Philippe Herreweghe torna al Palau de la Música Catalana per dirigir la ‘Missa solemnis’ de Beethoven
El concert està dedicat a la celebració dels 25 anys de la declaració del Palau de la Música Catalana com a Patrimoni Mundial per la UNESCO
Dimecres que ve, 21 de desembre (Sala de Concerts, 20 h), Philippe Herreweghe torna un cop més al Palau de la Música Catalana per dirigir la Missa solemnis de Beethoven amb la seva formació Collegium Vocale Gent, considerat un dels millors cors del món, i l’Orchestre des Champs Élysées, formació dedicada a la interpretació, amb instruments d’època, del repertori que va des de Haydn fins a Debussy i de la qual Herreweghe n’és fundador al costat d’Alain Durel. Intervindran com a solistes vocals la soprano Eleonore Lyons, la contralt Eva Zaïzick, el tenor Ilker Arcayürek i el baix-baríton Thomas Bauer.
La Missa solemnis de Beethoven, una de les claus del repertori de l'Orchestre des Champs-Élysées, va ser composta gairebé en paral·lel amb la Novena Simfonia i en la qual Beethoven evoca les preocupacions humanes i el dolor al món; una mostra més de la genialitat del compositor de Bonn i un viatge transcendent d’un revolucionari a través del misteri religiós. Aquest concert, corresponent al cicle Palau 100, tanca la gira europea que el director i les formacions han realitzat, des del 8 de desembre, a Poitiers, Viena, Budapest, Hamburg, Hannover, Düsseldorf, Brussel·les, Essen i Luxemburg. Cal recordar que el públic del Palau podrà gaudir novament de l’excel·lència de Herreweghe i el Collegium Vocale Gent el 31 de març de 2023 amb la Passió segons sant Joan de Bach.
“La Missa solemnis de Beethoven és una obra d’una singularitat unívoca, tan personal que es fa molt difícil integrar-la en la tradició simfonicocoral que arrenca amb els oratoris de Händel, la Missa en Si menor i les Passions i Oratoris de Bach i que segueix amb les obres sacres de Mozart (per exemple la Missa en Do menor o el Requiem) o els oratoris haydnians”, segons el què explica el professor de la Universitat Ramon Llull i crític musical Jaume Radigales al programa de mà del concert. “Beethoven sempre produeix a partir de l’originalitat, del subjectivisme del jo, de la personalitat pròpia. I ho fa a la recerca d’una bellesa igualment subjectiva, inherent (immanent) al “jo artista”. Per això mateix, la Missa solemnis s’allunya de la convenció, de la previsibilitat. Fins i tot en el terreny del tractament vocal, que acaba resultant de grans dificultats, especialment per als coristes. I també, és clar, en el terreny de la planificació orquestral, cosa que converteix la partitura en una de les obres més difícils de dirigir del primer Romanticisme”.
El concert està dedicat a la celebració dels 25 anys de la declaració del Palau de la Música Catalana com a Patrimoni Mundial per la UNESCO. Cal recordar que l’Orfeó Català va oferir la Missa Solemnis de Beethoven el juny del 1927 a la sala modernista, en una interpretació de la qual es conserva el que va ser el primer enregistrament de la peça a nivell mundial i que es pot escoltar al catàleg digital del Centre de Documentació de l’Orfeó Català. Cal destacar a més que el bust de Beethoven presideix l’escenari de la Sala de Concerts i representa la música clàssica universal.
Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec de Jaume Radigales.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.
(fotografia de Philippe Herreweghe ©Michiel Hendryckx)