La soprano egípcia Fatma Said i el pianista Malcolm Martineau proposen demà al Petit Palau un diàleg Est-Oest, en el cicle Palau Cambra Lied
Demà dijous, 27 de maig, a les 20 h, al Petit Palau tindrà lloc una nova cita del cicle Palau Cambra Lied amb l’actuació de la soprano egípcia Fatma Said, una de les artistes més captivadores de la seva jove generació, al costat del prestigiós pianista Malcolm Martineau amb un programa centrat en el diàleg Est-Oest des del punt de vista d’aquesta cantant educada en una escola alemanya del Caire.
“Al centre del programa trobem una rara mostra de la cançó de concert d’Egipte amb Ana Bent El Sultan de Gamal Abdel-Rahim, compositor que fusiona elements de la tradició egípcia amb la música contemporània europea”, tal com explica la divulgadora i crítica musical Sílvia Pujalte al programa de mà del concert, a la qual cosa afegeix que “el vincle al llarg dels segles amb la cultura àrab és també el que motiva la cantant a incloure als seus programes cançons espanyoles d’origen o inspiració popular, com ara el «Minué cantado», una harmonització de Joaquín Nin d’una cançó del segle XVIII de José Bassa, o bé «Del cabello más sutil» de Ferran J. Obradors, una de les obres més conegudes del repertori”. També s’oferirà obra de compositors alemanys, Robert Schumann i Felix Mendelssohn, amb lieder orientals, compostos a partir de poemes inspirats per la poesia persa o sànscrita, i lieder occidentals, fermament arrelats en la cultura europea. En el cas de la mélodie, són Georges Bizet i Maurice Ravel els compositors que aporten el toc orientalista, mentre que finalment les mélodies de Francis Poulenc ens situen clarament a França.
Cal mencionar que a causa de les restriccions de mobilitat per la COVID-19, els artistes no han pogut completar els assajos previstos per a preparar el programa inicialment previst que incloïa repertori nou. Motiu pel qual s'han vist obligats a canviar el programa pel que hem detallat.
Palau Cambra Lied és un estimulant cicle a tres anys vista coproduït per l’Associació Franz Schubert, el Centro Nacional de Difusión Musical i la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana amb l’objectiu de fer dialogar a nivell programàtic les obres mestres del compositor romàntic Robert Schumann amb obres inspirades a la Mediterrània. El cicle serà alhora una plataforma per presentar, en molts casos, els debuts espanyols de cantants seleccionats per la seva afinitat amb la cançó poètica. La propera cita que tancarà la present edició estarà protagonitzada per la mezzosoprano terrassenca Anna Alàs i Jové, una de les cantants catalanes més fidels al món del lied, i el pianista alemany Alexander Fleischer.
Sobre Fatma Said
La soprano egípcia Fatma Said és una de les artistes més captivadores de la seva jove generació, que el 2016 va fer un sensacional debut al Teatro alla Scala de Milà com a Pamina (La flauta màgica) i va ser seleccionada com una de les artistes de la Nova Generació de la BBC Radio 3. Entre els seus papers hi ha els de Nannetta (Falstaff), Clorinda (La Cenerentola), la pastora (L’enfant et les sortilèges), Berta (Il barbiere di Siviglia) o L’Amour (Orphée et Eurydice), i ha actuat, entre d’altres, al Teatro San Carlo de Nàpols, Staatsoper d’Hamburg o Royal Opera House de Muscat. És reconeguda també com una recitalista extraordinàriament dotada que ha ofert recitals amb pianistes destacats, com Malcolm Martineau, Roger Vignoles, Julius Drake o Joseph Middleton, a sales i festivals europeus, com la Schubertiade Hohenems, Wigmore Hall de Londres o Schubertíada Valdegovía.
Sobre Malcolm Martineau
Nascut a Edimburg, estudià al Saint Catharine’s College i al Royal College of Music. És un dels grans acompanyants de piano de la seva generació i ha treballat amb bona part dels cantants de lied més importants del món. Ha presentat al Wigmore Hall de Londres la integral de les cançons de Britten, a St. Johns Smith Square les de Debussy i Poulenc (que també ha enregistrat) i al Festival d’Edimburg la de Wolf. Ha actuat als auditoris i festivals més importants d’Europa, així com al Carnegie Hall i l’Alice Tully de Nova York i a l’Òpera de Sydney. El 2004 va ser nomenat doctor honoris causa per la Reial Acadèmia Escocesa de Música i Art Dramàtic i el 2009 Pianista Acompanyant Internacional. El 2011 va ser el director artístic del Festival de Lieder de Leeds.