Philippe Herreweghe dirigirà la ‘Missa en Do major’ de Beethoven amb les seves formacions al Palau de la Música Catalana el 21 de novembre
El programa també inclourà el Concert per a piano núm. 4 de Beethoven amb el pianista Kristian Bezuidenhout.
El dijous 21 de novembre (Sala de Concerts, 20 h), Philippe Herreweghe tornarà al Palau de la Música Catalana, dins del cicle Palau 100, amb un programa dedicat a Ludwig van Beethoven. Ho farà al capdavant de les seves formacions Collegium Vocale Gent, considerat un dels millors cors del món, i Orchestre des Champs Élysées, formació dedicada a la interpretació amb instruments d’època. Les obres escollides van ser pràcticament contemporànies: el popular Concert per a piano núm. 4, que comptarà amb el pianista Kristian Bezuidenhout com a solista convidat, i la Missa en Do major, composta per encàrrec del príncep Esterházy, rebuda amb escepticisme quan es va estrenar, però que avui dia forma part del repertori habitual del compositor alemany. Aquest monogràfic Beethoven tindrà continuïtat en una segona visita del director belga a Palau 100 aquesta temporada, el 6 de maig de 2025, amb l’Orchestre des Champs Élysées per interpretar les Simfonies 4 i 7 del geni de Bonn.
Les dues obres del concert del pròxim dijous van ser culminades el mateix any, el 1807. Es tracta d’un fet crucial per entendre la seva importància, segons afirma el musicòleg i periodista Pep Gorgori al programa de mà del concert, on explica que Beethoven es trobava, en aquell moment amb trenta-set anys, a punt de renéixer, a nivell creatiu, després d’un llarg procés de recerca personal iniciat cinc anys abans davant la desesperança produïda per l’avenç de la sordesa.
La sessió començarà doncs, amb el Concert per a piano núm. 4, en Sol major, op. 58. Aquest és “el primer en què el llenguatge de Beethoven és genuïnament beethovenià”, diu Pep Gorgori, en el sentit que ja no mira enrere, “de reüll, cap a Haydn i Mozart: mira cap al seu interior i, d’aquesta manera, cap al futur”. Aquesta nova etapa es materialitza des de l’inici de la composició. Aquest Concert el va estrenar el mateix Beethoven, essent la darrera vegada que interpretava un concert per a piano en públic ja que com a solista la coordinació amb l’orquestra resultava més difícil a causa de la sordesa.
La Missa en Do major, op. 86 va ser un encàrrec del príncep Nicolaus Esterházy per celebrar el sant de la seva esposa. “Beethoven rep un dels encàrrecs més complicats i podríem dir fins i tot inoportuns de la seva trajectòria”, explica Pep Gorgori. “El repte és majúscul. Per una part, ell no ha escrit encara cap missa, i la seva única incursió en el terreny de la música sacra, Crist en el Mont de les Oliveres, va passar amb més pena que no pas glòria”. Aquesta seria la primera de les úniques dues misses que va compondre Beethoven. La segona i darrera arribaria quinze anys més tard, el 1822 amb la Missa en Re major, “Missa Solemnis”, op. 123.
Artista estimat del públic del Palau, les darreres actuacions de Philippe Herreweghe a la sala modernista van tenir lloc el 31 de març de 2023 amb el seu Collegium Vocale Gent per oferir una versió articulada, transparent i transformadora de la Passió segons sant Joan de Bach; i el 21 de desembre de 2022, amb el Collegium Vocale Gent i l’Orchestre des Champs Élysées, per dirigir la Missa Solemnis de Beethoven, un concert que va ser dedicat a la celebració dels vint-i-cinc anys de la declaració del Palau de la Música Catalana com a Patrimoni Mundial per la UNESCO.
Una hora abans de l’inici del concert (Petit Palau, 19 h, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn del concert, a càrrec de Pep Gorgori.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.
Podeu consultar aquí les biografies de Herreweghe i les seves formacions.
Podeu descarregar-vos aquí el programa de mà del concert.
Podeu descarregar-vos aquí una fotografia del Collegium Vocale Gent (©Michel Garnier).
Podeu descarregar-vos aquí una fotografia de Kristian Bezuidenhout.
(fotografia de Philippe Herreweghe ©Antoni Bofill).
Amb el suport de la Fundación Dvesta