invernizzi, Filippo Mineccia i el Cor de Cambra del Palau amb Europa Galante i Fabio Biondi. I si L’Orfeo és el títol més famós de Monteverdi, el de Händel és sens dubte Giulio Cesare. I aquesta òpera podrem escoltar-la al Palau amb Forma Antiqva, la formació fundada i liderada per Aaron Zapico, i amb les veus excepcionals del contratenor Christopher Lowrey, la soprano Carolyn Sampson, la contralt Hillary Summers i les veus espanyoles de Maite Beaumont i José Antonio López.
El focus especial a l’obra de Henry Purcell, considerat el pare de l’òpera barroca a Anglaterra, arribarà amb el debut a la sala modernista del prestigiós conjunt vocal i instrumental belga Vox Luminis, que dirigeix el francès Lionel Meunier. Al Palau oferiran les versions semiescenificades de King Arthur, amb Pere Arquillué com a narrador, i The fairy queen, dos dels títols operístics indispensables del compositor anglès.
I de les òperes de Purcell al cicle Palau Grans Veus amb el retorn il·lusionant de Joyce DiDonato*, que va debutar al Palau en plena pandèmia, tot mostrant el seu compromís envers la Sala de Concerts. Ara la institució inicia amb ella un projecte de llarg recorregut, que començarà el 20 de setembre amb My favourite things, un programa que es va haver de cancel·lar la primavera del 2020 i que es recupera novament amb el grup Il Pomo d’Oro, amb obres de Monteverdi, Gluck, Händel i Purcell.
Palau Grans Veus presentarà, a més, el debuts de: Sonya Yoncheva amb la Cappella Mediterranea que dirigeix Leonardo García Alarcón, la soprano Julia Lezhneva en recital amb piano, el contratenor Franco Fagioli amb el Gabetta Consort i, finalment, la soprano francesa Lea Desandre amb la formació instrumental Jupiter, dirigida pel llaütista Thomas Dunford, artista habitual del Palau.
Aquest cicle de concerts serà també escenari de retorns esperats, com el de Philippe Jaroussky amb el guitarrista Thibaut García; el baríton Stéphane Degout –que va ser el Jesús de la Passió segons sant Mateu amb Pygmalion– amb el pianista Simon Lepper en col·laboració amb el LIFE Victoria; el tenor Jonas Kaufmann i la soprano Diana Damrau amb Helmut Deutsch al piano amb lieder de Schumann i Brahms, i l’actuació de Jakub Jozef Orlinski amb Il Pomo d’Oro interpretant àries d’òpera de Händel i Vivaldi.
Palau Bach, Palau Piano i Palau Cambra, els altres cicles estrella
Palau Bach, el cicle que des de fa uns anys el Palau dedica al Kantor de Leipzig per l’estreta relació tant del Palau com de l’Orfeó amb aquest compositor, començarà al desembre amb un programa nadalenc amb obres de J. S. Bach a càrrec dels Gabrieli Consort & Players i Paul McCreesh*. Una setmana després i també abans de Nadal un programa de música barroca catalana, amb dos dels compositors catalans més representatius d’aquell període, com són Joan Cererols i Francesc Valls, de qui sentirem la Missa Scala Aretina amb La Grande Chapelle i l’Escolania de Montserrat, dirigits per Albert Recasens. Al gener tornarà el Balthasar Neumann Chor & Ensemble, dirigits pel seu fundador, Thomas Hengelbrock* i amb ells tornarà la Missa en Si menor de Bach. Molts recordaran la impressionant versió que d’aquesta obra van oferir al Palau l’any 2014. També tornarà Evgeni Koroliov*, el pianista rus especialista en Bach que la temporada passada no va poder venir a causa de la pandèmia i que ho farà aquesta temporada amb El clave ben temperat (llibre I) de Bach. La pianista alemanya d’origen iranià Schaghajegh Nosrati, que la temporada 2020-21 va substituir Koroliov i tornarà enguany per interpretar la integral de Partites per a teclat de J. S. Bach. Per la seva banda, la Passió segons sant Mateu, una cita que ja ha esdevingut ineludible del calendari del Palau, tindrà Philippe Herreweghe i el Collegium Vocale Gent* com a protagonistes. El cicle Bach es completarà amb una altra Passió, la de sant Joan, aquesta amb talent local, amb la col·laboració