HERAS-CASADO, Pablo (c)Fernando Sancho - 2024

El director granadí torna a l’escenari modernista després d’anunciar que dirigirà la propera Tetralogia wagneriana del Festival de Bayreuth, on aquest estiu va triomfar de nou amb Parsifal.

El concert també inclourà els Rückert Lieder de Mahler amb la mezzosoprano Sarah Connolly.

El pròxim dimarts, 29 d’octubre (Sala de Concerts, 20 h), el director granadí Pablo Heras-Casado tornarà al Palau de la Música Catalana per dirigir la Simfonia Wagner d’Anton Bruckner; ho farà al capdavant d’Anima Eterna Brugge, orquestra internacional de músics que es reuneixen sis cops l’any per compartir la passió de connectar amb la font històrica de la música. Amb el concert, corresponent al cicle Palau 100, el Palau se suma a la commemoració del bicentenari del naixement de Bruckner, compositor encara poc conegut a casa nostra i baula essencial en l’evolució d’un romanticisme que derivarà, en el canvi de segle, cap a un postromanticisme grandiloqüent i, en contraposició, cap a l’aparició de les avantguardes del segle XX. El programa de concert també inclourà els Rückert Lieder de Gustav Mahler, interpretats per la mezzosoprano britànica Sarah Connolly, considerada una de les millors cantants líriques avui dia.

Heras-Casado ha estat designat aquest mes de setembre com a “Director de l'Any” per la prestigiosa revista «Opernwelt», un dels premis més importants del món de l'òpera després de la seva interpretació de Parsifal al Festival de Bayreuth, on va triomfar de nou aquest estiu després del seu debut al Festival amb Parsifal el 2023. Després d’anunciar que dirigirà la propera nova producció de la Tetralogia wagneriana a Bayreuth el 2028, l’altament aclamat director, dirigirà al Palau la Simfonia núm. 3, en Re menor, “Wagner”, que precisament el compositor austríac va dedicar a l’alemany. Els dos músics s’admiraven mútuament. “L’estiu del 1873 Anton Bruckner viatjà a Bayreuth per visitar Richard Wagner. S’havien conegut el 1865, quan el primer assistí a l’estrena de Tristan und Isolde a Múnic, però l’admiració de Bruckner pel mestre era prèvia”, explica el crític musical Antoni Colomer al programa de mà del concert. “Durant aquella visita a Bayreuth, Bruckner demanà a Wagner que acceptés la dedicatòria d’una seva simfonia, proposta que aquest acceptà sense gaires problemes”. Simfonia que, de fet, no s’inspira en l’opus wagnerià, sinó que, “principalment, tracta d’endinsar-se en el món misteriós i còsmic de la Simfonia núm. 9 de Beethoven, territori intimidant per a qualsevol compositor. El primer moviment s’inicia amb unes quintes obertes misterioses. La irrupció distant de la trompeta anuncia el motiu principal sobre un motor rítmic fantasmal”, diu Colomer.

El concert inclourà els Rückert Lieder de Mahler, un cicle de cinc cançons basades en l’obra de Friedrich Rückert que ha estat enregistrat per les millors cantants de cada generació. A partir del 1901 Mahler escriu deu cançons basades en textos del poeta alemany agrupades en dues col·leccions: Kindertotenlieder i Rückert Lieder. “Una característica comuna és el refinat tractament cambrístic utilitzat pel compositor, predominant en les dues primeres cançons; la grandesa al cicle l’aporten dues obres mestres com «Um Mitternacht» i «Ich bin der Welt abhanden gekommen». La primera de caràcter gairebé expressionista, embolcallada pels metalls en diàleg amb el silenci de la nit fins a l’apoteòsic final. La segona clarament autobiogràfica, amarada d’una quietud transcendental, alliberadora, que l’emparenta amb l’«Adagietto» de la Simfonia núm. 5”, explica Antoni Colomer. “Dues obres mestres colpidores que, com les Simfonies de Bruckner, semblen tenir un peu en aquest món i l’altre en el de més enllà”, conclou.

