Lluís Claret i Cosmos Quartet, dues generacions de luxe en un concert al Palau de la Música Catalana per interpretar Schubert
El proper dijous, 21 de gener, a les 20 h, el Palau de la Música Catalana proposa un concert en què s’uniran dues generacions d’artistes de casa nostra de gran prestigi: el violoncel·lista Lluís Claret, deixeble d’Enric Casals, germà de Pau Casals, i amb una carrera que s’ha projectat arreu del món, i el Cosmos Quartet, formació emergent i àmpliament reconeguda amb destacats guardons internacionals, formada pels violinistes Helena Satué i Bernat Prat, la violista Lara Fernández i el violoncel·lista Oriol Prat, tots quatre amb trajectòries internacionals en l’àmbit solista, com a músic de cambra i orquestral.
En el que constitueix la seva primera col·laboració, Lluís Claret i el Cosmos Quartet interpretaran, després de fer-ho al Círculo de Bellas Artes de Madrid aquest diumenge, el Quintet per a dos violoncels, D. 956 de Franz Schubert, compost l’octubre del 1828, l’últim any de la seva vida. “En comptes d’escriure’l per a dues violes, com s’acostumava a fer, Schubert va voler posar-hi dos violoncels”, tal com explica la periodista Mònica Pagès al programa de mà, i hi afegeix que “diuen que va triar la tonalitat de Do major com a homenatge a Mozart i a Beethoven i, de fet, el tema melòdic que desenvolupa té una puresa mozartiana que retrobarem a l’«Allegretto» del final. També hi podem sentir reminiscències beethovenianes, especialment en el segon moviment, que ha tingut popularitat cinematogràfica, i a l’«Scherzo» del tercer moviment, de dimensions simfòniques. De nou trobem Brahms en la difusió pública de l’obra de Schubert, que va afirmar que aquesta obra va inspirar-li el seu Quintet amb piano”.
El concert inclourà també dues obres per a quartet que seran interpretades pel Cosmos Quartet. Cal destacar que aquesta formació va néixer el 2014 de l’amistat i complicitat de quatre músics, es va crear amb l’objectiu de descobrir i aprofundir l’extens i fascinant repertori per a quartet de corda, i que des del juny passat ha ofert un total de 32 concerts a l’Estat espanyol, xifra molt destacable tenint en comptes les restriccions provocades per la pandèmia. Concretament, al Palau oferiran El Quartettsatz de Schubert, que el compositor vienès va abordar al principi del desembre del 1820 amb un primer moviment sencer, “Allegro assai”, que és el que sentirem, i només va fer-ne quaranta-un compassos del segon, l’“Andante”. La segona obra que el Cosmos interpretarà en solitari és Metamorfosis Nocturnes de György Ligeti, un dels genis compositius del segle XX. “Les va compondre entre el 1953 i el 1954, en un període que ell mateix anomena del «Ligeti prehistòric», abans que abandonés la seva Hongria natal el 1956. Es van estrenar al Musikverein, a Viena, el 8 de maig de 1958 pel Ramor Quartet. Ligeti es va inspirar en Bartók, en el seu Tercer i Quart Quartet. Es tracta d’una obra d’un sol moviment, sense pauses, que està composta per disset seccions molt contrastants que corresponen a aquestes metamorfosis de sonoritat metàl·lica com la nit”, com descriu Mònica Pagès.
Sobre els intèrprets
Lluís Claret va néixer al Principat d’Andorra de pares catalans exiliats, hi començà els estudis musicals inspirat per la figura del seu padrí, Pau Casals. Posteriorment la família s’instal·là a Barcelona, on estudià al Conservatori del Liceu. Durant molts anys va rebre classes d’Enric Casals, germà de Pau Casals, que malgrat no ser violoncel·lista n’esdevingué el principal mentor. Les seves trobades amb Radu Aldulescu, György Sebök, Eva Janzer, Maurice Gendron i Bernard Greenhouse també han marcat profundament la seva personalitat.
Primer premi dels concursos Pau Casals i Mstislav Rostropóvitx, la seva carrera es projecta arreu del món, com a solista i com gran amant de la música de cambra.
El seu interès per la música del seu temps el porta a col·laborar amb grans compositors, com Pierre Boulez, Witold Lutoslawki, Krzysztof Penderecki, Joan Guinjoan, Salvador Brotons i Agustí Charles, entre d’altres.
La seva profunda vocació pedagògica li va permetre ser professor durant més de vint anys al Conservatori de Tolosa de Llenguadoc i deu anys al Conservatori Victòria dels Àngels de Sant Cugat del Vallès. Imparteix habitualment masterclasses a Europa, Amèrica i l’Àsia.
Actualment és professor i cap del Departament de Cordes al New England Conservatory de Boston i visita regularment el Conservatori Superior del Liceu.
El seu instrument és un Nicolas Lupot (París, 1820).
Malgrat la seva joventut, el Cosmos Quartet ha aconseguit un ampli reconeixement i ha obtingut el primer premi de l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 de Heidelberg, el primer premi del 13è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra 2018 a Terrassa i el tercer premi del Carl Nielsen International Chamber Music Competition 2015 de Copenhaguen.
L’abril del 2019 va ser seleccionat al costat del pianista Igor Levit per tocar a la gala del prestigiós Premi de la Música de Heidelberg atorgat a John Gilhooly, director del Wigmore Hall i la Royal Philharmonic Society.
El grup ha estat convidat a participar al Heidelberger Streichquartettfest, en dues ocasions a l’Auditori de Barcelona, igual que a la Schubertíada de Vilabertran, i a la Quinzena Musical de Sant Sebastià, Temporada Ibercamera a l’Auditori de Girona, Festival van Vlaanderen a Gant, el Festival Música Sur a Motril, Festival de la Fundación Monteleón a Lleó i a l’East Neuk Festival a Escòcia.
El Cosmos Quartet toca amb quatre instruments del lutier barceloní David Bagué.