del Cor de Cambra del Palau i l’Orquestra Barroca Catalana, sota la direcció de Xavier Puig, i amb una selecció de solistes que han estat beneficiaris de la Beca Bach Fundació Salvat. A més, s’oferiran dos recitals d’orgue amb Daniel Roth* –pare de François-Xavier Roth i organista de Sant Sulpice a París– i Benjamin Alard, en el seu vessant com a organista i que fa una pausa abans de culminar la integral d’obra per a clavecí de Bach amb un recital a l’orgue Walcker en què interpretarà un programa íntegre Bach incloent-hi la famosa Tocata i fuga en Re menor. Finalment, el jove clavecinista Jean Rondeau, un altre dels talents emergents en aquest instrument, interpretarà les Variacions Goldberg i tindrem dues col·laboracions amb el Festival Bachcelona: el Phantasm Consort*, ensemble de violes barroques, i un concert de Magnificats de la família Bach amb el Cor Jove i la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, tots sota la direcció de Manel Valdivieso.
El cicle Palau Piano presenta un conjunt de solistes excepcional, tot cercant un equilibri entre artistes consagrats, nous referents i nous talents. En el capítol de nous referents cal referir-se a Igor Levit, amb qui s’inaugurarà el cicle el 21 d’octubre, amb els 24 Preludis i fugues op. 87 de Xostakóvitx que el compositor rus va escriure recollint la idea original de Bach d’escriure un preludi i fuga en cadascuna de les tonalitats majors i menors de l’escala cromàtica. Com a nous referents es presentaran també Benjamin Grosvenor* –amb la dificilíssima Sonata en Si menor de Liszt–, Yuja Wang, Lang-Lang* i la joveníssima Alexandra Dovgan, única pupil·la de Grigory Sokolov, de només 14 anys, que ja és una gran intèrpret i està cridada a ser una pianista de personalitat única, com Sokolov. En l’apartat d’artistes consagrats es presentaran el mateix Grigory Sokolov, Arcadi Volodos i Rudolf Buchbinder, de qui encara tenim el record del seu magnífic concert la setmana passada al Palau, i que tornarà a Barcelona per presentar el seu projecte Diabelli, una iniciativa interessantíssima que confronta les Variacions Diabelli de Beethoven, les Variacions que un conjunt de compositors contemporanis de Beethoven van escriure a partir de la publicació de Beethoven –Czerny, Liszt, Hummel, Schubert...– i les Variacions Diabelli publicades el 2020 escrites per un nombrós grup de compositors contemporanis, com Maria Staudt, Tan Dun, Toshio Hosokawa, Jörg Widmann i Max Ricther, entre d’altres. El cicle Piano es completarà amb la presència de dos pianistes catalans: Ignasi Cambra i Daniel Ligorio.
El Palau Cambra destaca per una important presència de músics locals i també de talent jove. Inauguraran el cicle un trio d’amics i grans músics, Joan Enric Lluna, Lluís Claret i Josep Maria Colom, fent obres de Glinka, Brahms i Guinjoan. Tornaran el Quartet Casals i el Cuarteto Quiroga. S’iniciarà el projecte amb Laia Masramon* i un trio de corda per interpretar els Quartets amb piano de Brahms, es recuperarà el projecte amb Carolyn Sampson i The Heath Quartet*, amb obres de Haydn, Schönberg i Widmann; Steven Isserlis* serà el violoncel·lista protagonista de la cita homenatge a Pau Casals –havia de ser-ho el 2020–; el Quartet Gerhard* clourà el projecte d’interpretar els Quartets per a corda de Mozart en honor de Haydn a la Sala de Concerts, i els germans Lucas i Arthur Jussen interpretaran amb vuit solistes de la Filharmònica de Berlín El Carnaval dels animals de Saint-Saëns. Al Petit Palau s’estrenarà el quartet resident Cosmos Quartet. Integrat per Helena Satué, Bernat Prat, Lara Fernández i Oriol Prat i avalat per una trajectòria ascendent amb reconeixements internacionals i concerts i col·laboracions cada cop més rellevants, el Palau els convida per poder desenvolupar en un projecte a tres anys un repertori que inclogui les obres més representatives per a aquest gènere dels segles XIX i XX.
