Marató El Primer Palau

—Descobrint joves talents

Fitxa artística

11 h. 
Raquel Areal, violí 
(Karla Martínez, piano)
L. Boulanger: Nocturne
M. Quiroga: Emigrantes celtas
E. Ysaÿe: Sonata núm. 6, en Mi major
C. Debussy: Sonata per a violí i piano, en Sol major  

11:40 h.
Gerard Flotats, violoncel 
(Julian Chan, piano) 
G. Cassadó: Suite per a violoncel sol
G. Fauré: Papillon, op. 77 
J. S. Bach: Komm, süßer Tod, BWV 478 (arranjament per a violoncel i piano de Simon Parkin)  
S. Rakhmàninov: Sonata per a violoncel i piano, op. 19

Pausa de 15 minuts (de 12,15 a 12,30 h) 

12:45 h. 
Guillem Gràcia, violoncel 
(Miguel Ángel Ortega, piano) 
E. Granados: “Intermezzo” de Goyescas (arranjament de Gaspar Cassadó)  
C. Debussy: Sonata per a violoncel i piano, L. 135  
J. Brahms: Lerchengesang, op. 70, núm. 2 (arranjament de Guillem Gràcia) 
C. Debussy: Beau Soir, L. 84 (arranjament d'Alexander Gretchaninov)  
A. Piazzolla: Le grand tango 

Pausa per dinar (de 13,45 a 15,30 h) 

15:30 h. 
Raúl Sabiote, bombardí (a proposta de Juventudes Musicales de España)
(Yuko Mizutani, piano)  
R. Schumann: Fünf stücke im Volkstone, op. 102
R. Boutry: Mosaïque  
E. Granados: “Oriental” de Doce danzas españolas, op. 37 (arranjament de Raúl Sabiote) 
Á. Pérez Nieto: Fantasía flamenca sobre las tres morillas de Jaén

16:10 h. 
Quartet Vivancos 
Biel Ricart, violí 
Jordi Prim, violí 
Estela Megías, viola 
Joaquim Tejedor, violoncel 
F. Schubert: Quartet núm. 12, D. 703, “Quartettsatz”  
L. van Beethoven: Quartet núm. 11, 4n Fa menor, op. 95, “Serioso”
B. Vivancos: Sacrilège 

16:50 h. 
Álvaro Fernández-Bravo, piano 
F. Chopin: Estudi en Do major, op. 10, núm. 1  
R. Wagner/F. Liszt: Isolde’s Lievestod
J. M. Guix: Aura  
A. Skriabin: Fantasia en Si menor, op. 28 
G. Kurtág: Játékok (volum I, selecció)

Detalls

  • Álvaro Fernández Bravo
  • Portrait Raquel Areal El Primer Palau 2024
  • Portrait Gerard Flotats
  • Portrait Raul Sabiote
  • Portrait Quartet Vivancos
  • Portrait Duo Striago
  • Portrait Guillem Gràcia

El Primer Palau torna amb una nova edició en format marató de 7 concerts per a tots aquells que volen abocar-se al futur! Enguany, amb la temàtica de l’heroisme humà, els joves talents seleccionats per a aquest cicle-concurs reflecteixen el superpoder d’interpretar música que mou les emocions i el valor de fer-ho davant del públic i en un temple majestuós com el Palau.

Ja coneixes els nostres herois i heroïnes per a l’edició 2024?

 

L’artista que escolta

La violinista Raquel Areal ja assistia, de ben petita, a concerts de clàssica malgrat que els seus pares no eren músics. La seva germana, Sara, va començar a estudiar violí i ella, senzillament, va voler seguir les seves passes. I d’aquí fins a convertir-se en peça clau en la seva vida. Amb tot, el que millor la defineix com a músic és “escoltar”. La música i els seus companys per traçar els millors camins. Al Palau homenatjarà, entre d’altres, la seva Galícia natal amb Emigrantes Celtas de Manuel Quiroga, una peça dedicada a la morriña de la pàtria. 

