Patricia Kopatchinskaja debuta dijous vinent a Palau 100 en un concert que proposa també la interpretació de la ‘Berliner Messe’ d’Arvo Pärt amb l’Orfeó Català i l’Orquestra Simfònica de Bamberg, sota la direcció de Jakub Hrůša
El dijous 19 de gener (Sala de Concerts, 20 h), el cicle Palau 100 presenta Patricia Kopatchinskaja, una de les violinistes més apreciades del moment, que tocarà el Concert per a violí en Re major de Stravinsky amb l’Orquestra Simfònica de Bamberg. Una de les formacions més importants d’Alemanya que estarà dirigida pel seu titular, el txec Jakub Hrůša, també director principal convidat de la Fhilharmònica Txeca i de l’Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia de Roma, i que a partir de la tardor del 2025 assumirà el càrrec de director musical de la Royal Opera House de Londres.
D’altra banda, cal destacar que Kopatchinskaja, aclamada pel seu virtuosisme, originalitat i carisma, trets que l’han projectat com a referent per a les noves generacions, farà doblet aquesta temporada amb un segon concert al costat del pianista Fazil Say (05.06.23).
En el concert del proper dijous sobresurt també la interpretació de la Berliner Messe d’Arvo Pärt a càrrec de l’Orfeó Català (Pablo Larraz, director) i la formació alemanya. Tot un repte per a la formació coral que interpretarà per primera vegada aquesta obra molt exigent i que demana una gran precisió. El concert es completarà amb la Simfonia núm. 9, “del Nou Món” de Dvořák, la darrera que va escriure el compositor i que inclou formes musicals nord-americanes i sons eslaus i centreeuropeus.
Un viatge simfònic amb tres grans compositors de la segona meitat del segle XX que “recorre en sentit invers els cent anys que van del romanticisme tardà al minimalisme passant pel neoclassicisme” i que “té la particularitat que els seus compositors van escriure les obres que escoltarem lluny dels seus països”, segons el què explica la periodista Rosa Massagué al programa de mà del concert.
Arvo Pärt, el músic viu més interpretat del món i considerat el pare del minimalisme sacre, va ser compositor convidat del Palau de la Música Catalana la temporada 2014-15. Recordem que la seva música escrita per a cor va ser protagonista a la basílica de Santa Maria del Pi de Barcelona durant tres dies (6, 7 i 8 de març de 2015), per celebrar el seu 80è aniversari, amb la participació del Latvian Radio Choir –un dels cors de cambra professionals més prestigiosos del panorama internacional– i els cors de l’Orfeó Català, i amb l’assistència del compositor al primer concert. La seva música “és una música espiritual que intenta transmetre aquest esperit des de la senzillesa i la puresa pròpia del so, despullant-se d’artificis i complexitats. Això ho aconsegueix a partir d’una música molt circular i de la seva tècnica compositiva anomenada «tintinnabuli», inspirada en els sons de campanes de les esglésies ortodoxes. Per a un cor simfònic com el nostre, la interpretació d’aquesta obra és un repte quant a l’afinació i la concentració. Ens fa molta il·lusió retrobar-nos amb el llenguatge de Pärt, del qual tenim un gran record de la seva visita ara fa vuit anys, i col·laborar per primera vegada amb el mestre Hrůša i l’orquestra de Bamberg”, explica Pablo Larraz, director de l’Orfeó Català.
Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec de Rosa Massagué.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.
(fotografia de Patricia Kopatchinskaja ©Eric Melzer)