Sir John Eliot Gardiner torna al Palau amb la Passió segons sant Mateu de Bach i amb les entrades exhaurides
El proper dimarts, 15 de març (20.30 h), el Palau de la Música Catalana acollirà l’esperada lectura de la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach, una obra majúscula, que oferirà un dels especialistes de referència com és Sir John Eliot Gardiner. Al capdavant de les seves formacions Monteverdi Choir i English Baroque Soloists, i amb la participació del Cor Infantil de l’Orfeó Català, oferiran un dels concerts més destacats d’aquesta temporada, adscrit al cicle Palau 100 Bach, que ja ha exhaurit totes les localitats.
Completarà aquest elenc de luxe el tenor Mark Padmore en el paper d’Evangelista. Serà una vetllada històrica, en què els silencis, el pietisme, els contrastos, el recolliment, la interioritat i sobretot el sentit teatral seran els trets característics. Les visites de Gardiner –un dels més respectats traductors de l’obra de Bach– i les seves formacions sempre han estat esdeveniments culturals al Palau que han suscitat un gran èxit de públic i el favor unànime de la crítica, com en la seva darrera presència, en què va dirigir els Vespro della Beata Vergine (07/03/2014) de Montverdi..
La Passió segons sant Mateu representa el moment àlgid compositiu de les noves formes d’escriptura musical que es van introduir durant el segle XVII amb la irrupció de l’oratori com a gènere de caràcter religiós. Destinada a la litúrgia del Divendres Sant, l’obra de Bach va ser redescoberta per Mendelssohn el 1829 i ha esdevingut una de les fites musicals en la història de la música occidental. L’Orfeó Català, dirigit per Lluís Millet i Pagès, va oferir la primera audició de la Passió segons sant Mateu de Bach al Palau de la Música Catalana el 27 de febrer de 1921.
Gardiner explica en el llibre La música en el castillo del cielo. Un retrato de Johann Sebastian Bach (editorial Acantilado) que el seu enfocament personal de la Passió “es basa en la convicció que es pot arribar a una negociació entre l’acció i la meditació, no mitjançant la substitució d’un conjunt de rituals per un altre, sinó a través d’un desplegament considerat de les forces musicals en el si d’una església o en una sala de concerts”.