L’artista que s’explica

A la llar d’Álvaro Fernández sempre sonava música de piano. Les Goldberg, els concerts de Chopin... Quan a la Nit de Reis va arribar un piano de joguina va comprendre que era el seu torn. Mentre altres alumnes avorrien les classes de música, ell anava prenent confiança i envergadura davant l’instrument. “No se li dona malament”, deien, tot i que tècnicament ell no va triar el piano. Ho va fer la seva mare. Una intuïció genial. Ara, com a músic amb gran projecció, l’únic que vol és que la gent “entengui” el que toca. Tan senzill i tan poderós. Al Palau, ens explicarà una història desafiant: la música de Kurtág. “Fa una mica de por, perquè té poques notes, perquè et despulla,”. Donar el màxim amb molt poc.

L’instrument com a conjur d’emocions

A l’escola de música de Solsona va arribar el dia que als alumnes els van deixar provar els instruments perquè triessin el seu company de viatge. En Gerard Flotats va provar el violoncel amb els millors ingredients possibles per arrencar una relació ben viva: la llibertat i la curiositat. “Cap dels altres instruments m’havia fet sentir el mateix; em va captivar a l’instant, tant pel seu so com per les sensacions que em transmetia”. Aquesta epifania l’ha portat al temple del Palau. Pel camí, l’amor per la música s’ha imposat a la passió per les matemàtiques i la física. La música barroca, la folklòrica, l’electrònica... Però és el violoncel el que li dota del gran poder de portar un Rakhmàninov ple de lirisme. Una peça composta en plena depressió del compositor rus que el va guarir com una medicina enigmàtica. Un veritable exercici d’heroisme.

La paciència del talent

Un violoncel va estar rere la porta de l’habitació d’en Guillem Gràcia durant molt de temps. Un espectre vigilant que, de fet, estava esperant. El violoncel (un de petit) de la seva germana el va acabar atraient amb només 5 anys. D’ençà que aquest jove terrassenc sigui un esteta del so, un delineant de les direccions sonores de la música que té al cap. Aquesta és la veritable i titànica recerca de l’artista, i el programa que porta a El Primer Palau té quelcom de personal i especial. El Lerchengesang de Brahms, però, destaca com a miracle evocatiu. “Amb quatre notes aconsegueix crear una abstracció única”. Quatre notes per construir tot un univers.

L’alegria del que és diferent

El bombardí és un instrument que no acostuma a estar entre les primers tries dels joves músics. Aquest inusual instrument de vent va arribar per casualitat a la vida de Raúl Sabiote.  El germà petit de la tuba ha arrelat ben fort a l’ànima del músic d’Almería; un company ideal per a un músic que, no podia ser d’una altra manera, viu amb una curiositat extremadament activa plena de reptes. Raúl treballa, cuina i viu amb música. S’envolta d’inspiració i aprenentatge continu. D’entre les obres de Schumann, Boutry i Granados, emergeix Ángel Pérez Nieto. “Una obra molt divertida amb molt de salero”.

Anar tots junts cap a la bellesa

Quan es troben quatre músics s’abona el terreny a la màgia. El Quartet Vivancos neix amb l’esperit explorador de colors i textures, com alquimistes que proven el fruit del repertori més exquisit de la història. Biel Ricart, Jordi Prim, Estela Megías i Joaquim Tejedor són els quatre angles d’un quadrat ple de complicitat dins i fora de l’escenari, on la figura del músic i l’amic es fonen en un projecte de vida total. L’amistat que porta a endinsar-se en els detalls, la comunicació que dona fermesa a la cohesió dels diàlegs, i la unitat i profunditat per transmetre les emocions. De moments de gran serenitat fins a instants dramàtics. La vida mateixa. També en el Quartet núm. 11 de Beethoven que coronarà la seva “cerca de la puresa” envoltats de les muses de l’escenari.

Informació i entrades

Dates i compra d'entrades

  • 28 Setembre 2024
    Dissabte
    16:50 h
    Sala de Concerts

Informació de l'obra

Preus:20 €
Organitza:Fundació Orfeó Català-Palau de la Música
Amb el suport de:

Taquilles

C/ Palau de la Música, 4-6,
08003 Barcelona
T. 932 957 207 
[email protected]

De dilluns a dissabte: de 8.30 a 21 h.
Diumenges i festius: de 8.30 a 15.30 h i 2 hores abans dels concerts (per la venda del dia).

Marató El Primer Palau