El Petit Palau acollirà també músics rellevants, com Laura Farré Rozada; Anna Urpina; Joel Bardolet i Marc Heredia; Enrique Bagaría i Aitzol Uturriagagoitia; Ferran Albrich, Tànit Bono, Irene Mas, Mireia Tarragó i Victòria Guerrero*; Adrià Blanco* i, en col·laboració amb el CNDM i la Schubertíada, descobrirem el baríton Johannes Kammler, la mezzosoprano Catriona Morison i sentirem la soprano catalana Marta Mathéu amb Francisco Poyato.
Més concerts que arrodoneixen la temporada
A més de les coproduccions esmentades, el Palau també col·laborarà, com és habitual, amb les orquestres simfòniques del Vallès –cicle Simfònics al Palau– i Camera Musicae, amb la Integral de Concerts per a Piano i Orquestra amb Paul Lewis * al piano sota la direcció del titular, Tomàs Grau. Els artistes del programa ECHO Rising Stars també seran convidats, mentre que Cristina Cordero clourà El Primer Palau com a guanyadora de l’any passat i es celebrarà una nova edició del cicle El Primer Palau a la tardor.
Completen la programació de la temporada 2021-22 els cicles Tardes al Palau, La Casa dels Cants, Nadal al Palau, Estiu al Palau, els concerts Familiars i Palau Fronteres, una iniciativa estrenada la temporada actual amb la voluntat d’oferir al públic noves perspectives de descoberta i gaudi.
(*) Concerts recuperats que no es van poder dur a terme a causa de la pandèmia.
Abonaments i entrades
La reserva i venda d’abonaments comença avui mateix per internet o presencialment a Taquilles. L’assignació definitiva de localitats es realitzarà al llarg de les properes setmanes tenint en compte la situació d’aforament derivada de la COVID.
Entrades individuals. El públic general pot inscriure’s a una llista d’espera preferent a través del web. El públic inscrit podrà comprar les seves entrades amb anterioritat a la posada a la venda pública (6 de setembre), a través d’un enllaç privat que s’enviarà les properes setmanes.
Atenció personalitzada als abonats. S’ofereixen diverses vies d’atenció als abonats: presencial a Taquilles, per telèfon i amb cita prèvia personalitzada, per oferir la millor atenció, tenint en compte la situació en què encara ens trobem. Els abonats, com és habitual, són un col·lectiu prioritari en l’assignació de butaques.
Per a plantejaments més flexibles s’ofereix l’abonament a la carta, amb descomptes del 15% a partir de quatre concerts i del 25% per a més de deu concerts.
Es manté la Tarifa Comparteix, per a grups de quatre persones, amb un 10% de descompte, amb l’objectiu de fomentar l’assistència en grups familiars o d’afinitats als concerts i altres descomptes per a col·lectius, com ara persones amb diversitat funcional superior al 33%, aturats, famílies nombroses o monoparentals, entre d’altres.
Es manté l’Abonament Jove, per als menors de 35 anys, amb descomptes del 50% en el preu dels abonaments de temporada, o el 30% en entrades individuals. Igualment es manté la iniciativa Grada Jove, amb promocions especials, en butaques limitades i per a una selecció de concerts, adreçades a un públic prèviament inscrit al web del Palau.