Les grans Passions bachianes desembarquen dijous i divendres vinent al Palau de la Música Catalana en dues cites imprescindibles a les portes de la Setmana Santa
Les formacions de referència Vox Luminis i la Freiburger Barockorchester, dirigits per Lionel Meunier, interpretaran la 'Passió segons sant Mateu', i el reconegut Philippe Herreweghe i el seu Collegium Vocale Gent oferiran la 'Passió segons sant Joan'
Dijous i divendres que ve, 30 i 31 de març (Sala de Concerts, 20 h), el Palau de la Música Catalana, dins el cicle Palau Bach, acollirà en dos dies consecutius la Passió segons sant Mateu i la Passió segons sant Joan de Johann Sebastian Bach, una oportunitat única de gaudir intensament de dos monuments de la música universal de la mà d’intèrprets excepcionals, a les portes de Setmana Santa. Ambdós concerts també estan inclosos a la programació del Barcelona Obertura Spring Festival.
Dijous 30 de març, Vox Luminis i la Freiburger Barockorchester, possiblement una de les formacions corals i orquestrals més importants del món en música barroca, dirigides per Lionel Meunier, s’enfrontaran a la Passió segons sant Mateu, amb la col·laboració el Cor Infantil de l’Orfeó Català (Glòria Coma i Pedrals, directora). Una obra que manté el seu idil·li amb el Palau des que va ser l’escenari de l’estrena a l’Estat espanyol per l’Orfeó Català ja fa més d’un segle. El grup de cantants solistes estarà encapçalat pel tenor Raphael Höhn (Evangelista) i el baix Sebastian Myrus (Jesús), al costat de les sopranos Zsuzisi Tóth i Gwendoline Blondeel, els contratenors Alexander Chance i William Shelton, els tenors Florian Sievers i Raffaele Giordani, i el baix Felix Schwandtke.
Monument universal i intemporal, la Passió segons sant Mateu va sonar per primera vegada l’11 d’abril de 1727, un Divendres Sant, a l’església de Sant Tomàs de Leipzig, on Bach era Kantor des del 1723. “Aquesta Passió eclipsà totes les altres obres d’aquest caràcter escrites fins aleshores, per les enormes dimensions formals, per l’alt nivell d’exigència d’execució, per la complexitat, per la mestria tècnica i per les fortes i commovedores qualitats expressives, que depassaven tot allò habitual en la música sacra de l’època. Evidentment, aquesta obra seria inconcebible sense tot el pòsit de l’enorme quantitat de música religiosa que Bach ja havia compost per a les esglésies municipals de Leipzig, la més gran de les quals era Sant Tomàs. Aquesta Passió és una obra descomunal i complexa però també subtil i minuciosa”, segons el què explica el musicòleg i crític musical Xavier Chavarria al programa de mà del concert. Un viatge musical extraordinari que permet reflexionar sobre la redempció, la lluita i el desafiament, la traïció i el perdó, l’amor i el sacrifici, la compassió i la pietat.
Divendres 31 de març, Philippe Herreweghe, gran advocat bachià, i el seu Collegium Vocale Gent oferiran una versió articulada, transparent i transformadora de la Passió segons sant Joan. La música barroca alemanya i especialment les obres vocals de J. S. Bach són una de les especialitats de Herreweghe i el seu grup i avui per avui “la joia de la corona” del seu repertori. En aquesta ocasió el grup de cantants solistes l’encapçalarà el tenor Reinoud Van Mechelen (Evangelista) i el baix-baríton Kresimir Stražanac (Jesus), al costat de la soprano Dorothee Mields, el tenor Guy Cutting, el baríton Philipp Kaven (Pilatus), el contratenor Alex Potter i el baix Peter Kooij, i els solistes del cor Giacomo Serra (Petrus), Magdalena Podkościelna (Ancilla) i Peter di-Toro (Servus). La Passió segons sant Joan de Bach representa la primera Passió de les cinc que va escriure el mestre barroc i possiblement la primera gran obra d’un nou període que s’iniciava amb el seu nomenament com a Kantor de Sant Tomàs de Leipzig. Monument de fe, esdevé una obra de gran força dramàtica cabdal en la història de la música i en què predomina la idea de l’amor per sobre de la narració, tot posant l’èmfasi en la vessant més humana de Jesucrist.
“Les Passions s’interpretaven la tarda-vespre del Divendres Sant, en una celebració independent de la missa. Un dels elements claus des de la perspectiva de la fe, reivindicat per Luter, era la comprensió del text, que ja a l’època es repartia imprès entre la feligresia. Les paraules també ens condueixen cap a la comprensió completa de tot el treball figuratiu magistral que Bach va desplegar a la partitura. La Passió segons sant Joan està escrita sobre el text d’un llibretista anònim, elaborat a partir de les paraules de sant Joan, però també amb alguns préstecs de sant Mateu i de textos de la Passió publicada el 1712 per Barthold Heinrich Brockes a Hamburg. Amb les seves dues hores de durada, se’ns mostra més continguda que la Passió segons sant Mateu (que en dura tres), amb menys àries, però amb un intents desplegament dramàtic, en bona mesura gràcies a les moltes intervencions corals”, segons el què explica el músic i divulgador musical Joan Vives al programa de mà del concert.
(fotografia de Vox Luminis ©Mark Leko)
(fotografia de Philippe Herreweghe ©Michiel Hendryckx)