El Palau de la Música Catalana continuarà recordant Bruckner en propers concerts: el 23 de març, musicAeterna, sota la direcció de Teodor Currentzis, n’interpretarà la Simfonia núm. 9, i el 30 de març l’organista Hansjörg Albrecht, amb l’orgue Walcker de la Sala de Concerts, una transcripció de la Simfonia núm. 6. També cal destacar la conferència “Dotze vies a Bruckner”, del 22 d’octubre passat, en què el doctor en humanitats Carlos Calderón proposà un relat a manera d’infinit viaducte per recórrer el vast territori musical de Bruckner.

Sobre els intèrprets

Pablo Heras-Casado ha aconseguit un notable èxit dirigint un repertori que abasta des de la música antiga i la interpretació històricament informada fins a la gran literatura simfònica i operística i les obres contemporànies. Amb una gran demanda com a director convidat, actua habitualment amb les millors orquestres del món. Gaudeix d’una col·laboració a llarg termini amb la Freiburger Barockorchester que inclou extensos projectes de gires i enregistraments, el darrer dels quals ha estat A midsummer night’s dream de Mendelssohn. L’estiu del 2022 va començar una nova associació amb l’orquestra Anima Eterna Brugge, amb la qual ha participat en gires, i l’enregistrament de les Simfonies de Bruckner amb instruments d’època. Va debutar recentment al Festival de Bayreuth dirigint Parsifal de Wagner i aquest 2024 l’ha tornat a dirigir. Amb una extensa discografia per a Harmonia Mundi, Heras-Casado va ser artista de l’any 2021 als International Classical Music Awards i director d’orquestra de l’any 2014 de Musical America. Molt compromès amb l’educació, treballa amb joves músics de tot el món i dirigeix regularment conjunts i projectes juvenils.

Sarah Connolly, artista estimada del festival LIFE Victoria de Barcelona, va ser guardonada l’any passat amb la Medalla del Rei de la Música, un reconeixement que s’atorga anualment a Anglaterra a un individu o grup de músics destacat que ha tingut una influència important en la vida musical del país. Habitual als escenaris d’arreu del món, els seus compromisos d’aquesta temporada 2024-25 inclouen actuacions, entre d’altres, a la Welsh National Opera i al Concertgebouw d’Amsterdam; amb l’Orquestra Simfònica de la BBC, amb l’Orquestra Filharmònica de Boston i una gira amb els Rückert Lieder de Gustav Mahler, juntament amb Anima Eterna i Pablo Heras-Casado.

Fundada per Jos van Immerseel el 1987, l’orquestra Anima Eterna Brugge practica la interpretació històrica i porta la música escrita entre el 1750 i el 1945 fins a l’actualitat, amb la seva font històrica com a punt de partida, des de fa més de trenta anys. Els resultats sovint són sorprenents, de vegades increïbles i sempre innovadors. Des del 2021 els músics d’Anima Eterna continuen la seva recerca artística, ara dirigits per diferents veus artístiques. Pablo Heras-Casado, Bart Van Reyn i Midori Seiler, entre d’altres, marquen cadascun el seu propi rumb en un diàleg amb l’orquestra, des de Mozart fins a Clara Schumann, de Bruckner a Wagner i Bartók. Per molt diferents que siguin aquestes fortes personalitats musicals, totes comparteixen i respecten un objectiu comú: enriquir cada vegada més la memòria col·lectiva juntament amb els músics de la formació.

Una hora abans de l’inici del concert (Petit Palau, 19 h, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn del concert, a càrrec d’Antoni Colomer.

Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.

 

(fotografia de Pablo Heras-Casado ©Fernando Sancho)

Podeu descarregar-vos aquí una fotografia de Sarah Connolly (©Peter Warren)

Podeu descarregar-vos aquí el programa de mà del concert.

Amb el suport de Telefónica

Pablo Heras-Casado dirigirà la ‘Simfonia Wagner’ de Bruckner al Palau de la Música Catalana el 29 d’octubre amb l’orquestra Anima Eterna Brugge