Pierre-Laurent Aimard interpretarà el llibre primer d’El clavecí ben temperat en el marc del cicle Palau 100 Bach
El pianista francès Pierre-Laurent Aimard interpretarà el dijous 15 de gener, a les 20.30 h, al Palau de la Música Catalana, el llibre primer d’El clavecí ben temperat de Johann Sebastian Bach. El concert suposa la cloenda de la gira de presentació del seu doble àlbum d’aquesta obra icònica de Bach per a Deutsche Gramophon, que el portarà durant el mes de gener del 2015 a Oviedo (dia 9), Sant Sebastià (dia 11) i Madrid (dia 13). Obra cabdal de la literatura pianística de tots els temps, representa tot un univers sonor en si mateix. L’execució d’un pianista com Aimard, compromès amb la música contemporània i especialista en el repertori francès i en Bach, ens sorprendrà per unes lectures transparents i analítiques, en què cada melodia canta amb independència.
El concert és el segon del cicle Palau 100 Bach, que la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana dedica al Kantor de Leipzig. Un cicle que es va iniciar l’11 de desembre passat, amb gran acollida del públic i de la crítica, amb la interpretació de la Missa en Si menor a càrrec de Thomas Hengelbrock i les seves formacions.
El llibre primer d’El clavecí ben temperat és un conjunt de 24 preludis i fugues en totes les tonalitats majors i menors de l’escala cromàtica, en què Bach va recollir una tradició precedent de compondre el binomi preludi-fuga, però imprimint-hi unes solucions que desborden les anteriors. Molts altres compositors i intèrprets han admirat la genialitat d’aquesta obra, que ha tingut una influència inqüestionable en la història de la música. És sabut que el mateix Beethoven interpretava cada dia un preludi i fuga d’aquest recull.
Quant a l’intèrpret, es tracta del debut en solitari de Pierre-Laurent Aimard al Palau de la Música, un artista habitual en les temporades de les grans orquestres internacionals i festivals. Arran dels seus anys com a pianista de l’Ensemble Intercontemporain de París, Aimard va treballar estretament amb compositors contemporanis, com Kurtág, Stockhausen, Carter, Boulez i Benjamin, i va tenir una llarga relació amb György Ligeti, del qual ha enregistrat la integral de l’obra pianística. El 2005 va rebre el premi per a instrumentistes de la Royal Philharmonic Society i dos anys més tard fou nomenat Instrumentista de l’Any per «Musical America». El 2015 posarà en marxa una important acció per Internet, centrada en l’audició i l’ensenyament de la música per a piano de Ligeti, en col·laboració amb V. Meyer i el Festival de Piano del Ruhr. També és director artístic del prestigiós i històric Festival d’Aldeburgh.
Les properes cites del cicle presentaran Jordi Savall al capdavant de La Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations, que afrontarà per primera vegada i a petició del Palau la Passió segons sant Mateu (15 de març) i, finalment, la formació portuguesa Orquestra Barroca Casa da Música dirigida pel reconegut clavecinista alemany Andreas Staier, que interpretarà el paper de solista en els Concerts per a clavecí (1 de juny).