Mónica Rikić presenta demà al Palau una escultura audiovisual que crea una melodia infinita a partir de la interacció amb so i moviment
L’activitat s’emmarca dins del Cicle Híbrids de L’Hivernacle del Palau
L’artista electrònica Mónica Rikić, guardonada amb el Premi Nacional de Cultura 2021, presentarà demà divendres 22 d’abril, a la Sala d’Assaig de l’Orfeó Català a les 18.45 h, la seva nova creació: una escultura audiovisual, encarregada pel Palau de la Música Catalana, inspirada en l’arquitectura de l’edifici, que crea una melodia algorítmica infinita a partir d’enregistraments sonors de l’Orfeó Català i la interacció amb públic i artistes.
A partir de la descripció del procés de creació de l'artefacte com a fil conductor, la sessió de demà girarà al voltant de la creativitat computacional, la relació humà-màquina-humà i l'impacte social de la tecnologia. D'aquesta forma, s’analitzarà de quina manera la tecnologia i la programació són generadores de gramàtiques culturals, revelant noves relacions de poder i violència simbòlica. Posteriorment, a partir del dilluns 25 d’abril i fins el 9 de maig, la màquina quedarà exposada a la sala Lluís Millet i el públic, amb l’entrada al concert o de la visita guiada, podrà interaccionar amb ella a través de la veu o la simple presència física.
El funcionament d’aquesta escultura es basa en la composició d’una peça musical infinita, que mai es repeteix, generada a partir de l’arxiu sonor del Palau de la Música Catalana i algoritmes autònoms que componen la partitura. A més, hi ha moments on s’activen parts mecàniques de la màquina que generen els seus propis sons. Alhora, la música genera sortides visuals, també generatives, per petites pantalles situades al l’estructura i LEDs reactius. Al voltant del seu cos, hi ha una sèrie de sensors que detecten la presència i/o interacció del públic. Mitjançant sons fets amb la veu o el cos, captats per micròfons, o situant-se a punts concrets del voltant de la peça, el públic por afectar a la composició musical generativa, participant en un joc col·laboratiu de creació amb la màquina. L’objecte es presenta com una màquina autònoma, amb tots els elements necessaris encapsulats al seu cos -ordinadors, altaveus, pantalles, etc..- , però amb un aspecte en la línia dels colors i les formes de l’edifici del Palau, principalment de les seves columnes.
La sessió de divendres s’emmarca dins del Cicle Híbrids de L’Hivernacle del Palau, el conjunt d’activitats complementàries a la temporada musical del Palau. Híbrids convida a personalitats de diferents disciplines que arrelen al Palau, amb carta blanca per repensar qüestions relacionades amb el fet musical, la creativitat, el cant o el patrimoni amb diferents formats.
La propera cita d’aquesta categoria serà el proper 5 de maig amb Pol Guasch, Mireia Calafell i Adriano Galante, per explorar les relacions entre la música, la poesia i la improvisació.
(fotografia de Mónica Rikić ©Julieta Feroz)